Permalänk

Nya delar, det sket sig.

Hejsan hejsan!

Efter att ha bollat fram och tillbaka med tanken på en ny dator eller bara uppdatera delar så valde jag delar.
Sagt och gjort så beställdes 1 styck graffe (http://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-760-gaming-2gb-physx/7...), 1 styck ssd (http://www.komplett.se/samsung-ssd-840-evo-120gb-oem/791617) och även 2 styck ram minnen (http://www.komplett.se/corsair-vengeance-ddr3-1600mhz-4gb-cl9...).

Fick hem dessa grejer idag och var som ett barn på julafton när jag drog in grejerna i datorn. Var självklart noga med att inte vara statiskt laddad (använde mig av en antistat klämma) och såg noggrant till att allt var ikopplat som det skulle. Nöjd med resultaten kopplade jag in min dator precis som jag alltid gjort och aldrig haft några problem med. Här börjar problemen... när jag startar datorn och ler som en idiot så får jag ingen bild och någon sekund efter den insikten kände jag en stark doft av bränd el vilket fick mig att omedelbart stänga av datorn då jag var rädd att det skulle skita sig mer än det redan gjort. Har efter det låtit datorn vila och sedan bytt tillbaka alla grejer för att "börja om från scratch". Dock uppstår samma problem som med dom nya delarna, alltså att jag inte får någon bild återigen. Kände återigen en doft av bränd el och jag funderar nästan på ifall det är så att jag lyckats kortsluta mitt moderkort?

Moderkortet jag har är detta: https://www.asus.com/Motherboards/P7H55V/

Snälla hjälp! Känner mig hjälplös när jag inte har tillgång till min dator...

Tack på förhand!

Dumbertuna

Permalänk
Skrivet av dumbertuna:

Hejsan hejsan!

Efter att ha bollat fram och tillbaka med tanken på en ny dator eller bara uppdatera delar så valde jag delar.
Sagt och gjort så beställdes 1 styck graffe (http://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-760-gaming-2gb-physx/7...), 1 styck ssd (http://www.komplett.se/samsung-ssd-840-evo-120gb-oem/791617) och även 2 styck ram minnen (http://www.komplett.se/corsair-vengeance-ddr3-1600mhz-4gb-cl9...).

Fick hem dessa grejer idag och var som ett barn på julafton när jag drog in grejerna i datorn. Var självklart noga med att inte vara statiskt laddad (använde mig av en antistat klämma) och såg noggrant till att allt var ikopplat som det skulle. Nöjd med resultaten kopplade jag in min dator precis som jag alltid gjort och aldrig haft några problem med. Här börjar problemen... när jag startar datorn och ler som en idiot så får jag ingen bild och någon sekund efter den insikten kände jag en stark doft av bränd el vilket fick mig att omedelbart stänga av datorn då jag var rädd att det skulle skita sig mer än det redan gjort. Har efter det låtit datorn vila och sedan bytt tillbaka alla grejer för att "börja om från scratch". Dock uppstår samma problem som med dom nya delarna, alltså att jag inte får någon bild återigen. Kände återigen en doft av bränd el och jag funderar nästan på ifall det är så att jag lyckats kortsluta mitt moderkort?

Moderkortet jag har är detta: https://www.asus.com/Motherboards/P7H55V/

Snälla hjälp! Känner mig hjälplös när jag inte har tillgång till min dator...

Tack på förhand!

Dumbertuna

Dold text

har du monterat distanserna som separerar mooderkortet ifrån chassit?

EDIT: nvm, läste fel. Trodde du hade monterat allt ifrån scratch

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk

Kan du se något som brännt på moderkortet? T.ex. kondensatorerna

Permalänk

prova att koppla in allt fast med ditt gamla grafikkort måhända

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk
Medlem

Ta en ordentlig titt på datorkomponenterna. Se ifall du kan hitta något som ser misstänkt ut. vad rörde du medans du meckade i datorn? kopplade du bara in ett nytt grafikkort och satte in 2 ram-minnen eller gjorde du något annat också?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem

Testa en grundlig visuell inspektion med ficklampa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisilicous:

prova att koppla in allt fast med ditt gamla grafikkort måhända

Det säger väl TS att han har gjort redan?

Permalänk
Skrivet av Poptart:

Det säger väl TS att han har gjort redan?

Yep, jag har lite för lågt blodsocker antar jag ^^

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dumbertuna:

Hejsan hejsan!

Efter att ha bollat fram och tillbaka med tanken på en ny dator eller bara uppdatera delar så valde jag delar.
Sagt och gjort så beställdes 1 styck graffe (http://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-760-gaming-2gb-physx/7...), 1 styck ssd (http://www.komplett.se/samsung-ssd-840-evo-120gb-oem/791617) och även 2 styck ram minnen (http://www.komplett.se/corsair-vengeance-ddr3-1600mhz-4gb-cl9...).

Fick hem dessa grejer idag och var som ett barn på julafton när jag drog in grejerna i datorn. Var självklart noga med att inte vara statiskt laddad (använde mig av en antistat klämma) och såg noggrant till att allt var ikopplat som det skulle. Nöjd med resultaten kopplade jag in min dator precis som jag alltid gjort och aldrig haft några problem med. Här börjar problemen... när jag startar datorn och ler som en idiot så får jag ingen bild och någon sekund efter den insikten kände jag en stark doft av bränd el vilket fick mig att omedelbart stänga av datorn då jag var rädd att det skulle skita sig mer än det redan gjort. Har efter det låtit datorn vila och sedan bytt tillbaka alla grejer för att "börja om från scratch". Dock uppstår samma problem som med dom nya delarna, alltså att jag inte får någon bild återigen. Kände återigen en doft av bränd el och jag funderar nästan på ifall det är så att jag lyckats kortsluta mitt moderkort?

Moderkortet jag har är detta: https://www.asus.com/Motherboards/P7H55V/

Snälla hjälp! Känner mig hjälplös när jag inte har tillgång till min dator...

Tack på förhand!

Dumbertuna

Du har alltså bara satt in nytt grafikkort och ram-minne i datorn och det ledde till att det började ryka? Jag tror att nätaggregatet är trasigt.

Observera att ett trasigt nätaggregat KAN HA FÖRSTÖRT HELA DATORN. Men det är inte självklart.

Permalänk
Medlem

Man brukar känna ganska klart varifrån det luktar/var det brände om du bara sniffar runt lite i datorn/på grejjerna.

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Du har alltså bara satt in nytt grafikkort och ram-minne i datorn och det ledde till att det började ryka? Jag tror att nätaggregatet är trasigt.

Observera att ett trasigt nätaggregat KAN HA FÖRSTÖRT HELA DATORN. Men det är inte självklart.

har ett 850W nätagg som är någon månad eller 2 gammalt, kan det fortfarande vara orsaken? Började aldrig ryka, bara lukta bränd el.. dessutom startar den ju som den ska bara det att jag inte får bild, allt som ska lysa lyser och allt som ska snurra snurrar osv..

Kan förvrigt inte se något som ser bränt ut.

Permalänk
Skrivet av dumbertuna:

var har du för nätagg ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbertuna:

har ett 850W nätagg som är någon månad eller 2 gammalt,

Antal watt säger inte ett skvatt.
EXAKT vad har du för nätagg?

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Lägg upp några tydliga och inte mikroskopiskt små bilder på bygget.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Här kommer bilder på datorn:

bild 1

bild 2

bild 3

bild 4

Permalänk

CPU strömkabeln är inte ikopplad.

EDIT: såg inte att det var en 4+4, mitt fel.

Visa signatur

Snuttinuttan
CPU: Intel Core i5-4670k@4,5ghz GPU: MSI GTX 760@Stock
RAM: 12GB Okänt märke 1333mhz 9-9-9-24 PSU: OCZ-ZS 550
MOBO: ASRock z87m-pro4 CASE: Cooler Master CM690

Permalänk
Hedersmedlem

Minnena är inte isatta tilltäckligt, eller på fel håll, då brinner det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

minnena sitter precis som dom gjorde innan jag fick de nya delarna, är alltid noga med att allt ska vara ikopplat på rätt sätt så minnen sitter varken fel eller dåligt.

Permalänk

Som multiman säger, det ser ut som om du inte har stoppat ner dina ram-minnen nog. låshakarna ska klämma åt vid halvcirkeln på minnena. Man brukar kunna höra en litet ljud. Va inte livrädd att ta i lite, bara du inte buktar moderkortet eller ja, gör fel.

Hoppas det ordnar sig!
/eddmaan

Permalänk
Medlem

Flippa även ditt nätaggregat när du kollar minnena. Det kan vara så att det har fläkt på båda sidorna, men om det inte har det, så är fläkten menad att vara nedåt. För isåfall är det ett insug, och du vill gärna att fläkten suger in kall luft från utrymmet under chassit för att kyla sig, än varm luft från insidan av lådan.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Fö så hade det nog varit på sin plats med lite rengöring av damm, främst på insuget där fram. Antingen sitter det en tjock dammvägg där eller så har du skumgummi(?) där?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

har dubbelkollat minnena och dom satt i precis som dom skulle, förövrigt tänker jag inte flippa mitt nätagg då kylning _INTE_ är problemet här. Kylningen har varit episk ändå fram tills dagen då jag inte längre kunde få bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Flippa även ditt nätaggregat när du kollar minnena. Det kan vara så att det har fläkt på båda sidorna, men om det inte har det, så är fläkten menad att vara nedåt. För isåfall är det ett insug, och du vill gärna att fläkten suger in kall luft från utrymmet under chassit för att kyla sig, än varm luft från insidan av lådan.

