Permalänk

Datorn startar om sig?

Hej!
Har en dator som har en viss förmåga att starta om sig helt sådär bara kan vara när som, dock upplever de som det är mest när man kollar t ex youtube lr spelar något, hur ska ja gå tillväga för att felsöka?

Visa signatur

//mrkjellman

Permalänk
Medlem

Den startar om automatiskt vid BSOD... d.v.s att datorn kraschar. Kolla efter kraschorsaker med programmet BlueScreenView.

Permalänk

Fast det blir ingen blåskärm den bara startar om sig sådär helt utan förvarning

Visa signatur

//mrkjellman

Permalänk
Medlem

Du hinner aldrig se blåskärmen när windows är inställt på "automatisk omstart".

Permalänk

Okey har ställt om det nu får vi se hur det går än så länge verkar den funka igen

Visa signatur

//mrkjellman

Permalänk
Skrivet av Eberhart:

Du hinner aldrig se blåskärmen när windows är inställt på "automatisk omstart".

http://forumbilder.se/DBJA5/2014-01-17-171257.png

Det har <aldrig> hjälpt mig vid omstarter utan blåskärm/errors.

Höll på och felsöka exakt det här problemet mig själv i månader, till slut gav jag upp. sitter nu helnöjd på nya saker. Intel den här gången.

Till T.S: Har du en AMD FX-Series processor? Om så, pröva stäng av fyra kärnor i bios och lägg till +0.050mhz på cpu voltage..

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Skrivet av Mr_Kjellman:

Hej!
Har en dator som har en viss förmåga att starta om sig helt sådär bara kan vara när som, dock upplever de som det är mest när man kollar t ex youtube lr spelar något, hur ska ja gå tillväga för att felsöka?

vad har du för datordelar ?
vilka temp har du ?
hur mäter du temp?

har du bytt något i datorn ? rensat från damm? gör det INTE med dammsugare !
beroende på vad du har så plockar du ut dom delar som absolut inte behövs för att testa på minimal hårdvara.

när man vet att tempen är OK så kan man stresstesta med olika program. får man då error när man kör Memtest med 1minnes-sticka i taget så utesluter man dom delar som har gått sönder.

samma sak med hdd/ssd grafiken & nätagg

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Intel(R) Core(TM) i5 CPU 750@ 2.67GHz, GA-P55A-UD3 ,8gb ram 2 st corsair 4gb 2 st adata , ssd samsung evo 840 120gb, 550W nätdel, NVIDIA GeForce GTX 650 Ti

mäter temp med coretemp och speedfan

Visa signatur

//mrkjellman

Permalänk

Jag har samma problem, så jag kommer följa den här tråden i fall att någon hittar en lösning till problemet.

#14309255

Jag har förklarat problemet i tråden ovan.

Ganska jobbigt när datorn startar om sig hela tiden.

Permalänk

Ja det är rätt drygt, men nu har min funkat i några dagar iallafall

Visa signatur

//mrkjellman

Permalänk
Skrivet av Mr_Kjellman:

Intel(R) Core(TM) i5 CPU 750@ 2.67GHz, GA-P55A-UD3 ,8gb ram 2 st corsair 4gb 2 st adata , ssd samsung evo 840 120gb, 550W nätdel, NVIDIA GeForce GTX 650 Ti

mäter temp med coretemp och speedfan

vilken 550W nätdel ? modellen säger mycket vad den klarar av..

är det damm inne i kylarna ? har du stockkylare till cpu ?

har du tryckluft (kompressor är bäst) så blås rent om det är damm använd nånting av trä / plast när du stoppar fläkten till nätagget så den inte bränns sönder av tryckluften.

samma sak med alla fläktar håll i så den inte kan snurra när du blåser.

HWmonitor brukar ge bra temp + att den visar Max minimum & nuvarande temp.

stresstesta gpu med furmark. cpu med Prime95. & minnena med Memtest86
bra om du inte kör prime95 & memtest i windows om nu det som gör att det krashar.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Kjellman:

Ja det är rätt drygt, men nu har min funkat i några dagar iallafall

Ok, vad har du gjort?
Ställt om "Starta om Windows"?
Och mera?

Det är flera som har detta problem så lite info om vad du exakt gjort uppskattas!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk

HM jag har inte gjort så mycket faktiskt, uppdaterat lite drivisar typ graffekortet sen har ja inte gjort så möe

Visa signatur

//mrkjellman

Permalänk
Skrivet av Mr_Kjellman:

HM jag har inte gjort så mycket faktiskt, uppdaterat lite drivisar typ graffekortet sen har ja inte gjort så möe

Min dator startade om när jag installerade drivisar.. :S