Frågor om OC och Adaptive volt (Asus ROG & 4770k)

Permalänk
Medlem

Frågor om OC och Adaptive volt (Asus ROG & 4770k)

Hej,

EDIT: Självklart har jag kört manual vcore först för att hitta en stabil volt.

Första frågan: är det den jävla ": (" som är BSOD i W8.1?!

Har äntligen fått igång datorn, och satt och pillade med en OC i brist på annat.

När jag körde 4,5 och 1,25vcore så går den ca 30 min och sedan BSOD. Med 1,280 så går det ungefär lika länge. temperaturerna var mellan 70-80C. Kör just nu på 4,4Ghz, och 1.260vcore, och temperaturerna är ca 65-70. Den ska dock koka vidare i prime95.

Men mycket vill ha mer, så ifall någon har något tips eller förslag som ska ändras göras. Hojta bara till vad ni vill veta mer så ska jag fixa det.

Sedan fråga 2

Kort och gott, hur fungerar adaptive vcore? Säg att den blir stabil på 1,260, vad blir då inställningen på adaptive?

Kyls med en H80i

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk

Jag har suttit och testat adaptive på min MSI Z87-G45 och det jag kommer fram till är att om du ställer in adaptive 1.250V kommer prollen variera mellan 0.707V - 1.250V från min till max multipliers men belastar jag prollen ultrahårt med tex prime95 så lägger den på ytterligare 0.085V vilket ger 1.335V.

Kan vara andra värden för din prolle och moderkort så du får testa med tex hwmonitor, cpuz och wprime+prime95.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Jag har suttit och testat adaptive på min MSI Z87-G45 och det jag kommer fram till är att om du ställer in adaptive 1.250V kommer prollen variera mellan 0.707V - 1.250V från min till max multipliers men belastar jag prollen ultrahårt med tex prime95 så lägger den på ytterligare 0.085V vilket ger 1.335V.

Kan vara andra värden för din prolle och moderkort så du får testa med tex hwmonitor, cpuz och wprime+prime95.

Jag insag nu att jag skrev lite otydligt. Jag har som sagt en Asus brada, och dar finns 2 alternativ: en for normal adaptive volt, och en for turbo, som slas ihop i en total summa.

Exempel(Jag kommer inte ihag exakt vad de heter)

Offset Voltage + 0.100
Additional Voltage for turbo +0.120
Total Additional voltage +0.220

Vilket resulterar i en adaptive vcore pa 1.256(max). (aven ifall prime trycker upp den i 1,262)

Och dar ligger den stabil pa 4.4Ghz och 75C som hogsta temperatur. Men safort jag forsoker mig pa 4,5 springer temperaturerna ivag. kommer dock inte ihag vilken vcore jag anvande da men under 1.3. Vet du vad "max" gransen ar gallade volt och Haswell?

Jag har igentligen bara andrat multipliern och vcore till manual nar jag letade fram en stabil klock och adaptive, ar det nagot jag har missat?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Kom du fram till något?
Sitter på liknande specs, samma moderkort, ram men en 4670K.

Hur ställer jag in en specifik max volt med adaptive? Så den inte lägger till mer volt under belastning? Låser man volten händer ju inte det men onödigt att volten ska tugga på max vid surf.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Kom du fram till något?
Sitter på liknande specs, samma moderkort, ram men en 4670K.

Hur ställer jag in en specifik max volt med adaptive? Så den inte lägger till mer volt under belastning? Låser man volten händer ju inte det men onödigt att volten ska tugga på max vid surf.

Forsoker ocksa klura ut det, testade med bade offset/adaptive igarkvall.

Och det fungerade vid normalt anvandade tex nar jag oppnade flera internet sidor samtidigt sa gick vcoren upp till 1,26 som bestamt, men nar jag testade tex cinebench 11,5 sa skot vcoren upp till 1,37-38(!) och en runda i IBT sa var den for fan uppe och vande pa 1,48. Laste Haswell traden igar, och det ar normalt att IBT skjuter till extra, men 0.260 utover de 0.220 som jag vill att det ska ligga pa?! Och Cinebench 11.5 ar ett halvsyntetiskt test som ar mer "normal" belastning, men aven dar sa skot vcore upp.

Sa.. Nja, har inte kommit mycket langre

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Forsoker ocksa klura ut det, testade med bade offset/adaptive igarkvall.

