Permalänk

Sjukt hög RAM-användning=(

Hejsan alla datorproffs=)

Jag byggde nyligen en dator, komponenter och annat listas nedan:
Intel core i7-4770k ej överklockad
Asus geforce gtx 780 3gb
msi z87-g45 gaming mobo
Crucial ballistix sport 2x4gb (8gb tot)
Seagate Barracuda 1TB
Windows 8.1

Jag har haft lite problem med att köra spel, med slutsatsen att mitt RAM-minne ''tar slut'', även vid mindre krävande spel som League Of Legends, och spelen+datorn blir sega och laggar, fryser mm.
När jag då kollar på datorns minnesanvändning ligger den på brutala 91%, och då skriver jag detta meddelande, har skype och spotify igång, nvidia geforce experience och gpu-tweak som följer med gpu:n, helt vanliga grejer: Inte ens ett spel igång! (+windowsprogram)

Eftersom det sägs att 8gb minne ska räcka för spel blev jag fundersam, har kollat runt lite utan framgång, och det jag hursomhelst kommit fram till är att:
1. Jag behöver köpa 8gb till, och klarar mig då galant, jag behöver mer minne
ELLER
2. Det är något fel (Som inte går att hitta)
Uppskattar all hjälp jag kan få, gärna visa råd=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snigelnmjau:

Hejsan alla datorproffs=)

Jag byggde nyligen en dator, komponenter och annat listas nedan:
Intel core i7-4770k ej överklockad
Asus geforce gtx 780 3gb
msi z87-g45 gaming mobo
Crucial ballistix sport 2x4gb (8gb tot)
Seagate Barracuda 1TB
Windows 8.1

Jag har haft lite problem med att köra spel, med slutsatsen att mitt RAM-minne ''tar slut'', även vid mindre krävande spel som League Of Legends, och spelen+datorn blir sega och laggar, fryser mm.
När jag då kollar på datorns minnesanvändning ligger den på brutala 91%, och då skriver jag detta meddelande, har skype och spotify igång, nvidia geforce experience och gpu-tweak som följer med gpu:n, helt vanliga grejer: Inte ens ett spel igång! (+windowsprogram)

Eftersom det sägs att 8gb minne ska räcka för spel blev jag fundersam, har kollat runt lite utan framgång, och det jag hursomhelst kommit fram till är att:
1. Jag behöver köpa 8gb till, och klarar mig då galant, jag behöver mer minne
ELLER
2. Det är något fel (Som inte går att hitta)
Uppskattar all hjälp jag kan få, gärna visa råd=)

Har du 32 eller 64 bit os?
Är du säker att du kan använda all ram? så t.ex du inte har 32Bit OS och endast kan använda 3,5GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omg296:

Har du 32 eller 64 bit os?
Är du säker att du kan använda all ram? så t.ex du inte har 32Bit OS och endast kan använda 3,5GB?

Gränsen är inte på 3.5GB även om många tror det. Gränsen ligger på 32bitar och detta inkluderar allt minne datorn måste adressera (hårdvara, grafikkort, ljudkort etc).

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Jag har 64:bitars, och ja, jag kan använda allt ram, eller ja, 7,9gb. Det står att 7,0gb används

Permalänk
Medlem
Skrivet av snigelnmjau:

Jag har 64:bitars, och ja, jag kan använda allt ram, eller ja, 7,9gb. Det står att 7,0gb används

Vad används det av? kolla detta genom enhetshanteraren under fliken "processer"

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk

som sagt, har kollat och jag kan inte hitta några skumma processer

Permalänk
Medlem
Skrivet av snigelnmjau:

Hejsan alla datorproffs=)

Jag byggde nyligen en dator, komponenter och annat listas nedan:
Intel core i7-4770k ej överklockad
Asus geforce gtx 780 3gb
msi z87-g45 gaming mobo
Crucial ballistix sport 2x4gb (8gb tot)
Seagate Barracuda 1TB
Windows 8.1

Jag har haft lite problem med att köra spel, med slutsatsen att mitt RAM-minne ''tar slut'', även vid mindre krävande spel som League Of Legends, och spelen+datorn blir sega och laggar, fryser mm.
När jag då kollar på datorns minnesanvändning ligger den på brutala 91%, och då skriver jag detta meddelande, har skype och spotify igång, nvidia geforce experience och gpu-tweak som följer med gpu:n, helt vanliga grejer: Inte ens ett spel igång! (+windowsprogram)

Eftersom det sägs att 8gb minne ska räcka för spel blev jag fundersam, har kollat runt lite utan framgång, och det jag hursomhelst kommit fram till är att:
1. Jag behöver köpa 8gb till, och klarar mig då galant, jag behöver mer minne
ELLER
2. Det är något fel (Som inte går att hitta)
Uppskattar all hjälp jag kan få, gärna visa råd=)

Printscreena Task Manager i Processes eller Details tabben och visa oss vad som suger ram?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Hade samma problem själv, det visade sig att en system process, NDU.sys orsakade en memory leak
Fixade det genom att göra detta.

Open up "regedit" and go this key.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\Ndu

Change the "Start" value to 4 (to disable it).

Permalänk

Print screen

hur gör man=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CW123:

Hade samma problem själv, det visade sig att en system process, NDU.sys orsakade en memory leak
Fixade det genom att göra detta.

Open up "regedit" and go this key.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\Ndu

Change the "Start" value to 4 (to disable it).

Skrivet av snigelnmjau:

hur gör man=)

Öppna "run" och skriv regedit.exe.
Gå till HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\Ndu
Högerklicka på "start" som finns i Ndu.
Tryck Change value, skriv in 4 och tryck OK

EDIT: missade att du menade printscreen

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Tack fan=)

herrejäklar vad sweclockers e bra asså! Tack grabbar, tur för mig att CW123 också haft problemet, och tack för alla råd ni get, sorry för att jag slösat er tid=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snigelnmjau:

herrejäklar vad sweclockers e bra asså! Tack grabbar, tur för mig att CW123 också haft problemet, och tack för alla råd ni get, sorry för att jag slösat er tid=)

Jag ska erkänna att jag gjorde som du tänkte och köpte 8 GB ram till, innan jag lyckades fixa problemet, så jag sitter nu på 16GB utan att någonsin använda mer än 4, men jag är glad att jag kunde stoppa att det hände någon annan

Permalänk
Medlem
Skrivet av snigelnmjau:

herrejäklar vad sweclockers e bra asså! Tack grabbar, tur för mig att CW123 också haft problemet, och tack för alla råd ni get, sorry för att jag slösat er tid=)

Länka tråden eller berätta hur man gör så andra lättare kan få hjälp med samma problem.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Länka tråden eller berätta hur man gör så andra lättare kan få hjälp med samma problem.

Det står ju 5 inlägg ovanför ditt?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Gränsen är inte på 3.5GB även om många tror det. Gränsen ligger på 32bitar och detta inkluderar allt minne datorn måste adressera (hårdvara, grafikkort, ljudkort etc).

Jaha, vad jag vet så kan 32Bit OS endast använda 4GB, sen vad som blir över till användaren bestämmer ju all hårdvara

OnT: Kul att det löste sig för TS