Funderar på att överklocka, tips och råd till en nybörjare?

Permalänk
Medlem

Funderar på att överklocka, tips och råd till en nybörjare?

Såhär är min dator uppbyggd:
Chassi: Corsair Obsidian 550D
(plus extra fläktar C Vortex pwm cf-v12hp)
Moderkort: Gigabyte z77x-udh3 (rev 1.0)
Processor: i5 3570K @ 3,4 ghz
Processorkylare: Thermalright Silver Arrow SB-E
Ram: Corsair 8GB DDR3 Vengeance LP
Nätaggregat: NZXT Hale 90 850w
Gpu: Asus Geforce 780 gtx direct cuII

Jag har nu för första gången tänk ge mig på överklockning av min processor, något som jag ALDRIG har gjort förut och tänkte därmed fråga hur man faktiskt gör? Jag har tittat runt en del på nätet på olika överklockningsguider (inklusive den klistrade här på sweclockers om sandy/ivy brigde). Jag känner mig dock osäker exakt vad jag ska ändra och reglera i bios då variationen är stor beroende på vilket moderkort man har.

Det enda jag har hunnit göra är att testköra stresstest i prime95 och kollat temperaturer i Realtemp. I idle (ca 2-5 % cpu användning ligger mina temperaturer mellan 25 min -33 max grader. Och när jag stresstestar i prime95 (testet "in place large FFT") så ligger de runt 50 min-55 max grader.

Så finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig komma igång?

edit: Hittade den här videon när någon överklockar en dator med samma cpu och moderkort som jag har, men en del han gör och säger går emot vad jag har sett i andra guider, här är länken iallafall: http://www.youtube.com/watch?v=NxCPyF-1tTc

Permalänk

Slå av turbo.

Höj multipliern och stress testa, är den stabil och går kall så ökar du ännu mer.
Höj multipliern tills datorn eller någon kärna krashar, det är nu du höjer spänningen (core voltage) med +0.005.
Forstsätt på det här viset tills processorn når ca 80 grader i stresstest, men du borde inte gå över en viss gräns på spänningen. (har ingen aning om vad gränsen är på ivy bridge).

Visa signatur

Snuttinuttan
CPU: Intel Core i5-4670k@4,5ghz GPU: MSI GTX 760@Stock
RAM: 12GB Okänt märke 1333mhz 9-9-9-24 PSU: OCZ-ZS 550
MOBO: ASRock z87m-pro4 CASE: Cooler Master CM690

Permalänk
Inaktiv

Läs de klistrade trådarna, det står precis exakt det du frågar om, extremt detaljerat.

Permalänk
Medlem

De flesta viktiga parametrarna heter ofta exakt samma mellan olika moderkort, eftersom det förklarar vad det faktiskt är.

Följa guider ska du inte behöva göra mer än att läsa på vad de olika sakerna gör (något som ofta förklaras bättre i t.ex. http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... tråden).

När du klurat ut var de viktiga sakerna finns på ditt moderkort (oftast Vcore och multipel) är det bara att köra igång och testa dig fram.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av dafuu:

Såhär är min dator uppbyggd:
Chassi: Corsair Obsidian 550D
(plus extra fläktar C Vortex pwm cf-v12hp)
Moderkort: Gigabyte z77x-udh3 (rev 1.0)
Processor: i5 3570K @ 3,4 ghz
Processorkylare: Thermalright Silver Arrow SB-E
Ram: Corsair 8GB DDR3 Vengeance LP
Nätaggregat: NZXT Hale 90 850w
Gpu: Asus Geforce 780 gtx direct cuII

Jag har nu för första gången tänk ge mig på överklockning av min processor, något som jag ALDRIG har gjort förut och tänkte därmed fråga hur man faktiskt gör? Jag har tittat runt en del på nätet på olika överklockningsguider (inklusive den klistrade här på sweclockers om sandy/ivy brigde). Jag känner mig dock osäker exakt vad jag ska ändra och reglera i bios då variationen är stor beroende på vilket moderkort man har.

Det enda jag har hunnit göra är att testköra stresstest i prime95 och kollat temperaturer i Realtemp. I idle (ca 2-5 % cpu användning ligger mina temperaturer mellan 25 min -33 max grader. Och när jag stresstestar i prime95 (testet "in place large FFT") så ligger de runt 50 min-55 max grader.

