Permalänk
Inaktiv

8GB VS 16 GB Ram

Tja , har funderat på att uppgradera dumburken till 16 GB ram, kör 8 nu för tillfället. Är det värt? Spelar mest på datorn men kör även ibland photoshop o sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

Tja , har funderat på att uppgradera dumburken till 16 GB ram, kör 8 nu för tillfället. Är det värt? Spelar mest på datorn men kör även ibland photoshop o sånt.

Det är värt om du behöver det, hur mycket minne använder du idag ?

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk

hade hellre köpt ett till 660 isåfall.

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Inaktiv

Jag har _aldrig_ använt mer än 6 GB av mina 16. Photoshop och illutrator med STORA dokument och Battlefield 4.

Permalänk
Medlem

På en speldator är det onödigt med mer än 8 gig men renderar du i ps och ae som jag så är det helt klart värt att uppgradera

Permalänk
Medlem

Gör du filmer, redigerar på Sony Vegas, After Effects och Premiere så är det värt 16 GB.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Om du redan har en dator med 8GB i, så hade jag struntat i det. Om du köper ny dator eller liknande, då hade jag skaffat 16GB

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Avstängd

Det kommer fler och fler 64-bit spel så det kan vara värt det om du tänkt spela sådana spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skuggan74:

Det kommer fler och fler 64-bit spel så det kan vara värt det om du tänkt spela sådana spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns inga sådana spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klappa:

Finns inga sådana spel.

Jasså, du verkar tydligen insatt och sitter på information om att inga 64-bit spel kommer i år?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Det kommer fler och fler 64-bit spel så det kan vara värt det om du tänkt spela sådana spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Du verkar ju vara insatt vilka spel har kommit som är på 64-bitars arkitektur?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puttefnasket:

Du verkar ju vara insatt vilka spel har kommit som är på 64-bitars arkitektur?

Läste du post #8 ens eller försöker du bara trolla?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Läste du post #8 ens eller försöker du bara trolla?

Skickades från m.sweclockers.com

Du skriver att det kommer fler och fler spel med 64-bit så min fråga är helt legitim, vilka är dom?

Permalänk
Medlem

Om du inte vet om du behöver 16 gig eller inte, så skulle jag tippa på att 8 räcker

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Du skriver att det kommer fler och fler spel med 64-bit så min fråga är helt legitim, vilka är dom?

World of Warcraft, Battlefield 4, Call of duty: Ghost

Tvivlar dock på att något av spelet använder mer än 4GB ram.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Entusiast
Skrivet av H4nsson:

World of Warcraft, Battlefield 4, Call of duty: Ghost

Tvivlar dock på att något av spelet använder mer än 4GB ram.

Jodå, Battlefield 3 använde i alla fall mer än 4GB RAM för mig när jag hade det vilket resulterade i feta FPS-drops och Battlefield 4 verkar också använda det.
Egentligen så kanske inte spelen själva riktigt använder det men man måste ju alltid ha lite RAM till operativsystemet också.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Nu var inte frågan "finns det några 64bitarsspel och använder deras processer verkligen mer än 4GB RAM?".

ONT: Som tidigare personer skrivit så finns det professionella applikationer som äter RAM till frukost (i.e. Photoshop vid redigering av stora bilder i RAW-format), själv har jag 16GB för att kunna köra lite olika virtuella maskiner samtidigt.

Om du funderar på att uppgradera från 8 till 16 så skulle jag rekommendera att du kör igång task manager (ctrl-shift-esc) och klickar på performancefliken.
Där kan du se en graf över hur mycket minne som används vid givna tidpunkter.
Kör sedan igenom de mest krävande grejerna du brukar köra och kolla hur din förbrukning ligger till.
Om du regelbundet kommer upp i 6,5-7,5GB minnesanvändning så finns det en god chans att du kommer att uppleva att maskinen känns avsevärt rappare med 16 elelr 12 GB

För spel rekommenderar jag att du uppgraderar ditt grafikkort eller köper ett till likadant för SLI (om ditt moderkort stöder det). Din processor kan hantera bra mkt mer bandbredd till GPU än ditt 660 använder idag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puttefnasket:

Du skriver att det kommer fler och fler spel med 64-bit så min fråga är helt legitim, vilka är dom?

Och du frågade vilka som "kommit" när jag klart och tydligt skrev att det "kommer", vilket du även själv tillkännager nu.

Tre spel som intresserar mig i år är Wildstar, Elderscrolls Online och GTA 5, dessa tre kommer med en 64-bits klient.

GTA 5 finns att läsa i SWEC nyheter, Wildstar har 64-bit klient redan och nedan är från ESO.

Greetings!
No worries, upon the release of the game it will launch with a 64-bit client.

Thank you for your continued interest and support!
 
Warm Regards,
The Elder Scrolls Online Team

 

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Själv kör jag med 8GB RAM och körde ett HD6970 [2GB] grafikkort innan när jag spelade COD Ghosts utan några problem... fick för några dagar sedan ett Gtx 780 [3GB] och nu klagar windows på för lite ledigt RAM .. och jag har inga andra program startade när jag spelar.... någon som har en bra förklaring till detta?

Permalänk
Medlem

Jag jobbar mycket i Photoshop/Lightroom och framför allt med många tunga RAW-bilder samtidigt. Märkte en markant skillnad när jag gick från 8GB till 16GB RAM. Från 16-32GB var det däremot ingen skillnad alls, så jag gick tillbaka till 16GB.

Men då du mestadels ska spela på datorn, så håller jag nog med övriga innan mig, som rekommenderat ett extra grafikkort istället.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av WhiteOnyx:

Själv kör jag med 8GB RAM och körde ett HD6970 [2GB] grafikkort innan när jag spelade COD Ghosts utan några problem... fick för några dagar sedan ett Gtx 780 [3GB] och nu klagar windows på för lite ledigt RAM .. och jag har inga andra program startade när jag spelar.... någon som har en bra förklaring till detta?

Låter som att du kör ett operativsystem som inte klarar mer än 8GB minne (Ram minne + minnet på grafikkortet)

Kör du kanske Windows 7 Home Basic?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Jag har alltid mer ram än jag behöver, först och främst vill jag aldrig sluta på ram, och jag vill inte använda pagefile heller, därför skall jag gärna ha mer ram än jag använder. Sen är det inte dyrt, sen har nya konsollerna kommat ut som har 8GB ram, skall fan inte ha mindre ram i min dator än i min PS4. Utom det då tror jag på att spel kommar ändras till 64bit applications mer och mer, grunden dem inte varit det förut är för att PS3/X360 jobbar på med 32bit bara, så varför utvekla spel till 64bit datorer?

Visa signatur

| Corsair Air 540 | Asrock Extreme 4 Gen 3 | i7 2600k @ 4.6GHz | H100i [120sp High Performance Push] | 12GB Corsair Vengeance Ram @1600MHz [1 block dog :(] | Gainward GTX 770 SLI "Phantom" | Sound Blaster Z | OCZ Agilit 3 60GB Win 8 System Disk |OCZ Agility 3 256GB Game Disk | 2TB Seagate SSHD | 2TB Western Digital | Asus VG248H | Sennheiser G4ME 360 | LG BH9230 "9.1 3D" Surround System |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Det kommer fler och fler 64-bit spel så det kan vara värt det om du tänkt spela sådana spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Skuggan74:

Och du frågade vilka som "kommit" när jag klart och tydligt skrev att det "kommer", vilket du även själv tillkännager nu.

Skickades från m.sweclockers.com

"Det kommer fler och fler" implicerar att det redan finns ett antal 64-bit spel utgivna.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FatherOfThree:

"Det kommer fler och fler" implicerar att det redan finns ett antal 64-bit spel utgivna.

Fo3

Hur ni än vrider och vänder på det så både finns och kommer det. Men det kan även betyda att det är fler och fler spel som är under utveckling, dvs kommande. Nekar du till att det redan finns spel med 64-bit klient?

Finns ett par listade #15 så jag tyckte det onödigt att duplicera informationen i den, men tydligen måste man skriva så att en femåring kan förstå för att folk inte ska gnälla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag har _aldrig_ använt mer än 6 GB av mina 16. Photoshop och illutrator med STORA dokument och Battlefield 4.

jag har använt 15gb av mina 16gb spelclienter, spel, webbsidor nån minecraft server, går om man vill, brukar aldrig använda mindre änn 8gb.

finns det så skall det användas

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Avstängd
Skrivet av H4nsson:

Låter som att du kör ett operativsystem som inte klarar mer än 8GB minne (Ram minne + minnet på grafikkortet)

Kör du kanske Windows 7 Home Basic?

Nope jag kör win 7 Ultimate 64bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skuggan74:

Det kommer fler och fler 64-bit spel så det kan vara värt det om du tänkt spela sådana spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer säkert fler spel som stöder 64-bit. Men att det skulle vara värt att gå från 8 till 16gig för spel i dagsläget är väl mindre troligt? Finns det något spel idag eller på gång närmsta tiden som skulle vara begränsat av 8 gig ram?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Entusiast
Skrivet av WhiteOnyx:

Själv kör jag med 8GB RAM och körde ett HD6970 [2gb] grafikkort innan när jag spelade COD Ghosts utan några problem... fick för några dagar sedan ett Gtx 780 [3gb] och nu klagar windows på för lite ledigt RAM .. och jag har inga andra program startade när jag spelar.... någon som har en bra förklaring till detta?

Vissa program och spel är direkt beroende av virtuellt minne (swap), varav de och/eller Windows gnäller på minneasbrist oavsett hur mycket ledigt fysiskt minne man än har. Orsaken kan vara för att diskutrymmet är slut, Max-värdet är för lågt satt eller att man stängt av swappen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Kommer säkert fler spel som stöder 64-bit. Men att det skulle vara värt att gå från 8 till 16gig för spel i dagsläget är väl mindre troligt? Finns det något spel idag eller på gång närmsta tiden som skulle vara begränsat av 8 gig ram?

MMO-spel skulle helt klart tjäna på att läsa in mer i minnet istället för att buffra från disken, speciellt i väldigt stora slag. Ska bli intressant att se Wildstar och ESO i end-game.

Men det är upp till var och en hur mycket man vill ha, spelar man bara 32-bit spel så räcker 4-6GB RAM beroende på OS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skuggan74:

MMO-spel skulle helt klart tjäna på att läsa in mer i minnet istället för att buffra från disken, speciellt i väldigt stora slag.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant! Bra tillägg. Men de MMOs som finns ute idag och skulle kunna dra nytta av mer RAM... drar de faktiskt nytta av mer RAM om det finns tillgängligt? Alltså, är de skrivna som så att de faktiskt kan dra nytta av större mängd minne om det finns tillgängligt eller menar du utifrån ett teoretiskt perspektiv?

Som WOW exempelvis... drar det 12 gig ram om man har 16 gig installerat eller håller det sig inom 6 gig användning ändå?

För om spelen ändå inte nyttjar den större mängden minne så spelar det mindre roll för TS uppgraderingsfråga.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled