Hur installerar jag ny Windows 8.1 utan DVD-spelare?

Permalänk

Hur installerar jag ny Windows 8.1 utan DVD-spelare?

Hur installerar jag Windows 8.1 utan DVD-spelare i datorn?

Är sugen på att köpa denna från Inet

Vad jag ser får man hem Windows 8.1 på skiva. Hur gör jag då? Finns det ingen ISO att ladda ner som man kan lägga in i en bootbar USB?

Permalänk

Tyckte jag läste förut att man kan köpa Windows 8.1 digitalt, men jag kan inte hitta det nånstans, alla digitala grejer är bara upgrade skit.
Så det verkar som att det är DVD skiva som fortfarande gäller, suck.

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Du kan använda dig av produktnyckeln för att ladda ned installationsfilerna i form av en ISO genom Microsofts sida.

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/upgrade-product-...

"Make sure you’re on the PC you want to upgrade."

Alltså måste datorn redan ha ett operativsystem installerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Tyckte jag läste förut att man kan köpa Windows 8.1 digitalt, men jag kan inte hitta det nånstans, alla digitala grejer är bara upgrade skit.
Så det verkar som att det är DVD skiva som fortfarande gäller, suck.

Här går det att köpa digitalt:
http://www.microsoftstore.com/store?Action=cat&Locale=sv_SE&S...

Permalänk
Skrivet av betan:

Mycket märkligt att det är så svårt att hitta, vill de inte ha kunder eller?
Jag kollade på Windows store, Microsofts hemsida, och jag googlade diverse saker som "köp Windows 8.1".

Permalänk
Visa signatur

En sån där data har jag.

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

"Make sure you’re on the PC you want to upgrade."

Alltså måste datorn redan ha ett operativsystem installerat.

Stämmer detta?

Går det inte att få ner ISO:n från den sidan? Gör en bootbar USB. Starta om datorn, formatera C och installera Windows 8.1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perautomatik:

Men du kunde väl ändå ha länkat till en bra guide när du ändå var i farten
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderat ***

Jag har raderat ett onödigt inlägg av typen LMGTFY. Sådana inlägg är inte hjälpsamma, utan skapar dålig stämning och strider därför klart mot forumets trivselregler.

/KimTjik

Permalänk
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Men du kunde väl ändå ha länkat till en bra guide när du ändå var i farten
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Jag skapade inte tråden för att få hjälp med att göra bootbar USB. Problemet ligger i att det är så svårt att få fram en Windows 8.1 iso-fil.

Antar att jag får väl testa denna länk och om inte det går så får jag väl försöka skapa en iso utifrån Win 8.1 DVD-skivan.

En OEM-nyckel borde väl fungera med länken ovan?

Permalänk
Medlem

Microsoft har verkligen krånglat till allt möjligt. Svårt att hitta den information man vill ha. Svårt att hitta produkterna man vill ha med mera. Allt känns så ogenomtänkt.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk

OBS! Tänk på att den inet ex. är på engleska. denna är på svenska http://www.inet.se/produkt/9122357/windows-8-svensk-64-bit-oe...

Det finns ju en USB driven skivläsare. Fast onödigt att köpa en sån bara för detta. Men kolla om någon kompis/kollega har en sån.

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Jag skapade inte tråden för att få hjälp med att göra bootbar USB. Problemet ligger i att det är så svårt att få fram en Windows 8.1 iso-fil.

Antar att jag får väl testa denna länk och om inte det går så får jag väl försöka skapa en iso utifrån Win 8.1 DVD-skivan.

En OEM-nyckel borde väl fungera med länken ovan?

Du kan ladda ner Windows 8.1 ISO (antar den är på engelska) om du gör så här:

Step 1: Go to Microsoft's page for upgrading to Windows 8 with a product key, then click on the light blue "Install Windows 8" button.
http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/upgrade-product-...
Step 2: Launch the setup file (Windows8-Setup.exe) and enter your Windows 8 product key when prompted. Continue the setup process until it begins downloading Windows 8.
Step 3: Close the Windows 8 setup window and confirm that you want to quit the setup.
Step 4: Back at the Microsoft upgrading to Windows 8 with a product key page, click on the light blue "Install Windows 8.1" button this time.
Step 5: Launch the setup file (WindowsSetupBox.exe), which will begin downloading the Windows 8.1 ISO.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Ja givetvis måste datorn ha ett OS installerat... annars blir det lite svårt att komma in på den sidan för att ladda hem Windows. xD

Alltså.. "Make sure you’re on the PC you want to upgrade."
Översatt blir: "se till att du sitter med datorn som du vill uppgradera."

