Permalänk

Problem med processorkylningen i datorn!

Hallå ja, jag uppgraderade nyligen mitt grafikkort. Därav behövde jag även uppgradera mitt nätagg och mitt chassi då grafikkortet är stort (280x). Jag behöll mina 1,5 år gamla delar, dvs RAM, moderkort och CPU. Allt flöt på bra i några veckor tills jag fick syn på förskräckligt höga CPU temperaturer när jag mätte i "HWinfo". Det minsta (enligt HWinfo) cirka 60 grader celcius i idle! Sen i load ligger tempen runt 100... Chassit känns svalt och bra kylt både innuti och utanpå.

Sedan dess har jag provat att mäta med CoreTemp vilket endast visade 70 grader konstant och har även AIDA64 vilket visar brutalt låga temps, runt 20 i idle, 45 i load. Jag har lite teorier själv som jag kan tänka mig, men vad tror ni?!

1: Kylpastan är dålig och behövs bytas, eventuellt stock-kylaren som gått sönder.
2: Det nya nätaggregatet flippade ut systemet och visar fel information
3: sensorn i moderkortet är kass
4: HWinfo visar helt fel

Som sagt, vad tror ni?! Tack för svar!

Permalänk

Kolla om kylaren sitter löst. Om jag var dig skulle jag inhandla en http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev... så att man är safe no matter what. Plus så får du en tystare och effektivare dator.

Permalänk
Skrivet av Melinho2895:

Kolla om kylaren sitter löst. Om jag var dig skulle jag inhandla en http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev... så att man är safe no matter what. Plus så får du en tystare och effektivare dator.

Härligt! I nuläget har jag ett FM2 moderkort, funderar på ett AM3+ eller 1155 moderkort i framtiden. Länken du skickade har ju en kylare som passar alla 3... Tackar för tipset! Sen är ju dessvärre plånboken tom i nuläget. Borde man chansa på att köra på som vanligt i någon vecka till eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KNEKT Lös:

Hallå ja, jag uppgraderade nyligen mitt grafikkort. Därav behövde jag även uppgradera mitt nätagg och mitt chassi då grafikkortet är stort (280x). Jag behöll mina 1,5 år gamla delar, dvs RAM, moderkort och CPU. Allt flöt på bra i några veckor tills jag fick syn på förskräckligt höga CPU temperaturer när jag mätte i "HWinfo". Det minsta (enligt HWinfo) cirka 60 grader celcius i idle! Sen i load ligger tempen runt 100... Chassit känns svalt och bra kylt både innuti och utanpå.

Sedan dess har jag provat att mäta med CoreTemp vilket endast visade 70 grader konstant och har även AIDA64 vilket visar brutalt låga temps, runt 20 i idle, 45 i load. Jag har lite teorier själv som jag kan tänka mig, men vad tror ni?!

1: Kylpastan är dålig och behövs bytas, eventuellt stock-kylaren som gått sönder.
2: Det nya nätaggregatet flippade ut systemet och visar fel information
3: sensorn i moderkortet är kass
4: HWinfo visar helt fel

Som sagt, vad tror ni?! Tack för svar!

Låter som en trasig sensor. Är cpu-kylaren varm? Testa montera om den. Vad har du för temperatur i Bios?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNEKT Lös:

Hallå ja, jag uppgraderade nyligen mitt grafikkort. Därav behövde jag även uppgradera mitt nätagg och mitt chassi då grafikkortet är stort (280x). Jag behöll mina 1,5 år gamla delar, dvs RAM, moderkort och CPU. Allt flöt på bra i några veckor tills jag fick syn på förskräckligt höga CPU temperaturer när jag mätte i "HWinfo". Det minsta (enligt HWinfo) cirka 60 grader celcius i idle! Sen i load ligger tempen runt 100... Chassit känns svalt och bra kylt både innuti och utanpå.

Sedan dess har jag provat att mäta med CoreTemp vilket endast visade 70 grader konstant och har även AIDA64 vilket visar brutalt låga temps, runt 20 i idle, 45 i load. Jag har lite teorier själv som jag kan tänka mig, men vad tror ni?!

1: Kylpastan är dålig och behövs bytas, eventuellt stock-kylaren som gått sönder.
2: Det nya nätaggregatet flippade ut systemet och visar fel information
3: sensorn i moderkortet är kass
4: HWinfo visar helt fel

Som sagt, vad tror ni?! Tack för svar!

