Intel: "PC-marknaden på väg att stabiliseras"

Permalänk
Medlem

Jag måste verkligen fråga… varför känner sig inbitet PC-folk sig hotade och måste ständigt försvara sig, alltid med en aggressiv ton, om att PC fortfarande är relevant, och ofta med smutskastning av konsoler?

Vem har egentligen påstått att PC håller på att dö?

Något motsvarande från andra lägret har aldrig existerat.

Skrivet av Shrudder:

Kan det ha något att göra med Xbox One och Playstation 4 "besvikelsen" kanske?

Vad menar du med besvikelse?

Skrivet av BergEr:

För tio år sen hade vi 100Mbit, nu har vi 100Mbit. På bredbandsfronten har det stått helt stilla

Behovet uppfylls väl för de flesta och lönsamheten är dålig idag. Utvecklingen mot inlåsning ligger närmare till hands.

Skrivet av danedi:

Vet inte det jag, men man var tvungen med netbursarkitekturen köpa en northwood eller prescott på 3ghz+ för att ens slå en Athlon XP/MP på 2ghz i spel och kompileringsprestanda och då är ändå både northwood och prescott enorma förbättringar mot Willamette med dess hutlöst dyra RDRAM och allvarliga problem med simpel kompatibilitet med dåtidens program. En Intel Pentium 3 eller AMD Duron på 1ghz kunde slå flaggskeppet på 2ghz med Willamettekretsarna.

Man kan dock säga att netburstprocessorerna hanterade kompression rätt så raskt och out of order exekveringarna fungerade mycket bra. Andra fördelar var hyperthreading som i och för sig inte gav ett skvatt i spel med netburst prollarna (i vissa fall minskade prestandan till och med), men i andra appliceringar och uppgifter fungerade det redigt ljuvt.

Hyperthreading back then gjorde mer skada än nytta enligt mig. Fick det aldrig att fungera till Adobe Premiere Pro som jag höll på med då. Gick inte förrän Adobe Premiere Pro 2, men då var det för sent...

Jag var för övrigt en av dem som gick på Intel-hypen då. Kändes surt. AMD var ju kungen på kullen 2000-2006. Intels affärskultur är vidrig.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Den vassaste gäst-PCn har iaf Athlon x4 och ett HD4870, så det är inte många spel som den inte klarar i bra fart. Då är det rätt gammal CPU och GPU kan man tycka.

Hmm, min dator i sign kan inte ens driva Diablo III med duglig FPS.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Skrivet av Hinkan:

Sådär kan du inte räkna, då tappar du bort både inflation och löneökningen under 10 år. Ifall man räknar ut bara inflationen, dvs. värdeminskningen på pengarna med ett snitt på 2%/år under 10 år med utgångspunkt på 320 kronor borde det idag kosta: 320*1,02^10=390.

Således har internet blivit billigare, även om det på pappret ser ut att ha blivit en kostnadsökning. 339/390=0,869 vilket blir ungefär 13%. Så mycket billigare har internet blivit idag jämfört med för 10 år sedan om du räknar ut gentemot en inflation som ligger på inflationsmålet dvs. 2%.

Så det är väl den största skillnaden då mot nu, priset har sjunkit på nätet.

Jag betalar idag 80kr i månaden för 100mbit/s Det installerades fiber kablar till alla hus i förening och dem hade bara slagit ut månads kostnaden på alla lägenheter.. därav att det är så billigt

Visa signatur

CPU:AMD FX8320 4Ghz 8core||MB:Gigabyte GA-970A-DS3 ||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:Asus Geforce GTX 760 2GB OC||
PSU:corsair RM750W||CHASSI: Nanoxia Deep Silence1 ||
HDD: en j*vla massa||SSD:120Gb||
Frakfritt inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Hmm, min dator i sign kan inte ens driva Diablo III med duglig FPS.

Mycket konstigt.
Min HTPC med Llano kan driva Diablo 3 utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Läs det sista som du citerar. Det är menat som ett skämt.

I övrigt blir jag lite frustrerad över det här forumet ibland. Folk rättar någon när de inte förstår skämt men inget påpekas när det kommer till alla vansinniga mängder av användare som skriver "dem" för att de tror att det är samma sak som "de". Nivån på kommentarerna till AMD-nyheten som handlar om serverprocessorer är rätt talande också. Jag vet inte varför jag skriver detta till dig, kände att jag behövde få utlopp för det.

Vad gäller de/dem så känner jag personligen att det är bättre att skriva något av dem istället för "dom" som många gör.

Och även om det kan vara irriterande, så finns det få saker som slår när folk skriver "data" när de menar "dator".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Mycket konstigt.
Min HTPC med Llano kan driva Diablo 3 utan problem.

Vad kör du med för grafikkort då? Jag har installerat om och kör de nyaste drivrutinerna men kommer inte över 45 fps när ingenting händer. Ändå är allt på lägsta och t.o.m. low gfx är ikryssad. Men det roliga är att det gör ingen större skillnad mot att ha all grafik på max, det skiljer några fps men inte så mycket som man kunde förvänta sig. Jag antar att det tyder på att det är min CPU som inte hänger med riktigt trots överklockningen?

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Vad kör du med för grafikkort då? Jag har installerat om och kör de nyaste drivrutinerna men kommer inte över 45 fps när ingenting händer. Ändå är allt på lägsta och t.o.m. low gfx är ikryssad. Men det roliga är att det gör ingen större skillnad mot att ha all grafik på max, det skiljer några fps men inte så mycket som man kunde förvänta sig. Jag antar att det tyder på att det är min CPU som inte hänger med riktigt trots överklockningen?

Jag kör ju med Llanos inbyggda grafik, och ja, låter som att processorn eller någonting annat är flaskhalsen om det inte påverkas så mycket av vilka inställningar du kör.
AMD A8-3850 med Radeon HD 6550D är det jag kör. Typ low-medium inställningar.
Jag har inte spelat så mycket så vet inte om det säckar ihop om det blir stora strider eller så, men flutit på det jag provat. Antagligen inte stabilt 60FPS men ingenting som jag störde mig på alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

R.I.P = Rest in Peace, bara så du vet.

I övrigt så handlar artikeln om att PC är på väg uppåt igen, inte att PC håller på att dö.

En hel del här som verkar ha tagit fel på det.
Bland dom första var Tvelander, och sedan fortsatte det.
Jag tror att några av anledningarna till att PC åter igen börjar öka är för att.

1: Xbox one och Playstation 4 var inte dom supermaskiner folk trodde.

2: Telefon och Surfplattehysterin börjar svalna på vissa håll.
Allt går framåt, men PC kommer alltid att ligga före dessa enheter.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

En hel del här som verkar ha tagit fel på det.
Bland dom första var Tvelander, och sedan fortsatte det.
Jag tror att några av anledningarna till att PC åter igen börjar öka är för att.

1: Xbox one och Playstation 4 var inte dom supermaskiner folk trodde.

2: Telefon och Surfplattehysterin börjar svalna på vissa håll.
Allt går framåt, men PC kommer alltid att ligga före dessa enheter.

1. Siffrorna som presenterades är ju egentligen utifrån försäljning innan dessa konsoler släpptes, så jag tror inte det har speciellt stor inverkan.

2. Håller med, kan vara så att den hysterin har skapat sug för mer avancerat gejmande också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Vad kör du med för grafikkort då? Jag har installerat om och kör de nyaste drivrutinerna men kommer inte över 45 fps när ingenting händer. Ändå är allt på lägsta och t.o.m. low gfx är ikryssad. Men det roliga är att det gör ingen större skillnad mot att ha all grafik på max, det skiljer några fps men inte så mycket som man kunde förvänta sig. Jag antar att det tyder på att det är min CPU som inte hänger med riktigt trots överklockningen?

Miin HTPD med Trinitys inbyggda klarar nog att hålla 60 för det mesta och det är en oklockad A10-5800k. Diablo är inte så tungt för grafikkortet, så det är mest CPU som begränsar ja.

45 FPS är väl iofs bra fart enligt mig, men om det är när ingenting händer så låter det lite lågt. Testade lite på gästspeldatorn och den sjunker väl ner till 40-45 när jag går runt och slåss lite i single player och som mest 60 när jar bara går runt lite i staden (Vsync är påslaget, så det blir max). Då är det en oklockad Athlon 640 x4 på 3.0GHz.

Det är väl lätt att se om det är CPU som begränsar, bara att ha task manager igång, eller något som kan se enskilda kärnor om den nu inte kan det. JAg kör CoreTemp för att se belastning på enskilda kärnor. Om en kärna går uppåt 100% så är det CPUn som begränsar.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av renolle:

1. Siffrorna som presenterades är ju egentligen utifrån försäljning innan dessa konsoler släpptes, så jag tror inte det har speciellt stor inverkan.

2. Håller med, kan vara så att den hysterin har skapat sug för mer avancerat gejmande också.

Skickades från m.sweclockers.com

1: Hm ok, det var mer än jag visste, trodde siffrorna kom efter släppet.

2: Jo det känns nästan så, folk kommer underfund med att surfplattor och telefoner inte är ämnade för särskillt tunga saker.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

En hel del här som verkar ha tagit fel på det.
Bland dom första var Tvelander, och sedan fortsatte det.
Jag tror att några av anledningarna till att PC åter igen börjar öka är för att.

1: Xbox one och Playstation 4 var inte dom supermaskiner folk trodde.

2: Telefon och Surfplattehysterin börjar svalna på vissa håll.
Allt går framåt, men PC kommer alltid att ligga före dessa enheter.

Ja, plus att en Mobil, surfplatta eller konsol aldrig kan vara mer än "bra nog" hur bra de än är. Vill man ha det bästa så måste man ha en PC, så är det bara. Och det finns tillräckligt många som får klåda om de inte har det bästa.

Och sedan har vi företagen... De kommer alltid att vara stora PC-köpare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Miin HTPD med Trinitys inbyggda klarar nog att hålla 60 för det mesta och det är en oklockad A10-5800k. Diablo är inte så tungt för grafikkortet, så det är mest CPU som begränsar ja.

45 FPS är väl iofs bra fart enligt mig, men om det är när ingenting händer så låter det lite lågt. Testade lite på gästspeldatorn och den sjunker väl ner till 40-45 när jag går runt och slåss lite i single player och som mest 60 när jar bara går runt lite i staden (Vsync är påslaget, så det blir max). Då är det en oklockad Athlon 640 x4 på 3.0GHz.

Det är väl lätt att se om det är CPU som begränsar, bara att ha task manager igång, eller något som kan se enskilda kärnor om den nu inte kan det. JAg kör CoreTemp för att se belastning på enskilda kärnor. Om en kärna går uppåt 100% så är det CPUn som begränsar.

I idle i stan har jag som mest 45 FPS. Jag drog på all grafik på max nu förutom shadows som jag lät vara avstängt. CPU-användningen låg oftast under 50%, den toppade på 59% när jag drog ihop många mobs. FPS låg mellan 20-30 i större strider och vid sällsynta tillfällen droppade den ner till 15. Så CPU är inget problem verkar det som. Jag trodde faktiskt att mitt 4870 skulle prestera bättre, helst med tanke på vad folk i den här tråden säger om sina äldre maskiner.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

I idle i stan har jag som mest 45 FPS. Jag drog på all grafik på max nu förutom shadows som jag lät vara avstängt. CPU-användningen låg oftast under 50%, den toppade på 59% när jag drog ihop många mobs. FPS låg mellan 20-30 i större strider och vid sällsynta tillfällen droppade den ner till 15. Så CPU är inget problem verkar det som. Jag trodde faktiskt att mitt 4870 skulle prestera bättre, helst med tanke på vad folk i den här tråden säger om sina äldre maskiner.

Hmm, kollade du verkligen CPU-användningen på enskilda kärnor som jag sa?
För totala CPU-belastningen spelar ingen roll om du inte sitter med en gammal single core CPU.

Om vi tar min Spel-PC med Phenom II 6-core i, och tar WoW som exempel, belastas en kärna som ligger uppåt 90-100% och kanske 2 till på runt 25-30%, de andra tre är idle.

Då är totala CPU-belastningen bara runt 25%, men CPUn är ändå flaskhalsen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Hmm, kollade du verkligen CPU-användningen på enskilda kärnor som jag sa?
För totala CPU-belastningen spelar ingen roll om du inte sitter med en gammal single core CPU.

Om vi tar min Spel-PC med Phenom II 6-core i, och tar WoW som exempel, belastas en kärna som ligger uppåt 90-100% och kanske 2 till på runt 25-30%, de andra tre är idle.

Då är totala CPU-belastningen bara runt 25%, men CPUn är ändå flaskhalsen.

Du har rätt, det var jag som inte riktigt använde hjärnan. Det pendlar ganska friskt men stundtals ligger kärna ett nästan på max och i samband med det så droppar fpsen. Så processorn är alltså problemet, men jag tycker ändå jag borde ha lite mer fps i idle. Att skrämma upp processorn till 4GHz lär knappast göra någon skillnad heller, men min kylning borde klara det utan problem om jag nu skulle vilja prova.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk

borde nog hålla käften...
bredbands liknelserna är ju bara så fel.....en mer korrekt liknelser skulle ju vara hur många kunde få 100mb för 10 år sedan vs idag....
har faktiskt lite svårt att tro att cpu försäljningen inte gå back....
majoriteten av användare klara sig ju med en sketen platta(tror jag) medan dator byggare är en försvinnande lite procent av användare.
hoppas att amd snart slår til med en ny k6....annars så är nog pc marknaden dödsdömd i mina ögon.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk

RIP ?

Egentligen står det för »Requiescat in pace« eller varianter därav, frasen användes ju långt före den moderna engelskans uppkomst....

Henri