Permalänk
Medlem

Datorn startar inte! efter ombyggnation.

Tjena tjena! Min polare köpte nya delar till sin dator. Ett nytt moderkort, ramminne och processor. han köpte Gigabyte GA-78LMT-USB3mATX (moderkort) Corsair 8GB (KIT) DDR3 VENGEANCE LP Svart INET (ramminnen) och FX6300 (processor).

Moderkortet ansluts med 8pinnars kontakt men jag anslöt med en 4pinnars vilket brukar fungera? för att han saknar 8pinnars.

Nu när vi ska starta hans dator så startar den men ingenting syns på skärmen... Grafikkortet varvar upp och ner och ingenting händer. vi har testat byta grafikkort och ingenting händer. datorn går ingång men ingenting syns på skärmen. vad kan vara felet? vad ska man göra för att den ska funka?

kan de bara va att de måste dit en 8 pinnars kontakt? kan man då köpa en konverter ?

Skrik på HJÄLP! raderat.
Permalänk
Medlem

Du behöver installera om Windows. Det är sällan ett gammalt Windows fungerar på ett nytt moderkort, och även om det fungerar, så brukar det bli problem.
Har processorn rullat på 1x12V tidigare så gör den det även på nya kortet.

Permalänk
Medlem

asså jag får aldrig upp "moderkortet" (bios) eller nått sånt utan allt är svart... windows kommer man inte åt och installera. Vet ej? han köpte prollen ny.

Permalänk
Medlem

Provat utan grafikkortet... alltså med den integrerade grafiken? Bara för att få igång den och komma åt BIOS alltså.

Permalänk
Medlem

Det Funka inte....

men måste man ha 8 pinnars?

Permalänk
Hedersmedlem

Moderkortet är en gammal modell för även äldre processorer och kom med BIOS F1 vad jag kan se. Tyvärr krävs det F3 för att Vishera-baserade CPUer ska fungera.

Är allt annat rätt monterat med moderkortsdistanser, alla kablar osv så kan för gammal BIOS vara problemet.

http://www.gigabyte.com/support-downloads/cpu-support-popup.a...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av smajllol:

men måste man ha 8 pinnars?

Nej

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Sup
Ni kan prova att pricka av lite saker

  1. Har han kopplat in standoffs på moderkortet?

  2. Gammalt nätagg? prova att koppla in ett annat

  3. Allting sitter i korrekt? grafikkort etc

  4. 24 pin kontakten sitter i ordentligt?

  5. ESD skyddad? kan ha gett moderkortet en stöt, har hänt mig

  6. Säker på att grafikkortet är fine?

  7. Något speciellt pip vid start?

Permalänk
Medlem
Skrivet av smajllol:

men måste man ha 8 pinnars?

Nej, den processorn skall bara ha 1x12V.

Permalänk
Medlem

8-pin i 4-pinskontakt funkar ju men tvärtom vetefan?

Eller jaha ok, fogar mig för bättre vetande, good to know

Visa signatur

Corsair Carbide 540 Air|CoolerMaster V1000|Gigabyte Z87X-UD5H|Haswell i7-4770K@4.4|Corsair H100i|G.Skill RipjawsX 2133mhz 16gb|2x Asus GeForce GTX 680 DCII OC (SLI)|Focusrite Scarlett 2i2|AKG 612 Pro|Corsair Vengeance K70 Silver| R.A.T. 7

Permalänk
Medlem

Ja, jag var skyddad. vad skulle kunna ha hänt isåfall?

Permalänk
Medlem

allt sitter i. nätagget leverom men funkar!! men de är så konstigt att grafikkortet varvar upp och ner. nej inget pip ljud alls.

Permalänk
Medlem

Kolla vad det är för Rev. på moderkortet. Är det Rev 4.1 så är det dessvärre som MultiMan är inne på. Kortet stöder inte den processorn med mindre än att du först uppgraderar BIOS till minst F3. Är kortet Rev 5.0, skall det fungera "out of the box".
För att uppgradera BIOS måste du först sätta i en CPU som stöds av F1.
Enklast är nog att försöka byta moderkortet till ett som stöder FX6300 från start.

Permalänk
Medlem

rev 5.0 är det. Det skulle varit jätte konstigt ifall inte grejerna gick ihop med varandra... för jag har bygghiop en annan dator med samma moderkort, processor och rmamminnen och den funka. fast den hade annat grafikkort och nättagge osv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av smajllol:

rev 5.0 är det. Det skulle varit jätte konstigt ifall inte grejerna gick ihop med varandra... för jag har bygghiop en annan dator med samma moderkort, processor och rmamminnen och den funka. fast den hade annat grafikkort och nättagge osv.

Trots detta anger du inte revisionen i första inlägget, eller vilka övriga delar som använts till de båda datorerna, vilket gör det mycket svårare att ge bra förslag.

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

delarna Gigabyte GA-78LMT-USB3mATX (moderkort) Corsair 8GB (KIT) DDR3 VENGEANCE LP Svart INET (ramminnen) och FX6300 (processor).

550w nätagge och sen så har jag testat utan graffikkort osv så det har ju ingen betydelse

det jag tror är felet är moderkortet eller processorn som är sönder. men hur ska man veta om man inte kan byta å testa?

Permalänk
Medlem

Ta ur ramstickorna och kika efter smuts i slottarna, sen testa med ett ram i taget.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Frågar samma sak som growwsen, har han kopplat in standoffs på moderkortet? Eller har han en gammal låda där det suttit morderkort i innan? För om det ligger standoffs PÅ moderkortet alltså på ett ställe där det inte är hål för standoffs/skruvar, då har moderkortet nog rykt.

Permalänk
Medlem

nej det ligger endast på skruvhålen och alla är där de ska va.

låter konstigt att ramet kan vara skitigt då både moderkort och ramstickorna är nya. ska prova.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att Sweclockers är ett forum och inte en chatt eller sms. Använd Redigera istället för att skriva flera egna inlägg direkt efter varandra. Tack på förhand för din medverkan till ett mer lättläst och överskådligt forum.

På samma sätt finns Citera flera när man svarar på flera inlägg samtidigt.

*Ett flertal inlägg sammanfogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av smajllol:

nej det ligger endast på skruvhålen och alla är där de ska va.

låter konstigt att ramet kan vara skitigt då både moderkort och ramstickorna är nya. ska prova.

Montera standoffs mellan moderkortet och chassiet! Annars kommer du aldrig få det att funka. Moderkortet kan ta stryk av att ligga mot chassiet! Stäng av och gör om och gör rätt!

Standoffs

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

det var just de jag skrev... att jag hade på rätt plats så de kan ju knappast va de. Jag har testat me ramminnerna, utan resultat;/

Har inte brännt något eller nått sånt, så de måste vara antingen moderkortet eller processorn som är sönder från fabrik.

kan jag pröva processorn eller moderkortet på något sätt? han har ett gamlat gigabyte GA-MA770-DS3 med amd2+ och en processor som hette trippelcore nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av smajllol:

det var just de jag skrev... att jag hade på rätt plats så de kan ju knappast va de. Jag har testat me ramminnerna, utan resultat;/

Ok, jag missförstod! Trodde du menade att du hade lagt det direkt på chassiet skruvhål.

EDIT: Ta några bilder på bygget så kanske vi gemensamt kan se om något inte ser rätt ut.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av smajllol:

det jag tror är felet är moderkortet eller processorn som är sönder. men hur ska man veta om man inte kan byta å testa?

Att CPU:n skulle vara trasig från fabrik, känns inte så troligt, så jag tippar i så fall på moderkortet. Gigabyte-kort har dessvärre inte varit klockrena senaste åren.
Du kan ju testa nya moderkortet med den CPU du har liggande, då bakåtkompatibiliteten normalt är god för amd-kort. Jag kan dock inte svära på att resultatet är 100% pålitligt, men det kanske kan vara värt ett försök.

Edit:
Man kan väl utgå ifrån att du har kollat alla moderkortsanslutningar? Tänker närmast på anslutningarna till frontpanelen, och atx-12V. Hur många 12V-anslutningar? En eller två?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av smajllol:

det var just de jag skrev... att jag hade på rätt plats så de kan ju knappast va de. Jag har testat me ramminnerna, utan resultat;/

Har inte brännt något eller nått sånt, så de måste vara antingen moderkortet eller processorn som är sönder från fabrik.

kan jag pröva processorn eller moderkortet på något sätt? han har ett gamlat gigabyte GA-MA770-DS3 med amd2+ och en processor som hette trippelcore nått

Är det en Athlon II/Phenom II så bör du kunna testa med denna CPU i det nya mobot ja.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

jo jag har testat med alla utgångar borta, typ usb å ljudet osv i fronten. Jag förstår inte vad du menar? atx12? har bara testat me 4pinnars vilket ska funka? Amd Phenom heter den, hd 8750 kan de stämma? går den ha i det nya moderkortet?

Permalänk
Medlem

ATX-12V heter den anslutning du kallar "4-pinnars". Vissa "extrem-processorer" kräver 8 pinnar... alltså 2 x 12V. Kopplar man 2 x 12V på en "normal-CPU" så får man ungefär det fenomen som du har nu... d.v.s. burken startar inte. Så är ju inte fallet nu, men jag kände att jag var tvungen att kolla.
Om det är den här AMD Phenom™ X3 8750 CPU:n du sitter på, så verkar den inte finnas med i kompatibilitetslistan för GA-78LMT-USB3, så det verkar långsökt att det skulle funka, tyvärr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av smajllol:

jo jag har testat med alla utgångar borta, typ usb å ljudet osv i fronten. Jag förstår inte vad du menar? atx12? har bara testat me 4pinnars vilket ska funka? Amd Phenom heter den, hd 8750 kan de stämma? går den ha i det nya moderkortet?

Såg du vad jag skrev? PhenomII eller AthlonII inte någon annan förutom vissa Sempron CPU:er. Kolla med CPU-Z så får vi veta exakt om du nu har igång datorn med den gamla CPU:n vill säga.
Om det är 8750 så funkar den inte då den inte har stöd för DDR3 som du ju har till ditt nya system.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

okii, ska jag reklamera moderkortet då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av smajllol:

okii, ska jag reklamera moderkortet då?

Nej det du bör göra är att på något sätt få in det nya bioset i mammabrädan t ex genom att låna/köpa en CPU som du kan ha medan du flashar bios. Eller lämna in den och få gjort detta hos en datorbutik i närheten.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)