Skippa vattenkylning och köra med luft igen?

Permalänk
Medlem

Skippa vattenkylning och köra med luft igen?

Sitter med en CoolerMaster Seidon 240M som jag har 2 stycken Corsair SP120 Low noise 120mm på. Men tog bort alla hårddiskburar i chassit för att få plats med radiatorn och fläktar. Nu känns det som att jag kan behöva några fler platser för hårddiskar och tänkte om det är värt att riva ner vattenkylningen och smälla in en luftkylare istället och sätta fläktarna på den?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Vad kyler du för processor. Det mesta går att kyla utmärkt under en luftkylare beror mer på vad du kör och om du klockar det.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Nu kommer säkert andra att säga annat men personligen tycker jag att man kommer långt med luft om det enbart gäller saker som coretemp och liknande, faktiskt de sista bitarna jag kommer att vattenkyla i mitt system...

(annat blir det nog om du tänkt överklocka mycket dock).

Personligen skulle jag undersöka möjligheterna av ett eventuellt externt montage annars, kanske inte så vackert men det bör fungera...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Kör med en i7 3770 3,5 ghz. Tror den autoclockar sig själv ibland också.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig riktigt förstått vitsen med sluten vattenkylning, om det inte är för att man har extrem platsbrist i sitt chassi.

"Riktig" vattenkylning, där man även kyler GPU(erna), har ju dock rejäla fördelar i kylförmåga och ljudnivåer.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

sitter och funderar på samma sak, har dock en seidon 120V
funderar på en hyper 212 evo istället då pumpen lever om en hel del för mig,

den luftkylaren bör väl kunna hålla tempen på en oklockad fx8350 ? 210kr med frakt hem för hyper 212 är ju inte så farligt och testa iofs.

Visa signatur

Chassi:Fractal Design Define R4 Moderkort:ASUS M5A99X-EVO CPU:AMD FX8350 4.0ghz
CPU-kyl:Corsair hydro H80i GPU:Gigabyte Radeon r9 280x 3GB OC RAM:Corsair XMS3 16GB DDR3 1600MHz PSU:Corsair HX750 HDD:Samsung SATA disk drive 1TB SDD:Samsung 840 EVO 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Kör med en i7 3770 3,5 ghz. Tror den autoclockar sig själv ibland också.

Det går alldeles utmärkt att kyla den på luft då, sen är det bara en fråga om hur viktig ljudnivån är och mycket plats du har i chassit.
För att spara på storlek och hålla den tyst rekommenderar jag en Noctua NH-U12P SE.

Skrivet av TimAspfors:

sitter och funderar på samma sak, har dock en seidon 120V
funderar på en hyper 212 evo istället då pumpen lever om en hel del för mig,

den luftkylaren bör väl kunna hålla tempen på en oklockad fx8350 ? 210kr med frakt hem för hyper 212 är ju inte så farligt och testa iofs.

Den kylaren skulle funka, men din processer ger ut en hel del värme. Så antingen kommer du få mycket oljud ifrån fläkten eller så måste du lägga ut mer pengar för att kyla den bättre. Kanske en dubbeltorns model. Det beror på storleken av ditt chassi och ditt krav på ljudnivån så klart. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=960281 kan passa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förstår inte detta hatet för slutna vattenkylare, sitter fortfarande på min NorthQ 3590 Siberian tiger II, och min 3570K körs i 4.2 ghz och enligt prime 95 så kommer den sällan över 65 grader, och kör med 2 st Noctua nf p12 tror jag det var på runt 7v och är TYST!
(Måste dock erkänna att pumpen låter lite, men inget jag direkt stör mig på)
Funderar dock på att införskaffa mig en H100 eller en Swiftech H220 då min kylare har några år på nacken nu.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Förstår inte detta hatet för slutna vattenkylare, sitter fortfarande på min NorthQ 3590 Siberian tiger II, och min 3570K körs i 4.2 ghz och enligt prime 95 så kommer den sällan över 65 grader, och kör med 2 st Noctua nf p12 tror jag det var på runt 7v och är TYST!
(Måste dock erkänna att pumpen låter lite, men inget jag direkt stör mig på)
Funderar dock på att införskaffa mig en H100 eller en Swiftech H220 då min kylare har några år på nacken nu.