Och det fungerade vid normalt anvandade tex nar jag oppnade flera internet sidor samtidigt sa gick vcoren upp till 1,26 som bestamt, men nar jag testade tex cinebench 11,5 sa skot vcoren upp till 1,37-38(!) och en runda i IBT sa var den for fan uppe och vande pa 1,48. Laste Haswell traden igar, och det ar normalt att IBT skjuter till extra, men 0.260 utover de 0.220 som jag vill att det ska ligga pa?! Och Cinebench 11.5 ar ett halvsyntetiskt test som ar mer "normal" belastning, men aven dar sa skot vcore upp.

Sa.. Nja, har inte kommit mycket langre

Program som utnyttjar AVX-instruktioner slänger på rätt så mycket extra spänning. Gissar att både Cinebench och IBT gör det. Det jag gjorde när jag letade en stabil klock var att använda en äldre version av Prime95 som inte använder AVX. Ett annat alternativ kan vara att sätta spänningen manuellt medans du letar stabil klock, skriva ned vilken spänning du slutar på och sen prova dig fram med adaptive tills den landar på samma spänning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarrgoth:

Program som utnyttjar AVX-instruktioner slänger på rätt så mycket extra spänning. Gissar att både Cinebench och IBT gör det. Det jag gjorde när jag letade en stabil klock var att använda en äldre version av Prime95 som inte använder AVX. Ett annat alternativ kan vara att sätta spänningen manuellt medans du letar stabil klock, skriva ned vilken spänning du slutar på och sen prova dig fram med adaptive tills den landar på samma spänning.

Jo, det var exakt det som jag laste i Haswell OC traden, om AVX. Sa jag forvantade mig att den skulle trycka pa lite mer, men som jag sa innan +0.120 i Cinebence och +0.260 i IBT UTOVER det jag redan hade lagt pa later otrolig.

Vilken version av prime anvande du? Kom fram till att min dator ar stabil pa 1,26 pa manuell saklart :)l

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Jo, det var exakt det som jag laste i Haswell OC traden, om AVX. Sa jag forvantade mig att den skulle trycka pa lite mer, men som jag sa innan +0.120 i Cinebence och +0.260 i IBT UTOVER det jag redan hade lagt pa later otrolig.

Vilken version av prime anvande du? Kom fram till att min dator ar stabil pa 1,26 pa manuell saklart :)l

Jag använder version 25.11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarrgoth:

Jag använder version 25.11.

Ok, ska testa den nar jag kommer hem. Anvander du adaptive mode/offset?

Edit: Nar CPUn skjuter till extra strom, kan det bidra till att det blir ostabilt? Tex om man kor 4,5 pa 1.26vcore och den skjuter till mer an vad som behovs? Eller ar det bara temperaturerna som gar i tak da?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarrgoth:

Jag använder version 25.11.

Säker på att det var den? Det är den jag har användt och den skjuter upp adaptive från 1.26 till 1.28

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Ok, ska testa den nar jag kommer hem. Anvander du adaptive mode/offset?

Edit: Nar CPUn skjuter till extra strom, kan det bidra till att det blir ostabilt? Tex om man kor 4,5 pa 1.26vcore och den skjuter till mer an vad som behovs? Eller ar det bara temperaturerna som gar i tak da?

Skrivet av Carlj:

Säker på att det var den? Det är den jag har användt och den skjuter upp adaptive från 1.26 till 1.28

Har för mig att jag använder adaptive mode. Mig veterligen kan högre spänning inte orsaka instabilitet, utan det är bara temperaturerna som ökar.
Jag får dubbelkolla versionen när jag kommer hem. Är på jobbet nu och datorn står avstängd hemma, så kan inte kolla med Teamviewer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarrgoth:

Har för mig att jag använder adaptive mode. Mig veterligen kan högre spänning inte orsaka instabilitet, utan det är bara temperaturerna som ökar.
Jag får dubbelkolla versionen när jag kommer hem. Är på jobbet nu och datorn står avstängd hemma, så kan inte kolla med Teamviewer.

Det ar val det jag har last mig till ocksa sa man far val hoppas pa det Det har javla AVX, blir sa trott.

Jag ar ratt nojd nu i alla fall, 100+rundor i IBT och nagra timmar i Prime och en temperatur pa 79 som hogsta

Fan teamview har jag inte ens tankt pa, eftersom da kan den sta och tugga hemma med prime och anda ha lite koll pa den pa jobbet! Men om du far fram vilken version du anvander sa hojta till

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Det ar val det jag har last mig till ocksa sa man far val hoppas pa det Det har javla AVX, blir sa trott.

