Permalänk

Byta antivirus

Vill börja med att säga att vet inte om det är rätt forumsdel men får hoppas det.

Iallafall, hej!

Snart så blir mitt McAfee ogiltig och eftersom jag hatar det tänker jag skaffa ett annat. Då hittade jag Microsofts antivirus program som är gratis. Är det tillräckligt bra att byta till? Tänkte på om det skyddar tillräckligt. McAfee är bara värdelöst, det t.ex. blockerar min Minecraft server och det då kostar. Om ni vet så kan ni även rekommendera ett betal antivirus. Men vill helst ha då det är från dom och gratis.

Tack i förhand
//ALBiiJONzz

Visa signatur

<|FD Define Mini|> |CPU: Intel Core I5 4570 |GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 |RAM: 8GB DDR3 |HÅRDDISK: 1000GB |

Permalänk
Medlem

Kör på MSE som du tänkt, så länge man inte är dum så är risken för virus små. Tanka ner malawarebytes också så har du en lösning om du lyckas få virus.

Permalänk
Skrivet av Poptart:

Kör på MSE som du tänkt, så länge man inte är dum så är risken för virus små. Tanka ner malawarebytes också så har du en lösning om du lyckas få virus.

Aha. Tack för svaret. Det var min pappa som var lite osäker eftersom det var gratis.

Visa signatur

<|FD Define Mini|> |CPU: Intel Core I5 4570 |GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 |RAM: 8GB DDR3 |HÅRDDISK: 1000GB |

Permalänk
Medlem

Kan annars rekommendera Avast! antivirus.
Och som sagt ovan, använd Malwarebytes, det är grymt

Visa signatur

Intel Core i7 8700K @ 5GHz / ASUS ROG Strix RTX 2080 / ASUS ROG Maximus X Hero / 16GB 3200MHz G.Skill Trident Z RGB / HyperX 3K 240 GB / Seagate Barracuda 4TB / WD Caviar Blue 1 TB / Corsair RM850x / Windows 10 Pro / ASUS VG278HR 1080p 144Hz & 2x Acer K272HL 1080p 60Hz / Oculus Rift

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ALBiiJONzz:

Snart så blir mitt McAfee ogiltig och eftersom jag hatar det tänker jag skaffa ett annat.
Tack i förhand
//ALBiiJONzz

Det finns en bra instruktionsvideo om avinstallationen.

Avast är bra sen om du vill byta till nån gratisversion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mse säger jag nej tack. Det är en dålig produkt. Finns annat som är gratis. Om du nu vill gå den vägen. Finns en hel hög med varianter. Panda,comodo,avg,agnitium,avast,bitdefender, plus ytterligare en hög. Tipset är att pröva på det du gillar. Nästan alla har prova på variant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Microsoft Defender är väl ett bra anti-virus program? Jag har använt det i tre år utan några som helst problem. Det är gratis och finns i alla os ifrån Microsoft.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaraxor:

Kan annars rekommendera Avast! antivirus.
Och som sagt ovan, använd Malwarebytes, det är grymt

+1
Den kombon har jag använt många år. Har fungerat bra för mig.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bango79:

Microsoft Defender är väl ett bra anti-virus program? Jag har använt det i tre år utan några som helst problem. Det är gratis och finns i alla os ifrån Microsoft.

Windows Defender är inget antivirus-program. Det är ett antispyware-program och det existerar enbart till Windows XP och senare, samt till Windows Server 2003. Om du använder Windows 8/8.1, så är det dock ett antivirus-program, då Microsoft har sammanfogat Windows Defender med Windows Security Essentials, som är inbyggt i operativsystemet. Windows Defender och Windows Security Essentials är dock såpass dåligt, att AV-TEST använder lösningarna som en baslinje - allt över den linjen är bättre.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Zaraxor:

Kan annars rekommendera Avast! antivirus.
Och som sagt ovan, använd Malwarebytes, det är grymt

Så du rekommenderar Avast över MSE?

Skrivet av buddaz:

Mse säger jag nej tack. Det är en dålig produkt. Finns annat som är gratis. Om du nu vill gå den vägen. Finns en hel hög med varianter. Panda,comodo,avg,agnitium,avast,bitdefender, plus ytterligare en hög. Tipset är att pröva på det du gillar. Nästan alla har prova på variant.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Airikr:

Windows Defender är inget antivirus-program. Det är ett antispyware-program och det existerar enbart till Windows XP och senare, samt till Windows Server 2003. Om du använder Windows 8/8.1, så är det dock ett antivirus-program, då Microsoft har sammanfogat Windows Defender med Windows Security Essentials, som är inbyggt i operativsystemet. Windows Defender och Windows Security Essentials är dock såpass dåligt, att AV-TEST använder lösningarna som en baslinje - allt över den linjen är bättre.

Vad är det som är så dåligt med MSE då :/

Annars om det finns ett AntiVirus som kostar så kan jag väl köpa det också om det är rekommenderat.
Tackar för alla svar

Visa signatur

<|FD Define Mini|> |CPU: Intel Core I5 4570 |GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 |RAM: 8GB DDR3 |HÅRDDISK: 1000GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALBiiJONzz:

Så du rekommenderar Avast över MSE?

Alla antivirus-program är bättre än Microsoft Security Essentials. Det är därför antivirus-programmet används som en baslinje för de andra datorsäkerhets-lösningarna. Dock är avast! och AVG bättre än vad ESET är, för att jämföra. AVG är för övrigt snällare mot ens dator, än vad avast! är, enligt AV-TEST, men avast! är bättre gällande skydd mot malwares. Jag pratar såklart om gratislösningarna från båda företagen.

Skrivet av ALBiiJONzz:

Vad är det som är så dåligt med MSE då :/

av-test.org > "SEARCH BY PARAMETERS" > Producer: Microsoft > Platform: Windows 7 > Search. Detta ger följande resultat:

Skrivet av ALBiiJONzz:

Annars om det finns ett AntiVirus som kostar så kan jag väl köpa det också om det är rekommenderat.

Kaspersky Internet Security 2014 är min rekommendation, då ryssarna verkligen vet vad de sysslar med. 2014-versionen skyddar ens dator bättre mot framtida olaga hot, tack vare ett nytt system, och de övriga nyheterna är många (läs blogginläggen nedan). Annars finns Bitdefender Internet Security 2014 som har fått lika bra (om inte bättre) resultat gällande skyddet mot olaga hot. Men när det gäller funktionalitet, så vinner (enligt mig) Kaspersky väldigt stort.

K-LOVE & KISSES 2014 – PART 1, 2 och 3.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALBiiJONzz:

Så du rekommenderar Avast över MSE?

Vad är det som är så dåligt med MSE då :/

Annars om det finns ett AntiVirus som kostar så kan jag väl köpa det också om det är rekommenderat.
Tackar för alla svar

Finns en hel armé med lösningar. Gå in på av-comparatives hemsida så finner du vilket som kan passa dig. Dem stora i branschen är symantec, bitdefender, kaspersky plus lite andra. Du får helt enkelt testa dig fram. Det som jag tycker är dåligt med mse är det uppbyggnad ac själva säkerheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Alla antivirus-program är bättre än Microsoft Security Essentials. Det är därför antivirus-programmet används som en baslinje för de andra datorsäkerhets-lösningarna. Dock är avast! och AVG bättre än vad ESET är, för att jämföra. AVG är för övrigt snällare mot ens dator, än vad avast! är, enligt AV-TEST, men avast! är bättre gällande skydd mot malwares. Jag pratar såklart om gratislösningarna från båda företagen.

av-test.org > "SEARCH BY PARAMETERS" > Producer: Microsoft > Platform: Windows 7 > Search. Detta ger följande resultat:

http://upload.erik-edgren.nu/image/avtest-mse.png

Kaspersky Internet Security 2014 är min rekommendation, då ryssarna verkligen vet vad de sysslar med. 2014-versionen skyddar ens dator bättre mot framtida olaga hot, tack vare ett nytt system, och de övriga nyheterna är många (läs blogginläggen nedan). Annars finns Bitdefender Internet Security 2014 som har fått lika bra (om inte bättre) resultat gällande skyddet mot olaga hot. Men när det gäller funktionalitet, så vinner (enligt mig) Kaspersky väldigt stort.

K-LOVE & KISSES 2014 – PART 1, 2 och 3.

bitdefender betal lösning är full av f/p vilket aldrig nämns i marknadsföring. Eset som är slovakiskt är lika bra som ryssarna,rumänerna, tjeckerna och jänkarna. AV-TEST är gammalt och bör hamna i papperskorgen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Alla antivirus-program är bättre än Microsoft Security Essentials. Det är därför antivirus-programmet används som en baslinje för de andra datorsäkerhets-lösningarna. Dock är avast! och AVG bättre än vad ESET är, för att jämföra. AVG är för övrigt snällare mot ens dator, än vad avast! är, enligt AV-TEST, men avast! är bättre gällande skydd mot malwares. Jag pratar såklart om gratislösningarna från båda företagen.

