Graffikort Överhettas SNABB HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Graffikort Överhettas SNABB HJÄLP!

Hej!
Jag bytte idag ut min processorkylare från en vanlig Intel till en Corsair H80i för att få plats med den på mitt MSI H77MA-G43 (MS-7756) så var jag tvungen att flytta ner ditt grafikkort Geforce Gtx 660ti (TwinFozzr) till den andra platsen men när jag sätter på datorn och börjar ett spel Ex: League Of Legends så efter en liten stund ca 20 sec så är mitt grafikkort uppe på ca 90C+ och det låter någon extremt om den sen dör bilden in i gröna streck typ, sen kommer ljudet tillbaka och sen dör hela datorn och sedan startas den upp igen. Är det någon snäll själ som skulle kunna hjälpa mig med detta problem skulle varit väldigt schysst.
Tack på förhand Mvh:// Göran

Dold text
Visa signatur

CPU: Intel i5-3450 | Mobo: MSI H77MA-G43 | Minne: 8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 | Chassi: Cooler Master Storm Scout II | GPU: GeForce 660 Ti | HDD: Seagate Barracuda 1TB | SSD: Samsung EVO 840 250GB | PSU: Corsair CX500 v2 500W | CPU-kylning: Corsair H80i | Mus: Qpad 5K | Tangentbord: Func KB-460| Skärm: 2x Fujitsu P32T-6 Thor Edition | Headset: Logitech G35

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Intel i5-3450 | Mobo: MSI H77MA-G43 | Minne: 8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 | Chassi: Cooler Master Storm Scout II | GPU: GeForce 660 Ti | HDD: Seagate Barracuda 1TB | SSD: Samsung EVO 840 250GB | PSU: Corsair CX500 v2 500W | CPU-kylning: Corsair H80i | Mus: Qpad 5K | Tangentbord: Func KB-460| Skärm: 2x Fujitsu P32T-6 Thor Edition | Headset: Logitech G35

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göran69:

Hej!
Jag bytte idag ut min processorkylare från en vanlig Intel till en Corsair H80i för att få plats med den på mitt MSI H77MA-G43 (MS-7756) så var jag tvungen att flytta ner ditt grafikkort Geforce Gtx 660ti (TwinFozzr) till den andra platsen men när jag sätter på datorn och börjar ett spel Ex: League Of Legends så efter en liten stund ca 20 sec så är mitt grafikkort uppe på ca 90C+ och det låter någon extremt om den sen dör bilden in i gröna streck typ, sen kommer ljudet tillbaka och sen dör hela datorn och sedan startas den upp igen. Är det någon snäll själ som skulle kunna hjälpa mig med detta problem skulle varit väldigt schysst.
Tack på förhand Mvh:// Göran

Dold text

har du kylpasta så kan du vända på blocket så du får plats med den i översta platsen....

kika även om grafikkortet är dammigt (verkar som det.) och ta bort dammet du kan med tops (datorn avstängd såkalrt )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göran69:

Hej!
Jag bytte idag ut min processorkylare från en vanlig Intel till en Corsair H80i för att få plats med den på mitt MSI H77MA-G43 (MS-7756) så var jag tvungen att flytta ner ditt grafikkort Geforce Gtx 660ti (TwinFozzr) till den andra platsen men när jag sätter på datorn och börjar ett spel Ex: League Of Legends så efter en liten stund ca 20 sec så är mitt grafikkort uppe på ca 90C+ och det låter någon extremt om den sen dör bilden in i gröna streck typ, sen kommer ljudet tillbaka och sen dör hela datorn och sedan startas den upp igen. Är det någon snäll själ som skulle kunna hjälpa mig med detta problem skulle varit väldigt schysst.
Tack på förhand Mvh:// Göran

Dold text

Det låter som att dit grafikkort håller på att ge upp eller nått för du sa Gröna streck/ränder?

Permalänk
Medlem

Det får inte plats pga radiatorn skulle jag kunna vända den upo ner tror ni?

