Permalänk

Mystiska krasher

Halloj. Dator i sign.
Krashar av någon mystisk anledning sporadiskt...
Datorn blir inte varm...
Absolut högsta temp på min log... (Realtemp)

DATE TIME MHz CPU_0 CPU_1 CPU_2 CPU_3 LOAD% GPU
01/21/14 23:40:00 3600.05 62 64 61 66 87.5 61

Det är inte att CPU:n blir varm (Kliver inte över ovan tal någon gång i loggen)
Det är inte att GPU:n blir varm (ska ha ett Max på 100 har jag för mig, och 61 är ju då inget)
Det är inte att moderkortet blir varmt heller, har gott om luftflöde trots ett Lian Li chassi. Temp OK.
Det är inte BIOS/UEFI. Den krashade, jag har uppdaterat, den krashar fortfarande.
Det är inte Grafik-drivisar, det har krashat tidigare, har uppdaterat, det krashar fortfarande.
Ram-minnet har jag testat med windows inbyggda, vette f-n om det är tillförligtligt dock. Bra tips?

Samma typ av fel både i AC-Black flag som NFS The Run.

Bilden fryser, ljudet ballar ur (slowmotion på ljudet).
Sen låser den sig och startas om med reset-knappen.

Några bra tips på detta? Den krashar sporadiskt och jag kan få det att krasha efter en stunds spelande. Ibland efter några minuter, ibland efter några timmar. (Höhö... inte för att jag sitter o spelar i timmar, det hade ju varit nördigt)

Tacksam för hjälp i denna fråga utav bättre vetande

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem

Lägger min röst på nätagg och/eller minne. dra ned memtest och kör det i ett par timmar: http://www.memtest.org/
Om det går utan problem se om du kan få låna ett annat nätagg av någon för att prova.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Kan ju vara buggar i spelen också...

Kolla bara på BF4...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Minnet är min gissning, följ föregående talares länk, kör det under en natt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Kan ju vara buggar i spelen också...

Kolla bara på BF4...

/Homer_S

Det brukar resultera i CTD eller BSOD, inte total frysningar utan BSOD.

Visa signatur
Permalänk

Vad ni chansar brett
Googlade lite...
Tydligen kan d vara så att fabriksklockade grafikkort kan sitta på för låg voltage (troligtvis för att dom vill plocka poäng i watt-mätning)
Så jag skruvade upp den till 1075 istället för strax över 1000.
Har snurrat på i en timme av spelande iaf, men får fortsätta testa.
Kommenterar om det har löst sig så kan jag klarrapportera så kanske det hjälper någon annan o framtiden.
Återkommer...

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av adriankarlsson:

Vad ni chansar brett
Googlade lite...
Tydligen kan d vara så att fabriksklockade grafikkort kan sitta på för låg voltage (troligtvis för att dom vill plocka poäng i watt-mätning)
Så jag skruvade upp den till 1075 istället för strax över 1000.
Har snurrat på i en timme av spelande iaf, men får fortsätta testa.
Kommenterar om det har löst sig så kan jag klarrapportera så kanske det hjälper någon annan o framtiden.
Återkommer...

Låter lite underligt, underklockning kan ge lite instabilitet, men det brukar nästan alltid bli en BSOD av sådan typ av underklockning. Om det räcker att klocka upp den lite så är det ju perfekt men låter lite som en lustig lösning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Blir det

(50 sec)?

Detta har hänt mig men bara på HON och Estrenged: act 1.