Permalänk
Medlem

Men jag vill ha säkrare IDE diskar istället.

SCSI diskarna har den fördelen att den är gjord för 24/7
IDE diskar är INTE för att köra 24/7 så jag började oroar mig hur när mina IDE diskar börjar dö har haft dom igång nu ett halvt år HELA tiden.

Visa signatur

XP1800@1695mhz, Greative G3 ti 200, Epox 8kha+, 256mb Crusial DDR 2100,
2x80gig WD se 3dmark 8181p

Permalänk
Medlem

Dregel dregel... SATA verkar ju astufft... och 10k rpm blir jäkligt najs! Dock, som många andra poängterat ut tycker jag att det är essentiellt att dom är TYSTA! Jag hatar att ha en massa oljud.

Men men... det skulle vara gurgel med en sånhär tillsammans med mitt tevekort... man kan antagligen "banda" i ganska hög upplösning och kpbs

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Medlem

Söktider

Det är ingen som tänkt på söktiderna här verkar det som.
En 10k rpm disk blir oftast inte så mycket snabbare än en 7.2k rpm disk på överföring eftersom man måste sänka datadensiteten på disken för att kunna köra i högre varv, jämför med 15k rpm scsi-diskar, de är oftast inte på mer än 36 GB.
Vad som däremot blir betydligt snabbare vid högre rpm är hårddiskens söktider vilket är viktigt vid t.ex. inläsning av många småfiler och liknande diskoperationer.
Låga söktider är bland det viktigaste vid diskaccess för att uppnå hög prestanda.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Re: Söktider

Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze
Det är ingen som tänkt på söktiderna här verkar det som.
En 10k rpm disk blir oftast inte så mycket snabbare än en 7.2k rpm disk på överföring eftersom man måste sänka datadensiteten på disken för att kunna köra i högre varv, jämför med 15k rpm scsi-diskar, de är oftast inte på mer än 36 GB.
Vad som däremot blir betydligt snabbare vid högre rpm är hårddiskens söktider vilket är viktigt vid t.ex. inläsning av många småfiler och liknande diskoperationer.
Låga söktider är bland det viktigaste vid diskaccess för att uppnå hög prestanda.

Mja, hårddiskens latency bli lägre men gör man inte läshuvudets mekanik bättre så är skillnaden rätt marginell fast lägre densitet kan få till resultat att den lägre latencyn äts upp av att huvudet måste flytta sig längre. Då pratar man om kanske 10% i skillnad medans med bättre mekanik kan få över 100%, naturligvis är sådant dyrt som all mekanik och eftersom det kräver mer kräm för att flytta på saker så blir en sådan disk betydligt varmare.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Re: Re: Söktider

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel

Mja, hårddiskens latency bli lägre men gör man inte läshuvudets mekanik bättre så är skillnaden rätt marginell fast lägre densitet kan få till resultat att den lägre latencyn äts upp av att huvudet måste flytta sig längre. Då pratar man om kanske 10% i skillnad medans med bättre mekanik kan få över 100%, naturligvis är sådant dyrt som all mekanik och eftersom det kräver mer kräm för att flytta på saker så blir en sådan disk betydligt varmare.

Jo, men mycket av söktiden beror inte på att läshuvet måste flytta sig utan att disken måste snurra upp till nästan ett helt varv innan det går att läsa nästa sektor på disken. Men givetvis så är kombination av densitet, varvtal och läshuvudets hastighet som påverkar diskens prestanda.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Söktider

Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze

Jo, men mycket av söktiden beror inte på att läshuvet måste flytta sig utan att disken måste snurra upp till nästan ett helt varv innan det går att läsa nästa sektor på disken. Men givetvis så är kombination av densitet, varvtal och läshuvudets hastighet som påverkar diskens prestanda.

Nej, du har fel angående accesstid, latency är den lilla biten och söktiden den stora och ju snabbare diskarna snurrar ju mindre finns att hämta i latency.

Seagate Cheetah 15K.3 (15k scsi disk) har en total accesstid på 5,9ms därav består söktiden av 3,9ms och latencyn av 2ms, mao nästan dubbelt så hög söktid som latency.

Maxtor Atlas 10k IV (10k scsi disk) har 7,6ms vara 3ms är latency dvs mer än 50% högre söktid än latency.

