Intel väntar med att utrusta nybyggda Fab 42

Permalänk
Melding Plague

Intel väntar med att utrusta nybyggda Fab 42

Låg utnyttjandegrad tvingar Intel att skrota planerna att tillverka kretsar på 14 nanometer i nybyggda Fab 42. Istället ska fabriken användas till framtida tillverkningstekniker.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bara det inte fördröjer 14nm!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Låter rätt vettigt med rådande läge på marknaden ändå.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

De får satsa mer på mobila processorer eftersom det är där marknaden ligger. Plus att de tjänar ännu mer på liten storlek pga strömförsöjning. 20nm kan man ju alltid kräma på ett större agg

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fabulous!

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Avstängd

Det är bara bygga ut och sen producera Intel Atom för mobiler och plattor.
Pumpa ut LPDDR3 till Apple, Sony, LG, Motorola, mfl.
Börja pumpa DDR4 också.

Kanske sno lite från UMSC och TMSC. Tillverka Tegra och GeForce.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Bara det inte fördröjer 14nm!

De kommer det ju självklart att göra.

Permalänk
Medlem

Känner inte att min CPU i min desktop är i närheten av ens 50% belastning i moderna spel och jag sitter inte och redigerar video eller jobbar med tunga CPU-beräkningar för CPU:n är kass på matte i jämförelse med GPU:n. Så jag lär iaf inte köpa någon ny CPU till min spelrigg de närmsta åren om inget speciellt skulle hända. Däremot så är jag intresserad av små strömsnåla CPU:er med överdrivet grym GPU prestanda on die. Ge mig en i3 4340 med HD5XXX eller ge mig gryma chips för laptop/mobilaenheter. Men CPU för dekstop är för mig rätt ointressant just nu.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Fap 42 - meningen med livet?

Permalänk
Medlem

Är det Fab 5 som gäller för Intel nu då?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Avstängd

Det här är bara bra nyheter egentligen, om dom riktar in sig på 10nm istället för de små fjuttiga prestanda hoppen dom ger oss nu.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Det här är bara bra nyheter egentligen, om dom riktar in sig på 10nm istället för de små fjuttiga prestanda hoppen dom ger oss nu.

Så fjuttiga är dem inte. Den intergrerade grafikdelen blir rätt mycket kraftigare för var gång. Sen rent cpu-mässigt så behöver de flesta inte så mycket mer idag. Iallafall inte i hemmet.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Så fjuttiga är dem inte. Den intergrerade grafikdelen blir rätt mycket kraftigare för var gång. Sen rent cpu-mässigt så behöver de flesta inte så mycket mer idag. Iallafall inte i hemmet.

Har en laptop med i5 + HD4000 och tycker det är riktigt prutt alltså..... går knappt o lira Diablo3 på lägsta med det....

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Har svårt att känna någon sympati, har här vi ett företag som medvetet väljer att senarelägga investeringar istället för att öppna upp sina tillverkningsenheter för externa kunder.

Intel borde ha tvingats att knoppa av tillverkningen för flera år sedan pga konkurrensskäl, nu räddas man av att ARM baserade kretsar kannabaliserar Intels traditionella marknad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Har en laptop med i5 + HD4000 och tycker det är riktigt prutt alltså..... går knappt o lira Diablo3 på lägsta med det....

Just den gpu'n är väl inte det bästa intel gjort. Men deras senaste och bästa intergrerade lösningar är inte så tokiga. Nu menade jag iofs inte att gpu'n är så bra utan att cpu delarna på det bättre modellerna är bra.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Hyr ut lokalen till SK Hynix? De hade väl lite att ta igen efter sin brand..

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem

Intel har 2st 22nm fabriker.
Tror inte folk fattar hur snabbt det gått senaste åren med att folk flyr ocker/lek X86 och går över till ARM/PPC.

Intel har aldrig varit bäst/snabbast. De har haft Windows (haha) och varit billiga/tillräckligt snabba. Tyvärr blev Intel galna 2006 när de inte hade någon konkurrents längre från AMD. Jag kan idag spela alla spel på en dator från 2006 (quad core 3ghz). Dagens highend desktop ligger på 3.5/turbo/lek. 120% fart på 7 år.

Jämför detta med ARM 2007--->2013 4000% högre fart.

Detta är Intels ocker att de inte säljer sina 20cores proppar för 5000kr till konsumenter. Det är roligare för Intel att sälja dem för 40papp+ till servers. Att tillverka dessa 20cores proppar kostar mindre än tex senaste AMD/Nvidida graffekort. Skillnaden är att Nvidia/AMD konkurrerar = de kan inte ockra som Intel.

Poängen är: Intel har färre o färre fabriker som går mer o mer tomma eftersom folk switchar till ARM. För oss konsumenter som vill ha prestanda så visar nu Apple vägen med MacPro och dedikerade beräkningskluster. Ett graffekort har idag 35ggr mer beräkningskraft än Intel CPUs.

