Permalänk
Inaktiv

Formatering hjälp!

Hej!

Min syster har en bärbar dator där dom sa att windows ligger på en backup hårddisk man fick alltså ingen skiva utan du skulle själv bränna eller lägga över till en extern hårddisk

min fråga hur i hela friden gör man när man ska formatera om datorn? har aldrig gjort de på en sån är van med att sätta i en skiva sen säger datorn själv om man vill starta från skivan osv . hur gör man när windows är som en backup ?

har bränt ut det vilket resulterade i 4st skivor . och när ja sätter i den första säger datorn ingenting :/

Hjälp mig snälla :/

Mvh Adam

Permalänk
Medlem

Är datorn inställd att boota från optiska enheten då ?

Kanske ska trycka in någon tangent vid POST för att välja uppstart från optisk enhet ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Du kan väl berätta lite mer än "bärbar dator" det finns en uppsjö av tillverkare och modeller , till dom flesta modeller behövs bara skivorna om hårddisken behöver bytas ut och oftast räcker det med en knapptryckningskombination vid start av datorn.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av anon212225:

vilket Windows har du ? win 7 eller 8
som ovan har sagt ska komma ett meddelande när du startar "press F2 for Boot device options" eller liknande
vilket F-tangent du ska trycka på beror på märke på datorn

Du kan också göra en egen Usb sticka med Windows på. då får du en "Clean install" utan allt bloatware från tillverkaren, men då behöver du först ladda ner drivrutiner för nätverket då installationen är klar så kommer inte du ha nåt internet
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...
installationsnyckeln för Windows ska sitta på undersidan av datorn om det nu är windows 7

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon212225:

Hej!

Min syster har en bärbar dator där dom sa att windows ligger på en backup hårddisk man fick alltså ingen skiva utan du skulle själv bränna eller lägga över till en extern hårddisk

min fråga hur i hela friden gör man när man ska formatera om datorn? har aldrig gjort de på en sån är van med att sätta i en skiva sen säger datorn själv om man vill starta från skivan osv . hur gör man när windows är som en backup ?

har bränt ut det vilket resulterade i 4st skivor . och när ja sätter i den första säger datorn ingenting :/

Hjälp mig snälla :/

Mvh Adam

innan du formaterar eller nått så tänk på detta :

1. vilken dator har du.
2. bäbara datorer har oftast återställnings partioner.
3. har din dator detta kolla upp på deras hemsida hur du gör för att komma åt denna partion.
4. starta upp datorn tryck på denna knapp som anges
5. Du är nu inne i återställnings fasen välj det som har med fabriksåterställning att göra, inkl formatering osv

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Inaktiv

Har du Windows 7 eller Windows 8 är det mycket enkelt att skapa en återställningsenhet med ett USB minne

Permalänk
Medlem

Det brukar funka med att återställa datorn till fabriksinställningar.

Jag har sätt att den funktionen inte finns hos alla märken men hp vet jag att de har det. Iallafall på det datorerna jag har gjort det på.

Permalänk
Inaktiv

Hur ställer man in så den bootar från optisk enhet då?

Det är windows 7 på den

killbom hur skapar man en återställningsenhet och hur använder man den sen?:)

om man gör en återställningsavbildning från datortillverkaren eller från de ursprungliga installationsfilerna för Windows 7. Skulle de bli samma sak som att formatera om den?

och alla drivrutiner behöver man inte installera sånt? hur gör man de om man behöver de? för du kan väl inte gå ut på nätet innan du fixat drivrutiner till nätverket?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon212225:

om man gör en återställningsavbildning från datortillverkaren eller från de ursprungliga installationsfilerna för Windows 7. Skulle de bli samma sak som att formatera om den?

och alla drivrutiner behöver man inte installera sånt? hur gör man de om man behöver de? för du kan väl inte gå ut på nätet innan du fixat drivrutiner till nätverket?

är det en återställnings partion så återställer han datorn i samma stuk som den va då du fick/köpte den

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Inaktiv

jaha ja men dåså ! då kan man ju lika gärna göra de bara allt skit försvinner och virus i fall hon har de

Permalänk
Medlem

1. En del av HDD/SSD är partionerad med dold återställningspartition.
Denna kan nås via BIOS/UEFI start. Ibland behövs en "dold" tangentkombination för att trigga start från denna.
För info om detta så går du till tillverkarens hemsida för att hitta information om hur.
Iochmed att denna information inte alltid ges ut, så kan du även gå till din återförsäljare för att få informationen.

2. Du ska ha en nyckel klistrad (oftast undertill)
Hämta hem OS från M$, använd nyckel vid förfrågan.
Detta är å rekommendera då det blir en ren installation, samt möjlighet att ta tillvara på allt utrymme på HDD/SSD

// Lycka till

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av anon212225:

Hur ställer man in så den bootar från optisk enhet då?

Det är windows 7 på den

om du läser alla kommentarer på hela den här tråden så är det redan förklarat både hur man bootar mot CD.
du skrev att du redan gjort återställnings CD. varför ska du då ha en till?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att Sweclockers är ett forum och inte en chatt eller sms. Använd Redigera istället för att skriva flera egna inlägg direkt efter varandra. Tack på förhand för din medverkan till ett mer lättläst och överskådligt forum.

På samma sätt finns Citera flera när man svarar på flera inlägg samtidigt.

*Ett flertal inlägg sammanfogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

okej får prova göra de då

ah okej visste inte att man kunde göra så men då vet ja i framtiden