Det betyder alltså att om man laddar ner skiten med någon annan dator än datorhelvetet som man vill ha Windows 8 på så är det helt kört.
Det är allafall vad Microsoft säger.

"If you're upgrading to Windows 8, this PC must be running Windows 7, Windows Vista, Windows XP with Service Pack 3 (SP3), Windows 8 Release Preview, Windows 8 Consumer Preview, or Windows Developer Preview."
= återigen, datorn som man vill trycka in W8 i måste ha ett operativsystem.

Jag tror att nyckelordet här är "upgrade", det är alltså menat att man ska uppdatera en äldre Windows till en nyare, därför måste man ha ett äldre Windows på den datorn som man vill ha W8 på.

Permalänk
Medlem

Antar att Windows N är någon sådan skum version framtagen för att konkurensverket tycker si eller så.
Var tvungen att googla det då det inte stog på någon info på länken Microsoft store länken.

Windows 8.1 N
Windows 8.1 Pro N
Windows 8.1
Windows 8.1 Pro

Citat:

Windows 8.1 N-utgåvan innehåller samma funktioner som Windows 8.1, men vissa medierelaterade tekniker ingår inte (Windows Media Player, Musik, Video och Skype). Därför behöver du programvara från Microsoft eller någon annan leverantör för att kunna spela upp eller skapa ljud-CD-skivor, mediefiler och video-DVD-skivor, strömma musik, ta och lagra foton och använda en webbkamera.

Permalänk

Tappade intresset för att köpa Windows 8.1. Bra gjort Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Tappade intresset för att köpa Windows 8.1. Bra gjort Microsoft.

Vad är problemet?

Köp
Ladda ner
Lägg på USB
Installera

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Men du kunde väl ändå ha länkat till en bra guide när du ändå var i farten
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Haha ja se där

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En sån där data har jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Vad är problemet?

Köp
Ladda ner
Lägg på USB
Installera

Problemet är av "hönan och ägget" karaktär.
Jag har en(bara en) dator, den är ren, inget os, ingen browser, inget, nada etc...
Hur laddar jag då ner och för över till usb?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Problemet är av "hönan och ägget" karaktär.
Jag har en(bara en) dator, den är ren, inget os, ingen browser, inget, nada etc...
Hur laddar jag då ner och för över till usb?

Du får göra det ifrån en annan dator , hur hade du annars tänkt dig att få in windows ?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Problemet är av "hönan och ägget" karaktär.
Jag har en(bara en) dator, den är ren, inget os, ingen browser, inget, nada etc...
Hur laddar jag då ner och för över till usb?

haha skämtar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Problemet är av "hönan och ägget" karaktär.
Jag har en(bara en) dator, den är ren, inget os, ingen browser, inget, nada etc...
Hur laddar jag då ner och för över till usb?

Du köper en skiva samt en usb dvd läsare. Finns absolut ingen möjlighet att fixsa det genom USB om du inte har en annan dator att tillgå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Problemet är av "hönan och ägget" karaktär.
Jag har en(bara en) dator, den är ren, inget os, ingen browser, inget, nada etc...
Hur laddar jag då ner och för över till usb?

Har du inga vänner?

Visa signatur

FDD R4 (Windowed Black edition) | Asus Z87-A | i5 4670K
2x8GB RAM @1600Mhz | R9 280X Toxic 3GB " | 840 EVO 250GB SSD | 1TB HDD
Corsair CX750M | Phanteks PH-TC14PE
Win 8.1 PRO

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

haha skämtar du?

Ja, lite, fast inte, det var lite av en retorisk fråga, i det senaste har det ju kommit chassin utan 5.25" plats och då går det inte att montera någon läsare t.ex
Självklart går dom flesta sådana problem att lösa, men det blir inte alltid enklare med digital distribution och då kanske speciellt av operativsystem.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Tror knappast microsoft kommer börja sälja USB minnen med windows 8 ISO på eller windows 7 ISO på

Fast iden kanske inte är så dum nu när fler och fler skippar optiskt läsare

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz