Permalänk

datorn dog, sjukt varm

ja hejhej..

satt och spelade lite förut idag, och helt plötsligt dör datorn, provar genast sätta igång den igen, den blinkar till i 1 sekund, sen dog den igen! provade självklart att sätta igång den igen, men den var död.. totalt död

kände på datorn, kokhet, kunde inte hålla kvar handen över nätaggregatet, kände på skrivbordet som datorn står tättintill, kokhett det med, så ja jag antar att det var lite överhettning i burken^ iallafall så provade jag koppla i mitt andra nätagg jag hade i min andra dator, men nej det fungerade inte, om jag nu kopplade rätt? provade lite olika, ska det egentligen inte räcka med att bara koppla i sladden som går till moderkortet? allt annat är väl inte nödvändigt för att prova om det får ström? eller har jag fel? provade iallafall sätta i allt som jag tror det ska vara!

tittade iallafall lite mer, såg att kabeln som går in i moderkortet på mitt nätagg var bränt/brunt..

SÅ ja, är det moderkortet som är sönder tror ni? eller kanske både nätagg och moderkort.. hur får jag reda på vad som är sönder och inte sönder :C är inte så hightech på datorer som ni kanske märkt.. och har inte råd att köpa nya delar heller för den delen, men det är ju mitt problem.. men vore kul att veta vad som är sönder

Permalänk
Medlem

För att starta en dator så behöver man ha 24pins kontakten isatt (heller 20pin om det är en äldre) och även 4/8pins kontakten till cpu (finns inte på äldre men då är det innan intel P4).
Och har du ett grafikkort isatt som har separata strömkontakt/er (6/8pins) så behövs även dessa vara ikopplade.
Saknas någon av dessa kablar så startar datorn bara om på nån sekund (dvs en startloop) heller slår av helt och hållet.
Samma fel (dvs startloop heller slås av) kan även hända om nätagget är dåligt/har dött.

Är kabeln till moderkortet (antar 24pins kabeln?) bränd/brun så säger ju det att det har gått åt helvete för mycket ström igenom den/dom kablarna (vilket i 99,9% av fallen beror på kortslutning).
Så risken att det mesta är kört är tyvärr väldigt,väldigt stor har du tur så kan någon enstaka komponent ha klarat sig men enda sättet att veta är att prova allt var för sig i annan dator.

Sen är det även en bra idé att berätta vad du har för delar i datorn cpu/grafikkort/etc och framförallt vad det är för nätagg och då namn/modell/watt/ålder (JA nätagg åldras).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

tack för svar, provade nätagget som (kanske) gått sönder i en annan dator, och då varje gång jag tryckte på strömbrytarn på nätagget lyste den gröna dioden på framsidan utav chassit till i 1 sekund, men datorn gick inte att starta andå ._.

det är 4 pins kabeln som är bränd som går ifrån nätagget till moderkortet, 24 pins kabeln är intakt..

och ja nätagget vet jag inte vad det är för modell tyvärr.. själva klistermärket är bortrivet av någon anledning, men det är väl ganska gammalt.. 450W är det enda jag vet att det är..

ska prova det här nätagget jag har i min fungerande dator i min andra en gång till, osäker på att ja koppla in allt som du sa!

Permalänk

så jag provade detta nät agg i datorn igen då, och näe funkar inte alls, kopplat in allt som man ska, går ju inte att göra fel egentligen så antar att jag gjort rätt..

så antar väl att moderkortet är sönder, provat bytt plats på ram minnen..

Permalänk

värt att köpa nytt moderkort/nätagg.. ? eller kan det vara nånting annat som är sönder. processorn? men datorn ska väl iallafall starta då! har inte möjlighet till att felsöka felen, har inte grejerna, och har ingen aning om hur man gör...

hittade iallafall moderkort/nätagg för 900 spänn och det kan jag ta... men tråkigt sen om processorn är sönder :C

Permalänk

nätagrigatet har nog tagit med sig allt

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Om det har blivit kortslutning så kan det vara kört för din dator. Tänkte på det att när du sa att det blivit brunt runt kontakten. Jag själv har förstört morsans dator för länge sedan genom att koppla in ett tangenbord som orsakade kortslutning och det brände moderkortet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kindeborg:

ja hejhej..

