Permalänk

Gtx 690 pris idag?

Har en kompis som tänkte köpa ett begagnat 690 kort.
Frågan är vad dessa kort är värda i dagsläget?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem

3,5k-4,5k

Permalänk
Medlem

Jag gissar på runtomkring 4000-5000 kr. Om din vän nu har råd att lägga ut så mycket pengar, vore det inte då bättre att köpa ett begagnat GTX Titan eller begagnat GTX 780 Ti? Visserligen är GTX 690 än idag ett av de bästa grafikkorten på marknaden (för spel) men GTX Titan och GTX 780 Ti har mer grafikminne och din kompis slipper SLI-problem, under förutsättningarna att han/hon inte införskaffar ytterligare ett grafikkort.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Inaktiv

4000 - 5000. Köpte mitt begagnat för 5000 i sommars och tycket att det var rimligt

Permalänk

Blir nog inge sli! Han har ett 670 nu tror jag.... ville testa skillnaden~

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedbullF1:

Blir nog inge sli! Han har ett 670 nu tror jag.... ville testa skillnaden~

Ett GTX 690 är ju 2 nerskalade 680 som är i klass med 670 så det blir i princip samma sak att sätta in ett 690 som ett till 670, dock billigare med ett till 670.
Oavsett om man kör med ett 690 eller 2 670 så är det fortfarande SLI.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Om han nu har ett GTX 670, tycker jag att han ska köpa ett till GTX 670, begangnade GTX 670 är billiga.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RedbullF1:

Blir nog inge sli! Han har ett 670 nu tror jag.... ville testa skillnaden~

Om hans moderkort har stöd för SLI är det ju dumt att köpa ett 690......

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Totalt onödigt att gå från GTX 670 till GTX 690, såvida han inte bara har en PCIe-plats.

Din kompis borde köpa ett GTX 670 till istället och köra SLI.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

690 är det bästa kortet på marknaden idag. Dock e d värt 4500kr begagnat.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av spikey13:

690 är det bästa kortet på marknaden idag. Dock e d värt 4500kr begagnat.

Beror ju vad man tittar på.
7990 presterar bättre i t ex BF4 och mer eller mindre alla upplösningar över 1080p än 690.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Ja det blev ett Nvidia 690~ nu ska det testas hoppas han blir nöjd

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Beror ju vad man tittar på.
7990 presterar bättre i t ex BF4 och mer eller mindre alla upplösningar över 1080p än 690.

fast ljudnivå och galen värme och klydd låter trist även om det är lite bättre i något avseende.
690 är stabilt och rätt tyst.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av spikey13:

fast ljudnivå och galen värme och klydd låter trist även om det är lite bättre i något avseende.
690 är stabilt och rätt tyst.

Det är vad man har för subjektiv åsikt och kan skilja från person till person. Jag kan enbart argumentera med de faktiska siffrorna och inte vad man har för värderingar. Det får du reflektera över själv innan köp.

Att hävda blint att 690 är bättre är väldigt trångsynt precis som det är när man hävdar att 7990 är bättre än 690.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är vad man har för subjektiv åsikt och kan skilja från person till person. Jag kan enbart argumentera med de faktiska siffrorna och inte vad man har för värderingar. Det får du reflektera över själv innan köp.

Att hävda blint att 690 är bättre är väldigt trångsynt precis som det är när man hävdar att 7990 är bättre än 690.

Dom faktiska siffrorna anger att ett 690 har 3 decibel högre ljudnivå än ett 7990, det är ingen subjektiv åsikt utan reella siffror i Sweclockers test av dessa kort och detta är inte kattskit... 3 decibel upplevs som en fördubbling av det upplevda ljudet. Detta har ingenting med värderingar att göra. Och det är ju allmänt känt att AMD har mer problem när det gäller drivrutinerna än vad NVidia har vilket går att utläsa av respektive forumdel här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

690 är det bästa kortet på marknaden idag. Dock e d värt 4500kr begagnat.

7990 är bättre. Ta reda på fakta innan du börjar sprida information.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Dom faktiska siffrorna anger att ett 7990 har 3 decibel högre ljudnivå än ett 690, det är ingen subjektiv åsikt utan reella siffror i Sweclockers test av dessa kort och detta är inte kattskit... 3 decibel upplevs som en fördubbling av det upplevda ljudet. Detta har ingenting med värderingar att göra och det är ju allmänt känt att AMD har mer problem när det gäller drivrutinerna än vad NVidia har vilket går att utläsa av respektive forumdel här på Sweclockers.

Tvärt om, GTX 690 har högre ljudnivå än HD7990, Mer än 3dBA i load dessutom.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Tvärt om, GTX 690 har högre ljudnivå än HD7990, Mer än 3dBA i load dessutom.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3635?k=044186507265f...