av-test.org > "SEARCH BY PARAMETERS" > Producer: Microsoft > Platform: Windows 7 > Search. Detta ger följande resultat:

http://upload.erik-edgren.nu/image/avtest-mse.png

Kaspersky Internet Security 2014 är min rekommendation, då ryssarna verkligen vet vad de sysslar med. 2014-versionen skyddar ens dator bättre mot framtida olaga hot, tack vare ett nytt system, och de övriga nyheterna är många (läs blogginläggen nedan). Annars finns Bitdefender Internet Security 2014 som har fått lika bra (om inte bättre) resultat gällande skyddet mot olaga hot. Men när det gäller funktionalitet, så vinner (enligt mig) Kaspersky väldigt stort.

K-LOVE & KISSES 2014 – PART 1, 2 och 3.

Jag gick in på AV-TEST och tittade runt lite där. Bra AnitVirus program värkar vara f-secure, norton, avast, AVG. Då är frågan, är det värt att gå på det "bästa" f-secure eller norton och betala för det eller ska man köra på avast eller AVG?

Visa signatur

<|FD Define Mini|> |CPU: Intel Core I5 4570 |GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 |RAM: 8GB DDR3 |HÅRDDISK: 1000GB |

Permalänk

Vad tycker ni om NOD32? Görs reklam i varje video från Sweclockers.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALBiiJONzz:

Jag gick in på AV-TEST och tittade runt lite där. Bra AnitVirus program värkar vara f-secure, norton, avast, AVG. Då är frågan, är det värt att gå på det "bästa" f-secure eller norton och betala för det eller ska man köra på avast eller AVG?

Vart fick du de andra förutom F-Secure ifrån? F-Secure, Comodo, BullGuard, G Data, Bitdefender och Kaspersky ligger i top 6 i deras lista över de datorsäkerhets-lösningarna som skyddar ens dator bäst. Norton, avast!, MicroWorld och Trend Micro är dock bra de med, men MicroWorld... vafan är det för något? xD

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av apelipell:

Vad tycker ni om NOD32? Görs reklam i varje video från Sweclockers.

Gå efter AV-TEST? http://www.av-test.org/no_cache/en/tests/test-reports/?tx_avt...

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Vart fick du de andra förutom F-Secure ifrån? F-Secure, Comodo, BullGuard, G Data, Bitdefender och Kaspersky ligger i top 6 i deras lista över de datorsäkerhets-lösningarna som skyddar ens dator bäst. Norton, avast!, MicroWorld och Trend Micro är dock bra de med, men MicroWorld... vafan är det för något? xD

Ehm, här: xD

http://www.av-test.org/en/tests/home-user/windows-8/janfeb-20...

EDIT: Iaf, tror det blir avast. Om inte någon säger emot då.

Visa signatur

<|FD Define Mini|> |CPU: Intel Core I5 4570 |GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 |RAM: 8GB DDR3 |HÅRDDISK: 1000GB |

Permalänk

Tack för länken. Nu har jag svaret på vad testerna ger. Men jag undrar fortfarande vad ni som användare tycker om det?

Kanske inte så många som kör just det antiviruset.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

bitdefender betal lösning är full av f/p vilket aldrig nämns i marknadsföring. Eset som är slovakiskt är lika bra som ryssarna,rumänerna, tjeckerna och jänkarna. AV-TEST är gammalt och bör hamna i papperskorgen.

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.av-comparatives.org/detection-test/

Inget vettigt antivirus-program har noll F/P (False/Positive). ESETs antivirus-lösning skyddar inte ens dator lika bra mot malwares, som vad Bitdefender och Kaspersky gör. ESET kräver även mer prestanda, jämfört med de två sistnämnda. Om nu AV-TEST är gammalt, så är AV-Comparatives det också. Sluta trolla.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALBiiJONzz:

Så du rekommenderar Avast över MSE?

Ja, jag kör Avast och det är grymt bra. Gratisversionen skyddar bra men vill du ha lite extra funktioner har de ju olika betalversioner också. Använde tidigare AVG, det hade dock vissa problem med att det sa att vissa filer var skadliga som jag vet inte är det osv., till exempel sa det åt mig att ta bort vissa spel och sånt, Avast fungerar mycket bättre enligt mig.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K @ 5GHz / ASUS ROG Strix RTX 2080 / ASUS ROG Maximus X Hero / 16GB 3200MHz G.Skill Trident Z RGB / HyperX 3K 240 GB / Seagate Barracuda 4TB / WD Caviar Blue 1 TB / Corsair RM850x / Windows 10 Pro / ASUS VG278HR 1080p 144Hz & 2x Acer K272HL 1080p 60Hz / Oculus Rift

Permalänk

Kör själv utan, eftersom jag endast använder den här datorn till spel.
Kan annars rekommendera Avast! eller AVG.

Visa signatur

Snuttinuttan
CPU: Intel Core i5-4670k@4,5ghz GPU: MSI GTX 760@Stock
RAM: 12GB Okänt märke 1333mhz 9-9-9-24 PSU: OCZ-ZS 550
MOBO: ASRock z87m-pro4 CASE: Cooler Master CM690

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

http://www.av-comparatives.org/detection-test/

Inget vettigt antivirus-program har noll F/P (False/Positive). ESETs antivirus-lösning skyddar inte ens dator lika bra mot malwares, som vad Bitdefender och Kaspersky gör. ESET kräver även mer prestanda, jämfört med de två sistnämnda. Om nu AV-TEST är gammalt, så är AV-Comparatives det också. Sluta trolla.

ESET fungerar exakt lika bra i prestanda och skydd som Bitdefender. Bara det att jag tror Bitdefender betalar sjukt mycket i pengar för att mörka att deras f/p är lågt, för mycket av det jag läst på nätet stämmer inte ett dugg alls om att programmet ska vara bra. Köpte en licens av Bitdefender och kan helt ärligt säga att det åkte ut efter knappt 1 månad. Kvittade hur mycket jag än bad programmet att göra som jag ville så dök det hela tiden upp något skit som programmet ändrade på och levde djävulskap. Bitdefender:s support var även den ett skämt

Så klart är jag medveten om vad du nämner.

Jag tar båda sidornas test med en nypa salt.

Till sist jag behöver inte trolla. När jag kan referera till erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Jag väljer att inte svara på buddaz inlägg, för att istället säga som såhär: Kaspersky Internet Security har blivit utsedd till årets antivirus-program. Datorsäkerhets-programmet fick Advanced+ på alla tester hos AV-Comparatives, vilket är unikt. Jag blev inte förvånad, för detta var väntat från min sida. Ni kan läsa om rapporten här. Klicka här för att läsa vad Kaspersky Labs har att säga om vinsten.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Du som är ett fan av Kaspersky... vad har du att säga om "Internet Security" vs. PURE? Internet Security ska ju tydligen vara deras flaggskepp... men PURE lägger till några ytterligare säkerhetsfunktioner.

PURE innehåller bara, som du säger, några extrafunktioner: lösenordshantering, säkerhetskopiering till deras servrar(?), dator-rensning för att hålla datorns prestanda optimal, kryptering av enheter och filer, och en funktion som låter dig hantera (uppdatera, söka efter malwares och eventuellt något mer (jag har aldrig testat den funktionen)) Kaspersky PURE på andra datorer i ditt hemnätverk. Resten är detsamma som i Internet Security.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Bästa antivirus jag har hittat hittills

Har provat snart alla förekommande antivirus som finns. Dom flesta som du måste betala licens för är bra men ack så krångliga och otroligt glada för att jaga vissa filer som jag själv inte vill ska raderas. Och så äntligen hittade jag Bitdefender free version. Först provade jag på min extra dator och insåg direkt att det här var bättre än eset avg avast mm. Det som fick mig så förtjust var enkelheten och filer som åkte i karantän tar man bort en gång och är därefter immuna . Nackdelen är att du måste ange en email adress, men jag tror nog att dom flesta har en extra email för sådant,så därför PROVA och bli övertygad

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanej:

Har provat snart alla förekommande antivirus som finns. Dom flesta som du måste betala licens för är bra men ack så krångliga och otroligt glada för att jaga vissa filer som jag själv inte vill ska raderas. Och så äntligen hittade jag Bitdefender free version. Först provade jag på min extra dator och insåg direkt att det här var bättre än eset avg avast mm. Det som fick mig så förtjust var enkelheten och filer som åkte i karantän tar man bort en gång och är därefter immuna . Nackdelen är att du måste ange en email adress, men jag tror nog att dom flesta har en extra email för sådant,så därför PROVA och bli övertygad

Du glömde en väldigt stor nackdel med programmet: det enda du kan göra i hela programmet, är att aktivera/inaktivera antivirus-skyddet och den automatiska genomsökningen av filer på din dator. Det är absolut det enda som du kan göra i Bitdefenders Antivirus Free Edition. Dock är Bitdefender ett av de bättre antivirus-programmen där ute, så du har gjort ett bra val

La till ordet &quot;att&quot; före &quot;aktivera/inaktivera ...&quot;
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.