......
tittade iallafall lite mer, såg att kabeln som går in i moderkortet på mitt nätagg var bränt/brunt..

SÅ ja, är det moderkortet som är sönder tror ni? eller kanske både nätagg och moderkort.. hur får jag reda på vad som är sönder och inte sönder :C är inte så hightech på datorer som ni kanske märkt.. och har inte råd att köpa nya delar heller för den delen, men det är ju mitt problem.. men vore kul att veta vad som är sönder

troligen har ditt nättagg dödat ditt moderkort . köp nytt moderkort och nätagretat testa sen igen för som du skriver i senare tråd så lyser den gröna lampan till en sekund troligen har ditt nätagg bränt sönder en av polerna till moderkortet så den får inte den ström den skall ha

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Om man inte vet var det är för nätagg och dessutom ser så allvarliga skador så är det väldigt dumt att testa den i en annan dator. Du kunde ha suttit med 2 trasiga datorer nu. Flera budget och skärp agg är är ökända för att sabba andra delar. Antingen direkt eller efter en tid.

Eftersom du ändå måste köpa nytt moderkort så bör du fundera om du ska passa på att köpa bättre processor men det beror helt hur bra din nuvarande är.

Permalänk
Medlem

Vad är det du tänkt köpa för 900:- Vad sitter i datorn just nu?
Eftersom du inte är så hemma på datorer kanske du behöver lite köphjälp.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

R.I.P Kinderborgs PC <3

Visa signatur

CPU FX4300 4,6GHz - GPU Gigabyte R9 280x OC - PSU Corsair CX500M - Moderkort ASUS Sabertooth AM3+

Permalänk

hahah ja rip antar jag men då gissar vi på att moderkortet är sönder, samt nätagg.. ni tror alltså om det blir kortslutning så klarar sig allt annat?

Hårddiskar? (ssd)
geforce gt 460
amd phenom II x4 965
ram minnen

eller kan dessa delar också ha gått sönder :)? eller hur stor är sannolikheten att fler delar gått sönder, kanske svårt för er att säga.. men men

ja det är ju lite utav en budget dator, men det är helt okej för mig.. vad jag behöver nytt är alltså ett moderkort, samt ett nätagg,och då tittade jag på det billigaste, och kom fram till :

http://www.komplett.se/cooler-master-b500-500w-psu/777969
http://www.komplett.se/gigabyte-ga-970a-ds3p-socket-am3/80545...

eventuelllt en processor:

http://www.komplett.se/amd-fx-6300-black-edition/766049

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kindeborg:

hahah ja rip antar jag men då gissar vi på att moderkortet är sönder, samt nätagg.. ni tror alltså om det blir kortslutning så klarar sig allt annat?

Hårddiskar? (ssd)
geforce gt 460
amd phenom II x4 965
ram minnen

eller kan dessa delar också ha gått sönder :)? eller hur stor är sannolikheten att fler delar gått sönder, kanske svårt för er att säga.. men men

ja det är ju lite utav en budget dator, men det är helt okej för mig.. vad jag behöver nytt är alltså ett moderkort, samt ett nätagg,och då tittade jag på det billigaste, och kom fram till :

http://www.komplett.se/cooler-master-b500-500w-psu/777969
http://www.komplett.se/gigabyte-ga-970a-ds3p-socket-am3/80545...

eventuelllt en processor:

http://www.komplett.se/amd-fx-6300-black-edition/766049

ser bra ut och nej du behöver inte byta processor den du har duger mer en väl jag bytte min fx6300 mot en sådan processor och den du har är nästan så jag tycker den är bättre

du kan inte ta en bild på moderkortet där 24 pinnars kontakten sitter o sätta upp här. Troligen har bara nätagg o ditt moderkort pajat men risk finns altid att nått annat tagit skada men börja där i allfall

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

4/8pins kontakten är till för att förse cpu med ström och är det den kabeln som brann så finns det ju två anledningar till det.
1, En/några spänningsregulator är kortslutna.
2, Cpu är kortsluten.
Visst kan det kanske tas ström till nåt annat som inte drar så mycket från 4/8pins kontakten med men risken att nåt av detta (om det ens finns) skulle orsaka detta fel du har är väldigt liten.

