Permalänk
Medlem

Hänger sig, Med ny rigg

Hejsan.

Nu vet jag inte vad jag ska göra med så nu vänder jag mig hit.

Har precis köpt ny rigg, som Asus moderkort Z87-c, processor i7 4770K, Corsair DDR3 16GB 1600MHz och nytt nätverksagregat Corsair CX 750 W. Kör med SSD disk på Windows och 2 andra vanliga hårddiskar till spel/Program. När jag monterade ihop allt så tömde jag alla tre diskar, installerade Windows win7 på ssd allt fungerade fel fritt tyckte jag. Först började det med att jag skulle installera World of tanks men den kunde bara installera den till 80 % sen hängde sig programmet sig. jaha Ctrl + alt + del och skulle avsluta den i aktivitetshanteraren. Men det går ej står bara och tuggar. Mus kan jag röra men jag kan inte gå in i några andra program. Så jag startade om datorn men då står den bara i Avslutning Windows och vägrar starta om sig. Då måste jag tvångs stänga av den på knappen. Nytt försök, Hade igång Steam igår och skulle börja ladda ner min spel och började tanka, jag satt på FB medans steam tanka och ett och tre så hänger sig steam kan ej stänga av programmet, återigen fick jag ta fram aktivitets hanteraren men det går inte att stänga programmet via det iheller provade att starta om datorn men det går ej.

Blev så irriterad och stängde av den på knappen och skulle stänga av den igen efter win hade laddat klart, men nä vägrade.
Har inte gjort något speciellt i BIOS när jag monterade det nya kortet, har ändrat från 1333mhz på minnena till 1600. Det ända jag har lagt märke till att alla diskar står på ACHI, vet ej om man ska ha det på vanliga diskar eller man ska ändra till IDE. Har även uppdaterat allt via Windows update, laddat in alla drivrutiner till grafikkort och moderkort. Datorn känns väldigt instabil, även när datorn går i viloläge så startar den inte efter det. Har stäng av den funktionen nu för det är väldigt irriterande när man tankar något. Om man har två program igång samtidigt kommer problemet ganska så fort och om man avslutar något i aktivitetshanteraren så går det ej att stänga av program eller starta om datorn. Disken som jag kör med är = Corsair SSD Force Series GT 120GB och körde den på min gamla dator aldrig varit några problem, körde även win7.
Vad ska jag göra? Prova installera om Bios? Har installerat Win 7 två gånger utan framsteg och det är en äkta Win7 skiva. Har även monterat ny kylare på processorn och tempen ligger ca på 40 C när man spelar Wot.

Hoppas ni har några idéer.

// Jcswe

Visa signatur

Jcswe

Permalänk

Se om du har nyaste firmware för din ssd disk, ditt moderkort och ssd kanske inte trivs så bra ihop, det är nog vad jag själv hade provat i första hand. Alternativt att du provar att installera Windows på en "vanlig" hårddisk o ser om det löser dina problem. Prova ändra hastighet på ramminnet är ett annat alternativ, Uppdatera bios för moderkortet är det sista jag hade testat med. Lycka till!

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk
Medlem

Testa att plocka ut ram-minnena ett och ett och köra ett tag för och se om det är något av dem som spökar.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alone_Predator:

Se om du har nyaste firmware för din ssd disk, ditt moderkort och ssd kanske inte trivs så bra ihop, det är nog vad jag själv hade provat i första hand. Alternativt att du provar att installera Windows på en "vanlig" hårddisk o ser om det löser dina problem. Prova ändra hastighet på ramminnet är ett annat alternativ, Uppdatera bios för moderkortet är det sista jag hade testat med. Lycka till!

Ska prova att uppdatera SSD disken först, har kollat på http://www.corsair.com/ssd/force-series-gt-ssd/force-series-g... verkar ha ett program som testar + uppdaterar disken.

Ram minnena är på 1600Mhz.

hör av mig med resultat

Visa signatur

Jcswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbson:

Testa att plocka ut ram-minnena ett och ett och köra ett tag för och se om det är något av dem som spökar.

Ska prova det också, Tack

Visa signatur

Jcswe

Permalänk
Hedersmedlem

Passar bättre här. Glöm inte Citera flera.

*Tråd flyttad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

väldigt missledande titel.. trodde det var någon bisarr nyhet om en takmonterad dator

annars kan du ju testa att uppdatera alla drivrutiner, om de är nyaste så kanske testa med lite äldre då vissa nyare knasar till (dock inte troligt så gör detta efter allt annat)

Permalänk
Medlem

Gjorde MEMTest i dag och det var inga problem. men efter att ett program hängde sig så jag fick starta om fick jag detta dessa två blå skärmar.

Är det SSD disken som ger upp
har garanti kvar...

Visa signatur

Jcswe

Permalänk
Medlem

Problem löst, Var en Mekanisk hårddisk som var problemet.
Nu fungerar allt som den ska.

Stänga tråd?

//Jcswe

Visa signatur

Jcswe