Datorn dör när jag spelar!

Permalänk
Medlem

Datorn dör när jag spelar!

Hej SweClockers.

Jag vill först och främst be om ursäkt för att jag la denna tråden här, jag vet inte var den ska placeras.

Iallafall, jag har just nu två problem med min dator och dessa förekommer när jag spelar spel som LoL, DOTA2, Far Cry 3, WarThunder och ibland även Minecraft, dock inte browserspel eller liknande.

Problem 1: Det som händer är att båda mina skärmar släcks och tänds efter ca 10sek, och ibland (Nej, inte alltid!) står det i ett windows-meddelande
(sånt litet pop-up i hörnet på skärmen) att grafikdrivrutinen slutade svara.
Jag googlade lite och hörde med kompisar och de tycke att jag skulle installera om drivrutinerna till grafikkortet, så jag gjorde det, problemet är att det fortsätter göra så ändå. (har installerat om drivers ca 7 ggr nu)

Problem 2: Ljudet låter jättekonstigt i ca 4sek (samma ton, brusar jättehögt) ock bilden fryser och sedan startar datorn om.

EDIT: Jag har mina funderingar om att hårddisken kan vara döende då den kommer ifrån en HP-dator som är inköpt 2010.

Någon snäll människa som vet varför det händer och/eller hur man löser det?

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.5GHz med Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS Maximus VI HERO | ASUS STRIX GeForce GTX 1080Ti | EVGA Supernova 1000W | 500GB 850 EVO | Cooler Master Cosmos II | Corsair Vengeance PRO 1866MHz 16GB | Windows 10 |

Permalänk
Hedersmedlem

När hände detta? Har du testat olika drivisar då det inte alltid funkar med de senaste? Kollat efter värmeproblem med t ex AIDA64? Damm i burken? Du kan ju köra chkdsk på din HDD. Memtest86+ är också ett test du kan köra. Lite att börja med iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

När hände detta? Har du testat olika drivisar då det inte alltid funkar med de senaste? Kollat efter värmeproblem med t ex AIDA64? Damm i burken? Du kan ju köra chkdsk på din HDD. Memtest86+ är också ett test du kan köra. Lite att börja med iaf.

Detta har pågått den senaste månaden och nu tycker jag att nåt borde ju vara fel för såhär ska det ju inte vara.

jag har svårt att tro att det är värmeproblem, men jag ska kolla.
datorn är nyinflyttad i mitt chassi och jag är näst intill pedantisk med att rengöra den så jag tror inte att damm är problemet.
hur gör man med chkdsk och Memtest86+? behöver man ladda ner?

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.5GHz med Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS Maximus VI HERO | ASUS STRIX GeForce GTX 1080Ti | EVGA Supernova 1000W | 500GB 850 EVO | Cooler Master Cosmos II | Corsair Vengeance PRO 1866MHz 16GB | Windows 10 |

Permalänk

kan inte vara något med att du har för lite kräm i nätaggregatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av albste294:

kan inte vara något med att du har för lite kräm i nätaggregatet?

Jag har extremt svårt att tro att det skulle vara mitt nya nätagg, på 850w, som skulle vara problemet. men tack ändå.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.5GHz med Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS Maximus VI HERO | ASUS STRIX GeForce GTX 1080Ti | EVGA Supernova 1000W | 500GB 850 EVO | Cooler Master Cosmos II | Corsair Vengeance PRO 1866MHz 16GB | Windows 10 |

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Om det är ok i memtest och du har installerat om grafikdrivrutinerna och nätaggregatet är ok....SÅ är det dags att testa antingen en återställningspunkt ifrån då du misstänker att felet uppstod(svårt ja vet!) ELLER installera om Windows. Det har ju pågått ett tag så installera om Windows och sedan alla senaste drivrutiner så borde det funka OM grafikkortet inte är kaputt!?

Lycka till!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jodda:

"datorn är nyinflyttad i mitt chassi"

Kolla så att allt sitter i ordentlig, inget som glappar?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Hej igen! jag fick en felrapport senast den dog och då stod följande:
Problemsignatur:
Problemhändelsens namn: BlueScreen
OS-version: 6.1.7601.2.1.0.768.3
Språkvariant-ID: 1053

Ytterligare information om problemet:
BCCode: 19
BCP1: 0000000000000020
BCP2: FFFFFA8007992EA0
BCP3: FFFFFA8007992F30
BCP4: 0000000004090004
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 768_1

Filer som hjälper till att beskriva problemet:
C:\Windows\Minidump\012214-38001-01.dmp
C:\Users\Joar\AppData\Local\Temp\WER-193519-0.sysdata.xml

Läs vår sekretesspolicy online:
http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=104288&clcid=0x041d

Om sekretesspolicyn online inte är tillgänglig kan du läsa vår sekretesspolicy offline:
C:\Windows\system32\sv-SE\erofflps.txt

Pls säg att ni vet vad felet är då.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.5GHz med Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS Maximus VI HERO | ASUS STRIX GeForce GTX 1080Ti | EVGA Supernova 1000W | 500GB 850 EVO | Cooler Master Cosmos II | Corsair Vengeance PRO 1866MHz 16GB | Windows 10 |

Permalänk
Medlem

Behöver det vara någon sarskild typ av skiva för att bränna ner Memtest på? (det nämndes inget om det i guiden iallafall)

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.5GHz med Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS Maximus VI HERO | ASUS STRIX GeForce GTX 1080Ti | EVGA Supernova 1000W | 500GB 850 EVO | Cooler Master Cosmos II | Corsair Vengeance PRO 1866MHz 16GB | Windows 10 |

Permalänk

är inte BCCode: 19 drivrutins problem eller trasigt ram minne.

Edit : Updatera alla drivturiner och kör memtest är svaret ifrån massor av sidor på google.

uppdaterad.
Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jodda:

Behöver det vara någon sarskild typ av skiva för att bränna ner Memtest på? (det nämndes inget om det i guiden iallafall)

DVD eller CD skrivbar ska räcka då programmet är väldigt litet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

är inte BCCode: 19 drivrutins problem eller trasigt ram minne.

Edit : Updatera alla drivturiner och kör memtest är svaret ifrån massor av sidor på google.

Kan det vara mina RAM-minnen som spökar? Är egentligen ganska rimligt då de också är från den där förbaskade HP-datorn jag hade för ett tag sen...
Ska köra memtest. och ehm,.. hur uppdaterar man drivisar då?

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.5GHz med Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS Maximus VI HERO | ASUS STRIX GeForce GTX 1080Ti | EVGA Supernova 1000W | 500GB 850 EVO | Cooler Master Cosmos II | Corsair Vengeance PRO 1866MHz 16GB | Windows 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jodda:

Kan det vara mina RAM-minnen som spökar? Är egentligen ganska rimligt då de också är från den där förbaskade HP-datorn jag hade för ett tag sen...
Ska köra memtest. och ehm,.. hur uppdaterar man drivisar då?

En fråga så här i all försiktighet. Jag förstår att du bärgat en del saker från din HP-dator. Har du bytt moderkort så hoppas jag att du installerade om Windows för annars har du problemet lokaliserat? Nytt chipset brukar kräva ominstallation för att det skall bli stabilt.

Sen en grej till, har du monterat moderkortet i din nya burk så kontrollera att du verkligen bara har distanser mellan plåt och moderkort på moderkortets monteringspunkter. De skall inte sitta någon annanstans. Kör du på HP´s moderkort så kan det skilja en del mot standardmoderkort gällande monteringspunkter. Om några distanser vart förmonterade i chassit så kan det sitta en och kortsluta bakom moderkortet.

Edit: Glömde ju det där med drivarna. En del gillar att ha detta program som hjälper till men jag har inte provat det själv så jag vet inte personligen hur bra det är. Kan dock tänka mig att det känns bra för dem som inte är så hemma på att hitta rätt drivrutiner för olika hårdvara. https://www.slimwareutilities.com/slimdrivers.php

Permalänk
Medlem

Det låter inte som hårddisken, brukar inte bete sig som du beskriver när den går sönder.
Har du klockat upp något?

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

En fråga så här i all försiktighet. Jag förstår att du bärgat en del saker från din HP-dator. Har du bytt moderkort så hoppas jag att du installerade om Windows för annars har du problemet lokaliserat? Nytt chipset brukar kräva ominstallation för att det skall bli stabilt.

Sen en grej till, har du monterat moderkortet i din nya burk så kontrollera att du verkligen bara har distanser mellan plåt och moderkort på moderkortets monteringspunkter. De skall inte sitta någon annanstans. Kör du på HP´s moderkort så kan det skilja en del mot standardmoderkort gällande monteringspunkter. Om några distanser vart förmonterade i chassit så kan det sitta en och kortsluta bakom moderkortet.

Edit: Glömde ju det där med drivarna. En del gillar att ha detta program som hjälper till men jag har inte provat det själv så jag vet inte personligen hur bra det är. Kan dock tänka mig att det känns bra för dem som inte är så hemma på att hitta rätt drivrutiner för olika hårdvara. https://www.slimwareutilities.com/slimdrivers.php

Helt korrekt, jag har inte nya RAM-minnen eller HDD.
MEN, jag har installerat om OS och jag använder nytt moderkort som jag är säker på att distanserna sitter rätt då jag följde manualen från chassit och mobo.
dessutom så har jag och en kompis varit med om vad som händer när inte alla distanser sitter i och då startar inte datorn överhuvudtaget (eller ja... då var det så iaf)
ska prova det programmet du länkade

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.5GHz med Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS Maximus VI HERO | ASUS STRIX GeForce GTX 1080Ti | EVGA Supernova 1000W | 500GB 850 EVO | Cooler Master Cosmos II | Corsair Vengeance PRO 1866MHz 16GB | Windows 10 |

Permalänk
Skrivet av Jodda:

Kan det vara mina RAM-minnen som spökar? Är egentligen ganska rimligt då de också är från den där förbaskade HP-datorn jag hade för ett tag sen...
Ska köra memtest. och ehm,.. hur uppdaterar man drivisar då?

Drivrutiner hittar du oftast på moderkortets hemsida,
Sen har du dom vanliga grafikkort drivrutinerna och webkamera mus osv men det finns på tillverkarens hemsida.

Memtest finns i UBCD, kan vara bra att fixa in det på ett usb och ha det sparat

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Hedersmedlem

Ta och redigera dina inlägg så blir tråden mer lättläst och inte så lång.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp hörni!
problemet är löst, nu fungerar alla spelen igen (perfekt i tid till fredag också!)
jag uppdaterade drivisarna med programmet som kerbo länkade (länk: https://www.slimwareutilities.com/slimdrivers.php )
och det löste problemet!

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.5GHz med Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS Maximus VI HERO | ASUS STRIX GeForce GTX 1080Ti | EVGA Supernova 1000W | 500GB 850 EVO | Cooler Master Cosmos II | Corsair Vengeance PRO 1866MHz 16GB | Windows 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jodda:

Tack för all hjälp hörni!
problemet är löst, nu fungerar alla spelen igen (perfekt i tid till fredag också!)
jag uppdaterade drivisarna med programmet som kerbo länkade (länk: https://www.slimwareutilities.com/slimdrivers.php )
och det löste problemet!

Då kanske man ska prova det!