Lyckas inte dra ner hastigheten på mina radiatorfläktar

Permalänk
Avstängd

Lyckas inte dra ner hastigheten på mina radiatorfläktar

Hej SweC!

Bytte nyligen ut mitt H70 mot ett H60 pga missljud i pumpen. Innan bytet låg fläktarna på ~1300 RPM enligt HWMonitor, nu efter bytet ligger de på ~1739 RPM. Även fast jag inte har ändrat något i fläktprofiler eller liknande. Det är dock bytt hur det är kopplat.

Jag har 2st Scythe GT's 1850RPM kopplad i en Y splitter som sitter kopplad i CPU_FAN på mitt mobo. Under benchmarks så hör jag inte att fläktarna ändras i RPM och när jag kollar på HWMonitor så ändras de inte där heller, jag har också programmet FanXpert+ som är en ASUS feature.

Där kurvan ser ut såhär:

Även fast tempen går upp och fläktarna ska rampas upp så händer det inget, och om man kollar till höger där det står Fan Power och Fan Speed, den listan verkar ju vara helt knas. Temperaturer och liknande är inget farligt alls, ligger på 65 grader under prime95 vid 4,4Ghz.

Min fråga är, hur fanken sänker jag fläktarna så att de inte snurrar nästan max då datorn ligger idle på ~30 grader?

Visa signatur

i5 - 3750k @ 4,4 Ghz | 290 Tri-X | be quiet! 630W | 16GB RAM | Define R4 | benq xl2411t | H60

Permalänk

Om de inte reagerar på det skulle jag tippa på att CPU_FAN inte kan voltreglera fläktar på det moderkortet, testa typ CHA_FAN1. Du nämner inte vilket moderkort det är exakt så kan inte kolla åt dig men det är vanligt att bara CPU_FAN faktiskt är ett PWM uttag och de andra voltreglerar på ASUS-kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minnesota:

Om de inte reagerar på det skulle jag tippa på att CPU_FAN inte kan voltreglera fläktar på det moderkortet, testa typ CHA_FAN1. Du nämner inte vilket moderkort det är exakt så kan inte kolla åt dig men det är vanligt att bara CPU_FAN faktiskt är ett PWM uttag och de andra voltreglerar på ASUS-kort.

Jag har ett asus p8z77-v LE. Jag har provat CHA_FAN1 men den kan inte sändras alls.

Visa signatur

i5 - 3750k @ 4,4 Ghz | 290 Tri-X | be quiet! 630W | 16GB RAM | Define R4 | benq xl2411t | H60

Permalänk
Medlem

Inte helt insatt i pwm men går signalen verkligen fram som den ska om du har två fläktar i Y koppling til samma uttag?

Voltstyra med Y koppling borde väl inte vara något problem.. men just pwm tänker jag?

De två fläktarna du ha inkopplade, är de pwm eller ej?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenKenny:

Inte helt insatt i pwm men går signalen verkligen fram som den ska om du har två fläktar i Y koppling til samma uttag?

Voltstyra med Y koppling borde väl inte vara något problem.. men just pwm tänker jag?

De två fläktarna du ha inkopplade, är de pwm eller ej?

Har också undrat om det är splittern som gör att det inte funkar. Men det ska gå att ändra RPM på mina fläktar, då andra har lyckats göra det.

Visa signatur

i5 - 3750k @ 4,4 Ghz | 290 Tri-X | be quiet! 630W | 16GB RAM | Define R4 | benq xl2411t | H60

Permalänk
Medlem

har kontakten till fläkten 3 pins kan den styras via volt, har den fyra kan den styras via pwm om du kopplar den i en fyrpinskontakt. Har du trepins skulle jag tro att cha-fan eller annan 3-pinkontakt är bäst, och sen i bios ställa ner hastigheten. Lyckas du inte på detta sätt får du ta till motstånd. typ: http://www.inet.se/produkt/6308178/motstand-flakt-zalman12v-7...

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Medlem

Gå in i bios och ändra där i hardware monitor. Många Asus moderkort kräver att man har rätt form av fläktprofil enablat i bios för att deras mjukvara ska fungera.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robobin:

har kontakten till fläkten 3 pins kan den styras via volt, har den fyra kan den styras via pwm om du kopplar den i en fyrpinskontakt. Har du trepins skulle jag tro att cha-fan eller annan 3-pinkontakt är bäst, och sen i bios ställa ner hastigheten. Lyckas du inte på detta sätt får du ta till motstånd. typ: http://www.inet.se/produkt/6308178/motstand-flakt-zalman12v-7...

Det är 3 pins på fläktarna, och om jag köper ett motstånd så kommer ju min CPU att gå varmare än vad jag vill under load

Visa signatur

i5 - 3750k @ 4,4 Ghz | 290 Tri-X | be quiet! 630W | 16GB RAM | Define R4 | benq xl2411t | H60

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Gå in i bios och ändra där i hardware monitor. Många Asus moderkort kräver att man har rätt form av fläktprofil enablat i bios för att deras mjukvara ska fungera.