+Är det någon skillnad på de 2 olika platserna för grafikkort?

Visa signatur

CPU: Intel i5-3450 | Mobo: MSI H77MA-G43 | Minne: 8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 | Chassi: Cooler Master Storm Scout II | GPU: GeForce 660 Ti | HDD: Seagate Barracuda 1TB | SSD: Samsung EVO 840 250GB | PSU: Corsair CX500 v2 500W | CPU-kylning: Corsair H80i | Mus: Qpad 5K | Tangentbord: Func KB-460| Skärm: 2x Fujitsu P32T-6 Thor Edition | Headset: Logitech G35

Permalänk
Medlem

Använde du esd skydd när du pillade på grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Nej, såklart så glömde jag det f*n tror du skiten är helt paj?

Visa signatur

CPU: Intel i5-3450 | Mobo: MSI H77MA-G43 | Minne: 8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 | Chassi: Cooler Master Storm Scout II | GPU: GeForce 660 Ti | HDD: Seagate Barracuda 1TB | SSD: Samsung EVO 840 250GB | PSU: Corsair CX500 v2 500W | CPU-kylning: Corsair H80i | Mus: Qpad 5K | Tangentbord: Func KB-460| Skärm: 2x Fujitsu P32T-6 Thor Edition | Headset: Logitech G35

Permalänk
Skrivet av Göran69:

Hej!
Jag bytte idag ut min processorkylare från en vanlig Intel till en Corsair H80i för att få plats med den på mitt MSI H77MA-G43 (MS-7756) så var jag tvungen att flytta ner ditt grafikkort Geforce Gtx 660ti (TwinFozzr) till den andra platsen men när jag sätter på datorn och börjar ett spel Ex: League Of Legends så efter en liten stund ca 20 sec så är mitt grafikkort uppe på ca 90C+ och det låter någon extremt om den sen dör bilden in i gröna streck typ, sen kommer ljudet tillbaka och sen dör hela datorn och sedan startas den upp igen. Är det någon snäll själ som skulle kunna hjälpa mig med detta problem skulle varit väldigt schysst.
Tack på förhand Mvh:// Göran

Dold text

snälla dela upp texten ! det är inget sms du skriver..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Göran69:

Nej, såklart så glömde jag det f*n tror du skiten är helt paj?

Det behöver den inte vara.
Men iaf; är grafikkortet mycket dammigt? Isåfall kan du åka till Kjell och köpa "Luft på burk" alternativt peta med en sån där örontopps

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Skrivet av Göran69:

Nej, såklart så glömde jag det f*n tror du skiten är helt paj?

Låter väl mer som att den inte kyler ordentligt, går fläkten? Inget som täcker insuget på kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

Kolla så att ingenting är ivägen, typ någon kabel som kilar fast någon fläkt osv. Låter ju konstigt att det skulle bli såhär bara för att du flyttade på kortet. Det är inte processorn som blir varm då? Tänker att du kanske inte riktigt fått ner kylaren mot processorn.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Vad har du för fläktar i chassit?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göran69:

+Är det någon skillnad på de 2 olika platserna för grafikkort?

Ja.
Citerar ifrån MSIs produktspecifikation för ditt moderkort:

Skrivet av MSI:

• 1 x PCIe 3.0 x16 slots
- PCI_E1 supports up to PCIe 3.0 x16 speed (övre blå)

• 1 x PCIe 2.0 x16 slot
- PCI_E4 supports up to PCIe 2.0 x4 speed (undre blå)

• 2 x PCIe 2.0 x1 slots (mitten svart)

Alltså: Med ditt moderkort kommer du få markant prestandaförlust genom att köra ditt grafikkort på den undre PCIe slotten.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obolla:

Ja.
Citerar ifrån MSIs produktspecifikation för ditt moderkort:

Alltså: Med ditt moderkort kommer du få markant prestandaförlust genom att köra ditt grafikkort på den undre PCIe slotten.

