Permalänk

HJÄLP! Installations ordning!

Hej!
Precis monterat ihop en dator från scratch.
Det jag undrar innan jag kopplar in och startar upp den är:
Vilken installations skiva kör jag först?

Ingen alls?
Windows?
Moderkortet?

Efter den första, vilken ordning? Alla delar är helt nya.
Köpt: moderkort, dvd läsare, grafikkort, windows, SSD, HDD.
Tror det var allt som hade installations skiva med.
Som sagt, köpt en hel dator med alla komponenter från scratch, kan ha missat någon del som också behöver installeras

Även lite frågor om hdd/ssd.
Kopplat bort HDDn helt för att få installTionen på SSDn, läste att man skulle göra så.
Stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vante1234:

Vilken installations skiva kör jag först?

Moderkortsskivan kan du kasta. Uppdaterade drivrutiner och eventuella tilläggsprogram finns på moderkortets hemsida... du skall alltså börja med Windows, efter eventuell BIOS-uppgradering. Efter avslutad Windowsinstallation kör du in drivrutinerna. Om det finns uppgraderingar till SSD-firmware, bör du köra även den innan Windows-installation. Görs bäst från en annan fungerande dator.

Citat:

Kopplat bort HDDn helt för att få installTionen på SSDn, läste att man skulle göra så.
Stämmer det?

Nej, det stämmer inte! Istället skall du ställa in rätt disk-/boot-ordning i bios. Det vill säga... SSD:n skall stå först i diskordningen. Då hamnar system-partitionen automatiskt rätt. Själva Windows-installationen hamnar på den disk du markerar i början på installationen.

Permalänk
Inaktiv

Har du köpt internminne?

*Annars så skulle du få problem med det han ovan skrev. Att du inte kan hitta osv i boot menyn kan jag rekomendera youtube klipp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eberhart:

Nej, det stämmer inte! Istället skall du ställa in rätt disk-/boot-ordning i bios. Det vill säga... SSD:n skall stå först i diskordningen. Då hamnar system-partitionen automatiskt rätt. Själva Windows-installationen hamnar på den disk du markerar ibörjan på installationen.

Det där stämmer inte, sluta skriva det, börja skriva att man bara ska ha en disk inkopplad!
Det finns hundratals trådar om problemet som kan uppstå när man installerar med flera diskar inkopplade och tar ut en.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det där stämmer inte, sluta skriva det, börja skriva att man bara ska ha en disk inkopplad! Det finns hundratals trådar om problemet som kan uppstå när man installerar med flera diskar inkopplade och tar ut en.

Say what ?
Byggde min första dator 1997. Första gången jag läser det.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eberhart:

Nej, det stämmer inte! Istället skall du ställa in rätt disk-/boot-ordning i bios. Det vill säga... SSD:n skall stå först i diskordningen. Då hamnar system-partitionen automatiskt rätt. Själva Windows-installationen hamnar på den disk du markerar i början på installationen.

Jo det stämmer att ENDAST den hårddisken som man ska installera Windows på ska vara inkopplad. Annars finns risken att Windows lägger bootfiler på fel disk

Så för att minimera eventuella problem framöver så ha bara din SSD inkopplad när du installerar Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Say what ?
Byggde min första dator 1997. Första gången jag läser det.

Då har du lärt dig något idag. The more you know

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv

Jag har nyss installerat w7 på en ssd. Jag hade endast ssd ikopplad. Funkat bra sen dess! bara en massa "jävla" windows update som tar plats men annars så funkar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Jag har nyss installerat w7 på en ssd. Jag hade endast ssd ikopplad. Funkat bra sen dess! bara en massa "jävla" windows update som tar plats men annars så funkar det

Om du tycker du har för lite utrymme på din SSD kan du ta bort hiberfil.sys och pagefile.sys. Tillsammans tar de upp lika mycket plats som ditt RAM*2.

Guide: Ta bort hiberfil.sys och minska storleken på pagefile.sys.
Om du vill kunna använda viloläge, hoppa till steg 6.
1. Tryck upp start-menyn.
2. Skriv "cmd" i sökrutan.
3. Högerklicka på "cmd.exe" och välj "Kör som administratör".
4. Skriv "powercfg -h off" och tryck på enter.
5. Stäng CMD.
6. Öppna "System" genom att högerklicka på "Dator" i Start-Menyn och välja ”Egenskaper”.
7. Klicka på "Avancerade systeminställningar" till vänster.
8. Gå till fliken "Avancerat" och klicka på "Inställningar" i rutan "Prestanda".
9. Gå till fliken "Avancerat" och klicka på "Ändra" i rutan "Virtuellt minne".
10. Kryssa ur rutan "Hantera automatiskt växlingsfilens storlek på varje enhet".
11. Klicka på "C:" och välj "Egen storlek".
12. Skriv ”800” i båda rutorna och Klicka på "Aktivera". (Om du har 8GB RAM eller mindre, skriv 1024 som ursprunglig storlek och 2048 som maximalstorlek.)
13. Klicka på "OK" i alla fönster.
14. Starta om datorn.
15. PROFIT

Dold text
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemonIllusion:

Om du tycker du har för lite utrymme på din SSD kan du ta bort hiberfil.sys och pagefile.sys. Tillsammans tar de upp lika mycket plats som ditt RAM*2.