Sen om hur felet kom till kan ha hänt av ett par orsaker.
1, Nätagget dog och skickade ut skadliga nivår ström så att En/några spänningsregulator heller/och cpu dog pga nätaggs döden (detta är det absolut mest troliga scenariot).

2, En/några spänningsregulator heller cpu dog och det blev kortskutning och nätagget dog pga det (mest troligt om du klockat cpu heller kört en strömhungrig cpu på ett moderkort som inte klarade av den)
Dvs dom cpu som drar mest hos amd går inte att sätta i ett par moderkort då dessa inte klarar av detta tex x4 965 har 125w tdp och om jag minns rätt så har en del moderkort 90w tdp som max och då kan det gå åt helvete som sagt.

3, Det kom en strömspik över elnätet som dödade nätagget som i sin tur tog med sig annat (men då hade troligen en del annan elektronik dött på samma gång)
4, Eventuella andra fel (dock inte så troligt)

Sen är CM B500 (CM B serien överlag) inte ett bra nätagg då det sitter skräp kondingar i det som kan hålla i allt ifrån 6mån till 5+år och risken att det nätagg du har nu som är dött använder sig av samma skit och det är av den anledningen det mest troliga felet att en/några av dessa kondingar har gett upp.
Så med andra ord INTE ETT BRA KÖP!!!

Ta då mycket hellre ett av dessa för ungefär samma pengar http://www.komplett.se/xfx-proseries-core-edition-v2-450w-psu..., http://www.komplett.se/xfx-proseries-core-edition-550w-psu/65...
Heller ett av dessa som är ännu bättre http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1984271,1377903,1398458,...

Och JA 360w (och dom länkade seasonic aggen är dom bästa av alla mina länkade) räcker till för din dator enligt http://www.guru3d.com/articles_pages/geforce_gtx_460_review_%... så drar ett 460 i en Core i7 965 klockad burk runt 300w och Core i7 965 har ett tdp på 130w dvs den drar mer än din amd cpu oklockad.
Och FX-6300 drar lite mindre än den du har nu (95w tdp).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Det är 4 pin kontaken som går in i moderkortet som är bränd, den brevid CPU fläkten! Kan då alltså processorn vara körd ? och inte moderkortet ?

Ska ta lite kort senare, laddar upp imorgon!

Permalänk

Så lite bilder, vet inte om det är på det du ville ha, men.. bara säga till isf

Hittade nätaggregatets klisterlapp, den satt på insidan utav chassit utav någon anledning

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=85732&size=full

helbild över moderkortet med kablarna i: http://www.ladda-upp.se/bilder/epmeaemrrlrzt/

bild på den brända 4 pins kablen, även markerad på bilden ovanför: http://www.ladda-upp.se/image.php?id=85733&size=full

mycket damm jag vet

Permalänk
Medlem

Huntkey och Deltaco.
Grattis. Du har ett av de ökända skräp aggen som har omdömet undvik. Oavsett om det är idag eller x år sedan den köptes så ska man genast i vild panik riva ut och kasta den och hoppas att den inte redan sabbat moderkort, grafikkort, hårddiskar mm. Har folk tur så brinner eller exploderar den så att folk bara sabbar en dator.

Edit:
Huntkey gör agg åt andra företag och allihopa ska dumpas direkt. Helst innan datorn går sönder.

Permalänk
Medlem

Ja, skaffa nytt nätagg. Och gör rent datorn med tryckluft, tex. luft på burk! Damsug inte vad du än gör inuti datorn.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kindeborg:

Så lite bilder, vet inte om det är på det du ville ha, men.. bara säga till isf

Hittade nätaggregatets klisterlapp, den satt på insidan utav chassit utav någon anledning

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=85732&size=full

helbild över moderkortet med kablarna i: http://www.ladda-upp.se/bilder/epmeaemrrlrzt/

bild på den brända 4 pins kablen, även markerad på bilden ovanför: http://www.ladda-upp.se/image.php?id=85733&size=full

mycket damm jag vet

ser 2 problem i din dator ena har inte allas med ditt problem att göra men att din processor inte har brunnit upp är en fråga för sig, för processorfläkten (fläkten endast) är vänd åt fel håll skulle vilja veta vilken inkompitent snubbe som byggt din dator. kollade igenom och det synns inte på moderkortet något. Så börja med att testa nytt nätagg troligen har endast nätagget pajat och har du tur så kan resten ha klarat sig.

som ovanstående talare blås ur moderkortet från damm o testa men koppla ur hårdiskar o optiskt och för HV vänd på fläkten så ska du se att datorn inte varvar upp som satan pga att kylaren inte gör sitt jobb

edit: ser att fläkten är urskruvad så är det du som gjort detta så frågar jag varför?

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Nu var det inte liak jävligt som jag trodde att det var (om man bortser från att nätagget är bland dom absolut sämsta som har tillverkats vill säga).
Det lät på dig som att det var i stort sett hela kabeln som var brun/bränd (kortis under lång tid) och inte "bara" kontakten (=kortis en kort stund).
Så risken för att moderkort/cpu/etc är kört är lite mindre tack vare det MEN risken är fortfarande STOR då det var ett skitnätagg som satt i och som högst troligen var det som dog först och skickade ut för stark ström som ledde till brända kontakter (och ganska troligen döda komponeter).

Visst det är en jävla massa damm så cpu har troligen legat väldigt högt i temp men den trottlar ju ner sig och ska således klara av den värmen (med sämre prestanda dock men den borde inte ha dött av värmen i alla fall) och att den har trottlat ner sig är nog ganska säkert med så pass mycket damm och en liten sketen orgkylare.

Fungerar den dator du provade det brända nätagget i fortfarande? i så fall har du haft tur!

Med tanke på detta

Skrivet av Kindeborg:

så jag provade detta nät agg i datorn igen då, och näe funkar inte alls, kopplat in allt som man ska, går ju inte att göra fel egentligen så antar att jag gjort rätt..

Så är det enda du kan göra för att ta reda på vad som är dött (förutom nätagget) heller inte är att prova allt i annan dator för nåt ÄR ju dött då du har provat ett fungerande nätagg.
Min gissning är i följande ordning 1,moderkortet 2,cpu då det är den kontakten som är bränd och sen efter det så kommer grafikkort,minne,hd på delad tredje plats och det mest troliga är att både MB o cpu är körda.

Har du ingen annan dator att prova saker i så måste du ju i stort sett köpa en sak prova allt funkar det inte köpa nästa,prova,osv,osv tills du har fått ihop en dator som funkar.
Detta kommer ju ta 2-5 dagar per beställning att få hem sen ska du ha tid att testa skiten och har du otur så har du köpt ALLT nytt för ungefär samma pengar som det hade kostat att handla en nyare/snabbare delar direkt istället.
Så kan du testa allt i annan dator så kan du satsa på att få ihop den så billigt som möjligt annars är det inte värt tiden plus pengar det skulle kunna ta och du bör istället köpa allt nytt istället.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Tack för era svar, får se hur fan jag gör.. alternativ 1 är att köpa nya delar, börja med nätagg/moderkort, eller köpa en helt ny pc i delar.. får se imorrn kväll.. för jag har inte möjlighet till att testa mina delar i en annan burk, och tror inte någon polare vill vara offer för mina delar..

men iallafall en annan sak jag tänkte på, jag har ju ett annat 500w nätagg liggandes här som jag har provat i min burk utan framgång, jag vet att nätagget fungerar, men får det inte att fungera i min burk. Grafikkortet har ju 2 6 pins uttag, krävs det att båda är i för datorn ens ska starta upp? kan jag isf ta ut grafikkortet helt ur moderkortet och prova utan grafikkort? för det nätagget har inte 2 sådana kontakter!

