Permalänk

Problem med ny haswell dator.

Hej!

Mina föräldrar har nyligen köpt en ny dator som jag byggde ihop åt dem. Allting gick utmärkt, och windows fungerade som det skulle. Efter att datorn stått igång i cirka 6 timmar så märker jag att den har bluescreenat.
Först antog jag att det var något problem med nätverkskortet, för drivrutinsinstallationen blev konstig (den typ frös, så jag var tvungen att göra om den.) Men bluescreensen fortsatte dyka upp, och det blev vanligare och vanligare. Nu går det inte ens att starta windows, den bluescreenar direkt.

Jag körde cirka 8 timmars memtest, och det gick bra, inga minnesfel, och datorn kraschade inte. Jag har även testat att ominstallera windows en gång, men det hjälpte inte, och nu verkar det inte äns som att det går att boota från skivan utan att datorn bluescreenar direkt.

Här är speccsen:
Operativsystem: Microsoft Windows 8.1
Processor: Intel Core i3 4330
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H
Minne: 2x 4 GB Corsair XMS3 CL9 1 600 MHz
Grafikkort: Intel HD 4600
Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB
Nätaggregat: Corsair CX430M
Övriga komponenter: Sony Optiarc brännare och Netgear N300 nätverkskort
Temperaturer: Jag har inte sett processorn gå över 51 grader, men jag har inte direkt kunnat stresstesta den.

Sammanfattat: Ny dator som bluescreenar när windows startar. Klarade memtest utan problem. Har ominstallerat windows, men kan inte göra det igen eftersom datorn bluescreenar när jag försöker boota från skivan.

Har försökt lösa det här hur länge som helst, men jag har slut på idéer nu. Hjälp uppskattas verkligen!

Visa signatur

Gigabyte GA-P55-USB3, i5-750 @ 3,4Ghz, 4gb RAM, Sapphire HD7950 Vapor-X OC, Corsair VX 550W, Crucial m4 64gb ssd, Corsair H50, Corsair Obsidian 650D

Permalänk

Kylaren sitter åt ordentligt? Distanser? Testa med ett annat agg? Bara att börja felsöka, och om det går testa komponenter i någon annan dator om möjlighet finns.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Skrivet av WonderPlatoon:

Kylaren sitter åt ordentligt? Distanser? Testa med ett annat agg? Bara att börja felsöka, och om det går testa komponenter i någon annan dator om möjlighet finns.

Mm jo, kylaren och distanserna sitter rätt. Jag antar att du har rätt, blir väl till att testa varje del, ända problemet är att det tar en sån jäklans tid, men tack för svar iaf

Visa signatur

Gigabyte GA-P55-USB3, i5-750 @ 3,4Ghz, 4gb RAM, Sapphire HD7950 Vapor-X OC, Corsair VX 550W, Crucial m4 64gb ssd, Corsair H50, Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Entusiast

Vilken felkod som blåskärmen visar är ju högst intressant

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Kanske en böjd pin eller två på CPU sockeln?

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Skrivet av Moosebeard:

Hej!

Mina föräldrar har nyligen köpt en ny dator som jag byggde ihop åt dem. Allting gick utmärkt, och windows fungerade som det skulle. Efter att datorn stått igång i cirka 6 timmar så märker jag att den har bluescreenat.
Först antog jag att det var något problem med nätverkskortet, för drivrutinsinstallationen blev konstig (den typ frös, så jag var tvungen att göra om den.) Men bluescreensen fortsatte dyka upp, och det blev vanligare och vanligare. Nu går det inte ens att starta windows, den bluescreenar direkt.

Jag körde cirka 8 timmars memtest, och det gick bra, inga minnesfel, och datorn kraschade inte. Jag har även testat att ominstallera windows en gång, men det hjälpte inte, och nu verkar det inte äns som att det går att boota från skivan utan att datorn bluescreenar direkt.

Här är speccsen:
Operativsystem: Microsoft Windows 8
Processor: Intel Core i3 4330
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H
Minne: 2x 4 GB Corsair XMS3 CL9 1 600 MHz
Grafikkort: Intel HD 4600
Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB
Nätaggregat: Corsair CX430M
Övriga komponenter: Sony Optiarc brännare och Netgear N300 nätverkskort
Temperaturer: Jag har inte sett processorn gå över 51 grader, men jag har inte direkt kunnat stresstesta den.

Sammanfattat: Ny dator som bluescreenar när windows startar. Klarade memtest utan problem. Har ominstallerat windows, men kan inte göra det igen eftersom datorn bluescreenar när jag försöker boota från skivan.

Har försökt lösa det här hur länge som helst, men jag har slut på idéer nu. Hjälp uppskattas verkligen!