Inget hat här. Det handlade om ren praktik, TS ville använda fler hårddiskburar som dennes slutnavattenkylning tog upp platsen för.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Inget hat här. Det handlade om ren praktik, TS ville använda fler hårddiskburar som dennes slutnavattenkylning tog upp platsen för.

Eller så kan man köpa en 5,25" adapter till 3,5" om man har plats för det?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Eller så kan man köpa en 5,25" adapter till 3,5" om man har plats för det?

Det är absolut en lösning, nu har inte TS skrivit vad denne har för chassi eller om denne har plats kvar i dessa.

Visa signatur
Permalänk

Ska du inte klocka din processor och vill ha en tyst o fin kylare rekommenderar jag Thermalright Macho 2. den kan du i de flesta moderna chassin köra semipassiv med hjälp av fläkten i bakkant på chassit. O vill du inte göra det så är den medföljande fläkten mycket trevlig

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

antingen luft eller custom wc. behöver man mer kylning än vad luft kan leverera är custom wc det enda vettiga.

Permalänk
Avstängd

Jo, det är sant, i mitt system klarar sig CPU gott med luft (använder då givetvis torn), men GPU skulle nog behöva någon form av kylboost, isht om man skulle överklocka det i nuläget, finns iaf i min rigg inte en chans att bygga ännumer på höjden över kortplatserna (har gott om plats i chassit så det är inte det, men platserna över MK är ju som regel låsta över slot platserna menar jag), men detta har jag en tid funderat över att lösa med en separat GPU kylare, kanske inte ultimat ur smidighets synpunkt men relativt enkel och billig lösning.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Det går alldeles utmärkt att kyla den på luft då, sen är det bara en fråga om hur viktig ljudnivån är och mycket plats du har i chassit.
För att spara på storlek och hålla den tyst rekommenderar jag en Noctua NH-U12P SE.

Den kylaren skulle funka, men din processer ger ut en hel del värme. Så antingen kommer du få mycket oljud ifrån fläkten eller så måste du lägga ut mer pengar för att kyla den bättre. Kanske en dubbeltorns model. Det beror på storleken av ditt chassi och ditt krav på ljudnivån så klart. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=960281 kan passa.

Ljudnivån borde bli densamma om jag använder mina 2 fläktar jag kör med nu?

Skrivet av Maho:

Eller så kan man köpa en 5,25" adapter till 3,5" om man har plats för det?

Jag kör med det just nu. Men tycker att det blev för mycket vibrationer ut i chassit. Iaf från den sketna saken jag köpte.

Skrivet av Arazand:

Det är absolut en lösning, nu har inte TS skrivit vad denne har för chassi eller om denne har plats kvar i dessa.

Jag har ett Fractal Design Arc Midi R2

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Jag har ett Fractal Design Arc Midi R2

Hur kommer det sig att du inte placerade radiatorn i taket istället?

Taget från fractal-design.com om ditt chassi:
Water cooling compatibility:
Front – 240 mm radiators (thick and slim) when HDD cages are repositioned or removed
Top – 240 mm radiators (thick and slim)
Bottom – 120mm radiators
Rear – 120mm radiators

Du MÅSTE inte sätta radden vid insug, går alldeles utmärkt som utblås, visst kan det bli temp skillnad men knappast mer än någon enstaka grad om du inte har väldigt varmt i chassit.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Vatten är nog mest för GPU och extrem OC på CPU, men dyrt! Dagens luftkylare är både effektiva och tysta. Har svårt att se att din GPU inte skulle överrösta det mesta oavsett

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Hur kommer det sig att du inte placerade radiatorn i taket istället?

