Elektronikbranschen krigar mot Copyswede

Permalänk
Melding Plague

Elektronikbranschen krigar mot Copyswede

Den utvidgade kopieringsavgiften ska prövas i Lunds tingsrätt. I väntan på domen vägrar flera handlare att betala ersättning till Copyswede.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Utmärkt, fortsätt slåss mot Copyswede!

Andreas, du glömde:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Synonymer till Copyswede: girig, snål, närig, sniken, överdrivet sparsam, penningkär, vinningslysten, gnidig, gniden; lysten, roffande, gamig, hagalen

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hoppas fan att lunds tingsrätt fattar rätt beslut nu.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Jätte bra, att innefatta i princip allt med en hårddisk är vansinne! Jag privatkopierar inte på någon platform och ingen jag känner heller... Sen att det är väldigt lite media som går att privatkopiera utan att kringå kopieringsskydd gör det ännu värre...

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

SSDer är tillräckligt dyra som dem är, den här avgiften kan dra åt helvete.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Så sjukt bra att större företag går upp mot Copyswede, förhoppningsvis kan vi slopa avgiften!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Alla krigar emot CopySwede!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hjälpsam

Tack för länken till uppropet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Fan va bra att de står upp mot galenskapen! Hoppas verkligen på rätt beslut nu.

Permalänk

Hoppas att rätten inser hur skevt detta är och avlivar copyswede!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Jag har kommit fram till att jag gärna har en privatkopieringsavgift, ifall detta medförde att kopieringsskydd blev olagligt i Sverige! Skulle vara gött att ge de stora bolagen en känga.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Snusfri

Underbart, det började med att Samsung och Apple vägrade, nu är det fler och fler som vägrar.
Detta kommer att skita sig big time för Copysweden, det kan faktiskt bli så att dessa stora bolag vägrar att sälja sina produkter i landet om detta fortsätter.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Det är copyswede som även stoppar Svtplay direkt i Telias digital-tv-boxar. Nu har vi något som kalls Svtr som bara suger jämfört med fullständiga Svtplay som finns på webben. Tror att det är avgiften copyswede vill ha som Telia bara totalvägrar att betala. Man kan ju skylla på Telia då ju men nä, de ska inte betala copyswede för något som finns fritt på internet bara för att de som service ser till att det finns direkt via digitalboxen.

Permalänk

Vilken dag??
Ska gå dit om det är öppet

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Tacka fan för det. Avgiften är helt åt helvete, eller rättare sagt, systemet är helt åt helvete. CopySwede kan ruttna bort någonstans och ingen kommer att sakna dom.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Jag förstår mig inte riktigt på den här avgiften. Som jag fattat det så är det för att jag får kopiera t.ex. en film som jag köpt till t.ex. min bror. Men på ALLA filmer man köper så står det att jag inte får kopiera, ens för privat bruk. Vad betalar jag för då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- Arkade --

Permalänk
Medlem

Aldrig fattat hur en organisation som inte är en myndighet kan ta ut en slags skatt? Känns som en unik situation och kan det verkligen hända något om ett företag vägrar?

Permalänk
Medlem

Det är ju väldigt intressant när tillverkare och leverantörer motsätter sig en avgift som denna.
Inte för att jag har något emot det, för jag tycker det är svinigt av Copyswede att göra på detta sättet.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Utmärkt! Fram med högafflarna och facklorna! Blir lite varm i hjärtat när jag läser det här faktiskt!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hoppas lunds tingsrätt fattar rätt beslut!!!

Permalänk
Medlem

Bra gjort av dessa företag. Det är dags nu. Något som från början var ett ganska väl genomtänkt system har tveklöst missbrukats av copyswede för länge. Missbrukats är det enda ord som passar idag, utveckligen är att artister tar tag i och sköter allt mer själva. När väl vi har pensionerat oss tror jag de gigantiska skivbolagen är ett minne blått och mindre samorganisationer har tagit över.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Aldrig fattat hur en organisation som inte är en myndighet kan ta ut en slags skatt? Känns som en unik situation och kan det verkligen hända något om ett företag vägrar?

Det funderar jag åxå på. Hade det varit en myndighet som la på en skattesats vore det lättare att förstå, eller? Vore tacknämligt om nån kunde förklara hur detta funkar?
kanske ska man starta "Gamerswede" och begära en avgift från copyswedes medlemmar för att deras programvara huserar på våra lagringsmedia.........

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem

Bra, hoppas vi kan få lite ordnig på det här nu!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Då får man hoppas på ett gott resultat då.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Alla inlägg som ens antyder någon form av hotbild är totalt oacceptabla.

Skrivet av Arkade:

Jag förstår mig inte riktigt på den här avgiften. Som jag fattat det så är det för att jag får kopiera t.ex. en film som jag köpt till t.ex. min bror. Men på ALLA filmer man köper så står det att jag inte får kopiera, ens för privat bruk. Vad betalar jag för då?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är ingen jurist, men det jag vet är att svensk lag alltid går före avtal o. dyl. Svensk lag säger att du får privatkopiera, men även att du inte får kringgå kopieringsskydd, vilket är en av de primära anledningarna till att den här avgiften borde avskaffas.

Kontentan är (tror jag) att du får privatkopiera ett verk som inte är kopieringsskyddat, oavsett vad det står på förpackningen eller i något avtal mellan dig och tillverkaren.

Permalänk
Medlem

Vilken fuling Sweclockers. Lägga direktlänk till Sveriges Radio och förpliktiga att man betalar Radio & TV-licens?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Utmärkt, fortsätt slåss mot Copyswede!

Andreas, du glömde:

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/ogima...

Those eyes...

Stoppa bottenskrapet!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Lönlöst då det bara är regeringen som kan ändra Copyswede och då regeringen inte vill lägga någon som helst vikt på att bara 14% stödjer Copyswede så leder det inget vart.
Hela upphovsrättslagen MÅSTE rivas upp och ändras för att detta ska få någon riktig påverkan.

Permalänk
Medlem

Går det att privatkopiera idag? Jag trodde det var DRM på allt i stort sett, så man betalar en avgift så man ska kunna privatkopiera dom stora bolagens produkter, samma som får pengar av copyswede, så tar dom bort möjligheten för mig att göra det lagligt. wat