Slipper vi dessutom Windows så får vi minst 20% till prestanda som det skräpet tar. Kolla Valve och deras Linux portar. Utan optimering är dessa snabbare än Windows versionerna. (och folk fattar inte att AMD/Nvidia sitter och tok hackar sina drivrutiner för vartenda spel. Optimeringen som görs inkluderar bla att ta bort saker som inte "syns" osv för att få ut varenda FPS. Overhead för Windows/DirectX är enormt).

Prestanda/Pris så är framtiden ARM CPUs med grafik beräknings cluster. Intel kan aldrig konkurrera eftersom Intel har överlevt tack vare sina 80% marginal på X86 något som inte finns på ARM eftersom ARM tar några cent i licens per propp. Intel kan aldrig mäta sig i pris med en ARM SoC.

Se bara Apple A7 SoC. Dessa kostar 17 dollar. Per mhz är de snabbare än I7core ULV propparna. Moderkort+CPU kostar minst 600 dollar för Intel. Tänk att vi kan få slippa denna 580 dollar Intel skatt!

Hade Intel agerat tidigare så hade de kunnat räddats. De kommer att gå emot att bli en dum fabrik ala TSMC.

Thats it... För oss kunder är detta ÄNTLIGEN!!! Död åt WinTel och deras undermåliga skräp som hållit tillbaka marknaden i minst 20år.

Permalänk
Inaktiv

Vad sägs som en massiv påskrea Intel?

Permalänk
Skrivet av shompa:

Intel har 2st 22nm fabriker.
Tror inte folk fattar hur snabbt det gått senaste åren med att folk flyr ocker/lek X86 och går över till ARM/PPC.

Intel har aldrig varit bäst/snabbast. De har haft Windows (haha) och varit billiga/tillräckligt snabba. Tyvärr blev Intel galna 2006 när de inte hade någon konkurrents längre från AMD. Jag kan idag spela alla spel på en dator från 2006 (quad core 3ghz). Dagens highend desktop ligger på 3.5/turbo/lek. 120% fart på 7 år.

...

Du vet att cpu prestanda inte mäts i ghz längre, lr?
Det har man inte gjort sedan dual core började säljas

Så din cpu från 2006 på 3ghz får stryk mot en i5 4670k
I5 4670k är troligtvis 2-3 gånger bättre
En fx 8350 på 4,5ghz presterar sämre än en i7 3770k på 3,5ghz, även fast fx 8350 har högre klockfrekvens

Dessutom vill jag se dig lira bf4 på din cpu från 2006 med acceptabel fps
http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-batt...
En phenom II x4 980 klarar knappt hålla över 60fps i medelvärde på medium
Och den cpu:n är från 2008
i3:an klarar det knappt heller, och den är från 2012

Permalänk
Datavetare
Skrivet av shompa:

Intel har 2st 22nm fabriker.
Tror inte folk fattar hur snabbt det gått senaste åren med att folk flyr ocker/lek X86 och går över till ARM/PPC.

Intel har aldrig varit bäst/snabbast. De har haft Windows (haha) och varit billiga/tillräckligt snabba. Tyvärr blev Intel galna 2006 när de inte hade någon konkurrents längre från AMD. Jag kan idag spela alla spel på en dator från 2006 (quad core 3ghz). Dagens highend desktop ligger på 3.5/turbo/lek. 120% fart på 7 år.

Jämför detta med ARM 2007--->2013 4000% högre fart.

Detta är Intels ocker att de inte säljer sina 20cores proppar för 5000kr till konsumenter. Det är roligare för Intel att sälja dem för 40papp+ till servers. Att tillverka dessa 20cores proppar kostar mindre än tex senaste AMD/Nvidida graffekort. Skillnaden är att Nvidia/AMD konkurrerar = de kan inte ockra som Intel.

Poängen är: Intel har färre o färre fabriker som går mer o mer tomma eftersom folk switchar till ARM. För oss konsumenter som vill ha prestanda så visar nu Apple vägen med MacPro och dedikerade beräkningskluster. Ett graffekort har idag 35ggr mer beräkningskraft än Intel CPUs.

Slipper vi dessutom Windows så får vi minst 20% till prestanda som det skräpet tar. Kolla Valve och deras Linux portar. Utan optimering är dessa snabbare än Windows versionerna. (och folk fattar inte att AMD/Nvidia sitter och tok hackar sina drivrutiner för vartenda spel. Optimeringen som görs inkluderar bla att ta bort saker som inte "syns" osv för att få ut varenda FPS. Overhead för Windows/DirectX är enormt).

Prestanda/Pris så är framtiden ARM CPUs med grafik beräknings cluster. Intel kan aldrig konkurrera eftersom Intel har överlevt tack vare sina 80% marginal på X86 något som inte finns på ARM eftersom ARM tar några cent i licens per propp. Intel kan aldrig mäta sig i pris med en ARM SoC.

