Permalänk
Medlem

Problem med grafikkortet?

Hej!
Byggde en dator i höstas och den har fungerat bra ända tills ett par veckor tillbaka.
Det som händer är att det blir vita och svarta pixlar över skärmen( inget speciellt körs på datorn). Alternativt att skärmen blir svart och startar om med felmeddelande om att grafikdrivrutinen var tvungen att starta om.
Min dator är byggd enligt följande delar:

Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANC
Gigabyte GeForce GTX 760 OC 2GB DDR5 2xDVI HDMI DisplayPort PCIe Rev2.0
MSI Z87-G45 GAMING Intel Z87 4xDDR3 SLI CrossFireX Socket 1150 ATX
1TB WD Caviar Blue
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Cooler Master Hyper 212 EVO
be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär
BitFenix Outlaw Svart

Har gjort en omistallation av Windows 8 och drivrutiner.
Felet kom tillbaka.
Vad göra nu?
Spiff 100

Permalänk

Windows 8 är helt kaputt med drivrutiner. Testa installera Windows 7 och återkom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Windows 8 är helt kaputt med drivrutiner. Testa installera Windows 7 och återkom.

Det var väl ett dåligt förslag? Jag har inte märkt att drivrutiner varit "kaputt" på windows 8 varken med geeforce kort eller radeon. Dessutom kanske han inte ens äger W7?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Äger som sagt inte w7. Så tyvärr inget bra lösning för min del ännu.

Permalänk
Medlem

Låter helt klart som grafikkortet. Testa att underklocka grafikkortets minnen för att se om det då försvinner. I så fall testa det i en annan dator och om det kvarstår reklamera kortet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag har samma fel men det minskade avsevärt med andra drivrutiner (grafikkortet). Nu var det länge sedan det hände.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Låter helt klart som grafikkortet. Testa att underklocka grafikkortets minnen för att se om det då försvinner. I så fall testa det i en annan dator och om det kvarstår reklamera kortet.

Har ingen större erfarenhet av att klocka grafikkort, beskriv gärna närmare hur jag går tillväga.

Mytos- vad för drivrutiner tog du bort?

Permalänk
Medlem

kom ihåg för nån vecka sedan när jag skulle ''testa överklocka grafikkortet, sen så höjde jag säker minnet till för hög frekvens, då var de väldigt konstigt på skärmen, som svart/röda pixlar som åker omkring, men dock så sänkte jag genast minnet lite och funkar galant, och såklart så slutade druvrutinerna funka när detta hände.

så testa ladda ner msi afterburner och klocka ner minnet lite o se om de funkar annars vet jag inte :/

Visa signatur

i5 4670k 4.0 GHz | noctua dh-u9b | MSI GTX 1060 3gb gaming x | Msi z87-G45 | 16 gb A-data inet edition | Be quiet power zone 650W | R.A.T. 7 white editon | razer goliathus speed edition xl | Corsair Vengeance K70 | Windows 10 |

Permalänk
Medlem

Har inte rört klockfrekvensen. Så om jag får det att fungera med lägre klockfrekvens så är grafikkortet trasigt??

Permalänk
Medlem

Alla kort är olika, vissa klarar högre frekvenser och sen finns de ju dom som knappt klarar standard..

Visa signatur

i5 4670k 4.0 GHz | noctua dh-u9b | MSI GTX 1060 3gb gaming x | Msi z87-G45 | 16 gb A-data inet edition | Be quiet power zone 650W | R.A.T. 7 white editon | razer goliathus speed edition xl | Corsair Vengeance K70 | Windows 10 |