Nu kommer vi till det intressanta:

Western Digital Caviar WD2000JB (7k2 ide disk) har en söktid som uppgår till 14ms vara latencyn 4,2ms, den disken har klart över det dubbla i söktid jämfört med latency.

IBM Deskstar 180GXP (7k2 ide disk) är betydligt snabbare men fortfarande är det hel 12,9ms, samma latency och 8,7ms är fortfarande mer än dubbelt så mycket i sök.

Seagate Barracuda ATA V (7k2 ide disk) 13,9, oxå samma latency...

Vi kan nu konstatera att av accesstiden så består det mesta av söktid och inte latency och att man kan tjäna 1,2ms, dvs i bästa fall 10% om man inte gör något åt söktiden, jämför man med Maxtorn så har den kapat 3,4ms på söktiden jämfört med bästa idedisk och jämför man med Cheetan så har den nästan kapat 5ms, jämför det med förbättringen av latency som bara är 2,2ms jämfört med en 7k2disk så ser du klart var det finns tid att hämta.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blizzer
Kan ju funka skitbra om man ska captura. De kräver en jäkligt snabb disk, den jag har idag (wd 80gb 7200rpm) klara t.ex inte 720*576 eftersom den då måste skriva nånstans runt 10 megg/sec. Tänk att köra RAID0 på 2 stycken wd diskar, då blir d inga probbs att spela in på 720*576 utan framedrops

Är det inte lite dumt att captura okomprimerat?

Permalänk
Avstängd

De här diskarna ska ju använda sig av fluid vad det nu heter. Istället för kullager. Fluid är ju då en vätska som man har... Blir mycket tystare. Bör väl hålla längre oxå.

Visa signatur

[size="1"]Religion is a disease of the mind.[/size]

Permalänk
Medlem

Blizzar vad har du för konfiguration egentligen, jag kan cappa okomprimerat rgb med min wd80. kör med huffyuv dock. men det går. då kör jag 768*576.

Dr Cain. om du har en insignal som är component eller svhs och som inte förgörs av något hw mjpeg chip så vill du göra kunna cappa i okomprimerad rgb eller yuv.

crakk-. det är fortfarande kullager, bara det att det är en liten vätskehinna mellan kulorna och rullbanorna som tar upp de små vibrationerna så det inte viner lika mycket om den, livslängden på kullagret ökar också.

Visa signatur

Den enda sanningen är att det inte finns några andra sanningar.

Permalänk

mm..

Visa signatur

Vad???????

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: varför?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ocye

Håller inte med. Ha hårddisken väl defragmenterad i stället. Det påverkar mycket mer. Annars kan du köra lite Raid 0. Men att det skulle påverka vid DivX eller Spel har inte jag märkt. När det gäller spel så kan du använda dom extra slantarna till ett grafikkort.

Dom här hårddiskar är bara för entusiaster och servrar.
Men kan dom få hårddiskarna lika svala, tysta och i konkurensaktigt pris så visst.

SATA är nice ja!=)

Jag defragmenterar mina hårddiskar då o då. Men jag vill njuta av snabba laddningstider i spel, ett OS som reagerar snabbt och snabb kopiering. Hårddiskar är bättre att köpa än grafikkort eftersom man oftast har dem mycket längre än graffekort. Och jag har redan HD-kylare så det räcker och blir över

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Re: Vilket märke?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henke
Hm... eftersom vi ändå snackar hårddisk så kanske någon kunde tipsa mig om vilket märke man skall köpa? Hade ett otrevligt haveri för en vecka sedan då den ena av mina Deathstar-diskar la av (körde 2st i RAID0). Har kollat runt lite på nya diskar som det INTE står IBM på och priserna är väl ungefär likvärdiga. Hade tänkt mig 2st 80GB i RAID0. Seagate, WD eller Maxtor? Tyvärr är ekonomin begränsad vilket betyder att det förmodligen inte blir en disk med 8mb cache. Tacksam för tips/ideér.

/Henke

Jaha, jag fick inga tips här inte... mycket åsikter om hårddiskar har ni men att hjälpa en fattig stackars vilsen köpare i hårddisk-träsket var för mycket begärt. Skämt å sido, någon borde väl ha ett tips??

/Henke

Permalänk
Medlem

Kolla på forumet. Finns nog vad du söker där och mer därtill...:)

Visa signatur

[size="1"]1700+ JIUHB 0308MPMW | NF7-S 2.0 | 2 x 256 TwinMos Winbond 3200 | Hercules 8500 LE | Seagate Barracuda 80Gb IV | Enermax EG365P-VE 350W | Alpha PAL 8045 | Enermax 80 mm | Sony Trinitron G420 19"[/size]

Permalänk
Medlem

Re: Re: Vilket märke?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henke

Jaha, jag fick inga tips här inte... mycket åsikter om hårddiskar har ni men att hjälpa en fattig stackars vilsen köpare i hårddisk-träsket var för mycket begärt. Skämt å sido, någon borde väl ha ett tips??

/Henke

tja henka, glömde dig.
jag skulle rekommendera ibm, wd, maxtor men inte seagate för de har bara 1 års garanti på sina desktop hds.
alla andra har 3 år garanti på sina 8 mb cache modeller.

jag har kört 4 ibm dygnet runt i 1 år nu, inte ett enda strul. förutom att jag skulle hotswappa en häromdagen, hoppsan den gick sönder men den skickar jag till .nl för jag har 3 års garanti. och det är det fan värt det. det är inte ibm som gör dåliga hds( gjorde, nu är det hitachi som tagit över ibms hd del) utan alla som kör med för hög fsb. om alla inte alla som överklockade var så snåla och köpte den billigaste hårddiskarna(ibm) som är lite känsligare för hög fsb än andra så skulle allt vara perfa. okej 75gxp var problem med pga nya sortens glasplattor men ändå. 120gxp och 180gxp är gud på marknaden.

fan vad skit jag skrev nu då, hoppas det hjälpte dig något.

Visa signatur

Den enda sanningen är att det inte finns några andra sanningar.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Vilket märke?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henke

Jaha, jag fick inga tips här inte... mycket åsikter om hårddiskar har ni men att hjälpa en fattig stackars vilsen köpare i hårddisk-träsket var för mycket begärt. Skämt å sido, någon borde väl ha ett tips??

/Henke

tja henka, glömde dig.
jag skulle rekommendera ibm, wd, maxtor men inte seagate för de har bara 1 års garanti på sina desktop hds.
alla andra har 3 år garanti på sina 8 mb cache modeller men inte 2 mb.

jag har kört 4 ibm dygnet runt i 1 år nu, inte ett enda strul. förutom att jag skulle hotswappa en häromdagen, hoppsan den gick sönder men den skickar jag till .nl för jag har 3 års garanti. och det är det fan värt det. det är inte ibm som gör dåliga hds( gjorde, nu är det hitachi som tagit över ibms hd del) utan alla som kör med för hög fsb. om alla inte alla som överklockade var så snåla och köpte den billigaste hårddiskarna(ibm) som är lite känsligare för hög fsb än andra så skulle allt vara perfa. okej 75gxp var problem med pga nya sortens glasplattor men ändå. 120gxp och 180gxp är gud på marknaden.

fan vad skit jag skrev nu då, hoppas det hjälpte dig något.

Visa signatur

Den enda sanningen är att det inte finns några andra sanningar.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: varför?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan

Jag defragmenterar mina hårddiskar då o då. Men jag vill njuta av snabba laddningstider i spel, ett OS som reagerar snabbt och snabb kopiering. Hårddiskar är bättre att köpa än grafikkort eftersom man oftast har dem mycket längre än graffekort. Och jag har redan HD-kylare så det räcker och blir över

Orkar inte svara samma svar igen, läs mina andra svar=)
Bottom line: Fördelarna väger inte upp nackdelarna. Det finns bättre sätt att öka prestandan på hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara en fin prestanda booster, men å andra sidan så stör jag mig på min seagate 4'sljudnivå så jag tror knappast det är nåt för mig, sen dessutom så lär den bli varm....trist värre....

Permalänk

ähh.. ljud.. man har väl hörlurar på sig eller spelar musik

ok.. visseligen så skulle väl inte jag heller palla med en disk som låter allt för illa.. tror att wd har tänkt på att det är hemanvändare som kommer att använda dessa diskar...

