Windows 7 vs Windows 8.1 (för och nakdelar) funderingar på byta, bra/dåligt?

Permalänk

Windows 7 vs Windows 8.1 (för och nakdelar) funderingar på byta, bra/dåligt?

jag har inte satt mig så mycket in i win 8 / win 8.1. själv sitter man kvar på win 7 ultimate 64bitar.
det jag undra är som forum tråden heter. för och nakdelar igen att byta os?
jag vet finns m¨ånga program som kan fixa tillbaka start menyn,mm. men vill hör vad fölk tycker här.
själv håller man mycket på med dator i många områden,mm. skulle villa få lite grep om win 8 /win 8.1, så som för och nakdelar ju.
och mycket är på grund av man funder på ge det en chans. jag har sett och kollat mycket på win 8 / Win 8.1 och kommit fram till jag gillar två saker med det. och det är aktivitetshanteran och när man för över filer, för man kan få så himla detaljerat resultat. men men är mycket osäker en då. =/
och det är på grund av man gränssnitet,mm. och så klart för jag använder datorn till så himla mycket och man sitter inte och bra spelar och surfar så som så många andra gör. liksom fixar mycket med nätverk,mm. det är därför man undra vad fölk tycker om dom os systemen.

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brallan_86:

jag har inte satt mig så mycket in i win 8 / win 8.1. själv sitter man kvar på win 7 ultimate 64bitar.
det jag undra är som forum tråden heter. för och nakdelar igen att byta os?
jag vet finns m¨ånga program som kan fixa tillbaka start menyn,mm. men vill hör vad fölk tycker här.
själv håller man mycket på med dator i många områden,mm. skulle villa få lite grep om win 8 /win 8.1, så som för och nakdelar ju.
och mycket är på grund av man funder på ge det en chans. jag har sett och kollat mycket på win 8 / Win 8.1 och kommit fram till jag gillar två saker med det. och det är aktivitetshanteran och när man för över filer, för man kan få så himla detaljerat resultat. men men är mycket osäker en då. =/
och det är på grund av man gränssnitet,mm. och så klart för jag använder datorn till så himla mycket och man sitter inte och bra spelar och surfar så som så många andra gör. liksom fixar mycket med nätverk,mm. det är därför man undra vad fölk tycker om dom os systemen.

Jag har skrivit en lista med 95 fördelar, bland annat handlar det om bättre prestanda i många olika områden. Du kan läsa listan här nere i länken på min signatur.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Läs även denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1183264... som också bland annat diskuterar de så kallade 95 förbättringarna.
Lyssna inte bara på säljarna, lyssna på kunderna.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag W8 då musen fungerar betydligt bättre i W7.

Kvittar att ms fixat det värsta med musproblemen i w8, input är ändå ändrat, blir inte samma även med fix+w7 emulering.

Sen avskyr jag modernui och alla idiotiska rättigheter som man måste kladda med.

Ex windows filer som man inte får skriva över utan kladda med rättigheter, hosts filen går inte skriva till utan måste öppnas i notepad med admin rättigheter fast man är admin.
Regedit så måste man göra flera extra steg för att ge rättigheter jämtemot W7.

Mer låst, värdelöst modernui gränssnitt, skit som skydrive integration, mappar osv som man måste ta bort med massa regedit ändringar.
Tack men nej tack, w8 är bara ett mer låst bloatware till OS.

Ja det bootar snabbare, aktivitetshanteraren är mer överskådlig och filkopieringen är bättre.
Det är mina 3 fördelar som faktiskt spelar roll, resten på strejs lista är 100% meningslösa för mig personligen.

Haft W8 och 8.1 ett par omgångar men åker alltid ut efter ett tag till fördel för W7, efter ett par gånger sa jag bara nej. W7 får vara main OS lång tid framöver, då det inte finns någon mening alls att byta ut det mot i mina ögon ett sämre OS.

PS. strej är sveriges största W8 förespråkare och extrem Microsoft anhängare(allt nytt är dock bäst enligt strejf) i övrigt, nästan lite kultledare varning.

Permalänk
Avstängd

Rent praktiskt så skulle jag inte påstå att Windows 8/8.1 är speciellt annorlunda jämfört med Windows 7.

Men som sagt... ingen anledning att välja Windows 7 istället för 8/8.1 när man skaffar sig en NY dator. Ska man bara byta ut 7:an på sin gamla dator kan man lika gärna låta det vara...