Nja det stämmer inte. Skillnaden är marginal: http://www.hardocp.com/article/2012/07/18/pci_express_20_vs_3...

Permalänk
Medlem

Antagligen minnen som är trasiga på ditt grafikkort. Gröna streck borde tyda på det. Hände samma sak med mitt 4850 en gång i tiden. Bara att köpa nytt.

Permalänk

Nja jag skulle inte döma ut kortet än.
Se till att kortet kommer ner i temp först

Permalänk
Medlem

Skulle man kunna vända på radiatorn och fläktarna i chassit...

Visa signatur

CPU: Intel i5-3450 | Mobo: MSI H77MA-G43 | Minne: 8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 | Chassi: Cooler Master Storm Scout II | GPU: GeForce 660 Ti | HDD: Seagate Barracuda 1TB | SSD: Samsung EVO 840 250GB | PSU: Corsair CX500 v2 500W | CPU-kylning: Corsair H80i | Mus: Qpad 5K | Tangentbord: Func KB-460| Skärm: 2x Fujitsu P32T-6 Thor Edition | Headset: Logitech G35

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obolla:

Ja.
Citerar ifrån MSIs produktspecifikation för ditt moderkort:

Alltså: Med ditt moderkort kommer du få markant prestandaförlust genom att köra ditt grafikkort på den undre PCIe slotten.

Nej, marginell skillnad då ett 660ti inte kommer kunna utnyttja 16 lanes på 3.0

Skrivet av moztech:

Antagligen minnen som är trasiga på ditt grafikkort. Gröna streck borde tyda på det. Hände samma sak med mitt 4850 en gång i tiden. Bara att köpa nytt.

Låt han då ner temperaturen innan vi börjar dömma ut saker. temperatur kan få elektronik att bete sig konstigt!

Skrivet av Göran69:

Det får inte plats pga radiatorn skulle jag kunna vända den upo ner tror ni?

ta en bild till oss så kan vi enklare se om det är något monteringsfel!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Vet själv att konstiga sträck och annat i skärmen kan orsakas av damm så den behöver inte vara sönder . Dock det med värmen så låter det som att båda fläktarna inte fungerar för 20 sek för 90c . Hade ena fläkten funkat så borde den ändå inte ligga så högt så fort.

Mitt tips är att du rensar den på damm utifrån sen öppnar du grafikkortet och rensar kylfänsarna ordentligt . Rensar kylpastan och lägger på nytt. Isåfall om detta inte funkar så är det sjävla fläkten det är fel på . Du kan känna med fingrarna om fläkten snurrar som den ska eller om det är mycket motstånd eller liknande.

Om det är så så kan du kolla storleken på fläktarna och har du tur så kan det finnas att köpa löst. Annars om du tycker det är värt det så köp en ny kylare för cirka 500kr eller nytt grafikkort

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk

De gröna strecken kommer sannolikt av överhettade minnen.

kolla så fläktarna på grafikkortet kan snurra fritt. Det är osannolikt att det skulle vara damm för då hade kortet överhettat även innan kylarbytet på processorn. Dock skulle damm kunna ha lossnat från kylflänsen och blokerat fläktarna.

esd skador på grafikkort är ovanliga och har svårt att se att de skulle te sig som överhettning i vilket fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

testade flytta tillbaka kortet till den ursprunglinga platsen inget hjälpte... startar lol och det går upp i 100C+

Visa signatur

CPU: Intel i5-3450 | Mobo: MSI H77MA-G43 | Minne: 8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 | Chassi: Cooler Master Storm Scout II | GPU: GeForce 660 Ti | HDD: Seagate Barracuda 1TB | SSD: Samsung EVO 840 250GB | PSU: Corsair CX500 v2 500W | CPU-kylning: Corsair H80i | Mus: Qpad 5K | Tangentbord: Func KB-460| Skärm: 2x Fujitsu P32T-6 Thor Edition | Headset: Logitech G35

Permalänk
Medlem

Som Albin skriver är det någon form av artefakter som du ser. Detta uppstår i regel när kortet är alldeles för varmt och är vanligast vid överklockning som är för hög eller när fläktarna håller på att ge upp. Jag hade dubbelkollat att kontakterna sitter i ordentligt. Tanka ett program som EVGA Precision X eller Afterburner och ställ fläktarna på 100% manuellt.

Kolla vilket värde som rapporteras för RPM och stäm av mot vad kortet ska kunna ha som max. Kolla när kortet är igång också om fläktarna verkligen snurrar som de ska. Du kanske var lite slarvig när du flyttade kortet och råkade komma åt något. Skulle ju eventuellt kunna vara så att det har släppt också mot GPU så att det inte är tätt nog för att kyla ned.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Kollade nu och en av dom 4 i svarta imitten fattas.. tror ni det är det :/

Visa signatur

CPU: Intel i5-3450 | Mobo: MSI H77MA-G43 | Minne: 8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 | Chassi: Cooler Master Storm Scout II | GPU: GeForce 660 Ti | HDD: Seagate Barracuda 1TB | SSD: Samsung EVO 840 250GB | PSU: Corsair CX500 v2 500W | CPU-kylning: Corsair H80i | Mus: Qpad 5K | Tangentbord: Func KB-460| Skärm: 2x Fujitsu P32T-6 Thor Edition | Headset: Logitech G35

Permalänk
Medlem

Funkade tog veck en skruv till så det blev jämnvikt

Visa signatur

CPU: Intel i5-3450 | Mobo: MSI H77MA-G43 | Minne: 8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 | Chassi: Cooler Master Storm Scout II | GPU: GeForce 660 Ti | HDD: Seagate Barracuda 1TB | SSD: Samsung EVO 840 250GB | PSU: Corsair CX500 v2 500W | CPU-kylning: Corsair H80i | Mus: Qpad 5K | Tangentbord: Func KB-460| Skärm: 2x Fujitsu P32T-6 Thor Edition | Headset: Logitech G35

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göran69:

Funkade tog veck en skruv till så det blev jämnvikt

Så kylflänsen låg inte emot? De var där problemet var?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Jag antar det.

Visa signatur

CPU: Intel i5-3450 | Mobo: MSI H77MA-G43 | Minne: 8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 | Chassi: Cooler Master Storm Scout II | GPU: GeForce 660 Ti | HDD: Seagate Barracuda 1TB | SSD: Samsung EVO 840 250GB | PSU: Corsair CX500 v2 500W | CPU-kylning: Corsair H80i | Mus: Qpad 5K | Tangentbord: Func KB-460| Skärm: 2x Fujitsu P32T-6 Thor Edition | Headset: Logitech G35

Permalänk

Var en av skruvarna som håller fast kylaren mot gpun borta?

har du skruvat på kortet?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Ja för länge sedan. .

Visa signatur

CPU: Intel i5-3450 | Mobo: MSI H77MA-G43 | Minne: 8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 | Chassi: Cooler Master Storm Scout II | GPU: GeForce 660 Ti | HDD: Seagate Barracuda 1TB | SSD: Samsung EVO 840 250GB | PSU: Corsair CX500 v2 500W | CPU-kylning: Corsair H80i | Mus: Qpad 5K | Tangentbord: Func KB-460| Skärm: 2x Fujitsu P32T-6 Thor Edition | Headset: Logitech G35

Permalänk
Inaktiv

Måste väl ha alla skruvar så kylaren sitter rakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göran69:

Ja för länge sedan. .

det kan ju ha hjälpt om du nämnt att du pillat på grejerna från början..

och ja det kan göra enorm skilldnad att ha det korrekt monterat.

bytte nyligen pasta på mitt kort och gick då från,

90grader 4200~rpm-> crash

till

75 grader 1800~rpm

då var kylaren korrekt monterad båda gångerna, bara pastan som hade blivit dålig, du kan tänka dig hur stor påverkan det gör då om kylaren inte sitter ordentligt du får nog leta rätt på dom där skruvarna

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F