Permalänk
Medlem

Nya hårddiskar

Hej!
Jag har investerat i två nya hårddiskar till min rigg.

Min rigg ser ut så här:

Gigabyte GA-P55A-UD3, P55, Socket-1156
4xDDR3, ATX, GbLAN, 4phase power, USB3.0, SATA 6Gb

Chieftec Super Series 650W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 1x 6pin+1x 6+2pin

Intel Core? i5 Quad Processor i5-750
Quad Core, 2.66Ghz, Socket 1156, 8MB, 95W, Boxed w

Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM

Geforce GTX 770

8gb Ram

Noctua NH-U9B SE2 CPU Kylare
Socket 775/1155/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 1600 RPM,
Noctua NF-P12 120mm Fläkt
120 x 120 x 25 mm, 1300 RPM, 92,3 m³/h, 19.8 dBA,

Fractal Design Define R2 Titanium Grey
120 Front, 1x 120mm Bak, Ljudabsorberan

De nya hårddiskarna är en 120Gb SSD samt en 2TB WD 5400.

Då undrar jag om min PSU kommer palla med att dra hela riggen eller om jag krämat i för mycket i den (självklart sånt jag kommer och tänka på efter allt är uppackat och intryckt i datorn)

Nästa fråga är om det spelar någon som helst roll vilken ordning man sätter Strömsladden i hårddiskarna. Jag har en strömkabel med en ände i PSUn och sen är där 3st SATA (tror jag det heter) pluggar längst med sladden.
Kommer bara ihåg för en massa år sen då man hade master och slave HDD etc.
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Lugnt på alla punkter, bara i med dom.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Hedersmedlem

Det är hur lugnt som helst, kör på bara. Nätagget klarar fler diskar än du får plats med i datorn, och det spelar ingen roll vilken ordning de sitter.

Permalänk
Medlem

PSU räcker till och blir över till fattiga barn i afrika, så där kan du vara lugn.
hårddiskar med SATA använder sig inte längre av MASTER/SLAVE som PATA gjorde, så nu är det bara trycka in valfri sladd i valfri kontakt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för snabba och bra svar!
Nu återstår bara inköp av sladdarna som går till mobo... Det man inte har i skallen!

Permalänk
Skrivet av Flagon:

Tack så mycket för snabba och bra svar!
Nu återstår bara inköp av sladdarna som går till mobo... Det man inte har i skallen!

What what... Kablage till moderkortet ska ju redan finnas på PSU:n sålänge du inte klippt av kabeln eller har tappat bort en modulär (löstagbar) kabel.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

What what... Kablage till moderkortet ska ju redan finnas på PSU:n sålänge du inte klippt av kabeln eller har tappat bort en modulär (löstagbar) kabel.

Tror nog han syftar på SATA-kablar :S hårddisk <-> mb

Edit: Eller? Blev också förvirrad nu.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Skrivet av discodns:

Tror nog han syftar på SATA-kablar :S hårddisk <-> mb

Edit: Eller? Blev också förvirrad nu.

Möjligt, fast sådana ska ju följa med moderkortet...

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

ja jag menade kablarna från HDD till mobo inte till PSU. Det medföljde, men i någon svag stund för ett par år sedan så gav jag mina "extra kablar" till en polare som skulle trycka i HDD nr 4 & 5 i sin låda.
Men allt fungerar tiptop! Tack så mycket för hjälpen!

Har en fråga bara.
Jag installerade win7 på min nya SSD (b:)
Men ännu en gång var jag lite för het på gröten... jag glömde ta bort c: installationen av windows (den gamla). Finns det ngt snabbt och smidigt sätt att göra detta på i efterhand?
Windows vill inte låta mig formatera c: via computermanagement.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flagon:

ja jag menade kablarna från HDD till mobo inte till PSU. Det medföljde, men i någon svag stund för ett par år sedan så gav jag mina "extra kablar" till en polare som skulle trycka i HDD nr 4 & 5 i sin låda.
Men allt fungerar tiptop! Tack så mycket för hjälpen!

Har en fråga bara.
Jag installerade win7 på min nya SSD (b:)
Men ännu en gång var jag lite för het på gröten... jag glömde ta bort c: installationen av windows (den gamla). Finns det ngt snabbt och smidigt sätt att göra detta på i efterhand?
Windows vill inte låta mig formatera c: via computermanagement.

C: ska vara din SSD, din gamla hårddisk bör ha en annan bokstav och det enda du behöver göra är att högerklicka på hårddisken i "den här datorn" och ta formatera(snabb). Om du inte kopplade ur din gamla disk innan du installerade windows på SSDn så finns det en risk att vissa viktiga filer ligger på den gamla disken istället för SSDn och windows kommer inte gå att starta när du tömmer den gamla disken.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Ajdå... nej jag hade den gamla disken i när jag installerade på den nya. Nu har jag två versioner av win7 att välja mellan när jag bootar upp datorn. Ska testa att stänga av och helt sonika ta ut den gamla HDDn ur datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flagon:

Ajdå... nej jag hade den gamla disken i när jag installerade på den nya. Nu har jag två versioner av win7 att välja mellan när jag bootar upp datorn. Ska testa att stänga av och helt sonika ta ut den gamla HDDn ur datorn

Om du väljer att starta via SSD ska det inte vara några problem att formatera den gamla disken.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Om du väljer att starta via SSD ska det inte vara några problem att formatera den gamla disken.

Jag startar via SSDn, men jag får ändå inte tillåtelse att formatera den gamla, vare sig via computer management eller via den här datorn + högerklicka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flagon:

Jag startar via SSDn, men jag får ändå inte tillåtelse att formatera den gamla, vare sig via computer management eller via den här datorn + högerklicka

Vad du kan testa då är att boota till windows skivan, gå vidare till punkten där du kan välja vilken disk windows ska läggas på och där har du möjligheten att formatera diskar. Så du formaterar den gamla disken och avbryter windows installationen utan att välja en disk att installera på, då har du bara windows kvar på SSDn.

Alternativt gör du om installationen helt och hållet för att slippa problemet som kan uppstå om windows installationen har spritt ut filerna som behövs för jag tror att du inte kommer kunna boota till SSDn om du formaterar den gamla disken.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Ja, jag tror jag kör på option B
Jag kör en full formatering av allt på alla diskar och börjar om på 0 igen... så man får det helt rätt!
Tur man har en massa externa HDD!

Tack för all hjälp i alla fall och ha en bra helg!

Permalänk
Medlem

Beroende på hur snabb SSDn är så se till att du kopplar den på en av dina 2 x SATA 6Gb/s på moderkortet så den går i fullfart!
Min SSD tappade halva skriv/läs-hastigheten när jag tog fel, en 3gb/s sataport.