Värt att vänta på Titan Ultra/GTX 790??

Permalänk
Medlem

Värt att vänta på Titan Ultra/GTX 790??

Halloj!

Nu är det så att jag har just införskaffat mig ett Zotac GTX Titan för ca 7,5k (demovara på komplett).
Men nu när jag sitter och läser lite, så verkar det som att nvidia kommer att släppa Titan Ultra och GTX 790 innan jul, med den otroliga prislappen
<1000$. Tittar man på de beryktade hårdvaruspecen så verkar just GTX 790 vara ett otroligt bra alternativ för mig, och jag får känslan av
att jag kastar pengar i sjön om jag behåller mitt nyinköpta titan.

http://videocardz.com/nvidia/geforce-700/geforce-gtx-790

Så, till frågan. Vad skulle ni ha gjort i mitt ställe, behållit kortet och hoppas att man inte blir ifrånsprungen av nyare kort om en månad, eller skicka tillbaka
kortet och sitta och rulla tummarna och hoppas att GTX 790/Titan Ultra inte får tokigt höga prislappar? Det är ju som sagt 7k jag har spenderat, men kan gladeligen spendera 1500 kr till om de ovanstående specifikationerna skulle råka stämma (eller ens vara i närheten!).

Vad tycker ni?

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Skrivet av siggen:

Halloj!

Nu är det så att jag har just införskaffat mig ett Zotac GTX Titan för ca 7,5k (demovara på komplett).
Men nu när jag sitter och läser lite, så verkar det som att nvidia kommer att släppa Titan Ultra och GTX 790 innan jul, med den otroliga prislappen
<1000$. Tittar man på de beryktade hårdvaruspecen så verkar just GTX 790 vara ett otroligt bra alternativ för mig, och jag får känslan av
att jag kastar pengar i sjön om jag behåller mitt nyinköpta titan.

http://videocardz.com/nvidia/geforce-700/geforce-gtx-790

Så, till frågan. Vad skulle ni ha gjort i mitt ställe, behållit kortet och hoppas att man inte blir ifrånsprungen av nyare kort om en månad, eller skicka tillbaka
kortet och sitta och rulla tummarna och hoppas att GTX 790/Titan Ultra inte får tokigt höga prislappar? Det är ju som sagt 7k jag har spenderat, men kan gladeligen spendera 1500 kr till om de ovanstående specifikationerna skulle råka stämma (eller ens vara i närheten!).

Vad tycker ni?

Hejsan

Jag har suttit i samma tankar, om man ska vänta med skillnaden att jag inte har köpt något nytt kort än.

Är enormt sugen på ett nytt kort då jag sitter med ett gammalt ATI 5870 med 2gb minne.

Så jag har tänkt så här:

Ett titan ultra bör nog vara snabbt så det räcker till och speciellt till spel som inte är optimerat för dual gpu måste det vara snabbare. Men å andra sidan så blir spel mer och mer optimerat för minst dual gpu och om det skulle vara så att ett spel inte är optimerat fullt ut så är en 780 kärna vara snabbt nog ändå att spela med.

I din sits som sitter med ett bra kort så skulle jag överväga att skicka tillbaks det om du vill ha ett dualkort för det jag har hört om 790 kortet så kommer det vara ett grymt kort. Men det beror även på hur mycket arbete du vill lägga ner och sen om du har tålamod att vänta. Sen vet jag inte vilket kort du hade innan ert nuvarande kort, om det duger att spela med så länge.

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge, eller var det alltid för länge ;-P

Så tänker iaf jag, vet inte om det hjälpte dig något.

Lycka till iaf hur du nu gör.

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem

OM det skulle dyka upp ett 790 vilket inget tyder på då AMD inte konkurrerar tillräckligt hårt att behov finns av detta kortet så skulle instegspriset vara MINST 10 loppor och det för ett kort med bara 3GB Vram då det givetvis baseras på defekta 780 kretsar och 3Gb per GPU.
Titan Ultra/Black finns heller inget behov utav då titan mer än väl är lika bra idag som i februari 2013, dock betydligt sämre köp idag än då när det visade sig vara ett av dom bättre man kunde göra vid den tiden då det kommer hålla längre än sina småsyskon 780/Ti.
Detta "kortet" var bara en pulvermålad kylare av användare som sedan spårade ur totalt med uppdiktade specs.

Behåll titan och titta framåt minst ca 1-2 år i tiden på stora Maxwell eller Volta.
DÅ kan du fundera på uppgradering om du är normalanvändare med 1080-1600p konfigurationer upp till 3x30".
Först vid 4k/UHD bör du fundera på Maxwells stora krets mera allvarligt än andra användare som idag lever gott med titan och dess 6Gb Vram du inte använder fullt ut, inte ens 3Gb vram används fullt ut idag annat än av dom som inte vet vad dom sysslar med och dränker prestanda med meningslösa placebos istället för effektivare varianter som inte tar prestanda.

Kasta ut originalBIOS med GPU Bugg2 som bara stryper kortet och in med customvariant som släpper lös kortet så får tom. Classifedvarianter av 780 problem att hänga på.

Permalänk
Medlem

Detta dök upp på videocardz nyss. Skulle inte kalla det för världens mest tillförlitliga källa, men kanske intressant för någon

Citat:

http://videocardz.com/48533/nvidia-launch-geforce-gtx-titan-black-edition-geforce-gtx-790

NVIDIA GeForce GTX TITAN Black Edition

Let me start by saying this is probably the same card I’ve been writing about few weeks ago — GTX 780 Ti Black Edition. All we know for sure is that it’s a TITAN replacement and it would supposedly come with a black cooler.

The new TITAN would sport the same GPU as GTX 780 Ti, only TITAN BLACK would have higher double precision computing performance, thus more FP64 CUDA cores. The GTX TITAN Black Edition is also said to feature 6GB memory buffer. This is twice as much as GTX 780 Ti, and it pretty much confirms we won’t be seeing any 6GB Ti’s.

The rest is pretty much well known, TITAN BLACK has 2880 CUDA cores, 240 TMUs and 48 ROPs.

NVIDIA GeForce GTX 790

The new TITAN will not replace GTX 780 Ti in terms of performance. TITAN series are basically a bridge between Quadro and GeForce models. Most gamers would still stick to the 780 Ti, because of the better price and similar performance.

That said, NVIDIA can’t do anything more than launch a first dual-GPU model from 700 series.

I already posted the possible specs of GTX 790. I could not verify those numbers, so please treat them with a grain of salt. Some sites took it too serious and posted them as ‘leaked’, as if it was a solid information.

GeForce GTX 790 won’t feature full GK110 cores. Instead we are expecting two 2496 CUDA-packed processors giving 4992 in total. What is also interesting is that GTX 790 will not have dual 384-bit interface, but 320 . This will also mean it won’t have 2x 6GB memory, but 2x 5GB configuration instead, that’s 10GB in total.

For those wondering why on earth would it not have full configuration, the answer is simple — power consumption. NVIDIA is aiming at 300W TDP, which is only possible with a cut-down components and lower clocks.

The GeForce GTX 790 is expected to launch shortly after GTX TITAN Black, most likely in February, maybe even in March.

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk
Medlem

Men *svordom* vad trött jag blir! Efter att ha skjutit upp och skjutit upp köp av ny speldator och ju bestämt mig läser jag denna tråd!

Vad göra nu då? Vet att allt är rykten men med min tur så om jag köper nu släpps allt inom en månad. Väntar jag dröjer allt till nästa år.

"Måste" AMD och Nvidia släppa nya kort så ofta?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Men *svordom* vad trött jag blir! Efter att ha skjutit upp och skjutit upp köp av ny speldator och ju bestämt mig läser jag denna tråd!

Vad göra nu då? Vet att allt är rykten men med min tur så om jag köper nu släpps allt inom en månad. Väntar jag dröjer allt till nästa år.

"Måste" AMD och Nvidia släppa nya kort så ofta?

man får helt enkelt köpa det som passar din budget om du inte vill ha det nyaste och inte bryr dom om vad det kostar då.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Men *svordom* vad trött jag blir! Efter att ha skjutit upp och skjutit upp köp av ny speldator och ju bestämt mig läser jag denna tråd!

