Permalänk

Sluten vattenkylning på LAN

Hejsan ursäktar om jag lagt tråden fel visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Men min fråga är följande: När jag åker på lan med min H80i måste jag tömma den, eller lägga den på ett speciellt sätt när den fraktas för att inte skada den eller dylikt? Samt är det risk att den kan börja läcka?

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 3820 4,4Ghz | Grafikkort: Gigabyte Gtx 760 | Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 | Moderkort: ASrock Extreme4 2011 | Ramminnen: G.Skill Ripjaws 16gb | Nätaggregat: Be Quiet Pure Power L8 730w | Kylare: Corsair H80i | Lagring: 2TB WD Blue | SSD: Kingston 120gb |

Permalänk
Medlem

Nej. Det ska då inte vara någon fara. Frakta din dator som vanligt.

Visa signatur

We shall not meet, until we do!

[ GigaByte-Z87X-UD4H ] [ Intel i5 4670k @ 3.4 ] [ Kingston HyperX 8GB 1600Mhz ]
[ ATI Radeon 5870 ] [ Antec Kühler 620 ] [ Antec 300 ] [ Corsair CX-750w ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaptenOstkex:

Hejsan ursäktar om jag lagt tråden fel visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Men min fråga är följande: När jag åker på lan med min H80i måste jag tömma den, eller lägga den på ett speciellt sätt när den fraktas för att inte skada den eller dylikt? Samt är det risk att den kan börja läcka?

Tänk på hur posten hanterar den när den skickas över hela landet, samt frakten till svergie
Så nej, den kommer inte börja läcka, såvida du inte torterar datorn totalt under flytten

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Eftersom din slutna vattenkylning fraktakts mellan flera olika platser tidigare utan att läcka, så ska det ej vara några problem. Det heter sluten vattenkylning, för att den är just SLUTEN

Permalänk

Då kan jag känna mig lugn!

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 3820 4,4Ghz | Grafikkort: Gigabyte Gtx 760 | Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 | Moderkort: ASrock Extreme4 2011 | Ramminnen: G.Skill Ripjaws 16gb | Nätaggregat: Be Quiet Pure Power L8 730w | Kylare: Corsair H80i | Lagring: 2TB WD Blue | SSD: Kingston 120gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaptenOstkex:

Då kan jag känna mig lugn!

Det kan du absolut göra.
Eftersom att själva blocket/pumpenheten väger mindre än en rejäl luftkylare så har du inget att vara rädd för.
Har man en stor luftkylare kan det vara en bra idé att ha datorn liggandes när man fraktar den i bilen t.ex. för moderkortets skull.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethL:

Det kan du absolut göra.
Eftersom att själva blocket/pumpenheten väger mindre än en rejäl luftkylare så har du inget att vara rädd för.
Har man en stor luftkylare kan det vara en bra idé att ha datorn liggandes när man fraktar den i bilen t.ex. för moderkortets skull.

Är nog större risk att grafikkortet sliter sig än att cpukylaren gör det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske är det aningen of topic, men rubriken påminde mig om en rolig händelse som jag nästan glömt av helt.

Det var visserligen rätt länge sedan. Sent 90tal någon gång. Jag hade anordnat ett LAN för 15-20 pers och en av deltagarna hade byggt sin egen vattenkylning som var allt annat än sluten! Denna togs med på lanet såklart för det skulle ju visas upp. En hink på golvet med några liter vatten och lösa slangar för in/utflöde. Allt annat satt i chassit.
Mitt i natten ropade någon till att han kände att det var blött på golvet. Utflödesslangen hade hamnat utanför hinken så pumpen körde ut returvattnet direkt på golvet bredvid hinken. Ett antal liter vatten hade hunnit pumpas ut mitt bland högen av förgrenardosor och hubbar (yes, det var innan vi hade switchar) och all annan elektronik vi hade i mitten mellan borden.
Allt klarade sig som tur var men det blev att torka av all elektronik, och den kreativa kyllösningen med "öppen tank" förbjöds omedelbart ;).

Nu hade ju inte TS en "öppen" kyllösning utan en stängd så denna miss lär väl inte upprepas.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

OnT: Som ovan redan skrivet, nej.

OffT: Jag hade en öppen tank på Dreamhack 2001.. den fick jag tömma innan jag tog tåget till Jönköping och sen buss till Elmia.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaptenOstkex:

Hejsan ursäktar om jag lagt tråden fel visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Men min fråga är följande: När jag åker på lan med min H80i måste jag tömma den, eller lägga den på ett speciellt sätt när den fraktas för att inte skada den eller dylikt? Samt är det risk att den kan börja läcka?

Risken att de ska börja läcka är obefintlig som folk skrivit tidigare. Dock kan det uppstå luftbubblor i samband med frakten vilket gör att pumpen kan låta lite underligt. Jag brukar lösa det genom att ta lös radiotorn och röra omkring på den tills ljudet försvinner.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro