Permalänk

Hjälp! Grafikkort/VGA driver misslyckas

Hej!
Jag behöver lite hjälp.
Precis monterat och startat upp en dator från scratch, men jag verkar inte få igång grafikkortet.
Allting verkar funka och jag har uppdaterat alla drivrutiner som jag har (tom. köpt Winzip driver update)
Men när jag försöker köra Grafikkortets driver & GPU Tweak skiva så får jag följande felmeddelande:

Warning! Please install VGA Driver

Jag har gått in på Asus hemsida och installerat följande drivrutiner: http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=R9280X-D...

OPS: Win 7-64 bit
Mitt grafikkort är ett Asus radeon R9 290x DC2T-3GD5
Mitt moderkort är ett Asrock b85m Pro4

Jag hittar inte grafikkortet i enhetshanteraren under bildskärmskort.
graikkortet lyser i datorn så jag antar att det har ström iaf.
Försökt att googla det men hittar inget som hjälper (endast att jag ska ladda ner de drivrutiner jag redan hämtat)

Någon som har en lösning?

Permalänk
Medlem

Testa att ta drivrutinerna direkt från AMD's hemsida och testa igen

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Skrivet av FreddieT:

Testa att ta drivrutinerna direkt från AMD's hemsida och testa igen

Freddie

Testade detta, med deras drivrutiner får jag ett felmeddelande
Står bara att installationen misslyckades och att jag ska kolla i Loggen
I loggen står även där bara misslyckades! :/

Men om jag inte kan se grafikkortet i enhetshanteraren, betyder det då att inte moderkortet känner av den eller bara att det saknas drivrutiner?

Jag har även satt Grafikkortet i PCIe2 istället för PCIe1 (för att det fanns bättre plats där) spelar det någon roll?

Permalänk

Behöver ni några andra uppgifter om min hård/mjukvara för att kunna bedöma vad som är fel?

Permalänk
Medlem

Läs manualen till moderkortet. kanske måste det sitta i pcie1.

Får du bild till skärmen om du har den inkopplad på grafikkorter? tänkte bara så du inte satt skärmen i moderkortet och använder processorns grafikkort.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FreddieT:

Testa att ta drivrutinerna direkt från AMD's hemsida och testa igen

Freddie

Skrivet av FX9:

Läs manualen till moderkortet. kanske måste det sitta i pcie1.

Får du bild till skärmen om du har den inkopplad på grafikkorter? tänkte bara så du inte satt skärmen i moderkortet och använder processorns grafikkort.

Jag har skärmen kopplad i moderkortet.
När jag kopplade den till grafik kortet stod det "No VGA signal" när jag startade datorn första gången, bytte till moderkortet och fick upp Bios och därefter installerade windows och arbetat därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vante1234:

Jag har skärmen kopplad i moderkortet.
När jag kopplade den till grafik kortet stod det "No VGA signal" när jag startade datorn första gången, bytte till moderkortet och fick upp Bios och därefter installerade windows och arbetat därifrån.

Testa med skärmkabeln i grafikkortet igen.

Har du kollat så att alla strömkablar sitter i kortet?
Vad har du för nätagg?

Om du har alla sladdar i och nätagget är tillräckligt starkt, testa en annan PCI-e port. Fungerar det fortfarande inte så är kortet trasigt.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk

Tack alla för hjälpen!
Jag lyckades lösa det!

Åtgärder: (ifall någon annan stöter på samma problem)
Jag var tvungen att byta till PCIe1 pga att mitt grafikkort hade en extra strömanslutning.
Jag hade alltså 8+6 (14) pin att ansluta.
Lösning med mitt Be quiet pure power 530W var att koppla 8 pin från PCIe 1 sladden och sedan endast använda 6 pin (totalt 8pin) från PCIe 2 sladden.
Därefter fick jag koppla skärmen till HDMI Input i grafikkortet, ändra om skärminställningar på min ASUS skärm och starta om allt.

Felet var att inte grafikkortet fick TILLRÄCKLIGT med ström, så det startade men kunde inte användas, därav lösningen med extra ström inkopplad.

Dock har jag stött på ett annat problem, men det tar jag i en ny tråd