Permalänk

Bra stor fläkt?

Jag har kikat runt lite efter en bra fläkt till ett bygge, fläkten ska agera insug vara minst 180mm, högst 230mm. Den ska tåla att placeras liggande, dvs inte ha glidlager. Anledningen till att jag vill ha en större fläkt istället för flera små är pga platsbrist samt att jag vill ha luftflöde över en större yta.

Hittar väldigt dåligt med recensioner av sådana fläktar så därför vänder jag mig hit. Jag är för tillfället inne på Bitfenix Spectre Pro 230mm eller Antec Big Boy 200mm.
Är det någon som har erfarenheter av dessa eller som har andra tips? Utbudet av stora fläktar är inte direkt överväldigande.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Håller med om att utbudet är värdelöst och har bara blivit besviken på så stora fläktar. Det går inte att sätta 4 st 120mm istället?

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av JamesBanana:

Håller med om att utbudet är värdelöst och har bara blivit besviken på så stora fläktar. Det går inte att sätta 4 st 120mm istället?

Chassit jag ska modda är riktigt litet, tror att 200*230 (måtten på Spectre) är väldigt nära max, om inte för stort. Det kan eventuellt gå med 2*120, men jag tror inte det.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Visa signatur

Dator1: AMD 8320 8-core @ 4.2GHZ, 8Gb RAM, ASUS GTX 660, ssd 120gb, ANTEC kühler 620

Dator2: AMD 965 4-core @3.4GHZ, 4GB RAM, Gigabyte gtx 460.

Dator3: MacBook Air 13" 120gb (Från Skolan) :P

Permalänk
Medlem

Min favoritfläkt bland de större är Phobya G-Silent 18, varianten som är 32mm djup (och lysdioder). Flyttar mycket luft men väldigt tyst. Vet inte om det är kullager dock, risken är att det är glidlager förstås...

Själv har jag dock aldrig varit med om problem med liggande glidlagerfläktar (tvärtom så har den enda kullagerfläkt jag kört liggande börjat tjuta), men jag kanske haft tur.

Annars finns ju även Silverstone Air Penetrator på 180mm (glidlager), och den brukar Silverstone montera liggande i sina chassin (t.ex. FT03 mini).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

I nödfall kan man ju ta en 140mm med lite högre varv (Cougar Vortex är riktigt tysta) och sätta någonting ovanför som skapar turbulens och sprider luften.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk

Hittade riktigt bra recensioner av Bitfenix Spectre Pro 230mm, så jag försöker nog med en sån.

Går inte det kan jag ju alltid köra en 120mm och två 92mm, men det blir mycket dyrare.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag har kikat runt lite efter en bra fläkt till ett bygge, fläkten ska agera insug vara minst 180mm, högst 230mm. Den ska tåla att placeras liggande, dvs inte ha glidlager. Anledningen till att jag vill ha en större fläkt istället för flera små är pga platsbrist samt att jag vill ha luftflöde över en större yta.

Hittar väldigt dåligt med recensioner av sådana fläktar så därför vänder jag mig hit. Jag är för tillfället inne på Bitfenix Spectre Pro 230mm eller Antec Big Boy 200mm.
Är det någon som har erfarenheter av dessa eller som har andra tips? Utbudet av stora fläktar är inte direkt överväldigande.

Som den Antec fanatiker jag engång varit så har jag många års erfarenhet av Antec's Big boy, den är brutalt bra.
Har haft två st. Antec 900 (Första och andra versionen) och ett Antec 1100.
Det första 900 chassit har jag kvar än idag, tror jag köpte det nångång 2007-2008 och tro det eller ej men den fläkten går 24/7 fortfarande och är mer eller mindre helt ljudlös. Stora fläktar behöver inte så höga RPM som du kanske förstår så dom ger inte ifrån sig speciellt mycket ljud.
På sommaren så sätter jag en sån fläkt i fönstret för att få in frisk luft utifrån, man kan sitta två meter ifrån den och ändå känna att det blåser ifrån fläkten.

Bitfenix Spectre Pro fläkten tyckte jag lät mer än Antecs Big Boy, alltså mera mekaniskt ljud eller vad man ska kalla det från kullagret men jag tyckte att den flyttade samma mängd luft som Big Boyen. Ett plus med Spectre Pro är ju att den finns med vita leds, det var väl egentligen anledningen till att jag bytte ut fläkten 1100:an för att få in lite diskret belysning.

Big boy:
+ Flyttar mycket luft på låga RPM
+ Stilren fläkt - om LED'sen av
- Ingen PWM fläkt, kan bara reglera varvtalet i 3 steg (Min, medium, fullt ös)

Spectre Pro:
+ Flyttar mycket luft på låga RPM
+ Kan reglera RPM via moderkortet / fläktkontroller
+ Finns med många olika färger på LED'sen
- Ser lite ut som en fläkt tillhörande en Lunarstorm användare. (13 åringar)

Kan varmt rekommendera båda två dom ger mycket bra luftflöde i chassit. Hade jag haft möjlighet att montera dom i mitt 900D hade jag gjort det direkt.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Avstängd

Noctua har en 200mm:are på gång.
Väntar själv ivrigt på att den ska släppas.

Cooler Master Megaflow 200mm är helt okej annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4