Permalänk

så. Nu var en polare här med sitt NÄTagg och det enda som händer när man trycker på ON knappen är att det blinkar till på chassit, och cpu fläkten försöker snurra igång, men slår ifrån efter 1 sekund ._.

Han jobbar med datorer till viss del, och han tror moderkortet slår ifrån, alltså får ingen el, men det kan också vara processorn..

antar att jag ska köpa nytt moderkort och prova då, fungerar det inte då heller, så är det processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kindeborg:

så. Nu var en polare här med sitt NÄTagg och det enda som händer när man trycker på ON knappen är att det blinkar till på chassit, och cpu fläkten försöker snurra igång, men slår ifrån efter 1 sekund ._.

Han jobbar med datorer till viss del, och han tror moderkortet slår ifrån, alltså får ingen el, men det kan också vara processorn..

antar att jag ska köpa nytt moderkort och prova då, fungerar det inte då heller, så är det processorn?

testa montera allt utanför chassiet och ha inte något tangentbord anslutet eller något sånt utan typ 1 minne, gpu (om det inte finns inbyggt) cpu, nätagg (ha allt på typ träbord eller moderkortet ovanpå någon kartong.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

testa montera allt utanför chassiet och ha inte något tangentbord anslutet eller något sånt utan typ 1 minne, gpu (om det inte finns inbyggt) cpu, nätagg (ha allt på typ träbord eller moderkortet ovanpå någon kartong.)

dock gick han precis men men... dem flesta här och som jag känner säger att det bör vara moderkort.. så nu får jag hoppas på det, och lägger en order på ett!

så får jag se på tisdag/onsdag

Permalänk
Medlem

Innan du beställer nytt kan du ju kolla om du inte kan få tag begagnade delar så slipper du lägga ut så mycket pengar och du kan få riktigt högkvalitativa saker istället.
Alltid roligt att veta att man har ordentliga saker i datorn så man inte behöver oroa sig för att det skall hände igen.
Eller iallafall minska chanserna.

//kiwi

Permalänk
Skrivet av KiwiJr:

Innan du beställer nytt kan du ju kolla om du inte kan få tag begagnade delar så slipper du lägga ut så mycket pengar och du kan få riktigt högkvalitativa saker istället.
Alltid roligt att veta att man har ordentliga saker i datorn så man inte behöver oroa sig för att det skall hände igen.
Eller iallafall minska chanserna.

//kiwi

önskar jag kunde göra så, men då jag måste ta skiten på antingen faktura(delbetalning) eller betala om 3 månader så blir det lite svårt:P har utlandsresa planerad nästa månad och grejer, har inte pengar till datordelar nu egentligen, det är det som är så störande att datorn just ska gå sönder nu ....

Permalänk

beställt moderkort nu... hur stor är sannolikheten att cpu är död också? vore just nu förjävligt ifall

får hoppas ._.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kindeborg:

beställt moderkort nu... hur stor är sannolikheten att cpu är död också? vore just nu förjävligt ifall

får hoppas ._.

smartast är väl att köpa moderkort o nätagg o testa menar funkar din processr är det slöseri på att köpa en ny så bättre kolla upp detta innan.

bättre förlora 99kr i frakt en förlora 945:- o köpa en sak för mycket brukar va dyrt o skicka tillbaks åxå

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det är nånstans mellan 25-50% chans att cpu´n är död särskilt med tanke på att det var 4/8pins kontakten som troligen fått för hög ström.
Men det är bara en grov uppskattning och det är egentligen omöjligt att svara på.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

så där ja.. nytt moderkort hem idag, och JAAAAAAAAA det funkar! men har nu ett nytt problem med att installera windows, så hjälp sökes gärna där med <3

#14316419

tack iallafall sjukt mycket för alla svar, uppskattas verkligen!