Jag ar ratt nojd nu i alla fall, 100+rundor i IBT och nagra timmar i Prime och en temperatur pa 79 som hogsta

Fan teamview har jag inte ens tankt pa, eftersom da kan den sta och tugga hemma med prime och anda ha lite koll pa den pa jobbet! Men om du far fram vilken version du anvander sa hojta till

Teamviewer är hur bra som helst för det ändamålet, gör alltid så när det ska stabilitetstestas.

Tog en printscreen på Prime-versionen, som du ser på CPU-Z så har spänningen inte höjts över det normala.

Permalänk

en spänning som har stor inverkan är vccin eller vad det heter. Nu är jag inte direkt påläst om den här spänningen men tror det har med strömförsörjningen att göra. Satt och klockade min processor igår och ändrade denna spänning till 1,9V och satte corevoltage till 1,155V @4,2Ghz. Körde prime i 2 timmar och der var stabilt. Tidigare har den bara varit stabil med 1,182V. Prova att öka denna spänning. Gå inte över 2V är vad jag hört iaf. Stock ligger den på 1,7 något sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

en spänning som har stor inverkan är vccin eller vad det heter. Nu är jag inte direkt påläst om den här spänningen men tror det har med strömförsörjningen att göra. Satt och klockade min processor igår och ändrade denna spänning till 1,9V och satte corevoltage till 1,155V @4,2Ghz. Körde prime i 2 timmar och der var stabilt. Tidigare har den bara varit stabil med 1,182V. Prova att öka denna spänning. Gå inte över 2V är vad jag hört iaf. Stock ligger den på 1,7 något sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Har läst att den ligger mellan 1.7-1.8, så det kan vara värt ett försök. Ska läsa på om det i morgon! Tack för tipset

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Du måste komma ihåg att varje CPU varierar.
Vissa kan klocka högre än andra på en bestämd Volt.
Men om du kollar lite inne på Haswell OC tråden, så kan du titta lite på hur andra har clockat.

Har du tänkt köra adaptive mode, så ska du sätta igång detta efter du hittat en stabil clock.
Börja med att sätta Vcoren manuellt och på ett fast läge, tills du har rätt OC.

Jag svarade en annan som hade lite problem med sin OC på Haswell, checka det här: #14124613

Permalänk
Medlem

1.28v låter sjukt mycket.
Hur långt kommer du utan att röra spänningen alls ?
Den högen 4770 jag pillrat på så når de flesta 4.2-4.4 helt utan ytterligare ökad spänning (utöver den spänningsökning man får automatiskt vid högre frekvenser).
Och många når 4.3 eller liknande med -minskad- spänning via offset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tricitum:

Du måste komma ihåg att varje CPU varierar.
Vissa kan klocka högre än andra på en bestämd Volt.
Men om du kollar lite inne på Haswell OC tråden, så kan du titta lite på hur andra har clockat.

Har du tänkt köra adaptive mode, så ska du sätta igång detta efter du hittat en stabil clock.
Börja med att sätta Vcoren manuellt och på ett fast läge, tills du har rätt OC.

Jag svarade en annan som hade lite problem med sin OC på Haswell, checka det här: #14124613

Ja, sa langt har jag fattat och har ocksa hittant stabil vcore/clock men det var val mest hur man staller in adaptiv, men loste det ocksa.

Men jag har som sagt bara andrat core ratio och tagit fram en stabil clock. Vad mer kan man gora for att fa ut lite mer? Cache ratio ar ju 100-300mhz under Core ratio, men vad blir da volten for cache? Lamnar man den pa auto kanns det som att den sparar och bidrar till instabilitet!

Tex ifall jag kor 1,25 vcore, vad blir cache volten da?

Ska testa VCCIN och TDP vardet nar jag kommer hem i kvall. Du har inte nagon ide om var det finns i Asus ROG UEFI:t?

Edit: Jag antog att man behover stresstesta med adaptive ocksa, men det behover man ju antagligen inte eftersom man har hittat den stabila klocken.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Ja, sa langt har jag fattat och har ocksa hittant stabil vcore/clock men det var val mest hur man staller in adaptiv, men loste det ocksa.

Men jag har som sagt bara andrat core ratio och tagit fram en stabil clock. Vad mer kan man gora for att fa ut lite mer? Cache ratio ar ju 100-300mhz under Core ratio, men vad blir da volten for cache? Lamnar man den pa auto kanns det som att den sparar och bidrar till instabilitet!

Tex ifall jag kor 1,25 vcore, vad blir cache volten da?

Ska testa VCCIN och TDP vardet nar jag kommer hem i kvall. Du har inte nagon ide om var det finns i Asus ROG UEFI:t?