Jag har något som ser ut såhär i BIOS såg jag när jag kollade.

Visa signatur

i5 - 3750k @ 4,4 Ghz | 290 Tri-X | be quiet! 630W | 16GB RAM | Define R4 | benq xl2411t | H60

Permalänk
Hedersmedlem

LE är budgetkort. Osannolikt att det stödjer spänningsreglering när många dyrare kort inte gör det numera. PWM är det som gäller.

Edit: Tyvärr verkar det vara lite hursomhelst bland tillverkare och moderkort om de stödjer gammaldags 3-pins spänningsreglering. Måste man absolut ha det gäller det att läsa på innan köp. Annars ska man nog förutsätta att moderkort med 4-pins anslutning är PWM om inget annat sägs.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

LE är budgetkort. Osannolikt att det stödjer spänningsreglering när många dyrare kort inte gör det numera. PWM är det som gäller.

Så du menar att jag inte kan sänka mina fläktar eftersom mitt moderkort är budget? Har haft det i 3-4 år så finns inget jag riktigt kan göra åt att

Visa signatur

i5 - 3750k @ 4,4 Ghz | 290 Tri-X | be quiet! 630W | 16GB RAM | Define R4 | benq xl2411t | H60

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kinny07:

Så du menar att jag inte kan sänka mina fläktar eftersom mitt moderkort är budget?

Jag har inte ditt kort, så jag kan inte säga säkert, men manualen och googling visar inget om att fläktarna går att spänningsreglerna. PWM är det som gällt i rätt många år nu, iaf från Asus, men det finns undantag (som man får undersöka innan köp). PWM är överlägset spänningsreglering så det är bra att de gått över. Att en del moderkort inte har både och är en ren besparingsåtgärd.

Jag anser att det största felet ligger hos fläkttillverkarna som sålt gamla 3-pinsmodeller alldeles för länge.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Jag har inte ditt kort, så jag kan inte säga säkert, men manualen och googling visar inget om att fläktarna går att spänningsreglerna. PWM är det som gällt i rätt många år nu, iaf från Asus, men det finns undantag (som man får undersöka innan köp). PWM är överlägset spänningsreglering så det är bra att de gått över. Att en del moderkort inte har både och är en ren besparingsåtgärd.

Jag anser att det största felet ligger hos fläkttillverkarna som sålt gamla 3-pinsmodeller alldeles för länge.

Okej, tack för ett informativt svar. Jag provade och flytta fläktarna till CHA_FAN, och där ligger de på static 1100 RPM istället för 1700. Så jag antar att jag har lyckats sänka dem lite, men det irriterar mig att jag inte kan använda en fläktkurva.

Jag har en liten fancontroller i mitt Define R4. Kan jag koppla in fläktarna där för att iallafall ha 3 olika hastighetslägen?

Visa signatur

i5 - 3750k @ 4,4 Ghz | 290 Tri-X | be quiet! 630W | 16GB RAM | Define R4 | benq xl2411t | H60

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinny07:

Okej, tack för ett informativt svar. Jag provade och flytta fläktarna till CHA_FAN, och där ligger de på static 1100 RPM istället för 1700. Så jag antar att jag har lyckats sänka dem lite, men det irriterar mig att jag inte kan använda en fläktkurva.

Jag har en liten fancontroller i mitt Define R4. Kan jag koppla in fläktarna där för att iallafall ha 3 olika hastighetslägen?

jupp

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag har inte ditt kort, så jag kan inte säga säkert, men manualen och googling visar inget om att fläktarna går att spänningsreglerna. PWM är det som gällt i rätt många år nu, iaf från Asus, men det finns undantag (som man får undersöka innan köp). PWM är överlägset spänningsreglering så det är bra att de gått över. Att en del moderkort inte har både och är en ren besparingsåtgärd.

Jag anser att det största felet ligger hos fläkttillverkarna som sålt gamla 3-pinsmodeller alldeles för länge.

Sanning med stor modifikation. ASUS har 4-pins kontakter men de är inte alltid PWM, det framgår i manualen på pin-out diagrammen som antingen kommer säga +5V eller XXX FAN PWM om pinne 4. +5V ger 100% duty cycle för PWM-fläktar som sen styrs med spänningen. Z87-PRO har PWM, Z87-A har spänningsreglering t.ex båda har 4-pinskontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinny07:

Okej, tack för ett informativt svar. Jag provade och flytta fläktarna till CHA_FAN, och där ligger de på static 1100 RPM istället för 1700. Så jag antar att jag har lyckats sänka dem lite, men det irriterar mig att jag inte kan använda en fläktkurva.

Jag har en liten fancontroller i mitt Define R4. Kan jag koppla in fläktarna där för att iallafall ha 3 olika hastighetslägen?

Dock du har Qfan på åtminstone en av CHA_FAN kontakterna, enligt din biosbild har du den satt den på manuellt läge, har du provat med nån av dom andra profilerna.

