Permalänk
Medlem

Precis byggt ihop dator, lite hjälp!

Hej!

Har två saker som inte fungerar,

1. Datorn verkar inte hitta Grafikkortet, det sitter i, jag får bild, jag har installerat drivrutiner och även valt att PCI Express ska vara aktivt i bios men i GeForce Experience står det att "Geforce expierence cannot optimize game on this computer" så är det ett förbud märke bredvid Geforce GTX 670 ... i MyRig står det dock att det är det grafikkortet jag har.. även i Enhetshanteraren, vad kan vara fel?

2. Datorn hittar inte mina två SSD hdd, även om jag lägger de på olika platser, dock hittar den alltid min vanliga HDD, vad kan vara fel här?

Permalänk
Medlem

har f.ö.
ASRock Z87 Extreme3 ATX
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
be quiet! Pure Power L8,730W
Geforce GTX 670
8gb ram

Permalänk
Medlem

Angående hårdiskarna kan du pröva att högerklicka på "Dator - Hantera - Diskhantering" och sedan ge SSD:en en bokstav.

Permalänk
Medlem

Du kan pröva att trycka på "Check för updates" under "Drivers" i Geforece-experience för att lösa det första problemet. Geforce experience är inte ett väl fungerande program, så du behöver inte oroa dig för att ditt grafikkort är sönder trots att programmet inte upptäcker grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fill1337:

Hej!

Har två saker som inte fungerar,

1. Datorn verkar inte hitta Grafikkortet, det sitter i, jag får bild, jag har installerat drivrutiner och även valt att PCI Express ska vara aktivt i bios men i GeForce Experience står det att "Geforce expierence cannot optimize game on this computer" så är det ett förbud märke bredvid Geforce GTX 670 ... i MyRig står det dock att det är det grafikkortet jag har.. även i Enhetshanteraren, vad kan vara fel?

Har du kopplat skärmen till grafikkortet eller moderkortet?

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lxaralex:

Har du kopplat skärmen till grafikkortet eller moderkortet?

Skrivet av Raz159:

Du kan pröva att trycka på "Check för updates" under "Drivers" i Geforece-experience för att lösa det första problemet. Geforce experience är inte ett väl fungerande program, så du behöver inte oroa dig för att ditt grafikkort är sönder trots att programmet inte upptäcker grafikkortet.

fungerade när jag tog check for updates xD tack!

Skrivet av Raz159:

Angående hårdiskarna kan du pröva att högerklicka på "Dator - Hantera - Diskhantering" och sedan ge SSD:en en bokstav.

dom finns inte där :/

vilket är väldigt märkligt, då jag har 4 stycken "slots" , man kan ta ut och in, vilken jag än sätter HDDn hittar datorn den, men de andra hittas inte :/
kan det ha något med BIOS att göra? någon inställning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fill1337:

dom finns inte där :/

vilket är väldigt märkligt, då jag har 4 stycken "slots" , man kan ta ut och in, vilken jag än sätter HDDn hittar datorn den, men de andra hittas inte :/
kan det ha något med BIOS att göra? någon inställning?

Kommer hårddisken över huvud taget upp i diskhanteraren? Kontrollera även att du satt in strömmen i hårddisken, bara för att vara på den säkra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raz159:

Kommer hårddisken över huvud taget upp i diskhanteraren? Kontrollera även att du satt in strömmen i hårddisken, bara för att vara på den säkra sidan.

bara disk C och en reserverad partion som skapades när jag isntallerade windows.
SSD fungerade tidigare då jag hade annat moderkort och så, och om jag lägger hårddisken i slot som SSD är och SSD där HDD är så gör det ingen skillnad :/

Permalänk
Medlem

Om du går in BIOS, finns hårddisken där då?

Permalänk
Medlem

Grafikkortet : jag hade samma problem och det löste sig genom att installera Management Engine Interface från moderkortstillverkarens hemsida ( ASUS i mitt fall) Asrocks i ditt fall.

edit : oops såg inte att du redan hade löst det problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raz159:

Om du går in BIOS, finns hårddisken där då?

Inga SSD, bara HDD.

Permalänk
Medlem

http://i.imgur.com/8JIywnD.png

ser lite märkligt ut i diskhanteraren, verkar som att NÅGOT finns där, men vad? :S

Permalänk
Medlem

Nu när jag bara körde med en SSD kom den fram, verkade som att de inte fugnerade med varandra (gör inte jättemycket då jag ska sälja den ena)

hur gör jag för att kopiera C till F och boota från den?

måste jag formatera om den först? (finns saker på den nämligen)

Permalänk
Medlem

Följ denna guide för att återställa informationen på hårddisken. http://www.sevenforums.com/hardware-devices/288692-disk-1-unk... Ska du sälja SSD:n? Kan du skicka info pch prisidé till mig i ett privat meddelande? Är nämligen intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raz159:

Följ denna guide för att återställa informationen på hårddisken. http://www.sevenforums.com/hardware-devices/288692-disk-1-unk... Ska du sälja SSD:n? Kan du skicka info pch prisidé till mig i ett privat meddelande? Är nämligen intresserad.

Löste det!

När jag hade båda i blev det raid på något sätt, tog ut den ena och då fanns den med i datorn och bios men gick inte boota ifrån.
Kunde då sedan välja vilken hårddisk som skulle vara den "aktiva" hårddisken, valde då SSDn och sedan fungerade även den andra!