Edit: Jag antog att man behover stresstesta med adaptive ocksa, men det behover man ju antagligen inte eftersom man har hittat den stabila klocken.

Du kan ju alltid höja Vcoren och multi för att få ut mer.
borde gå att lämna på auto utan att skapa problem.
Nää har du hittat stabil clock och rätt volt, så ändrar du bara till adaptive mode och ställer in den volten du hittade.
Dator kommer då inte gå över den klocken, kanske lite men inte allt för mycket.
För du vet datorn klarar full load på den Vcoren och på den clocken du har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tricitum:

Du kan ju alltid höja Vcoren och multi för att få ut mer.
borde gå att lämna på auto utan att skapa problem.
Nää har du hittat stabil clock och rätt volt, så ändrar du bara till adaptive mode och ställer in den volten du hittade.
Dator kommer då inte gå över den klocken, kanske lite men inte allt för mycket.
För du vet datorn klarar full load på den Vcoren och på den clocken du har

Ja, det vet jag. Men det spelar ingen roll vad jag gor, for allt over 4,6 blir inte stabilt, med vilken vcore du an behagar sa det var darfor jag fragade

Edit, att det inte blir stabilt, kan det bero pa TDP vardet?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Ja, det vet jag. Men det spelar ingen roll vad jag gor, for allt over 4,6 blir inte stabilt, med vilken vcore du an behagar sa det var darfor jag fragade

Edit, att det inte blir stabilt, kan det bero pa TDP vardet?

TDP kan ha en inverkan.
Vissa får ostabilt när dom kör på Auto andra inte, bara att prova.

T.ex min dator rullar fint på 4,5Ghz på 1.25Vcore, men höjer jag till 4,6Ghz så vill den ha 1.32Volt för att vara stabil på 100Mhz mer, så jag nöjde mig med 4,5Ghz för värmens skull
Så även att prollen funkar fint på 4,4Ghz t.ex på 1.25Vcore, så betyder det inte att 1.3Vcore kommer funka på t.ex 4,5Ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tricitum:

TDP kan ha en inverkan.
Vissa får ostabilt när dom kör på Auto andra inte, bara att prova.

T.ex min dator rullar fint på 4,5Ghz på 1.25Vcore, men höjer jag till 4,6Ghz så vill den ha 1.32Volt för att vara stabil på 100Mhz mer, så jag nöjde mig med 4,5Ghz för värmens skull
Så även att prollen funkar fint på 4,4Ghz t.ex på 1.25Vcore, så betyder det inte att 1.3Vcore kommer funka på t.ex 4,5Ghz.

OK, far testa med det sa fort jag kommer hem. Jag far boot och klarar 20 min i prime med 4,6 med 1.26 med det blir inte stabilt hur mycket vcore jag an matar den med.

Och jag forstar det, men tycker det ar kul att pilla och forsoka fa upp den sa mycket som mojligt. Har som sagt hittat en stabil clock pa 4,5 >)

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Sedan fråga 2

Kort och gott, hur fungerar adaptive vcore? Säg att den blir stabil på 1,260, vad blir då inställningen på adaptive?

Kyls med en H80i

Peta då in 1.260 i adaptive.
Vid load kommer den då toppa 1.260 sedan kommer den sjunka.. Gjort så själv och har nu en stabil klock på 4,5 @ 1.240v

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

När du försöker hitta en stabil klock ska du inte använda adaptive för att volten springer iväg när du stresstestar (cinabench undagtag). Hitta en stabil klock med manuel sen bara slå över till adaptive. Du skriver in din volt i "Addition turbo core voltage".

Det flesta prollar (haswell, 4670k och 4770k) har sin maximum frekvens runt 4.4 - 4.5 Ghz så det kan ju vara så att du inte kan komma över 4.4Ghz oavsett volt.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

När du försöker hitta en stabil klock ska du inte använda adaptive för att volten springer iväg när du stresstestar (cinabench undagtag). Hitta en stabil klock med manuel sen bara slå över till adaptive. Du skriver in din volt i "Addition turbo core voltage".

Det flesta prollar (haswell, 4670k och 4770k) har sin maximum frekvens runt 4.4 - 4.5 Ghz så det kan ju vara så att du inte kan komma över 4.4Ghz oavsett volt.

Självklart har jag hittat vilken core jag behöver på manual, och jag har listat ut adaptive fungerar 4,5Ghz, 1,265

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Självklart har jag hittat vilken core jag behöver på manual, och jag har listat ut adaptive fungerar 4,5Ghz, 1,265

Gött. Själv sitter man på 4.5Ghz fast 1.275

Visa signatur

Citera för svar.