Bios hittar inte nytt grafikkort [Löst]

Permalänk
Medlem

Bios hittar inte nytt grafikkort [Löst]

Hej
Jag införskaffade mig ett nytt grafikkort GTX 670. Jag började med att följa denna guiden och tog bort allt gammalt. När jag sedan hade kopplat in det nya grafikkortet så hittar inte bios det, har tagit ut det satt in det kollat kablarna men bios hittar det fortfarande inte. Fläktarna på grafikkortet snurrar.

Vad bör jag göra?

Edit: Allt löstes genom att ladda ner och installera den senaste versionen av bios

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Jag måste vara noob, har aldrig tänkt på att där finns GPU-inställningar i system bios?

Har du hoppat in i Windows och kollat om det hittas i Enhetshanteraren? Om så är fallet, installera drivrutiner?

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av discodns:

Jag måste vara noob, har aldrig tänkt på att där finns GPU-inställningar i system bios?

Har du hoppat in i Windows och kollat om det hittas i Enhetshanteraren? Om så är fallet, installera drivrutiner?

Där står det Intel 4000 och jag kan inte starta installationen av drivrutiner då det inte hittar grafikkortet

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Prova med en biosflash till senaste MB bios.
http://www.asrock.com/mb/Intel/Z77%20Pro3/?cat=Download&os=BI...

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Needas:

Vilket av dem tre översta ska jag ta?

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Där står det Intel 4000 och jag kan inte starta installationen av drivrutiner då det inte hittar grafikkortet

I see... låter som ett tråkigt problem, grafikkortet går ju inte att koppla in fel direkt.

Om du kopplar in bildskärmskabeln i din externa GPU:s portar får du ingen bild alls vid uppstart eller?

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem

Ska jag ta windows?

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Prövat en annan slot? (PCIe plats)
Prövat kortet i en annan dator?
Kan vara så att du fått ett kort som är DOA (Dead On Arrival) alltså dött (trasigt) vid leverans
En bios flash uppgradering ska inte behövas men kolla moderkortets hemsida i vilket fall som helst
Din nuvarande bios version ser du i bios eller program som tex HWinfo6, Speccy med mera

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

Prövat en annan slot? (PCIe plats)
Prövat kortet i en annan dator?
Kan vara så att du fått ett kort som är DOA (Dead On Arrival) alltså dött (trasigt) vid leverans
En bios flash uppgradering ska inte behövas men kolla moderkortets hemsida i vilket fall som helst
Din nuvarande bios version ser du i bios eller program som tex HWinfo6, Speccy med mera

Jag har version 1.60 och vid version 1.80 står det

Citat:

1. Improve discrete VGA card vBIOS compatibility.
2. Auto detects PCIE link speed.

Jag kanske behöver uppdatera?

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Vilket av dem tre översta ska jag ta?

Är du inte trygg med att flasha bios så kanske du ska låta bli. Preci samma problem stötte jag på när jag köpte ny GPU, då löste en biosflash problemet för mig.
jag har ett Asrock MB.
Kvittar vilken fil du tar, olika installationsmetoder bara.

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Needas:

Är du inte trygg med att flasha bios så kanske du ska låta bli. Preci samma problem stötte jag på när jag köpte ny GPU, då löste en biosflash problemet för mig.
jag har ett Asrock MB.
Kvittar vilken fil du tar, olika installationsmetoder bara.

Okej, då får jag bara hoppas att det hjälper mig också

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Jag har version 1.60 och vid version 1.80 står det

Jag kanske behöver uppdatera?

Ta windowsfilen och följ instruktionerna noga så är det ingen fara på taket.

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Medlem

Har du skärmsladden i grafikkortet och inte moderkortet?
Sedan, stäng av HD4000 i BIOS.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Okej, då får jag bara hoppas att det hjälper mig också

Skrivet av Needas:

Ta windowsfilen och följ instruktionerna noga så är det ingen fara på taket.

Använd alltid flashning via BIOS! På Asrock finns i BIOS/UEFI möjligheten att uppdatera direkt utan att blanda in annan mjukvara "Internet Flash tror jag det heter". Uppdaterar du från Windows och Windows krashar så kan det ställa till det rejält för dig.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=eAx5if...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Needas:

Är du inte trygg med att flasha bios så kanske du ska låta bli. Preci samma problem stötte jag på när jag köpte ny GPU, då löste en biosflash problemet för mig.
jag har ett Asrock MB.
Kvittar vilken fil du tar, olika installationsmetoder bara.

Tack för tipset, det löste även mitt problem

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Tack för tipset, det löste även mitt problem

Med andra ord så hittas nu kortet i bios och windows?

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Tack för tipset, det löste även mitt problem

Gött

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

Med andra ord så hittas nu kortet i bios och windows?

Precis

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Summera lösningen i första posten och editera titeln och lägg till [Löst] tex
Så kan nästa person som har samma problem hitta en möjlig lösning lite snabbare

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

Summera lösningen i första posten och editera titeln och lägg till [Löst] tex
Så kan nästa person som har samma problem hitta en möjlig lösning lite snabbare

Fixat

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se