Guide: Ta bort hiberfil.sys och minska storleken på pagefile.sys.
Om du vill kunna använda viloläge, hoppa till steg 6.
1. Tryck upp start-menyn.
2. Skriv "cmd" i sökrutan.
3. Högerklicka på "cmd.exe" och välj "Kör som administratör".
4. Skriv "powercfg -h off" och tryck på enter.
5. Stäng CMD.
6. Öppna "System" genom att högerklicka på "Dator" i Start-Menyn och välja ”Egenskaper”.
7. Klicka på "Avancerade systeminställningar" till vänster.
8. Gå till fliken "Avancerat" och klicka på "Inställningar" i rutan "Prestanda".
9. Gå till fliken "Avancerat" och klicka på "Ändra" i rutan "Virtuellt minne".
10. Kryssa ur rutan "Hantera automatiskt växlingsfilens storlek på varje enhet".
11. Klicka på "C:" och välj "Egen storlek".
12. Skriv ”800” i båda rutorna och Klicka på "Aktivera". (Om du har 8GB RAM eller mindre, skriv 1024 som ursprunglig storlek och 2048 som maximalstorlek.)
13. Klicka på "OK" i alla fönster.
14. Starta om datorn.
15. PROFIT

Dold text

Uppskattas! tack !

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det där stämmer inte, sluta skriva det, börja skriva att man bara ska ha en disk inkopplad!
Det finns hundratals trådar om problemet som kan uppstå när man installerar med flera diskar inkopplade och tar ut en.

Du har återigen fel! Att det finns hundratals trådar om ämnet är dock rätt, och i minst en av dem förklarar jag varför man skall ha samtliga diskar inkopplade. För att ni annars löser ett problem genom att skapa ett annat.

Orkar inte leta reda på tråden, eftersom du och andra som envisas med denna felaktighet, förmodligen inte kommer att fatta den här gången heller.

Fakta är att Windows lägger boot-partitionen på den disk som står först i diskordningen, i BIOS. Har man konfat ordningen rätt, så finns det ingen som helst risk att några boot-filer hamnar på fel disk. Dessutom har man eliminerat risken för behörighetsproblem på övriga diskar. En disk som kopplas bort vid Windows-installationen drabbas ofelbart av behörighetsproblem när man senare återkopplar den.

Permalänk
Medlem

Var då första gången jag har hört att man ska bara ha en disk inkopplad vid installering.. Har alltid kört med alla inkopplade sen formaterat lagringsdiskarna utan problem efter Windows install. Så nej, kör du med dina två diskar inkopplade och välj SSD när du väljer disk för Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 4,5Ghz@1.26v - Corsair H100i@Low Fan Speed - Asus Z87-A - EVGA GTX 780 Ti - Intel SSD 240Gb - 16Gb Corsair Vengeance 1600Mhz - Fractal Design R4 - Corsair TX650W Modulär - BenQ XL2420T 120Hz, Primär Skärm - Asus H223HQ, Sidoskärm

Permalänk
Medlem

Asså jag har nyss byggt mitt system och jag har då gjort i denna ordning.
1;Installerat Windows på SSDn.
2;Sen installerat Intels drivrutiner och ev Biosuppdateringar.Hade både SSDn och 2Tb inkopplade samtidigt,inga problem alls.

Permalänk
Medlem

Hade oxå fler diskar i vid installation, inga problem. Problemet kom dock senare när jag tog ur en disk för att använda i en htpc. "Boots mngr missing" och mer blaha . Fick köra en ominstallation till slut för att få ordning på allt, så nästa ggn kommer jag iaf dra ur alla diskar utom en

Permalänk
Inaktiv

ts borde ju ha beslutsångest efter vad alla skrivit

Tills ts: Lycka till!

Permalänk

Haha! Tack för alla svar! Dock lite kluven till vem man ska lita på
Lite OT men kom att tänka på det nu, behövs det något nätverkskort eller någonting för att ansluta till internet? Eller sköter moderkortet det?
(Första gången jag byggt en dator från scratch)
Komplett lista på vad jag köpt:

Moderkort
Ram
Processor
Grafikkort
Hdd
SSD
cpu cooler
Chassi
Nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av vante1234:

Haha! Tack för alla svar! Dock lite kluven till vem man ska lita på
Lite OT men kom att tänka på det nu, behövs det något nätverkskort eller någonting för att ansluta till internet? Eller sköter moderkortet det?
(Första gången jag byggt en dator från scratch)
Komplett lista på vad jag köpt:

Moderkort
Ram
Processor
Grafikkort
Hdd
SSD
cpu cooler
Chassi
Nätagg

Det finns med största sannolikhet ett inbyggt nätverkskort, så bara att plugga in sladden där !

Permalänk
Medlem
Skrivet av vante1234:

Haha! Tack för alla svar! Dock lite kluven till vem man ska lita på
Lite OT men kom att tänka på det nu, behövs det något nätverkskort eller någonting för att ansluta till internet? Eller sköter moderkortet det?
(Första gången jag byggt en dator från scratch)
Komplett lista på vad jag köpt:

Moderkort
Ram
Processor
Grafikkort
Hdd
SSD
cpu cooler
Chassi
Nätagg

Det är nackdelen med att konsultera ett forum. För en oinvigd är det oerhört svårt att skilja "agnarna från vetet", eller rätt från fel.
I just ditt fall har det faktiskt ingen större betydelse, då du enbart har nya hårddiskar, utan något innehåll som måste bevaras.
Problemen med att koppla bort diskar, uppstår först då du har diskinnehåll som skall bevaras till den nya Windows-installationen. En installation/ominstallation med diskar innehållandes filer, som kopplas ur under installationen, får ofelbart behörighetsproblem när du åter kopplar in de berörda diskarna. Du är helt enkelt inte längre ägare till dina filer. Nya tomma diskar, kan alltid formateras efter installationen för att eliminera eventuella behörighetsproblem.

Min poäng var mest att det är lika bra att lära sig göra rätt direkt ifrån början. Ett felaktigt handhavande cementeras lätt, som synes av en del andra inlägg i denna tråd.