Se bara Apple A7 SoC. Dessa kostar 17 dollar. Per mhz är de snabbare än I7core ULV propparna. Moderkort+CPU kostar minst 600 dollar för Intel. Tänk att vi kan få slippa denna 580 dollar Intel skatt!

Hade Intel agerat tidigare så hade de kunnat räddats. De kommer att gå emot att bli en dum fabrik ala TSMC.

Thats it... För oss kunder är detta ÄNTLIGEN!!! Död åt WinTel och deras undermåliga skräp som hållit tillbaka marknaden i minst 20år.

Dold text

Öh, du inser att Intel har den överlägset snabbaste CPU som existerar för de laster som vi typiskt jobbar med på skrivbordet? Tror inte IBM slöar speciellt mycket när de jobbar med sin POWER-arkitekur och trots att den är långt mycket dyrare än Xeon så är den ändå långsammare på typiska skrivbordslaster.

Intel har inte slutat göra snabbare desktop-CPUer för att de inte vill, de har slutat för att de helt enkelt slagit i en lång rad hårda begränsningar. Om varje ny CPU-familj skulle vara 50-100% snabbare så skulle vi fortfarande skriva allt långsammare programvara som skulle säkerställa att vi fortsatte att köpa nya PC i relativt snabb takt. Att vi inte ser fler CPU-kärnor i desktop CPUer beror mest på att man hade ett snabbt race från en, till två till fyra CPU-kärnor.

Steget från en till två kärnor gav inte x2 prestandaförbättring, men det gav ändå i många fall en klart märkbar förbättring i de program man typiskt kör på skrivbordet. Steget från 2 till 4 kärnor gav i de flesta fall ingenting (och precis samma sak gäller på pekplattor/mobiler, nVidia har ju fattat galoppen där och deras 64-bitars SoC blir åter 2 kärnigt). Så anledning till att det inte finns billigare CPUer med många kärnor är för att marknaden för dessa är extremt liten i konsumentleden.

Och när du tror att Cyclone kärnan i Apples A7 är lika snabb per cykel som Haswell så misstänker jag att du (som allt för många andra) baserar det på resultatet i Geekbench 3. Minst tre problem med det:

1. Resultat/MHz i Geekbench 3 är mer eller mindre identiskt för A7 och Haswell, Cyclone är inte snabbare

2. dels så är Geekbench 3 överhuvudtaget inte representativt för prestanda i vanliga applikationer. Har mätt L1-cache hit rate i Geekbench 3 (på Sandy Bridge som har 32kB L1 cache) och den är ~97%!!!! Intels stora fördel över konkurrenterna är deras överlägsna L2-cache design, L1-cachen har alla fått häng på nu då det har 3 eller 4 cyklers latens och är extremt snabb, detta gäller även ARM, Jaguar och Atom. Cyclone har 64kB L1 cache så den lär ha minst lika hög cache-hit-rate, och visst, om du bara kör applikationer som inte behöver mer än 64kB så har Cyclone och Haswell jämförbar IPC. När du kör mer komplicerade saker så är Haswell långt snabbare än mobilprocessorerna.

3. Geekbench 3 viktar alla tester lika. Av någon outgrundlig anledning så består flera tester av bandbredd för AES, SHA-1 och SHA-2 något ARMv8 har special-instruktioner och special-kisel att utföra vilket ger extremt bra resultat i dessa tester. Nämn ett enda program där prestanda för dessa operationer är relevant för upplevelsen...

Det sagt/skrivet: råder inga tvivel om att Apples A7 är det bästa telefon SoC som existera idag!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Jag tror Intel skulle sälja bättre om de apade efter grafikkortsmarknaden och bytta namn oftare och kanske t.o.m. på existerande processorer. För när folk kollar på nya datorer så ser de att de nya fortfarande heter samma som den de har (i3, i5 och i7), lika många kärnor och klockfrekvenser har de också och det får lätt för att att skillnaden inte är så stor. (vilket den inte heller är

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bud_bundy:

... att skillnaden inte är så stor. (vilket den inte heller är

Skulle tro att det är just där problemet ligger. Vem här kan minnas en tid i när en fem år gammal dator kändes precis lika snabb på nästan allting som en sprillans ny? Andelen användare som verkligen märker av den skillnaden krymper stadigt.

2001 Köpte jag en AthlonXP. En fem år gammal processor var då en Pentium MMX på 200 MHz, och hade reda ersatts flera gånger.

2005 Var min Athlon XP på 1500 MHz fem år gammal och en ny Athlon64 X2 lätt 3-4 gånger snabbare.

2009 Var min Athlon64 X2 på 2.4 GHz 5 år gammal. Visst märke man skillnad med en i7, men inte riktigt som förr.

2014 är en fem år gammal processor i mitt fall en i7 på 3.5 GHz. Tanken att uppgradera känns befängd.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."