Permalänk

Ljudkortet slutar fungera?

Hej! Köpte nyligen ett begagnat Asus XonaR Pheubus. Det har funkat bra, men två gånger nu "försvinner" kortet ifrån datorn. Det funkade bra inatt innan jag la mig, nu när jag satte på datorn ser man inte längre kortet i enhetshanteraren.

Försöker jag installera om kortet säger kortet med drivrutiner kommer texten "Asus Pheobus does not exist" upp... Vad kan vara felet?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RedbullF1:

Hej! Köpte nyligen ett begagnat Asus XonaR Pheubus. Det har funkat bra, men två gånger nu "försvinner" kortet ifrån datorn. Det funkade bra inatt innan jag la mig, nu när jag satte på datorn ser man inte längre kortet i enhetshanteraren.

Försöker jag installera om kortet säger kortet med drivrutiner kommer texten "Asus Pheobus does not exist" upp... Vad kan vara felet?

Kan vara fel på kortet. Har haft samma problem med ett ljudkort rätt nyligen. Funkade som det skulle ett tag, för att sedan bara upphöra att hittas. Funkade ibland igen när jag flyttade det till en annan slot...sen samma sak igen.
Fick ett nytt av inet på RMA direkt när jag beskrev problemet. Det nya kortet har funkat som det ska, utan att jag gjort nåt särskilt...bara stoppade i det nya kortet utan att ens installera om drivarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedbullF1:

Hej! Köpte nyligen ett begagnat Asus XonaR Pheubus. Det har funkat bra, men två gånger nu "försvinner" kortet ifrån datorn. Det funkade bra inatt innan jag la mig, nu när jag satte på datorn ser man inte längre kortet i enhetshanteraren.

Försöker jag installera om kortet säger kortet med drivrutiner kommer texten "Asus Pheobus does not exist" upp... Vad kan vara felet?

Uppenbarligen ljuger datorn eftersom den vet vad du letar efter

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk

Det funkade bra i typ 3 veckor...... Borde inte problemet kommit tidigare?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedbullF1:

Det funkade bra i typ 3 veckor...... Borde inte problemet kommit tidigare?

Vid ESD skador kan fel visa sig efter ett tag, i princip räcker det att någon rört vid kopparbanorna med fingrarna för att en ESD-skada ska uppkomma. Så jag skulle gissa att problemet kan vara just det.

Edit: Har avsiktligt testat detta på lite gamla minneskretsar jag hade liggande på jobbet. Flera av dem gick åt pipan då man tog i ledbanorna med fingrarna utan ESD-skydd.

Permalänk
Medlem

Inget så tokigt att du glömt strömkabeln, eller att den har lossnat?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Drog ut kortet... stoppade in det igen, och nu funkar det.... Fy fan va grymt ljud det är!

Antar att det lägger av om 1-10 dagar dock

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk

ggustavsson, Nej kortet har tillgång till ström även då det stängs av

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk

Yuppp nu slutade det fungera igen

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100