Nätaggets orientering är ju helt en smaksak. Det är ju därför tom nätaggets klistermärken är gjorda så att dom är rätt hur man än monterat det.
Utan filter hade jag aldrig monterat det med fläkten nedåt, TS chassi ser inte ut att ha fliter.

I övrigt så får du gärna länka till ett nätagg med dubbla fläktar, Fattar inte ens hur dom skulle vara byggda isf, lär ju inte existera:P

TS: På bilden ser det onekligen ut som om Ram stickorna inte är helt dittryckta, Jag hade testat att koppla ur dom, o endast plugga in en av stickorna i valfri slot. Inte optimalt, men det ger det ju en chans att boota iaf. Sen vore det bra om du kunde hitta vad det var som luktade oxå!

Plugga ur allt som inte behövs, grafikkort, 1x Ram, hdd och front usb etc, o försök o få den att boota med intern grafik.

Hoppas du hittar felet!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Fö så hade det nog varit på sin plats med lite rengöring av damm, främst på insuget där fram. Antingen sitter det en tjock dammvägg där eller så har du skumgummi(?) där?

mycket sant, men den kan fan i mig damma tills den funkar igen. den är trots allt relativt ren mot vad den varit andra gånger jag grejat med den. aldrig fått dessa problem någonsin innan för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Minnena är inte isatta tilltäckligt, eller på fel håll, då brinner det.

Tycker ena minnes "låshakarna " inte är riktigt i upptill än den högra... håller ni med?.

Permalänk
Skrivet av Iwar:

Nätaggets orientering är ju helt en smaksak. Det är ju därför tom nätaggets klistermärken är gjorda så att dom är rätt hur man än monterat det.
Utan filter hade jag aldrig monterat det med fläkten nedåt, TS chassi ser inte ut att ha fliter.

I övrigt så får du gärna länka till ett nätagg med dubbla fläktar, Fattar inte ens hur dom skulle vara byggda isf, lär ju inte existera:P

TS: På bilden ser det onekligen ut som om Ram stickorna inte är helt dittryckta, Jag hade testat att koppla ur dom, o endast plugga in en av stickorna i valfri slot. Inte optimalt, men det ger det ju en chans att boota iaf. Sen vore det bra om du kunde hitta vad det var som luktade oxå!

Plugga ur allt som inte behövs, grafikkort, 1x Ram, hdd och front usb etc, o försök o få den att boota med intern grafik.

Hoppas du hittar felet!

kort och gott försöka boota med endast 1x ram, moderkort och cpu?

Permalänk
Medlem

Men till TS, minnen och grafikkort ska tryckas ned i sin slot med kraft. Det ska inte finnas något tvivel om att den sitter så långt ned i sloten som möjligt.
Tryck till rejält så att spännlåsen klickar till och "ställer sig upp". Gör de inte det så sitter de inte i ordentligt.

Citat och kommentar från raderat inlägg borttaget
Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Själva låsningen till minnerna ska vara lika som isatta eller utan i låst läge. Tänk på spåret i minnerna, för dom sitter inte i mitten

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Iwar:

Nätaggets orientering är ju helt en smaksak. Det är ju därför tom nätaggets klistermärken är gjorda så att dom är rätt hur man än monterat det.
Utan filter hade jag aldrig monterat det med fläkten nedåt, TS chassi ser inte ut att ha fliter.

I övrigt så får du gärna länka till ett nätagg med dubbla fläktar, Fattar inte ens hur dom skulle vara byggda isf, lär ju inte existera:P

TS: På bilden ser det onekligen ut som om Ram stickorna inte är helt dittryckta, Jag hade testat att koppla ur dom, o endast plugga in en av stickorna i valfri slot. Inte optimalt, men det ger det ju en chans att boota iaf. Sen vore det bra om du kunde hitta vad det var som luktade oxå!

Plugga ur allt som inte behövs, grafikkort, 1x Ram, hdd och front usb etc, o försök o få den att boota med intern grafik.

Hoppas du hittar felet!

Vänder man RAM-minnen på fel håll går de inte att låsa fast hur mycket man än trycker men det blir tillräckligt med kontakt för att bränna upp stickorna och/eller moderkortet (röklukten).

Jag avskriver inte minnena förrän jag sett riktiga närbilder, där man kan bedöma läget. Minnena är ju inte ens de som trådskaparen påstår i första inlägget, utan något annat, kanska A-Data.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro