Hjälp hårdvaruinstallation - CPU kylare: Cooler Master Hyper 212

Permalänk
Medlem

Hjälp hårdvaruinstallation - CPU kylare: Cooler Master Hyper 212

Hej!

Som rubriken lyder, jag behöver hjälp med installationen av cpu kylaren cooler master hyper 212. Installationsbeskrivningen är inte klockren.

Mitt största frågetecken är, den bakre metallplattan som ansluts bakom cpu:n (baksidan av moderkortet) har kontakt med chassit. Distanserna på moderkortet är monterade!
Min fråga är finns det inte risk att det blir kortslutning eller att moderkortet kommer utsättas för statisk laddning när man kommer i kontakt med chassit ?

Jag lyckades inte infoga en egen bild men googlade en som liknar min montering, se nedan:

mitt chassifönster är dock inte så stort som på bilden, metallplattans baksida (de gröna) har kontakt med chassit.

Mitt chassi fractal design define mini.

Permalänk
Medlem

Bilden verkar ej synas. Vad kör du med för moderkort?

Installerade faktiskt denna kylare igår på ett AMD kort. Finns väldigt bra guider på Youtube och om du googlar lite

/P

Permalänk
Medlem

det är isolering (det gröna ) på bakplattan som förhindrar kortslutning

Permalänk
Medlem

Asrock Z87 Extreme4

Permalänk
Medlem

Aha den gröna "tejpen" isolerar från detta ?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av n413:

Aha den gröna "tejpen" isolerar från detta ?!

japp det står i instruktionerna. jag monterade en sån för ett tag sen

Permalänk
Medlem

Hehe ja det gör det visst

Jag upplever föresten att det går att rotera lite på själva kylflänsen, dvs den sitter inte stenhårt fast i förhållande till moderkortet.

Ska det vara så ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n413:

Hej!

Som rubriken lyder, jag behöver hjälp med installationen av cpu kylaren cooler master hyper 212. Installationsbeskrivningen är inte klockren.

Mitt största frågetecken är, den bakre metallplattan som ansluts bakom cpu:n (baksidan av moderkortet) har kontakt med chassit. Distanserna på moderkortet är monterade!
Min fråga är finns det inte risk att det blir kortslutning eller att moderkortet kommer utsättas för statisk laddning när man kommer i kontakt med chassit ?

Jag lyckades inte infoga en egen bild men googlade en som liknar min montering, se nedan:

http://www.google.se/imgres?sa=X&biw=1301&bih=641&tbm=isch&tb...

mitt chassifönster är dock inte så stort som på bilden, metallplattans baksida (de gröna) har kontakt med chassit.

Mitt chassi fractal design define mini.

Nej det blir inte kortslutning. När du skruvar fast moderkortet med distanserna så SKA det vara kontakt till moderkortets jordplan och chassit just för att man INTE ska få statiska urladdningar. Då gör det heller inget om bottenplattan ligger mot chassit eftersom det är samma jordkontakt där som i alla distans-skruvarna redan.

EDIT: Det gröna isolerar ju mellan plåten och moderkortets undersida. Isolering mot chassit behövs ju inte eftersom det bara är metalldelar som inte har någon ström i sig. Däremot kan det finnas isolering för att dämpa ljudnivå eller undvika repor.

Länkar om bilden på rätt sätt. Om du vill länka egna bilder kan du ladda upp dem på t.ex. tinypic.com och länka själva jpg-bildens sökväg med bildfunktionen här.

EDIT2:

Skrivet av n413:

Hehe ja det gör det visst

Jag upplever föresten att det går att rotera lite på själva kylflänsen, dvs den sitter inte stenhårt fast i förhållande till moderkortet.

Ska det vara så ?

Japp, den är så stor så det blir svårt att få den att pressa så hårt att den inte går att rubba. Däremot ska du inte vrida den så när kylpastan stelnat ordentligt efter någon vecka, för då blir det sämre kylning och man får lägga ny kylpasta för att få ordning på det igen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av n413:

Hehe ja det gör det visst

Jag upplever föresten att det går att rotera lite på själva kylflänsen, dvs den sitter inte stenhårt fast i förhållande till moderkortet.

Ska det vara så ?

Så var det med min EVO 212 också, fick för mig att det inte påverkade kylningen dock

Visa signatur

CPU: i5 3570K [Antec 620 V4]| GPU: MSI GTX 770 4GB OC TwinFrozr | MOBO: Gigabyte GA-Z77M-D3H |
PSU: be quite! L8 630W | RAM: Corsair Vengenace Quad 4x4Gb @ 1600Mhz | HDD: WD CG 2TB @ 5400RPM | SSD: Corsair Force 3 F120 120GB | LÅDA: FD Define Mini | SKÄRM: Dell S2340L

Permalänk
Skrivet av n413:

Hehe ja det gör det visst

Jag upplever föresten att det går att rotera lite på själva kylflänsen, dvs den sitter inte stenhårt fast i förhållande till moderkortet.

Ska det vara så ?

Kunde göra samma med min och den kyler hur bra som helst bara du inte vrider när pastan har torkat som blackeagle sa

Permalänk
Medlem

Tack allihop för bra svar, nu känner jag mig trygg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av n413:

Hehe ja det gör det visst

Jag upplever föresten att det går att rotera lite på själva kylflänsen, dvs den sitter inte stenhårt fast i förhållande till moderkortet.

Ska det vara så ?

Har du använt ställskruven under flänsen i mitten och skruvat ner den?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ställskruven var ganska skum tyckte jag, drog nog bara något varv på den. Det verrkade inte vara några gängor på hålet och inte heller skruven så jag antog att det bara var till för att skapa ett tryck mot CPU:n ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av n413:

Ställskruven var ganska skum tyckte jag, drog nog bara något varv på den. Det verrkade inte vara några gängor på hålet och inte heller skruven så jag antog att det bara var till för att skapa ett tryck mot CPU:n ?

Ja, var det inte detta du ville åstadkomma då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)