Ja du har ju faktiskt rätt, jag läste lite för snabbt och blandade ihop 7990 och 7970

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Puttefnasket:

Dom faktiska siffrorna anger att ett 7990 har 3 decibel högre ljudnivå än ett 690, det är ingen subjektiv åsikt utan reella siffror i Sweclockers test av dessa kort och detta är inte kattskit... 3 decibel upplevs som en fördubbling av det upplevda ljudet. Detta har ingenting med värderingar att göra och det är ju allmänt känt att AMD har mer problem när det gäller drivrutinerna än vad NVidia har vilket går att utläsa av respektive forumdel här på Sweclockers.

Nej det är inte 3dB som upplevs dubbelt utan 10dB, men visst är det skillnad.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nej det är inte 3dB som upplevs dubbelt utan 10dB, men visst är det skillnad.

Ja du har rätt, dB är en skum enhet...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Puttefnasket:

Dom faktiska siffrorna anger att ett 690 har 3 decibel högre ljudnivå än ett 7990, det är ingen subjektiv åsikt utan reella siffror i Sweclockers test av dessa kort och detta är inte kattskit... 3 decibel upplevs som en fördubbling av det upplevda ljudet. Detta har ingenting med värderingar att göra. Och det är ju allmänt känt att AMD har mer problem när det gäller drivrutinerna än vad NVidia har vilket går att utläsa av respektive forumdel här på Sweclockers.

Det är fortfarande subjektivt huruvida man anser skillnaden mellan 50dB eller 53dB vara tillräckligt väsentligt. Dvs alla källor som är baserade på åsikter eller subjektiva uppfattningar kan man fortfarande inte jämföra med om det ska finnas ett "bästa" kort. Man kan säga att det är högljudare (vilket hd 7990 i detta fallet inte heller är) men det betyder inte det att man ska skita omedelbart i alla form av prestanda, man ska inte heller lägga full vikt på bara prestanda.

Då jag inte har något av korten kan jag inte heller personligen säga vilket jag anser vara bättre och absolut inte hävda blint utifrån siffror vilket som är bäst.

Skrivet av Jalle64:

Nej det är inte 3dB som upplevs dubbelt utan 10dB, men visst är det skillnad.

Decibel är en enhet med en logaritmisk skala.
10dB ökning innebär en ökning av faktor 10, dvs ca 10gånger starkare.
3dB är en ökning med nästan faktorn 2, dvs Nuvarande ljudstyrka x faktor 2. Dvs dubbelt så stark.

3dB skillnad ca 2x ljudstyrka
6dB skillnad ca 2² = 4x ljudstyrka
9dB skillnad ca 2³ = 8x ljudstyrka.
10dB skillnad är exakt 10x ljudstyrkan man jämför mot, detta är hela grunden på decibel-skalan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är fortfarande subjektivt huruvida man anser skillnaden mellan 50dB eller 53dB vara tillräckligt väsentligt. Dvs alla källor som är baserade på åsikter eller subjektiva uppfattningar kan man fortfarande inte jämföra med om det ska finnas ett "bästa" kort. Man kan säga att det är högljudare (vilket hd 7990 i detta fallet inte heller är) men det betyder inte det att man ska skita omedelbart i alla form av prestanda, man ska inte heller lägga full vikt på bara prestanda.

Då jag inte har något av korten kan jag inte heller personligen säga vilket jag anser vara bättre och absolut inte hävda blint utifrån siffror vilket som är bäst.

Decibel är en enhet med en logaritmisk skala.
10dB ökning innebär en ökning av faktor 10, dvs ca 10gånger starkare.
3dB är en ökning med nästan faktorn 2, dvs Nuvarande ljudstyrka x faktor 2. Dvs dubbelt så stark.

3dB skillnad ca 2x ljudstyrka
6dB skillnad ca 2² = 4x ljudstyrka
9dB skillnad ca 2³ = 8x ljudstyrka.
10dB skillnad är exakt 10x ljudstyrkan man jämför mot, detta är hela grunden på decibel-skalan.

Jo du har rätt men det är ändå så som jag skriver att det du upplever är att den fördubblas med 10dB, det upplevda ljudtrycket då. Det finns många bevis på detta på google bla.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jalle64:

Jo du har rätt men det är ändå så som jag skriver att det du upplever är att den fördubblas med 10dB, det upplevda ljudtrycket då. Det finns många bevis på detta på google bla.

Du kan nog ha rätt på den fronten.

Dock säger jag precis som ovanför. Jag kan inte uttala mig om den subjektivt upplevda förändrade ljudbilden/trycket/styrkan utan kan bara hänvisa till siffrorna

Du har dock formulerat dig ett sätt som jag tolkade fel och det ber jag om ursäkt för. My bad, borde tagit och läst ännu en gång.
Lämnar mina citat och inlägg ovan för framtida läsare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin