Ny dator, lite hjälp med installering.

Permalänk
Medlem

Ny dator, lite hjälp med installering.

Hej!

Köpte precis ny dator: http://www.jimms.fi/tuote/JIMMS-GTG-LANTREK14 (Ni får ursäkta att sidan är på finska men under "Ominaisuudet" borde språket vara ganska internationellt )

Den har bara en SSD på 120gb, så jag funderar lite..

Får med windows 7 64bit som jag ska installera själv, har installerat w7 många gånger på mina andra datorer men funderar nu angående SSDn om det är någon skillnad "hur" jag installerar eller är det bara att följa installationsprogrammet och "nextnextnext" om ni förstår vad jag menar.
Eller borde jag fixa olika partitioner på något sätt? Frågar eftersom jag aldrig orkat fundera på partitioner eller liknande när jag installerat w7 innan om det nu skulle ha någon skillnad..

Kanske blev lite flummigt men ge gärna tips om det finns något bästa sätt att installera på.

Permalänk
Medlem

Gå in i Bios på din nya dator (trycker på del lr F2 vid start av boot) ställ in så att dina Sata portar är i achi mode, spara och starta om datorn =D sen är det bara att tuta åh köra på som vanligt

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

jag brukar länka denna guide till folk när de ska dra igång en burk med SSD, de viktigaste är väl att köra SATA-kontrollern i AHCI-läget, så man får tillgång till TRIM/garbage collection eller va nu SSD'n kör med, och sen lite till just vilken SATA-port som används som det även nämns i guiden, och även win7 eller högre

edit: firmware och/eller nytt bios/uefi gör man bara ifall man får några konstiga problem

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

Gå in i Bios på din nya dator (trycker på del lr F2 vid start av boot) ställ in så att dina Sata portar är i achi mode, spara och starta om datorn =D sen är det bara att tuta åh köra på som vanligt

Skrivet av pjuppi:

jag brukar länka denna guide till folk när de ska dra igång en burk med SSD, de viktigaste är väl att köra SATA-kontrollern i AHCI-läget, så man får tillgång till TRIM/garbage collection eller va nu SSD'n kör med, och sen lite till just vilken SATA-port som används som det även nämns i guiden, och även win7 eller högre

Perfekt! Tack för guiden, precis något sådant jag letade efter