Permalänk
Medlem

Hittar ej CPU-fläkt

Hej!

Köpte en Cooler Master Hyper 212 EVO för ett tag sedan eftersom jag hade tänkt att överklocka min processor. Dock hittar jag ej fläkten i programet fanspeed så jag vill inte överklocka innan jag ändrat det. Också, hur kan jag få bekräftat att min kylare fungerar korrekt dvs att jag kopplat in rätt förutom att den snurrar?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIocker:

Hej!

Köpte en Cooler Master Hyper 212 EVO för ett tag sedan eftersom jag hade tänkt att överklocka min processor. Dock hittar jag ej fläkten i programet fanspeed så jag vill inte överklocka innan jag ändrat det. Också, hur kan jag få bekräftat att min kylare fungerar korrekt dvs att jag kopplat in rätt förutom att den snurrar?

Tack på förhand!

Sitter den i CPU_FAN har du kopplat rätt. Sitter den någon annan stans har du kopplat fel. Kopplar man fel gnäller BIOS ofta om det, så du har nog kopplat rätt.
Fläktkurva borde du kunna ställa in i BIOS.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Sitter den i CPU_FAN har du kopplat rätt. Sitter den någon annan stans har du kopplat fel. Kopplar man fel gnäller BIOS ofta om det, så du har nog kopplat rätt.
Fläktkurva borde du kunna ställa in i BIOS.

Ok, kan den snurra även fast man kopplar fel? vet att den snurrar men inte om den fungerar korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIocker:

Ok, kan den snurra även fast man kopplar fel? vet att den snurrar men inte om den fungerar korrekt.

Det beror på hur fel, men ja. Kolla bara om den sitter i CPU_FAN.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det beror på hur fel, men ja. Kolla bara om den sitter i CPU_FAN.

Den satt i CPU_FAN och den snurrar också. Kommer dock ej ihåg att jag installerat några drivrutiner men det kanske man ej brukar göra för fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIocker:

Den satt i CPU_FAN och den snurrar också. Kommer dock ej ihåg att jag installerat några drivrutiner men det kanske man ej brukar göra för fläktar.

Fläktar behöver inga drivrutiner. Din fläkt är rätt kopplad.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Fläktar behöver inga drivrutiner. Din fläkt är rätt kopplad.

Ok. Hur ändrar jag hastigheten i bios? Har även hittat ett annat problem som du kanske kan hjälpa mig med sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Fläktar behöver inga drivrutiner. Din fläkt är rätt kopplad.

kan man inte bara koppla den till SYS_Fan? för det har jag gjort XD De är ju vanliga 120mm fläktar så de borde inte spela någon roll?

Permalänk
Medlem

Stoppade några fläktar med fingret och insåg att FAN5 är min cpu-fläkt. Jag tror jag ändrade hastigheten på den i bios men bör jag inte kunna göra det i speedfan-programmet då också?

http://gyazo.com/263dc6b3bd3d4115d711498caab98f76

Den ser även lite instabil ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

kan man inte bara koppla den till SYS_Fan? för det har jag gjort XD De är ju vanliga 120mm fläktar så de borde inte spela någon roll?

Det kan påverka styrningen eller inte spela någon roll alls. Jag ser ingen anledning att inte koppla till CPU_FAN.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Kolla upp huruvida CPU-fläkten har 3- eller 4-pins-kontakt. Om den har 3 pins, och CPU_FAN är 4-pins så kommer den inte mottaga moderkortets PWM-styrsignal, och alltså gå på 12V (100%) konstant. Detta förutsatt att moderkortet inte har någon fallbackfunktion som ändrar aktuellt styrningssätt till spänningsstyrning.

De flesta CHASSIS_FAN brukar endast ha spänningsstyrning (3-pins) varför det ibland lämpar sig koppla in CPU-fläkten där. Notera dock att fläktkurvan för dessa headers inte nödvändigtvis följer CPU-temperaturen lika slaviskt. Men har du ett rejält kylartorn, så lär det finnas så pass mycket hårdvarubuffert att det inte spelar någon större roll.

Varvtalsavläsningen kommer fungera oavsett styrsätt.

Visa signatur

Stationär: {Fractal Design R2 [Cosair TX 650W | Asus P7P555D EVO [i5 750 @3.6GHz [Corsair H50] | 16GB Corsair @1333MHz | Gigabyte GTX 670]] | Benq g2220HD 22" TFT x3 i nVidia Surround} , HP 2560p: {i7-2620M @ 2.7GHz | 128GB SSD | 1TB HDD}
Ljud: {Yamaha RX-V667 | Front: Heco Celan XT 500 | LAB12 Tapped Horn}
Kamera: {Nikon D90 | Nikkor 18-105 | Nikon SB-800 | Tamron 90 | Tamron 70-300}

Permalänk
Medlem
Skrivet av colafrysen:

Kolla upp huruvida CPU-fläkten har 3- eller 4-pins-kontakt. Om den har 3 pins, och CPU_FAN är 4-pins så kommer den inte mottaga moderkortets PWM-styrsignal, och alltså gå på 12V (100%) konstant. Detta förutsatt att moderkortet inte har någon fallbackfunktion som ändrar aktuellt styrningssätt till spänningsstyrning.

De flesta CHASSIS_FAN brukar endast ha spänningsstyrning (3-pins) varför det ibland lämpar sig koppla in CPU-fläkten där. Notera dock att fläktkurvan för dessa headers inte nödvändigtvis följer CPU-temperaturen lika slaviskt. Men har du ett rejält kylartorn, så lär det finnas så pass mycket hårdvarubuffert att det inte spelar någon större roll.

Varvtalsavläsningen kommer fungera oavsett styrsätt.

Hehe, om jag visste hur man gjorde... Ser man pins där man kopplar i CPU och CPU-fläkt?

Permalänk
Medlem

Hur tittar man det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CIocker:

Hehe, om jag visste hur man gjorde... Ser man pins där man kopplar i CPU och CPU-fläkt?

Man ser ganska enkelt om det är 3 eller 4 hål på kontakten, man kan räkna dem.

Permalänk
Medlem

Den hade 4-pins.

Permalänk
Medlem

Förutom att själv titta efter så kan du se om prcessorfläkten snurrar i BIOS. Man brukar också ställa in fläktläget i BIOS.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p