Hade EXAKT samma problem som du med min nyinköpta HTPC (också Haswell). Jag skickade in CPU , moderkort och RAM och det visade sig vara fel på minnena trots att alla tester jag gjort på dem inte visade några fel. Vet dock inte om datorn med de nya delarna jag fick på återköp fungerar som den ska då blåskärmarna jag fick började dyka upp efter 4 dagar och jag endast har haft den nya i 2 dagar.

Mitt tips är väll ändå att skicka in iaf RAM:en.

Visa signatur

Dator - FD Define R3 | i7 2600k | Corsair H80 | 2x XFX HD 6970 | Asus P8P67 EVO | 8GB Corsair XMS3 1600Mhz | Kingston HyperX 120GB | 1TB WD Caviar Black | Corsair HX 750W | Windows 10 | Dell U2412M |
HTPC - Bitfenix Phantom | i3 4330 | 4 GB RAM | 500 GB HDD |
NAS - Synology DS213J | 6 TB (2x3 TB) RAID 1 |

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Vilken felkod som blåskärmen visar är ju högst intressant

Hinner tyvärr inte se det då datorn startar om sig direkt

Skrivet av gabinono:

Kanske en böjd pin eller två på CPU sockeln?

Funderade på det också. Jag ska kanske plocka isär datorn och kolla på alla delar eller nått, men det känns som att jag borde haft problem från början om några pins var av.

Skrivet av sufferdoom:

Hade EXAKT samma problem som du med min nyinköpta HTPC (också Haswell). Jag skickade in CPU , moderkort och RAM och det visade sig vara fel på minnena trots att alla tester jag gjort på dem inte visade några fel. Vet dock inte om datorn med de nya delarna jag fick på återköp fungerar som den ska då blåskärmarna jag fick började dyka upp efter 4 dagar och jag endast har haft den nya i 2 dagar.

Mitt tips är väll ändå att skicka in iaf RAM:en.

Intressant. Lite synd bara om det skulle visa sig att det inte var något fel på RAM:en, men detta kan jag ju använda som en sista utväg

Visa signatur

Gigabyte GA-P55-USB3, i5-750 @ 3,4Ghz, 4gb RAM, Sapphire HD7950 Vapor-X OC, Corsair VX 550W, Crucial m4 64gb ssd, Corsair H50, Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Moosebeard:

Hinner tyvärr inte se det då datorn startar om sig direkt

Du kan inte filma med en mobil/kamera och pausa precis när blåskärmen poppar upp och läsa den då?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Du kan inte filma med en mobil/kamera och pausa precis när blåskärmen poppar upp och läsa den då?

Bra idé, ska testa det

Visa signatur

Gigabyte GA-P55-USB3, i5-750 @ 3,4Ghz, 4gb RAM, Sapphire HD7950 Vapor-X OC, Corsair VX 550W, Crucial m4 64gb ssd, Corsair H50, Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem

Om du lyckas ta dig in i Windows så kan du ställa in så att den inte startar om efter att den blåskärmat: http://pcsupport.about.com/od/windows7/ht/automatic-restart-w...

Sedan så är ju en Linux Live distribution användbart för att undersöka om det är ett hårdvaru eller mjukvarufel. www.ubuntu.com/download/desktop

Permalänk

Efter en längre tids undersökande kom jag fram till att det var fel på hårddisken. Det gick att starta windows installationen igen när jag inte hade hårddisken ikopplad och jag kunde även boota ubuntu via skiva.

Jag fick en ny hårddisk från komplett och efter att ha installerat windows igen så hoppades jag att allt skulle vara bra, men så blev det tyvärr inte. Efter cirka 2 timmar bluescreenade datorn igen och jag fick felmeddelandet System_Service_Exception. Hittar inget när jag googlar på det.

Värt att notera är att jag denna gång inte installerade NÅGOT efter windows installationen, inte äns updates.

Någon som har några idéer?

Visa signatur

Gigabyte GA-P55-USB3, i5-750 @ 3,4Ghz, 4gb RAM, Sapphire HD7950 Vapor-X OC, Corsair VX 550W, Crucial m4 64gb ssd, Corsair H50, Corsair Obsidian 650D

Permalänk

Kolla så att alla pinnar är som dom ska, och inte böjda. Räcker att bara en är böjd så är det nästan kört.

Permalänk
Skrivet av Melinho2895:

Kolla så att alla pinnar är som dom ska, och inte böjda. Räcker att bara en är böjd så är det nästan kört.

Jo, det är sant. Tänkte faktiskt montera ur alla komponenter och titta på dem, så det skall göras.

Visa signatur

Gigabyte GA-P55-USB3, i5-750 @ 3,4Ghz, 4gb RAM, Sapphire HD7950 Vapor-X OC, Corsair VX 550W, Crucial m4 64gb ssd, Corsair H50, Corsair Obsidian 650D