Får man en licens gratis är det en helt annan sak.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallan_86:

jag har inte satt mig så mycket in i win 8 / win 8.1. själv sitter man kvar på win 7 ultimate 64bitar.
det jag undra är som forum tråden heter. för och nakdelar igen att byta os?
jag vet finns m¨ånga program som kan fixa tillbaka start menyn,mm. men vill hör vad fölk tycker här.
själv håller man mycket på med dator i många områden,mm. skulle villa få lite grep om win 8 /win 8.1, så som för och nakdelar ju.
och mycket är på grund av man funder på ge det en chans. jag har sett och kollat mycket på win 8 / Win 8.1 och kommit fram till jag gillar två saker med det. och det är aktivitetshanteran och när man för över filer, för man kan få så himla detaljerat resultat. men men är mycket osäker en då. =/
och det är på grund av man gränssnitet,mm. och så klart för jag använder datorn till så himla mycket och man sitter inte och bra spelar och surfar så som så många andra gör. liksom fixar mycket med nätverk,mm. det är därför man undra vad fölk tycker om dom os systemen.

Finns inga nackdelar med Windows 8.1.. Gillar du snabbhet, smidighet och mer boost i spel.. Go for it! Enda nackdelen är la att du faktiskt måste installera typ Start8 för att få Windows 7 stil med skrivbordet/startmenyn.. Men ser du att offra 5 min på det som en nackdel är upp till dig Skulle aldrig gå tillbaka till Windows 7 nu.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Har använt mac sedan osx tiger och köpte mig nyligen en stationär pc för att jag var sugen på spel. Visst är det annorlunda i jämförelse med Windows 7, men någon jättestor skillnad är det egentligen inte för min del. Startmenyn fungerar i mitt fall exakt som den gjorde i Windows 7, dvs. jag trycker på windowsknappen och söker efter det program jag vill starta.

Jag använder mig dock inte utav några modern ui appar bortsett från kartappen som använder sig utav Nokias kartor. Provade Skype appen och upptäckte ganska fort att den saknar funktionalitet som finns i desktop-appen så det fick vara. Annars gillar jag helt klart möjligheten att man kan köra samma OS på plattor som den stationära datorn. Tycker inte att användbarheten har offrats så mycket som vissa här vill framhäva.

Får slutligen också tillägga att jag inte är någon microsoft-fanboy alls. Rätt less på Microsoft/Nokia faktiskt efter att ha köpt en Lumia 800, och kort därefter fått käftsmällen att i stort sett allt stöd för WP7 skulle upphöra, och att det ej var möjligt att uppgradera till WP8...

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Som jag sagt innan i tidigare trådar ang Win 8 är det riktig smidigt att jobba i när man väl har lärt sig det.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Jag har skrivit en lista med 95 fördelar, bland annat handlar det om bättre prestanda i många olika områden. Du kan läsa listan här nere i länken på min signatur.

95 fördelar, inte en enda nackdel AMAZING!

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Rent praktiskt så skulle jag inte påstå att Windows 8/8.1 är speciellt annorlunda jämfört med Windows 7.

Men som sagt... ingen anledning att välja Windows 7 istället för 8/8.1 när man skaffar sig en NY dator. Ska man bara byta ut 7:an på sin gamla dator kan man lika gärna låta det vara...

Får man en licens gratis är det en helt annan sak.

ny dator kan man säga att det är ju, köpte in lite nya delar för max 4månader sen och det är det här man sitter på nu:
Chassi: In Win , GPU: PowerColor Radeon HD 7970 3gb OC, PhysX Kort: Gigabyte geforce GTX 460 1GB OC ,HDD:arna: samsung ssd 840 pro 256gb, 1st 3TB, 3st 2TB 1st 1TB WD (rpm 7200) Ram: Corsair vengeance 32GB (4x8192MB) CL10 1866hz, Moderkort: gigabyte 990fxa-ud5, CPU: Amd fx 8350 black edition, CPU Kylare: crosair H100i, PSU: Antec 1000 Watt (80 plus)

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem

Hur är det med gamla spel som knappt fungera på Win 7? Blir det värre i 8:an?

Permalänk
Medlem

Dom som säger att win8 är bättre och att det inte finns några problem skulle jag säga är mest casual-användare. Det är den publiken som Microsoft siktar på också eftersom win8 är nerdummat på vissa områden. Håller mig till win9 kommer. Microsoft kan bara släppa bra os med udda nummer.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk

tack så himla mycket för alla kommentare. ;P
får väl ta och skaffa win 8.1 då och testa.
hmm, jag vet man inte ska fråga/lägga in lägg på så sätt.
men funkar pirat bra idagens lägg eller är det köpa som gäller som typ nästan alla säger?
efter som man är så osäker, plus ska jag köra win 8.1 ska det va pro, och så klart vill man ha samma utbud som i win 7 ultimate.
har liksom höga krav och det är för att man gör så mycket. får liksom inte saknas något från det typ.

