Permalänk

Hur långt kan jag gå? i7-3930K

hej! Jag har somsagt en i7-3930K som jag försöker få stabil på 4.5Ghz. Jag trodde jag hade åstakommit detta genom att lägga Vcoren på 1.37 och alla andra x79 settings som är standard för Sandy bridge-E. Körde en timme vardera på alla olika prime95 torture tests och det gick fint. Men efter någon vecka så fröst datorn med loopande ljud och jag började leta efter orsaken. Kort därefter så bluescreena jag med meddelandet "a clock interrupt was not received on a secondary processor". Vilket verkar vara ett vanligt BSOD när man överklockar. Då är frågan, eftersom dessa chip har 6 cores (12 threads) och redan kräver mycket ström. Var är gränsen?... Jag kyler den fint med en Corsair H100i med fläktarna på runt 2100rpm. Inga temps över 70C vid prime95 maxload. Men var är Vcore gränsen?... Tycker jag borde kunna fixa en stabil 24/7 OC på 4.5Ghz men ska det verkligen krävas runt 1.38V?... Är det safe för ett par år till av användning eller kommer jag se en super snabb nedgradering och en eventuell död på den Vcoren?... Kollat runt på forums och det finns en hel del folk som påstår sig kunna få dessa hex-core cpu's stadiga på mycket lägre vcore än så. Jag vill såklart ha HT på men vet inte om dessa andra människor på internet använder det eller ej. Vad tycker ni? Ska jag öka Vcoren till 1.38 eller kanske BSODen kommer från något helt annat. Alla svar uppskattas men kom ihåg att detta är ingen quad-core som nöjjer sig med 1.34v för en hög oc.

edit:

Kom ihåg att om jag sätter en vcore på 1.38 så kommer den förmodligen gå högre än så eftersom LLC inställningar etc.

>specs<
CPU: Intel i7-3930K Hex-core, Corsair H100i cooler.
GPU: EVGA GTX 780 acx.
Mobo: Asus P9X79 PRO.
RAM: Kingston HyperX 16gb 1600mhz.
Storage: Intel 120gb SSD, 1TB Segate barracuda 7200rpm HDD.
PSU: Corsair AX1200.
OS: Win7 Ultimate 64bit.

Permalänk
Medlem

Jag kommer bara upp i 4,2 GHz stabilt (1,288V), men jag misstänker att det är moderkortet som sätter stop för mig och inte själva CPU:n.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Ok, men i dina specs står det att du har ett likadant moderkort som mig. Så menar du att det är mitt moderkort som orsakrar mina frysningar och BSODS.. eller är det bara en teori?

Permalänk
Medlem

Sitter ett likadant moderkort i min dator, och där är det spänningsreguleringen som ballar ur efter ett tag. Rikta en fläkt mot kylflänsen ovanför processorn så kommer bör den vara mycket stabilare.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Jag kommer bara upp i 4,2 GHz stabilt (1,288V), men jag misstänker att det är moderkortet som sätter stop för mig och inte själva CPU:n.

Du menar att du inte skulle kunna höja klocken trots 1,37V som i TS fall?

Permalänk
Skrivet av Soir:

Sitter ett likadant moderkort i min dator, och där är det spänningsreguleringen som ballar ur efter ett tag. Rikta en fläkt mot kylflänsen ovanför processorn så kommer bör den vara mycket stabilare.

Är du helt hundra?.. Låter lite för enkelt, tycker du inte? Ska försöka ordna det får se vad som händer. Blir lite bökigt att få en fläkt precis på det området eftersom övre delen av burken är täckt av min H100i radiator. Men antar att jag kan sätta ett till intake som riktar sig någolunda.

Permalänk
Avstängd

Ska man överklocka bör man ju satsa på moderkort som är byggda för det, tex Rampage-serien. Även om man kan överklocka på vanliga moderkort, delarna tål dessutom ofta mindre värme på dom vanliga korten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skuggan74:

Ska man överklocka bör man ju satsa på moderkort som är byggda för det, tex Rampage-serien. Även om man kan överklocka på vanliga moderkort, delarna tål dessutom ofta mindre värme på dom vanliga korten.