Men annars moderkortet har ganska begränsade möjligheter för fläktstyrning, och FAN expert är inget höjdarprogram heller.
Kom ihåg att jag försökte med mitt moderkort få till en bra fläktkurva där fläktarna gick i ca 700RPM vid idle och gasa på vid load, fick aldrig till det bra dvs fick inte fläktarna på nått sätt att gå under ca 1100rpm.

Har en annan dator som är äldre med ett Abit P35 pro moderkort, den har den mest avancerade biosstyrning av fläktar jag sett, man kan styra fläktarna exakt och hur som helst, med specade limitar övre och undre, samt att dom kan styras med vilken temperatursensor som helst som referens, CPU, VRM, moderkort osv, och det individuellt per header på moderkortet.

Sånt saknar man på nya moderkort.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Dock du har Qfan på åtminstone en av CHA_FAN kontakterna, enligt din biosbild har du den satt den på manuellt läge, har du provat med nån av dom andra profilerna.

Men annars moderkortet har ganska begränsade möjligheter för fläktstyrning, och FAN expert är inget höjdarprogram heller.
Kom ihåg att jag försökte med mitt moderkort få till en bra fläktkurva där fläktarna gick i ca 700RPM vid idle och gasa på vid load, fick aldrig till det bra dvs fick inte fläktarna på nått sätt att gå under ca 1100rpm.

Har en annan dator som är äldre med ett Abit P35 pro moderkort, den har den mest avancerade biosstyrning av fläktar jag sett, man kan styra fläktarna exakt och hur som helst, med specade limitar övre och undre, samt att dom kan styras med vilken temperatursensor som helst som referens, CPU, VRM, moderkort osv, och det individuellt per header på moderkortet.

Sånt saknar man på nya moderkort.

Var iofs ett tag sedan jag testade ASUS mjukvara då den suger så extremt hårt.
Men jag har för mig att man kan göra exakt vad du beskriver i den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Dock du har Qfan på åtminstone en av CHA_FAN kontakterna, enligt din biosbild har du den satt den på manuellt läge, har du provat med nån av dom andra profilerna.

Men annars moderkortet har ganska begränsade möjligheter för fläktstyrning, och FAN expert är inget höjdarprogram heller.
Kom ihåg att jag försökte med mitt moderkort få till en bra fläktkurva där fläktarna gick i ca 700RPM vid idle och gasa på vid load, fick aldrig till det bra dvs fick inte fläktarna på nått sätt att gå under ca 1100rpm.

Har en annan dator som är äldre med ett Abit P35 pro moderkort, den har den mest avancerade biosstyrning av fläktar jag sett, man kan styra fläktarna exakt och hur som helst, med specade limitar övre och undre, samt att dom kan styras med vilken temperatursensor som helst som referens, CPU, VRM, moderkort osv, och det individuellt per header på moderkortet.

Sånt saknar man på nya moderkort.

Yes, jag har provat med silent profilen men den ändrade RPM inget alls.

Visa signatur

i5 - 3750k @ 4,4 Ghz | 290 Tri-X | be quiet! 630W | 16GB RAM | Define R4 | benq xl2411t | H60

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robobin:

Okej, då får jag dra om mina sladdar lite. Kommer inte datorn att gnälla om jag inte har något inkopplat i CPU_FAN dock?

Visa signatur

i5 - 3750k @ 4,4 Ghz | 290 Tri-X | be quiet! 630W | 16GB RAM | Define R4 | benq xl2411t | H60

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinny07:

Jag har något som ser ut såhär i BIOS såg jag när jag kollade.

http://i.imgur.com/84zBiys.png

Ja exakt! Den där sidan du har på bild där. Sätt Q-Fan Control till Auto.

Q-Fan Control är ett läge för 3 Pin fläktar.
Auto är för PWN 4 pin fläktar.

Finns inte Auto så slå av Q-Fan Control helt. Disable borde det stå.
Testa göra en fläktkurva nu i Fanxpert.

När du markerar olika alternativ i bios brukar det komma upp förklaringar i högra rutan för varje funktion.
Fungerar inte detta så Enabla Q-Fan Control igen och testa att byta mellan olika profiler för din Cpu.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Ja exakt! Den där sidan du har på bild där. Sätt Q-Fan Control till Auto.

Q-Fan Control är ett läge för 3 Pin fläktar.
Auto är för PWN 4 pin fläktar.

Finns inte Auto så slå av Q-Fan Control helt. Disable borde det stå.
Testa göra en fläktkurva nu i Fanxpert.

När du markerar olika alternativ i bios brukar det komma upp förklaringar i högra rutan för varje funktion.
Fungerar inte detta så Enabla Q-Fan Control igen och testa att byta mellan olika profiler för din Cpu.

Kan bara välja enabled eller disabled för Q-Fan Provade att stänga av det men ingen lycka i en fläktkurva. Jag kopplade in dem till mitt R4 fläktkontroller så jag har fått ner dem lite nu.

Visa signatur

i5 - 3750k @ 4,4 Ghz | 290 Tri-X | be quiet! 630W | 16GB RAM | Define R4 | benq xl2411t | H60