Så finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig komma igång?

edit: Hittade den här videon när någon överklockar en dator med samma cpu och moderkort som jag har, men en del han gör och säger går emot vad jag har sett i andra guider, här är länken iallafall: http://www.youtube.com/watch?v=NxCPyF-1tTc

Skrivet av SimonGranstrom:

Slå av turbo.

Höj multipliern och stress testa, är den stabil och går kall så ökar du ännu mer.
Höj multipliern tills datorn eller någon kärna krashar, det är nu du höjer spänningen (core voltage) med +0.005.
Forstsätt på det här viset tills processorn når ca 80 grader i stresstest, men du borde inte gå över en viss gräns på spänningen. (har ingen aning om vad gränsen är på ivy bridge).

då är min fråga är det multipliern som står som 34 på en i5 ivy brigde 3,4 ghz? Och man höjer den till säg 40 för att komma till 4,0 ghz? När jag tittar runt och letar efter olika spänningar finns det en hel del att pila på, men jag vet verkligen inte vilken

Skrivet av anon81912:

Läs de klistrade trådarna, det står precis exakt det du frågar om, extremt detaljerat.

Har tittat i dem, men eftersom jag inte vill göra något fel så blir jag osäker, samt att det är rätt rörigt när många saker verkar heta något annat beroende på moderkort. Försöker tex hitta och höja "0ffset" och hittar det inte

Skrivet av Rydisen:

De flesta viktiga parametrarna heter ofta exakt samma mellan olika moderkort, eftersom det förklarar vad det faktiskt är.

Följa guider ska du inte behöva göra mer än att läsa på vad de olika sakerna gör (något som ofta förklaras bättre i t.ex. http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... tråden).

När du klurat ut var de viktiga sakerna finns på ditt moderkort (oftast Vcore och multipel) är det bara att köra igång och testa dig fram.

Jag kollar, och tittar och förhoppningsvis finner jag det jag ska..i djungeln som är mitt gigabyte moderkort haha, fy fan

Permalänk
Medlem

Funderade på en sak när jag fortsatte läsa. Är det inte smartare att bara höja överklockningen när datorn behöver den extra hastigheten dvs i turbo mode? När jag idlar och bara surfar och inte gör något alls krävandande då behövs ju inte den extra prestandan utan det är ju i framförallt när jag spelar (dayz) som det behövs? Eller tänker jag helt jävla fel här?

Permalänk
Medlem

Här är mitt tips; Läs på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Här är mitt tips; Läs på!

Det är det jag absolut försöker göra, och jag har fattat grunderna känns det som. Sen att ibland hitta rätt när mitt bios lägger andra namn över dessa funktioner gör det lite lite hårdare

Permalänk
Medlem

Nu har jag provat att göra en väldigt liten överklockning på i5ans turbo, där den istället för att gå upp till 3,8 ghz som är default nu går upp till 4,0 ghz istället. Temperaturerna är fortfarande ok, 62 grader är hittills det högst uppmätta på en av mina kärnor medans de andra ligger runt 59-60. Tror även jag kan sänka volten ett snäpp då biosen har lagt vcoren på auto vilket just nu gör att den ligger på 1.225.

Så som det nu fungerar så går ökar vcore när processorna går in i turbo vid tyngre program och spel för att sedan gå ner när datorn går i idle eller vid slösurfning osv. Finns det några större nackdelar med att klocka på detta sättet jämnfört med att klocka så cpun är överklockad hela tiden (förutom tempen och ett större slitage då den är klockan 24/7)???

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

När jag letar runt både på svenska forum och utländska stöter jag på olika sätt att klocka din sandy/ivy brigde.

1. Du stänger av turbon och klockar upp systemet helt manuellt genom att ha en fast vcore spänning och en processor
som hela tiden oavsett idle eller load ligger på samma processorhastighet.

2. Du klockar enbart processorn när den använder sig av turbo mode men sätter en fast vcore spänning

3. Du klockar enbart processorn när den använder sig av turbo mode och låter bios sköta den automatiska strömförsörjningen.

Jag undrar egentligen vad de olika fördelarna och nackdelarna är med de olika metoderna och vad ska jag välja?