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Rent praktiskt så skulle jag inte påstå att Windows 8/8.1 är speciellt annorlunda jämfört med Windows 7.

Men som sagt... ingen anledning att välja Windows 7 istället för 8/8.1 när man skaffar sig en NY dator. Ska man bara byta ut 7:an på sin gamla dator kan man lika gärna låta det vara...

Får man en licens gratis är det en helt annan sak.

Skrivet av strejf:

Jag har skrivit en lista med 95 fördelar, bland annat handlar det om bättre prestanda i många olika områden. Du kan läsa listan här nere i länken på min signatur.

ska kolla det nu

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Dom som säger att win8 är bättre och att det inte finns några problem skulle jag säga är mest casual-användare. Det är den publiken som Microsoft siktar på också eftersom win8 är nerdummat på vissa områden. Håller mig till win9 kommer. Microsoft kan bara släppa bra os med udda nummer.

Fel! DOS 6.22 var faktiskt bra!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av nicoliani:

Hur är det med gamla spel som knappt fungera på Win 7? Blir det värre i 8:an?

det undra jag med också mycket bra fråga

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem

Jag gick över från win 7 ultimate till 8.1 pro och jag kan säga att jag kommer inte gå tillbaka till win 7 i alla fall. När man lär sig alla smidigheter så är det enligt mig mycket bättre. Även med Metro. Installerade det till och med på min HTPC för att jag gillade det så mycket. MEN som sagt smaken är olika. Många är "rädda" för förändringar och vägrar lära sig nya saker bara för att det var bättre förr, på 1800-talet.

Visa signatur

Phanteks Enthoo Primo Intel i7 3930K@4.7Ghz Asus Rampage IV Extreme
Corsair DDR3 16GB 1600MHz Corsair AX 1500 3x R9 290x
Projekt tråd

Permalänk

frågan om är kommer alla min program jag använder typ dagligen att funka i win8.1. månag av dom programen jag använder är gamla och har inte uppdaterat sen vista kom. jag har inte hittat några andra program som funkar så bra och kan få ut allt på lika bra sätt.
det är frågan med. där har vi mycket till min osäker med. =/

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Fel! DOS 6.22 var faktiskt bra!

Skrivet av BostonGurkan:

Dom som säger att win8 är bättre och att det inte finns några problem skulle jag säga är mest casual-användare. Det är den publiken som Microsoft siktar på också eftersom win8 är nerdummat på vissa områden. Håller mig till win9 kommer. Microsoft kan bara släppa bra os med udda nummer.

eller dom kan bra släppa var annat os bra typ, så du menar ;D

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem

Jag skaffa w7 när jag köpte nytt förra året. W7 gör allt jag vill och därför ville jag inte ha nytt.

Permalänk
Avstängd

jag tycker 8.1 är bättre på typ allt än 7an om än bara ganska marginellt men sitter man med 7 ultimate så är det ingen större ide att uppgradera till 8an då dom är väldigt lika så känns det inte riktigt som om det är värt pengarna tycker jag ..men 8an är den trevligare av dom 2

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av nicoliani:

Hur är det med gamla spel som knappt fungera på Win 7? Blir det värre i 8:an?

Skrivet av Brallan_86:

det undra jag med också mycket bra fråga

jo, du dom med dos har du inte kunnat gör sen xp kom ju. alla som säg xp har dos kan ta sig där bak. för det är inte dos, kommandotolken har aldrig vart dos iaf, kommer aldrig bli dos. det är typ en emulator/ny kod system, som typ har dos stöd... men sådan spel är det få som spelar idag ju xD

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk

kom på en till fråga. undra om jag kan köra min setup på win8.1
klara win8.1 av att köra flera driver samtidigt som 7:an kan?
med tanke på att jag kör, GPU: PowerColor Radeon HD 7970 3gb OC, PhysX Kort: Gigabyte geforce GTX 460 1GB OC
frågan är om det klara av att köra två drivare samtidigt, som 7an kan. hmm, någon som vet?!

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallan_86:

eller dom kan bra släppa var annat os bra typ, så du menar ;D

Precis vad jag menade. Uttryckte mig lite konstigt bara.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd låst ***

Jag har låst tråden eftersom det redan skapats tillräckligt med trådar och därför finns tillräckligt med material att läsa igenom för att skaffa sig en egen uppfattning. Det finns bokstavligt tusentals inlägg med hela registret ifrån starkt för till starkt emot att välja Windows 8. Notera innehållet i forumregel § 2.2:

Citat:

Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad.

/KimTjik