Klarar min dator av ett 780?

Permalänk
Medlem

Klarar min dator av ett 780?

Hej,

Kliar något galet i mina fingrar efter ett nytt grafikkort.
Lite nyfiken av vad som egentligen är prio.

DatorSpecs:

Moderkort: ASUS P8H77-V LE - ATX / H77
RAM: Corsair Vengeance Low Profile 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz
CPU: Intel Core i5-3570K - 4 trådar / 3,4GHz (3,8GHz Turbo)
PSU: OCZ PowerSupply (PSU) ModXStream Series 700W
GPU: Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB DDR5 2xDVI HDMI DisplayPort PCIe

Vill ha möjligheten att få högre FPS på BF4 samt ladda inför året kommande spel..

Vad tycker ni? 780? Ti?

Hittat ett AFOX GTX780 som jag blir sugen på. Dock lite osäker på AFOX?! Please, let me know vad jag ska göra

TACK! <3

Permalänk
Medlem

Ja det ska fungera.
Grymma kort

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel3770:

Ja det ska fungera.
Grymma kort

Tack för ditt svar. Tror du att de är värt att köpa ett kort nu eller vänta till senare? Tänkte prestandamässigt. hur mkt vinner jag på att köpa ett 780?

+ en kompis sa något om att min CPU kanske "flaskhalsar"... Ngn risk?

Permalänk
Medlem

Ja det fungerar utan problem, ta och överklocka processorn till 4ghz eller högre.

Många 780 kort går att överklocka till 780Ti nivån eller högre om du önskar så tjänar du en slant, vill du dock ha det snabbaste singel kortet som finns så är det 780Ti som gäller.

Kan reka Msi GTX780 Gaming då kylaren är knäpp tyst samt går att överklocka ordentligt, speciellt om man lägger in den upplåsta biosen, mitt gör runt 1300mhz på kärnan och 7200mhz på minnet och är snabbare än ett fabriksöverklockat GTX780Ti överlag.

AFOX är ett relativt nytt märke som inte säljs i sverige, men det lär inte vara några problem då större delen av korten som säljs är referens kort = dom tillverkar inte korten själva utan slänger bara på ett klistermärke.

Skrivet av Monthen:

Tack för ditt svar. Tror du att de är värt att köpa ett kort nu eller vänta till senare? Tänkte prestandamässigt. hur mkt vinner jag på att köpa ett 780?

+ en kompis sa något om att min CPU kanske "flaskhalsar"... Ngn risk?

Man kan alltid vänta då det alltid kommer nytt, men om du vill ha bra spelprestanda nu så varför vänta.

Nae en i5 3570k som är överklockad lär inte flaska nänmvärt utan det kommer flyta på bra, jag körde med en i5 4570k och GTX780 OC ett tag utan problem, bytte sen till i7 4770k@4.5ghz och märker ingen direkt skillnad, kanske någon fps här och där.

i5 3570k är fortfarande en ritkigt snabb cpu, bara några % bakom i5 4570k, i5 presterar ofta som en i7a då inte många spel kan utnyttja dom 8trådarna som i7 har, BF4 tjänar man lite på.

Du kan alltid köpa dig en i7 3770k om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Ja det fungerar utan problem, ta och överklocka processorn till 4ghz eller högre.

Många 780 kort går att överklocka till 780Ti nivån eller högre om du önskar så tjänar du en slant, vill du dock ha det snabbaste singel kortet som finns så är det 780Ti som gäller.

Kan reka Msi GTX780 Gaming då kylaren är knäpp tyst samt går att överklocka ordentligt, speciellt om man lägger in den upplåsta biosen, mitt gör runt 1300mhz på kärnan och 7200mhz på minnet och är snabbare än ett fabriksöverklockat GTX780Ti överlag.

AFOX är ett relativt nytt märke som inte säljs i sverige, men det lär inte vara några problem då större delen av korten som säljs är referens kort = dom tillverkar inte korten själva utan slänger bara på ett klistermärke.

Oj herrejävlar.. Ehm.. Överklocka är något jag inte kan ett skit om.. Svårt?

Ahaa.. då förstår jag vad som är skillnaden mellan alla märken.. Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beera:

Tack för ditt svar. Tror du att de är värt att köpa ett kort nu eller vänta till senare? Tänkte prestandamässigt. hur mkt vinner jag på att köpa ett 780?

+ en kompis sa något om att min CPU kanske "flaskhalsar"... Ngn risk?

Känner du att du har behovet samt pengarna så slå till nu.
Klocka processorn hade jag gjort iaf till 4-4,2
Vet dock ej om det flaskar men tror inte det.

Dock om du ska klocka så är det ju en eftermarknads kylare.
Sen vet jag Jag ej hur det är med H77 om du kan klocka alls med det moderkortet. Det lär besvaras snart isåfall.

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beera:

Oj herrejävlar.. Ehm.. Överklocka är något jag inte kan ett skit om.. Svårt?

Ahaa.. då förstår jag vad som är skillnaden mellan alla märken.. Tack

Nej det är inte svårt, du ökar bara multin i biosen, din står på 34, om du ändrar till 40 så har du 4000mhz.

Permalänk
Medlem

H77 fungerar det inte med enligt andra trådar på Swec.
Så nytt mobo med isåfall.

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel3770:

Känner du att du har behovet samt pengarna så slå till nu.
Klocka processorn hade jag gjort iaf till 4-4,2
Vet dock ej om det flaskar men tror inte det.

Dock om du ska klocka så är det ju en eftermarknads kylare.
Sen vet jag Jag ej hur det är med H77 om du kan klocka alls med det moderkortet. Det lär besvaras snart isåfall.

Mvh

Så om jag klockar CPUn.. Behöver jag en kylare då? Eller vad menade du?=

Skrivet av Bulltazar:

Nej det är inte svårt, du ökar bara multin i biosen, din står på 34, om du ändrar till 40 så har du 4000mhz.

hur hittar jag multin?? Kass på detta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel3770:

H77 fungerar det inte med enligt andra trådar på Swec.
Så nytt mobo med isåfall.

Så jag behöver ett moderkort också för att kunna clocka CPU? lär sig mkt idag! Härligt

Permalänk
Medlem

Ja du ska inte använda stock kylaren.
Blir på tok för varmt... Japp ett annat moderkort är att föredra kolla z77 dem fungerar kalas.

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel3770:

Ja du ska inte använda stock kylaren.
Blir på tok för varmt... Japp ett annat moderkort är att föredra kolla z77 dem fungerar kalas.

Verkar som z77 har utgått Tips på annat?

Permalänk
Medlem

Finns fortfarande en hel del Z77 att få tag på så länge du har tar ett ATX kort, mATX är det dock sämre ställt med.

Vet att för bara några dagar sedan hade Inet fortfarande kvar en del av sina egna MSI Z77 brädor som går för 900kr eller så.

Visa signatur

Spelar tyvärr inte lika mycket längre som för 15 år sedan, vart tog fritiden vägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beera:

Verkar som z77 har utgått Tips på annat?

www.inet.se/produkt/1902261/asus-p8z77-v-lx

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Finns billigare alternativ också. Men det är nog inte nödvändigt att överklocka för att köara ett 780.

http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=39513

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p