Permalänk
Medlem

Hej! Underligt problem.. hjälp!

Jag har ett litet problem med min dator. Den är relativt nybyggd - och det är inget färdigt paket utan handplockade delar.
Problemet är detta, skärmen liksom hoppar till ibland. Det känns som att det borde vara nåt glappt men jag hittar inget, har provat olika skärmar, olika kablar, olika utgångar osv så det borde vara någon mjukvara. Jag har w7 64x varianten. Laglig version.
Har senaste uppdateringar till allt men får det ändå inte ur världen.
Vad sjutton kan det vara?

Här är paketet:

ASRock Z87 Pro4 ATX
Dell UltraSharp 24" U2412M IPS
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Sapphire Radeon R9 280X 3GB DUAL-X OC (Tahiti XTL)
Noctua NH-U9B SE2
Fractal Design Define R4 Vit
be quiet! Pure Power L8 530W 80+ Bronze Modulär

Hjälp!

Visa signatur

* Intellektuell och filosofisk

Permalänk
Medlem

Det går inte heller att säga riktigt när det väl händer, det är väldigt olika. Ibland när jag bara sitter och surfar, och ibland när jag kollar på lite serier eller liknande. Men det har aldrig hänt när jag spelat något vad jag kan minnas.

Visa signatur

* Intellektuell och filosofisk

Permalänk
Medlem

har läst detta tidigare i forumet har jag för mig...men är ej helt hundra hur dom löste det. Har för mig att det endast händer i ide klock...så prova att höja ide klockan lite typ 20mhz_50mhz har för mig att det löste problemet i tidigare tråd

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att skärmen hoppar till?
Skulle du kunna beskriva det när det ske.
T.ex. i början vid uppstart, eller efter en stund eller vid ett spel ?

/Szajda

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

har läst detta tidigare i forumet har jag för mig...men är ej helt hundra hur dom löste det. Har för mig att det endast händer i ide klock...så prova att höja ide klockan lite typ 20mhz_50mhz har för mig att det löste problemet i tidigare tråd

Okej, jag ska ta och undersöka förslaget.

Skrivet av Szajda:

Vad menar du med att skärmen hoppar till?
Skulle du kunna beskriva det när det ske.
T.ex. i början vid uppstart, eller efter en stund eller vid ett spel ?

/Szajda

Nej, det är just det jag inte kan. Det kommer väldigt oregelbundet. Men jag lyckades faktiskt få det på en lite film med telefonen nyss, ska se om jag kan få upp det strax.

Visa signatur

* Intellektuell och filosofisk

Permalänk
Medlem

Lite sent svar, men en film är ordnad.

Har nu haft datorn på undersökning, har skickat in moderkort, grafikkort, minnen och processor. Inget utav dom påvisar något fel och de kan inte få fram samma problem som jag har här hemma.
Nu har jag däremot satt ihop allt igen och jag hade förhoppning om att jag skulle fått ordning på det nu. Att det kanske var något som satt glappt, eller något i den stilen. Tyvärr, så var inte fallet.

Nu vänder jag mig till er, alla här på sweclockers med förhoppningar om att kanske kunna hjälpa mig.

Skrivet av Nonith:

Jag har ett litet problem med min dator. Den är relativt nybyggd - och det är inget färdigt paket utan handplockade delar.
Problemet är detta, skärmen liksom hoppar till ibland. Det känns som att det borde vara nåt glappt men jag hittar inget, har provat olika skärmar, olika kablar, olika utgångar osv så det borde vara någon mjukvara. Jag har w7 64x varianten. Laglig version.
Har senaste uppdateringar till allt men får det ändå inte ur världen.
Vad sjutton kan det vara?

Här är paketet:

ASRock Z87 Pro4 ATX
Dell UltraSharp 24" U2412M IPS
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Sapphire Radeon R9 280X 3GB DUAL-X OC (Tahiti XTL)
Noctua NH-U9B SE2
Fractal Design Define R4 Vit
be quiet! Pure Power L8 530W 80+ Bronze Modulär

Hjälp!

Det jag har gjort här hemma är nu att utesluta nätaggregat, jag har provat ett 700w utan bättre resultat, fick samma problem då.
Skärmen har jag haft utlånad till en kompis som aldrig fick detta problem heller - utan det är bara här hemma det händer.

Vad kan det vara? Strömmen? Något fel på windows installationen? Någon drivrutin som är knasig?
(jag har de senaste drivisarna - vad jag vet iallafalll)

Ni ser problemet vid ungefär 3-4 sekunder in i filmen.

Hjääälp...
Tack!

Visa signatur

* Intellektuell och filosofisk

Permalänk
Skrivet av Nonith:

Har nu haft datorn på undersökning, har skickat in moderkort, grafikkort, minnen och processor. Inget utav dom påvisar något fel och de kan inte få fram samma problem som jag har här hemma.
Nu har jag däremot satt ihop allt igen och jag hade förhoppning om att jag skulle fått ordning på det nu. Att det kanske var något som satt glappt, eller något i den stilen. Tyvärr, så var inte fallet.

Nu vänder jag mig till er, alla här på sweclockers med förhoppningar om att kanske kunna hjälpa mig.

Det jag har gjort här hemma är nu att utesluta nätaggregat, jag har provat ett 700w utan bättre resultat, fick samma problem då.
Skärmen har jag haft utlånad till en kompis som aldrig fick detta problem heller - utan det är bara här hemma det händer.

Vad kan det vara? Strömmen? Något fel på windows installationen? Någon drivrutin som är knasig?
(jag har de senaste drivisarna - vad jag vet iallafalll)

Ni ser problemet vid ungefär 3-4 sekunder in i filmen.
https://www.youtube.com/watch?v=_GLItsuwwJE

Hjääälp...
Tack!

Hej, har samma grafikkort som du och även samma problem, men detta löstes genom att Överklocka grafikkortet en smula typ 50mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F1L1P99:

Hej, har samma grafikkort som du och även samma problem, men detta löstes genom att Överklocka grafikkortet en smula typ 50mhz.

Skall pröva det! Tack för tipset. Återkommer om det löst sig eller ej.

Visa signatur

* Intellektuell och filosofisk

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem som du med 2x 7970, vilket är samma kort som du har. Dock händer mitt väldigt sällan kanske 3ggr i veckan.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Det verkar inte hjälpa att klocka kortet. :/

Visa signatur

* Intellektuell och filosofisk

Permalänk
Medlem

En liten update till.
Efter att jag nu har lånat ett annat grafikkort av en kompis så verkar det som att det är grafikkortet som strular.
Dock konstigt att de inte finner något fel på kortet när jag skickat in det på felsökning.

Det har inte kommit någon "glitch" på ett par timmar nu iallafall, och det hade det garanterat gjort med mitt andra kort.
Får se under helgen om det är detta som är felet.

Visa signatur

* Intellektuell och filosofisk