Vad göra nu då? Vet att allt är rykten men med min tur så om jag köper nu släpps allt inom en månad. Väntar jag dröjer allt till nästa år.

"Måste" AMD och Nvidia släppa nya kort så ofta?

Kommer alltid komma nya kort... man blir sittandes i all evighet om man ska vänta på nästa generation som alltid är "runt hörnet"

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Intressant. Ska bli kul att se om ryktena har någon substans.

790 känns som en logisk uppgradering nästan. Eller så väntar jag till Maxwell.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Beginner:

Men *svordom* vad trött jag blir! Efter att ha skjutit upp och skjutit upp köp av ny speldator och ju bestämt mig läser jag denna tråd!

Vad göra nu då? Vet att allt är rykten men med min tur så om jag köper nu släpps allt inom en månad. Väntar jag dröjer allt till nästa år.

"Måste" AMD och Nvidia släppa nya kort så ofta?

Det handlar om att hålla sig uppdaterad då för lång tystnad sänker intresset, vi tycker att de översvämmar marknaden men intressenter för amd/nvidia uppskattar detta.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Kommer alltid komma nya kort... man blir sittandes i all evighet om man ska vänta på nästa generation som alltid är "runt hörnet"

Jag vet. Fastnat i den fällan rejält nu!

Var på väg att köpa burk i höstas. Då började "åhå, 290x snart. Väntar" och sen har det rullat på. Är nu inne på tanken att köpa 780 Ti, eventuellt Classified men om Black Edition står runt hörnet.....

Å andra sidan så kanske det är rejäl overkill. (?)

För att koppla tillbaks till trådens ämne. Jag vete fasen hur jag hade gjort. Som ni ser har jag ju ångest vad jag själv ska göra med köp.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Jag hade nog lämnat tillbaka Titanen och köpt ett EVGA Classy eller Kingpin för typ samma pengar och överklocka det Tror också 790 kommer att kosta minst 8-9 lax.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

780ti är ju bättre än titan och kostar under 7000kr så vad ska man med Titan till då?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Kraniet:

780ti är ju bättre än titan och kostar under 7000kr så vad ska man med Titan till då?

6GB VRAM, Double DP.
Kortet släpptes väldigt långt innan.

Jag är tok nöjd då jag köpte 3x Titan vid Release och verkligen gjort jobbet och betalt av sig.

Skulle aldrig köpa 780ti idag, skulle köpt 780 alla dagar i veckan.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraniet:

780ti är ju bättre än titan och kostar under 7000kr så vad ska man med Titan till då?

Titan har mer minne vilket är bra vid högre upplösning, t.ex 1440p eller 4K. Ju högre upplösning på skärmen ju mer RAM på grafikkortet behövs för att få bra flyt. Vid 1080 är ett Titan tyvärr poänglöst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har suttit i samma sits som andra här i tråden och väntat på rätt grafikkort att köpa och insett att det alltid kommer komma något bättre. Då jag kommer köra en hög upplösning på flera skärmar så har jag för närvarande lutat åt AMD med sina 4Gb.
Men då de flesta butiker får sina partnertillverkade 290x nu i slutet av månaden (preliminärt). Så har jag inger emot att avvakta 1-2 veckor till för att se om det finns någon substans i dessa rykten.

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

6GB VRAM, Double DP.
Kortet släpptes väldigt långt innan.

Jag är tok nöjd då jag köpte 3x Titan vid Release och verkligen gjort jobbet och betalt av sig.

Skulle aldrig köpa 780ti idag, skulle köpt 780 alla dagar i veckan.

Känns inte som att Double DP är ett försäljningsargument om man spelar dock 6GB VRAM är det dock, iaf om man kör 1600p enligt min mening

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mocka:

Känns inte som att Double DP är ett försäljningsargument om man spelar dock 6GB VRAM är det dock, iaf om man kör 1600p enligt min mening

Nej men det säljs som DP kort och Spel kort

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jaha... var dag med nvidia så är man en dag närmre att bli yrkeskriminell känns det som

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2