Taget från fractal-design.com om ditt chassi:
Water cooling compatibility:
Front – 240 mm radiators (thick and slim) when HDD cages are repositioned or removed
Top – 240 mm radiators (thick and slim)
Bottom – 120mm radiators
Rear – 120mm radiators

Du MÅSTE inte sätta radden vid insug, går alldeles utmärkt som utblås, visst kan det bli temp skillnad men knappast mer än någon enstaka grad om du inte har väldigt varmt i chassit.

Har stor kylfläns ivägen på moderkortet för att få plats med både Radiator och fläktar. Och vägrar ha fläktarna utanpå lådan.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Ljudnivån borde bli densamma om jag använder mina 2 fläktar jag kör med nu?

Ungefär samma eller lägre ljudnivå. Noctua kylaren är väldigt tyst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av TimAspfors:

sitter och funderar på samma sak, har dock en seidon 120V
funderar på en hyper 212 evo istället då pumpen lever om en hel del för mig,

Har också den. Pumpen låter en del. Ganska tyst fläkt dock.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Nej boys det är vattenkylning som gäller. Just nu ligger corsairs H80i för 500 spänn på netonett och jag menar den lilla radiatorn får man helt klart plats med på fläktplatsen bredvid moderkortet

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/vattenky...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Hur kommer det sig att du inte placerade radiatorn i taket istället?

Detta är lite intressant, Jag satte min Antec Kühler H2o 1220 i taket på mitt chassi.

Under körning fick jag temperaturerna.
Idle 3300mhz 40 grader
Tungt spelande 4220MHz 51 grader

sedan monterade jag den i fronten och spärrade fast radiatorn med en kalle-anka pocket.
Då fick jag följande temperaturer
Idle 3300mhz 27 grader
Tungt spelande 4220MHz 40 grader

min skärm ligger på upplösningen 1280x1024.

Jag tror att anledningen ligger som så, att datorn i övrigt producerar en del värme.
Ramminne hdd nord och sydbrygga osv.
Denna värme skall radiatorn kyla med.
Så som den sitter nu så har jag en 140mm fläkt där bak, som suger ut, och 2st 140mm som sitter på radiatorn i pull.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

beställde den igår efter många om och men... känns som den var mest prisvärd för 500kr och är ju ändå nöjd med vattenkylningen,
får se va den går för när den kommer, spännande och se om programvaran är stabil eller inte nu.

Skrivet av growwsen:

Nej boys det är vattenkylning som gäller. Just nu ligger corsairs H80i för 500 spänn på netonett och jag menar den lilla radiatorn får man helt klart plats med på fläktplatsen bredvid moderkortet

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/vattenky...

Visa signatur

Chassi:Fractal Design Define R4 Moderkort:ASUS M5A99X-EVO CPU:AMD FX8350 4.0ghz
CPU-kyl:Corsair hydro H80i GPU:Gigabyte Radeon r9 280x 3GB OC RAM:Corsair XMS3 16GB DDR3 1600MHz PSU:Corsair HX750 HDD:Samsung SATA disk drive 1TB SDD:Samsung 840 EVO 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Jag har aldrig riktigt förstått vitsen med sluten vattenkylning, om det inte är för att man har extrem platsbrist i sitt chassi.

"Riktig" vattenkylning, där man även kyler GPU(erna), har ju dock rejäla fördelar i kylförmåga och ljudnivåer.

Kan komma på två skäl på rak arm:
1. "Riktig" vattenkylning är bra mycket dyrare
2. "Riktig" vattenkylning kräver mycket mer kunskaper, pill och annat som man slipper med slutna system.

Har själv börjat titta lite på vatten nu när jag vill ha ett tystare chassis och visst håller jag med om att alla custombyggen är snygga som fan men man måste ju börja med något lätt = slutet system.