Om inte fläkten låter som fan och det känns varmt som fan om kylflänsarna så tror jag på #4 eller #3.

Och fläkten ovan är bra om det skulle komma till att köpa en ny kylare

Permalänk
Medlem

Är det inte ganska vanligt att det är problem med korrekta temps på en del AMD CPUs? Har för mig jag sett någon nämna det här tidigare. Jag tror du kan avfärda Hwinfo direkt då maxtemp på richland cpus ligger någonstans run 70-75. Skulle dubbelkolla kylaren om den sitter som den ska och eventuellt lägga ny kylpasta för att se om det visar samma temps.

Om den blir för varm borde den klocka ned sig själv så det borde båda synas och märkas av ganska snabbt och enkelt. 20-45 låter ju dock riktigt trevligt, får hoppas på att det är den som visar rätt

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Kent:

Låter som en trasig sensor. Är cpu-kylaren varm? Testa montera om den. Vad har du för temperatur i Bios?

Allt känns svalt och skönt inne i chassit. Allting låter väldigt lite faktiskt, även fast det är en stock-kylare! Har inuläget ingen ny kylpasta så kan itne montera om den... Det står på "to do" listan att byta kylpasta dock!

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Är det inte ganska vanligt att det är problem med korrekta temps på en del AMD CPUs? Har för mig jag sett någon nämna det här tidigare. Jag tror du kan avfärda Hwinfo direkt då maxtemp på richland cpus ligger någonstans run 70-75. Skulle dubbelkolla kylaren om den sitter som den ska och eventuellt lägga ny kylpasta för att se om det visar samma temps.

Om den blir för varm borde den klocka ned sig själv så det borde båda synas och märkas av ganska snabbt och enkelt. 20-45 låter ju dock riktigt trevligt, får hoppas på att det är den som visar rätt

Ja man kan ju hoppas på detta! Min flickväns dator med en FX 6300 visar ungefär samma temps (helt nya delar) så jag antar att det inte är omöjligt men känns som att det är dags att byta kylpastan i varje fall! Har hört rövarhistorier om folk som bytar kylpasta varje 3dje månad, jag själv har som sagt inte bytat en enda gång under 1,5 år...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Låter som en trasig sensor. Är cpu-kylaren varm? Testa montera om den. Vad har du för temperatur i Bios?

Försökte dessutom ta bort kylaren men den satt som sten... Kalla mig feg men jag vågade verkligen inte slita bort den, har ett ganska stort grafikkort som man nästan nuddar när man är vid kylaren så ville inte skada andra komponenter av att slita

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KNEKT Lös:

Försökte dessutom ta bort kylaren men den satt som sten... Kalla mig feg men jag vågade verkligen inte slita bort den, har ett ganska stort grafikkort som man nästan nuddar när man är vid kylaren så ville inte skada andra komponenter av att slita

Plocka ut grafikkortet innan då

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNEKT Lös:

Försökte dessutom ta bort kylaren men den satt som sten... Kalla mig feg men jag vågade verkligen inte slita bort den, har ett ganska stort grafikkort som man nästan nuddar när man är vid kylaren så ville inte skada andra komponenter av att slita

Var forsiktig bara. Jag skulle plocka bort kylarn fran en gammal dator(som bara hade statt i 1,5 ar) och fick med CPUn och bojda pinns pa samma gang

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Skrivet av Carlj:

Var forsiktig bara. Jag skulle plocka bort kylarn fran en gammal dator(som bara hade statt i 1,5 ar) och fick med CPUn och bojda pinns pa samma gang

ouch det låter inget vidare... kan man typ låta datorn bli varm sen snabbt ta bort den? eller det funkar inte riktigt så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNEKT Lös:

ouch det låter inget vidare... kan man typ låta datorn bli varm sen snabbt ta bort den? eller det funkar inte riktigt så?

Lossa pa kylaren, och kan efter. Som sagt datorn hade statt i 1,5 ar, och innan det hade den statt pa nonstop i sakert 2 ar, sa det var nog bade uttorkat och inbrant

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNEKT Lös:

ouch det låter inget vidare... kan man typ låta datorn bli varm sen snabbt ta bort den? eller det funkar inte riktigt så?

kör så själv att jag belastar datorn lite i prime 95 innan jag plockar bort den :3

dessutom för att få din processor svalare så kan du undervolta den utan att förlora någon prestanda. (använd då prime 95 som test i minst 15 minuter om du antingen ska plocka av kylaren eller om du ska undervolta för att få ner temperaturerna.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb