Fundering kring överklockning (ivy brigde)

Permalänk
Medlem

Fundering kring överklockning (ivy brigde)

När jag letar runt både på svenska forum och utländska stöter jag på olika sätt att klocka din sandy/ivy brigde.

1. Du stänger av turbon och klockar upp systemet helt manuellt genom att ha en fast vcore spänning och en processor
som hela tiden oavsett idle eller load ligger på samma processorhastighet.

2. Du klockar enbart processorn när den använder sig av turbo mode men sätter en fast vcore spänning

3. Du klockar enbart processorn när den använder sig av turbo mode och låter bios sköta den automatiska strömförsörjningen.

Jag undrar egentligen vad de olika fördelarna och nackdelarna är med de olika metoderna och vad ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Finns det andra alternativ än ovanstående och som kanske har mer fördelar tro?

Permalänk
Avstängd

1 är lättast att nå höga klocks med, tack vare att allt är konstant.
2 är lätt att få stabilt och behålla viss strömsparsfunktion.
3 är strömsnålast, men kan kräva en del pillande för att hitta bra inställningar för spänningsvariation och -kompensation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

1 är lättast att nå höga klocks med, tack vare att allt är konstant.
2 är lätt att få stabilt och behålla viss strömsparsfunktion.
3 är strömsnålast, men kan kräva en del pillande för att hitta bra inställningar för spänningsvariation och -kompensation.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svar Då undrar jag:
alt 1, säg att man klockar upp till runt 4.2 -4.4, kommer det inte slita rätt mycket på ditt system när det körs såhär 24/7?
alt 2 kommer inte ens cpu och dator springa lika varmt hela tiden ändå med tanke på vcore är konstant även fast systemet inte klockar
upp vid idle och låg cpu användning?
alt 3 var det första jag provade men jag tyckte mitt bios höjde spänningen lite väl mycket på auto =(

Sista frågan, jag har läst flera gånger om offset både på vcore och på turbon. Om jag har förstått rätt så används det för
höja eller sänka vcoren vid särskilda situationer...? Tyyyyyp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dafuu:

Tack för svar Då undrar jag:
alt 1, säg att man klockar upp till runt 4.2 -4.4, kommer det inte slita rätt mycket på ditt system när det körs såhär 24/7?
alt 2 kommer inte ens cpu och dator springa lika varmt hela tiden ändå med tanke på vcore är konstant även fast systemet inte klockar
upp vid idle och låg cpu användning?
alt 3 var det första jag provade men jag tyckte mitt bios höjde spänningen lite väl mycket på auto =(

Sista frågan, jag har läst flera gånger om offset både på vcore och på turbon. Om jag har förstått rätt så används det för
höja eller sänka vcoren vid särskilda situationer...? Tyyyyyp

1. Processorn kommer vara gammal och utbytt innan du lär märka av nån "förslitning" ändå.

2. Tempen beror mer på loaden och klockfrekvens än på Vcore ensamt.
Nu vid låg load när jag sitter och skriver det här inlägget ligger exempelvis CPU:n på 32°C, med klocken på 4.8 GHz och Vcore 1.33 V (fast klockning, utan turbo boost).
Högre Vcore ger självklart aningen högre temps, men det är inga extrema skillnader vi snackar om inom de spänningsnivåer man vill hålla sig.

3. Det brukar åtminstone på lite bättre moderkort gå att styra hur mycket spänningen ska höjas, antingen med nån slags procentuell inställning eller ett offset-värde angett i hundradels volt.

Vill du ha lägst temps men ändå få ut nästan så mycket du kan av din processor är det en klockning med hjälp av turbo-multipliern och automatisk spänningskontroll som gäller, och behålla C-states på slaget. Då kommer processorn klocka ner sig till 800 MHz och löjligt låg spänning, men ändå kunna klocka upp sig till nånstans mellan 4.3 och 4.5, beroende på hur bra exemplar du fått.

Det gäller bara att pröva sig fram med inställningarna tills man får till det bra.
Vad man har för moderkort gör stor skillnad här.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

1. Processorn kommer vara gammal och utbytt innan du lär märka av nån "förslitning" ändå.

2. Tempen beror mer på loaden och klockfrekvens än på Vcore ensamt.
Nu vid låg load när jag sitter och skriver det här inlägget ligger exempelvis CPU:n på 32°C, med klocken på 4.8 GHz och Vcore 1.33 V (fast klockning, utan turbo boost).
Högre Vcore ger självklart aningen högre temps, men det är inga extrema skillnader vi snackar om inom de spänningsnivåer man vill hålla sig.

3. Det brukar åtminstone på lite bättre moderkort gå att styra hur mycket spänningen ska höjas, antingen med nån slags procentuell inställning eller ett offset-värde angett i hundradels volt.

Vill du ha lägst temps men ändå få ut nästan så mycket du kan av din processor är det en klockning med hjälp av turbo-multipliern och automatisk spänningskontroll som gäller, och behålla C-states på slaget. Då kommer processorn klocka ner sig till 800 MHz och löjligt låg spänning, men ändå kunna klocka upp sig till nånstans mellan 4.3 och 4.5, beroende på hur bra exemplar du fått.

Det gäller bara att pröva sig fram med inställningarna tills man får till det bra.
Vad man har för moderkort gör stor skillnad här.

tack för svaren!
Jag sitter på ett gigabyte z77x-udh3 moderkort med en intel i5 3570k samt 8gb ram. Chassi: obsidian corsair 550D samt en thermalright silver arrow sb-e på cpun. Förutom det 6 fläktar som blåser hej vilt all over the place hehe.

Jag är självklart ute efter så låga temperaturer som möjligt då jag har läst på att jag gärna inte ska över vissa temperaturer (varierar från guide till guide) därför känns det lite oroande att mina temperaturer redan känns höga då jag inte klockat ännu (dvs i turbo 3,8 ghz). I full load i OCCT lägger sig de varmaste kärnorna mellan 57-59 grader samt att den första kärnan i alla testar ligger runt 50 grader max. Känns varmt? (detta med i senaste testet så gott som max rpm från alla fläktar från cpu till chassifläktar)

En undran, vad står c-states för? Inte hört talas om det förut, och återigen tack för att du informerar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dafuu:

tack för svaren!
Jag sitter på ett gigabyte z77x-udh3 moderkort med en intel i5 3570k samt 8gb ram. Chassi: obsidian corsair 550D samt en thermalright silver arrow sb-e på cpun. Förutom det 6 fläktar som blåser hej vilt all over the place hehe.

Jag är självklart ute efter så låga temperaturer som möjligt då jag har läst på att jag gärna inte ska över vissa temperaturer (varierar från guide till guide) därför känns det lite oroande att mina temperaturer redan känns höga då jag inte klockat ännu (dvs i turbo 3,8 ghz). I full load i OCCT lägger sig de varmaste kärnorna mellan 57-59 grader samt att den första kärnan i alla testar ligger runt 50 grader max. Känns varmt? (detta med i senaste testet så gott som max rpm från alla fläktar från cpu till chassifläktar)

En undran, vad står c-states för? Inte hört talas om det förut, och återigen tack för att du informerar!

C-states är intels strömsparlägen för processorn.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

C-states är intels strömsparlägen för processorn.

Ohh jag är så dum, jag läste hela tiden att c-states skulle vara på slaget, men du menade såklart påslaget. Så fel det kan bli Ska fortsätta forska runt min klockning men vad jag gör nu är att försöka hitta lägsta spänningen med stock ghz och sedan utgå från det. Lyckats sänka tempen under load med en runt 3 grader på varje kärna hittills, vilket är uppmuntrande, följer den här guiden som jag tycker förklarar saker mycket bra:

guide som jag tittar igenom: http://www.overclock3d.net/reviews/cpu_mainboard/gigabyte_z77_overclocking_guide/1
samt denna videotutorial: http://www.youtube.com/watch?v=mBEeXajbG2o#t=94