Skrivet av Lifooz:

Detta är lite intressant, Jag satte min Antec Kühler H2o 1220 i taket på mitt chassi.

Under körning fick jag temperaturerna.
Idle 3300mhz 40 grader
Tungt spelande 4220MHz 51 grader

sedan monterade jag den i fronten och spärrade fast radiatorn med en kalle-anka pocket.
Då fick jag följande temperaturer
Idle 3300mhz 27 grader
Tungt spelande 4220MHz 40 grader

min skärm ligger på upplösningen 1280x1024.

Jag tror att anledningen ligger som så, att datorn i övrigt producerar en del värme.
Ramminne hdd nord och sydbrygga osv.
Denna värme skall radiatorn kyla med.
Så som den sitter nu så har jag en 140mm fläkt där bak, som suger ut, och 2st 140mm som sitter på radiatorn i pull.

Intressant men hur blev det då med ditt grafikkkort? Satt själv och funderade på 1220:an eftersom den är billig och hade definitivt satt den i taket eftersom graffekortet behöver all kall luft den kan få då det blir varmare än CPUn. Beroende på chassis kan jag tänka mig att en riktigt bra Noctuafläkt på fronten hade fixat lufttillförseln till radiatorn medan den undre front fläkten samt bottenfläkten hade gett GPUn kall luft.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kan komma på två skäl på rak arm:
1. "Riktig" vattenkylning är bra mycket dyrare
2. "Riktig" vattenkylning kräver mycket mer kunskaper, pill och annat som man slipper med slutna system.

Har själv börjat titta lite på vatten nu när jag vill ha ett tystare chassis och visst håller jag med om att alla custombyggen är snygga som fan men man måste ju börja med något lätt = slutet system.

Intressant men hur blev det då med ditt grafikkkort? Satt själv och funderade på 1220:an eftersom den är billig och hade definitivt satt den i taket eftersom graffekortet behöver all kall luft den kan få då det blir varmare än CPUn. Beroende på chassis kan jag tänka mig att en riktigt bra Noctuafläkt på fronten hade fixat lufttillförseln till radiatorn medan den undre front fläkten samt bottenfläkten hade gett GPUn kall luft.

Jag hade inte tänkt ett dugg på kortet, förrän du nämnde det.
Så jag kollade upp det lite.
I idle så ligger kortet på drygt 43 grader.
och i spel ca 62-74 grader.
innan så var idle 57 grader, och spel 72-95 grader.

Så ja hela datorn blev kallare, och det har jag ingenting emot.
Det är väl bara ramet som kan ha blivit några grader varmare, eftersom att radiatorns varmluft passerar där.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag hade inte tänkt ett dugg på kortet, förrän du nämnde det.
Så jag kollade upp det lite.
I idle så ligger kortet på drygt 43 grader.
och i spel ca 62-74 grader.
innan så var idle 57 grader, och spel 72-95 grader.

Så ja hela datorn blev kallare, och det har jag ingenting emot.
Det är väl bara ramet som kan ha blivit några grader varmare, eftersom att radiatorns varmluft passerar där.

Hm, smått hög idle temp men load tempsen var väldigt bra.
Förstår inte riktigt hur datorn kan bli kallare bara Eller så är det så att radiatorn inte är så värst varm att luften som pressas igenom där inte påverkar komponenterna i datorn negativt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hm, smått hög idle temp men load tempsen var väldigt bra.
Förstår inte riktigt hur datorn kan bli kallare bara Eller så är det så att radiatorn inte är så värst varm att luften som pressas igenom där inte påverkar komponenterna i datorn negativt.

Börjar fundera på om fläkt-config är korrekt.
Jag har gjort en oerhört döds-skillad paint-teckning.

Ta dig en titt.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kan komma på två skäl på rak arm:
1. "Riktig" vattenkylning är bra mycket dyrare
2. "Riktig" vattenkylning kräver mycket mer kunskaper, pill och annat som man slipper med slutna system.

Har själv börjat titta lite på vatten nu när jag vill ha ett tystare chassis och visst håller jag med om att alla custombyggen är snygga som fan men man måste ju börja med något lätt = slutet system.

Intressant men hur blev det då med ditt grafikkkort? Satt själv och funderade på 1220:an eftersom den är billig och hade definitivt satt den i taket eftersom graffekortet behöver all kall luft den kan få då det blir varmare än CPUn. Beroende på chassis kan jag tänka mig att en riktigt bra Noctuafläkt på fronten hade fixat lufttillförseln till radiatorn medan den undre front fläkten samt bottenfläkten hade gett GPUn kall luft.

Kostar mer håller jag med om!
Men om du tycker att klippa slangar och skruva på nipplar är svårt, då är nog kylningen på ditt system ditt minsta problem
Varför behövs det så mycket kunskaper att ta en 240mm radiator, skruva på ett par bra fläktar, köpa in en block som passar till din sockel (vilket nästan är one size fits all) sedan en reservoar med inbyggd pump (eller om du vill vara riktigt avancerad, en separat pump) ta sedan nipplar (två till varje enhet) och och sätt fast slangen enl beskrivningen, fyll på med kylmedium. klar! En snabbmontering av ett customsystem tar inte många minuter längre än ett closed system (eller en större luftkylare för den delen)

Nackdelen med många (stora) luftkylare är att de fungerar utmärkt i testbänk där allt står horisontellt på bordet. men såfort du sätter moderkortet vertikalt, så blir belastningen, pga kylarens tyngd, på CPU ojämn och därför också temperaturerna.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Börjar fundera på om fläkt-config är korrekt.
Jag har gjort en oerhört döds-skillad paint-teckning.

Ta dig en titt.

Bra ritat.
Kunde man köra andra fläktar än Antecs egna? Hört att de är högljudda.

Skrivet av OskarW90:

Kostar mer håller jag med om!
Men om du tycker att klippa slangar och skruva på nipplar är svårt, då är nog kylningen på ditt system ditt minsta problem
Varför behövs det så mycket kunskaper att ta en 240mm radiator, skruva på ett par bra fläktar, köpa in en block som passar till din sockel (vilket nästan är one size fits all) sedan en reservoar med inbyggd pump (eller om du vill vara riktigt avancerad, en separat pump) ta sedan nipplar (två till varje enhet) och och sätt fast slangen enl beskrivningen, fyll på med kylmedium. klar! En snabbmontering av ett customsystem tar inte många minuter längre än ett closed system (eller en större luftkylare för den delen)

Nackdelen med många (stora) luftkylare är att de fungerar utmärkt i testbänk där allt står horisontellt på bordet. men såfort du sätter moderkortet vertikalt, så blir belastningen, pga kylarens tyngd, på CPU ojämn och därför också temperaturerna.

Finns det ens några kits? Du köper ju alla delar lösa och då finns väl inte direkt några instruktioner? Okej, när du förklarar det så så låter det visserligen inte speciellt jobbigt men min första fråga hade t ex varit om alla tuber passar till alla CPU/GPU block?
Det där med temperaturerna pga tung CPU fläkt skulle förvisso kunna stämma.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Bra ritat.
Kunde man köra andra fläktar än Antecs egna? Hört att de är högljudda.

Finns det ens några kits? Du köper ju alla delar lösa och då finns väl inte direkt några instruktioner? Okej, när du förklarar det så så låter det visserligen inte speciellt jobbigt men min första fråga hade t ex varit om alla tuber passar till alla CPU/GPU block?
Det där med temperaturerna pga tung CPU fläkt skulle förvisso kunna stämma.

Det finns massor av färdiga kits man kan köpa där man är 100% säker att allt fungerar tillsammans.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."