Skickades från m.sweclockers.com

asus x79 pro är inga dåliga moderkort. vi har klockat en 3820 i över 5ghz. på et just sådant bord ochi värsta fall får ni höja blcn oxå. eftersom det är min polare som köpte bordet av mig som lyckades klocka upp så har jag inte någon skärm dump på detta. har någon 3dmark länk men inte med den klocken utan på 4,7ghz

här är den :

http://www.3dmark.com/3dm/1546166

länk till 5ghz så skit snack att asus x79 pro är dåliga klockar bord

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2673998

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Skrivet av Tranceguy:

asus x79 pro är inga dåliga moderkort. vi har klockat en 3820 i över 5ghz. på et just sådant bord ochi värsta fall får ni höja blcn oxå. eftersom det är min polare som köpte bordet av mig som lyckades klocka upp så har jag inte någon skärm dump på detta. har någon 3dmark länk men inte med den klocken utan på 4,7ghz

här är den :

http://www.3dmark.com/3dm/1546166

länk till 5ghz så skit snack att asus x79 pro är dåliga klockar bord

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2673998

Okej, så betyder det att det inte är moderkortet?... Har du något annat förslag? Kommer nog ändå fixa lite bättre airflow i burken

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tranceguy:

asus x79 pro är inga dåliga moderkort. vi har klockat en 3820 i över 5ghz. på et just sådant bord ochi värsta fall får ni höja blcn oxå. eftersom det är min polare som köpte bordet av mig som lyckades klocka upp så har jag inte någon skärm dump på detta. har någon 3dmark länk men inte med den klocken utan på 4,7ghz

här är den :

http://www.3dmark.com/3dm/1546166

länk till 5ghz så skit snack att asus x79 pro är dåliga klockar bord

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2673998

Det där är en 3820 och det är skit stor skillnad.

http://i.imgur.com/LpWyGpj.png

Min stabila för 3dMark, behöver lägre volt för spel.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BlueProbe:

Okej, så betyder det att det inte är moderkortet?... Har du något annat förslag? Kommer nog ändå fixa lite bättre airflow i burken

oftast är det processorn som stoppar men kan åxå va kunskaperna. innan jag sålde denna rigg nådde jag personligen endast 4,6ghz med multipeln på 43 och blcn på 105 så vist. jag har nu senast bara haft sandy/ivy och nu haswell med en upplåst multippel, så jag har inte klockat med blcn av det skälet att det är så många faktorer som spökar i övrigt på dessa 2011 platformarna så. jag kör hellre på säkerhet. därför köpte jag nu en i7 4930k som jag bara tvär slängde in och den va stabil på 4,4ghz och 1,4volt testade aldrig nått mera eftersom mitt nuvarande problem är att moderkortet inte är fullt fungerande. (skulle instalera drivare på det och det sket sig drivarna vill inte instaleras så nått fel med moderkortet är det och det blir rma på detta på måndag

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Det där är en 3820 och det är skit stor skillnad.

http://i.imgur.com/LpWyGpj.png

Min stabila för 3dMark, behöver lägre volt för spel.

oj vilken vcore du kör. ja du har så rätt i att 3820 har högre basfrekvens (3,6ghz) men fortfarande så är det inga problem att klocka med hjälp av ett asus x 79 pro kort. din processor ligger på 32* i multippel åxå så det krävs mer av den helt klart men om man går på ett ungifär jag har med mina intel riggar legat med en överklock på ca 1100-1200mhz höjning så det är som sagt processorn som är den avgörande helt klart och inte moderkortet. i detta fall

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk

Jag sitter på ett P9X79 med en 4930k och kör stabilt på 4,6ghz på 1,36 vcore så tror inte det är ditt moderkort.

Visa signatur

* 🖥️ i9 13900KF | Z790 | 32GB G.SKILL | RTX 3080 Ti | 27" 16:9
* ⌨️ Xtrfy K2 RGB | 🖱️ Logitech Pro | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tappermunk:

Jag sitter på ett P9X79 med en 4930k och kör stabilt på 4,6ghz på 1,36 vcore så tror inte det är ditt moderkort.

tack för att få höra detta eftersom jag tänkt köpa exakt det moderkortet. Men sen beror det ju på min processor om den klarar 4,6ghz (den har klarat redan 4,4ghz) med skit bordet jag köpte som inte gick att instalera drivrutiner (moderkorts drivarna)

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk

Många svar. Men frågan kvarstår. Varför tror ni jag bluescreenar på 4.5Ghz under 1.37V. Känns som Vcoren redan är skyhög. Så innan jag pushar den mer så undrade jag om det kan vara någon anna orsak. Eller kräver min 3930K verkligen mer än 1.37V?... Hitils har jag bluescreenat i spel på 4.5ghz 1.37V och även frusit randomly medan jag kollat på en stream. Så tror att det förmodligen är som Soir sa eftersom mina core temps är låga.

Permalänk
Skrivet av Tappermunk:

Jag sitter på ett P9X79 med en 4930k och kör stabilt på 4,6ghz på 1,36 vcore så tror inte det är ditt moderkort.

okej, men vad tror du att det är då?.. Låter ju konstigt om jag är tvungen att trycka i mer ström än 1.37V för en 4.5ghz OC?... Somsagt så kan mitt bluescreen meddelande hittas i första inlägget

Permalänk
Skrivet av Tappermunk:

Jag sitter på ett P9X79 med en 4930k och kör stabilt på 4,6ghz på 1,36 vcore så tror inte det är ditt moderkort.

Skrivet av tvelander:

Det där är en 3820 och det är skit stor skillnad.

http://i.imgur.com/LpWyGpj.png

Min stabila för 3dMark, behöver lägre volt för spel.

Precis. Men efersom jag bluescreena i ett spel och inte under prime eller nått. Tror du det fortfarande är för låg Vcore? (1.37v) eller är det något annat som spökar?

Permalänk
Medlem

Jag kör min i 1,42v just nu och stabilt i 4,8Ghz. Det är min dynget runt klock. Jag vet att jag sliter på cpu:n men den behöver bara leva till Haswell-E.
Du kanske har dragit en nit i chiplotteriet, inte alls ovanligt.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

Jag kör min i 1,42v just nu och stabilt i 4,8Ghz. Det är min dynget runt klock. Jag vet att jag sliter på cpu:n men den behöver bara leva till Haswell-E.
Du kanske har dragit en nit i chiplotteriet, inte alls ovanligt.

Men det skulle ändå vara fint att ha en fungerande cpu att sälja när man ska uppogradera. Tror skillnaden mellan 4.8 och 4.5 ghz är försumbar, dock så tär nog 4.5 ghz mkt mindre på cpun. Helt upp till dig!

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

Jag kör min i 1,42v just nu och stabilt i 4,8Ghz. Det är min dynget runt klock. Jag vet att jag sliter på cpu:n men den behöver bara leva till Haswell-E.
Du kanske har dragit en nit i chiplotteriet, inte alls ovanligt.

'

ok, så du menar att cpun bara inte vill ligga på högre änn 4.4ghz oberoende av vcore?... eftersom jag inte bluescreenade i ett stress test utan i ett spel med alla temps under 55c?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det där är en 3820 och det är skit stor skillnad.

http://i.imgur.com/LpWyGpj.png

Min stabila för 3dMark, behöver lägre volt för spel.

vad har du för temp ?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Kalvfile:

vad har du för temp ?

max 58c

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueProbe:

Är du helt hundra?.. Låter lite för enkelt, tycker du inte? Ska försöka ordna det får se vad som händer. Blir lite bökigt att få en fläkt precis på det området eftersom övre delen av burken är täckt av min H100i radiator. Men antar att jag kan sätta ett till intake som riktar sig någolunda.

Har haft två olika exemplar av P9X79 Pro och båda har behövt kylning på VRM när jag använt mig utav vattenkylning eftersom det knappt funnits något luftflöde över dem när jag har kört med vattenkylning, och då sitter ändå radiatorn ovanför.

Från egen erfarenhet så har systemet varit ostabilt utan en fläkt riktad mot VRM, och stabilt med en fläkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tranceguy:

asus x79 pro är inga dåliga moderkort. vi har klockat en 3820 i över 5ghz. på et just sådant bord ochi värsta fall får ni höja blcn oxå. eftersom det är min polare som köpte bordet av mig som lyckades klocka upp så har jag inte någon skärm dump på detta. har någon 3dmark länk men inte med den klocken utan på 4,7ghz

här är den :

http://www.3dmark.com/3dm/1546166

länk till 5ghz så skit snack att asus x79 pro är dåliga klockar bord

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2673998

Sa jag att kortet var dåligt?
Jag sa bara att man bör skaffa sig ett bättre lämpat för överklockning, du har bland annat bättre kylning på korten jag rekommenderade. Det är ju inte bara processorn som blir varmare vid överklockning.
Att din kompis nått 5ghz med en 3820 är väl ingen större bedrift, den drar ju mindre kräm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Sa jag att kortet var dåligt?
Jag sa bara att man bör skaffa sig ett bättre lämpat för överklockning, du har bland annat bättre kylning på korten jag rekommenderade. Det är ju inte bara processorn som blir varmare vid överklockning.
Att din kompis nått 5ghz med en 3820 är väl ingen större bedrift, den drar ju mindre kräm.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer förmodligen fixa ASUS Sabertooth X79 ifall det visar sig att jag inte kan få en 4.5ghz stadigt efter jag fixat mer luftflöde i burken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BlueProbe:

Kommer förmodligen fixa ASUS Sabertooth X79 ifall det visar sig att jag inte kan få en 4.5ghz stadigt efter jag fixat mer luftflöde i burken.

är du billig på x79 pro kortet kan jag kanske köpa av dig detta

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Skrivet av Tranceguy:

är du billig på x79 pro kortet kan jag kanske köpa av dig detta

Jomen visst. Mycket som skall falla på plats först dock. Måste få hem fläktarna till burken. Testa med dom ett tag. Kolla temps etc. Får jag det inte att funka så kan du väll få ta det för någon mindre slant. Men somsagt så ska en hel del göras först. Vill ju helst slippa köpa ett nytt moderkort för att få en lite starkare överklock

Permalänk
Medlem

1.37v är inte mycket för en vattenkyld cpu.
Själv fick jag ju värsta nit lotten med cpu när jag skaffade min 3930k för 1 1/2 år sen. Får 4.98ghz som max i 3dmark på 1.63v får inte igenom 3dmark över 5ghz på denna
Kör en 24/7 clock på 4.6ghz o 1.48v har testat på 1.45 men den kan crasha då.
Kör inga temps över 68 grader dock öven på load.
Moderkortet kag kör med är asus rampage IV extreme.
Blir nog haswell-E så fort som möjligt o hoppas på bättre tur med cpu då.

Permalänk
Skrivet av Feeki:

1.37v är inte mycket för en vattenkyld cpu.
Själv fick jag ju värsta nit lotten med cpu när jag skaffade min 3930k för 1 1/2 år sen. Får 4.98ghz som max i 3dmark på 1.63v får inte igenom 3dmark över 5ghz på denna
Kör en 24/7 clock på 4.6ghz o 1.48v har testat på 1.45 men den kan crasha då.
Kör inga temps över 68 grader dock öven på load.
Moderkortet kag kör med är asus rampage IV extreme.
Blir nog haswell-E så fort som möjligt o hoppas på bättre tur med cpu då.

Haswell-E använder en annan version av 2011-socketen va?... Så ett nytter moderkort på det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BlueProbe:

Haswell-E använder en annan version av 2011-socketen va?... Så ett nytter moderkort på det?

Som det ser ut så kommer den att använda sig av x99 och det moderkortet är av ddr4 stuket.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.