Permalänk
Medlem

Byte av CPU, datorn startar inte

Hej!

Har ett P8P67 PRO REV 3.1 moderkort.
Bytte från en i5 2500K till i7 3700K. När jag ska starta upp lyser CPU LED rött och datorn startar om flera gånger utan att gå igång ordentligt till slut så stänger den av sig och går inte att stänga på om man inte bryter strömmen en kort stund.

Hur ska jag lösa detta?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 8700K @ 5GHz / ASUS ROG Strix RTX 2080 / ASUS ROG Maximus X Hero / 16GB 3200MHz G.Skill Trident Z RGB / HyperX 3K 240 GB / Seagate Barracuda 4TB / WD Caviar Blue 1 TB / Corsair RM850x / Windows 10 Pro / ASUS VG278HR 1080p 144Hz & 2x Acer K272HL 1080p 60Hz / Oculus Rift

Permalänk
Medlem

Du måste uppdatera BIOS (troligtvis med din gamla CPU).

EDIT: Das ninja ↑

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag hann först!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K @ 5GHz / ASUS ROG Strix RTX 2080 / ASUS ROG Maximus X Hero / 16GB 3200MHz G.Skill Trident Z RGB / HyperX 3K 240 GB / Seagate Barracuda 4TB / WD Caviar Blue 1 TB / Corsair RM850x / Windows 10 Pro / ASUS VG278HR 1080p 144Hz & 2x Acer K272HL 1080p 60Hz / Oculus Rift

Permalänk
Medlem

Den röda led lampan lyser nu trots att jag har den gamla CPUn. Den enda skillnaden är att datorn inte startar om sig utan stannar i vad som låter som ett stabilt läge som den normalt brukar låta men skärm eller tillbehör går inte igång.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla så att du inte böjt pins.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

moderkortet har böjda pins, du kan antingen försöka benda dem själv eller lämna in dem till någon som kan. Har en kompis som hade detta problemet, han lät de på inet göra det åt honom, men förgäves. Lycka till!

edit ↑ haha, das ninja!

Permalänk
Medlem

Är det normalt att höra ett ljud när man låser fast processorn? som ett dovt prassel från det som kan vara pinsen?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det är normalt, det är när bygeln glider in under låsningen för den som det låter så av friktionen.
Som jag skrev tidigare, om du gjort CMOS och det inte funkar så kolla pinsen.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Okej jag kollade pinsen och det verkar vara som ni säger. Tror ni att CPUerna kan ha tagit skada? Det värsta vore ju om båda cpuer och ett moderkort måste köpas in. Förhoppningsvis räcker det med moderkort, vad tror ni?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Hedersmedlem

Lägg upp en bild på processorn och pinsen.

Jag har sett pins bränna ganska stora områden på processorn som ändå fungerat som den ska.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av Shirayukiie:

Okej jag kollade pinsen och det verkar vara som ni säger. Tror ni att CPUerna kan ha tagit skada? Det värsta vore ju om båda cpuer och ett moderkort måste köpas in. Förhoppningsvis räcker det med moderkort, vad tror ni?

Du behöver nog bara ett nytt moderkort. Var mer försiktig nästa gång!

Permalänk
Medlem

Måla inte fan på väggen nu, det kan räcka med att böja tillbaka pinsen som blivit böjda

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanteLarka:

Du behöver nog bara ett nytt moderkort. Var mer försiktig nästa gång!

Ja det vore ju bäst.. Det är iallafall en äldre del i datorn så den kan väl lika gärna uppgraderas tänker man men det svider lite extra i plånboken

Skrivet av runeman:

Måla inte fan på väggen nu, det kan räcka med att böja tillbaka pinsen som blivit böjda

Nu är jag inte helt säker men om en stor ca 6:e del av pinsen blivit böjda, hur kommer man åt dem ifall man skulle leka kirurg?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Skrivet av Shirayukiie:

Ja det vore ju bäst.. Det är iallafall en äldre del i datorn så den kan väl lika gärna uppgraderas tänker man men det svider lite extra i plånboken

Nu är jag inte helt säker men om en stor ca 6:e del av pinsen blivit böjda, hur kommer man åt dem ifall man skulle leka kirurg?

1/6 del har inte räknat pinns men mellan 30-50 stycken..? hur lyckas du med det ?

plocka ut moderkort ur datorn. sätt dig på stabilt ställe.
utan störande moment, barn, katter, hundar, flickvänner,
drick inte kaffe innan koffein gör att man skakar mera.
använd båda händerna så du stabiliserar den hand du ska pilla tillbaka pinns med ?
använd tandpetare eller nånting av trä (tändsticka som du skurit till så den funkar att peta med..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Ursäkt, men sabbar man en 6e del av pinsen när man byter processor så bör man inte ge sig på att böja tillbaka pinsen...

Permalänk
Skrivet av The Mutt:

Ursäkt, men sabbar man en 6e del av pinsen när man byter processor så bör man inte ge sig på att böja tillbaka pinsen...

varför inte kan ju inte bli värre ?
skulle TS nu köra tandpetaren rakt igenom moderkortet så spelar det mindre roll då det redan skitit sig rejält.
sitta 30-60min å pilla är väl inte så farligt ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem

1-2 pin fel är riktigt pilligt att rätta till. 1/6 av alla pins i socketen böjda är det bara att slänga kortet.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

om man inte orkar själv. så ge bort den till nån som vill testa.
alt lägg upp den på bortskänkes

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shirayukiie:

Ja det vore ju bäst.. Det är iallafall en äldre del i datorn så den kan väl lika gärna uppgraderas tänker man men det svider lite extra i plånboken

Nu är jag inte helt säker men om en stor ca 6:e del av pinsen blivit böjda, hur kommer man åt dem ifall man skulle leka kirurg?

Det fixar du
CPU socket pins behöver inte vara i 100% samma ställning som de var från början, det räcker att de får bra kontakt med processorn. Ta nåt bra litet pillverktyg och sätt dig bekvämt, ha gott om tid och allt det som jonatan80 skrev

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av runeman:

Det fixar du
CPU socket pins behöver inte vara i 100% samma ställning som de var från början, det räcker att de får bra kontakt med processorn. Ta nåt bra litet pillverktyg och sätt dig bekvämt, ha gott om tid och allt det som jonatan80 skrev

Har svårt att se att det skulle lyckas att böja tillbaka så många, jag har försökt med ett antal moderkort och har tillgång till bra verktyg.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.