Ocye: det du sa om att höja hastigheten.. ett av dom sätten som jag har läst/hört om är att höja lagrings mängd per diskplatta så behöver inte disken snurra så snabbt för att kunna få samma datamängd..
men att höja rpm:en på disken ökar överföringshastighet och söktid rätt mycket.. denna ökningen borde öka prestanda ca 40%
källa

och som sagt innan.. diskarna är den stora flaskhalsen i ett modernt datorsystem.. (och ev pci)

visseligen så är mekaniska lagringsmedia gammalt.. men vad skall man göra när det inte finns några bra alternativ till det,

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Salvekvic
ähh.. ljud.. man har väl hörlurar på sig eller spelar musik

ok.. visseligen så skulle väl inte jag heller palla med en disk som låter allt för illa.. tror att wd har tänkt på att det är hemanvändare som kommer att använda dessa diskar...

Ocye: det du sa om att höja hastigheten.. ett av dom sätten som jag har läst/hört om är att höja lagrings mängd per diskplatta så behöver inte disken snurra så snabbt för att kunna få samma datamängd..
men att höja rpm:en på disken ökar överföringshastighet och söktid rätt mycket.. denna ökningen borde öka prestanda ca 40%
källa

och som sagt innan.. diskarna är den stora flaskhalsen i ett modernt datorsystem.. (och ev pci)

visseligen så är mekaniska lagringsmedia gammalt.. men vad skall man göra när det inte finns några bra alternativ till det,

Joo, jag har sagt det i ett svar redan=). Jag funderar snarare på att gå tillbaks till 5400rpm (2 st Maxtor 320GB i Raid 0 hade varit godis:-)). För mig är den viktigt att en hårddisk är tyst (gärna sval också), om jag sedan får vänta några sekunder extra när jag laddar in spel så struntar jag i det. Har jag sparat några 1000 så är jag glad. Kan ju använda dom till fler hårddiskar i min Raidkejda istället.

Permalänk
Medlem

Nån som vet ett vad de kommer att kosta?

Permalänk
Medlem

Jag har kört oöverklockat till största del (mitt mobo/prolle klarar inte över 140fsb alls så whats the point?) och två IBM-diskar har dött för mig. Samma fel. PZZZZZZZZZZZPLOING. En 75GXP46 och en 60GXP40. En massa kompisar som råkat ut för samma har aboslut inte överklockat. Jag litar inte än på IBM. 120 och 180 må vara OK men jag ska vara helt säker på att det inte dyker upp nåt när de blivit äldre innan jag köper en IBM till.

10 000 rpms diskar låter helvete Låter som tinnitus själv bor i dom typ... S-ATA är trevligt dock.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk

10,000 rpm

Det är härligt att det kommer 10000 rpmare men dom kommer nog att låta och kosta ganska mkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TreXer
Nån som vet ett vad de kommer att kosta?

Saxat från StorageReview.com:

"Today Western Digital announces its Raptor WD360GD, the first (Serial) ATA hard disk to feature 10,000 RPM operation. The Raptor features a single 3” platter that stores 36 gigabytes."

Bläh. 36 ynka gigabytes.

"Price? Today’s current 36-gigabyte SCSI units run about $210-$220 from various resellers. WD aims to deliver the Raptor at around $160."

"When will we see these drives? In a conference call with SR, WD took great pains to emphasize that these drives are ready to go and that the official announcement was timed to minimize the window between the announcement itself and general availability. Look for a 1-2 month time frame. Don’t expect to find these drives sitting on the retail shelf next to the Caviar JB’s, however. The Raptor’s enterprise/server orientation means you’ll have to purchase it from the same specialty retailers that sell SCSI disks."

Ingen disk för den breda hemdatormarknaden med andra ord.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk

verkar mest av allt vara en scsi-disk med sata-gränssnitt på, kolla på lagringskapaciteten etc... 36,7GB känns som en typisk scsi-disk. sån nån ide i vargakläderär det inte tal om.

Permalänk
Medlem

Nu tillverkar ju inte WD några scsi diskar alls och det är väl därför dom kan göra den här disken, då behöver dom ju inte konkurera med sig själva och sen kan dom ha större marginal.

Annars är det ju så att det inte behöver skilja nått mekaniskt mellan ide och scsi utan det är just interfacet som är skillnaden.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain

Är det inte lite dumt att captura okomprimerat?

Visst e de dumt m unkompressat när d finns huffyuv som ja kör me. Men fortfarande: 768*576 (som e full PAL), kräver mellan 10-11megg/sec (naturligtvis beroende på komprimeringen som brukar variera mellan 1.8 å 2.3)