Diskdefragmenteraren optimerar inte SSD:n

Permalänk
Inaktiv

Diskdefragmenteraren optimerar inte SSD:n

Det är inställt att optimisera ssd:n varje vecka men det står att det var 19 dagar sedan. Den verkar inte fungera som den ska.

Någon annan med liknande problem?

Edit: Innan ni som inte verkar ha koll och skriver att jag inte ska köra defragmentering så kan jag nämna att Windows 8 kör TRIM kommando och "INTE" defragmentering på SSD-enheter.

Permalänk
Medlem

Du vill inte defragmentera ssdn vilket Windows vet om så det är väl som det ska där.

EDIT: ja, kan ju vara bra att skriva vad du har för OS om du vill ha "bra svar" och inte svar från oss "okunniga".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du ska absolut inte ha defragmentering aktiverat på en ssd, windows brukar själv förstå det och avaktivera det. Det skriver på ssd:n helt i onödan och du kommer få sämre prestanda om alla relaterade data finns på samma ställe istället för utsprid på ssd:n.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Avstängd

Klappahänderna Som alla säger här så man förstör/slösar på hårdisken om man gör detta så du får tacka att den inte gör detta.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Du vill inte defragmentera ssdn vilket Windows vet om så det är väl som det ska där.

Skrivet av Gulketchup:

Du ska absolut inte ha defragmentering aktiverat på en ssd, windows brukar själv förstå det och avaktivera det. Det skriver på ssd:n helt i onödan och du kommer få sämre prestanda om alla relaterade data finns på samma ställe istället för utsprid på ssd:n

Från och med Windows 8 kan du inte defragmentera en SSD, punkt. Defragmentera byts i stället mot en annan funktion "Optimera" - det vill säga TRIM.

Det är det OP frågar om.

Permalänk
Medlem

Kolla ifall SSD tillverkaren har någon egen programvara. Jag trimmar min med Intel Toolbox t ex.

Permalänk
Medlem

Normalt ska det inte behövas, då TRIM enligt vad jag vet körs i bakgrunden då och då i Windows (från och med 7:an) per automatik, när ssd:n inte belastas.

Kan om inte annat tänka mig att optimerings-tasken bara körs om det verkligen behövs.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Löste själv detta genom att göra en .bat fil som körs varje gång jag startar datorn, "koden" i min batfil är:

defrag E: /O /E /H

/O - Perform the proper optimization for each media type.
/E - Perform the operation on all volumes except those specified. (Har E: specificerad eftersom att jag inte vill köra defrag på den varje gång datorn startar.)
/H - Run the operation at normal priority (default is low).

Finns såklart fler alternativ som du kan se om du skriver "defrag ?"

Resultatet är att TRIM körs på min SSD varje gång datorn startar och min hårddisk lämnas ifred.

Hmm nu när jag tänker på det så kan defrag kommandot behöva ha admin rättigheter vilket blir ett problem om man har en .bat fil på autostart, dock inget problem för mig då jag inte har UAC på (dvs .bat filer körs som admin by default)

Edit: Sen om det är säkert att köra TRIM så ofta vet jag inte. XD

Permalänk
Skrivet av Tranceguy:

Klappahänderna Som alla säger här så man förstör/slösar på hårdisken om man gör detta så du får tacka att den inte gör detta.

Ju mer du skriver på din SSD ju mindre blir livstiden på den. Källa// Linustechtips, Tech of tomorrow, Hardware Canucks och PC perspective.

Visa signatur

Acer 24" 144hz Predator Gigabyte GeForce GTX 770 4GB Evo Intel Core i7 4790K@MSI Z87-G45 Gaming 32GB Ram

Permalänk
Medlem

Till TS: Har du ett problem med SSD:ns prestanda? Kör några benchmarks och se om det ser illa ut. TRIM (och GC) borde ske allt eftersom du använder disken.

Till övriga:
Det är ett väldigt liv kring livslängden på SSD. Däremot är det ytterst få trådar där personer skriver om hur de blivit drabbade av livslängdsproblem. De flesta faktiska problem som lett till dataförlust har varit relaterade till hårdvarufel, firmwareproblem eller inkompabilitet, inte utslutning av flashkretsarna.

Tänk om det vore samma diskussion kring alla komponenter i datorn, då hade ingen kunnat köpa en laptop utan att bli avrådd då den högre temperaturen på komponenterna leder till markant kortare livslängd.

Off topic så kör jag en Intel 80GB g2 som systemdisk med swap och har gjort så sedan den kom ut på marknaden. Med skrämselpropagandan om SSD borde min disk ha dött redan på inköpsdagen, men den fortsätter att tugga på, år efter år.

Jag är medveten om förslitningen som görs och anser det vara värt det. Den dagen min server blir av med sin systemdisk på 80GB går jag och köper en ny (för ett par hundralappar) istället för att konstant oroa mig om det är en fråga om ökat slitage.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Hmm nu när jag tänker på det så kan defrag kommandot behöva ha admin rättigheter vilket blir ett problem om man har en .bat fil på autostart

Lägg in kommandot i Task Scheduler i stället; då man får bättre kontroll över när det ska köra - samt har möjlighet att specificera om det ska ha eskalerade privilegier.

Permalänk
Medlem

Största anledningen att inte defragmentera en SSD är att det inte förbättrar prestandan.

Skrivet av adamq10:

Till TS: Har du ett problem med SSD:ns prestanda? Kör några benchmarks och se om det ser illa ut. TRIM (och GC) borde ske allt eftersom du använder disken.

Till övriga:
Det är ett väldigt liv kring livslängden på SSD. Däremot är det ytterst få trådar där personer skriver om hur de blivit drabbade av livslängdsproblem. De flesta faktiska problem som lett till dataförlust har varit relaterade till hårdvarufel, firmwareproblem eller inkompabilitet, inte utslutning av flashkretsarna.

Tänk om det vore samma diskussion kring alla komponenter i datorn, då hade ingen kunnat köpa en laptop utan att bli avrådd då den högre temperaturen på komponenterna leder till markant kortare livslängd.

Off topic så kör jag en Intel 80GB g2 som systemdisk med swap och har gjort så sedan den kom ut på marknaden. Med skrämselpropagandan om SSD borde min disk ha dött redan på inköpsdagen, men den fortsätter att tugga på, år efter år.

Jag är medveten om förslitningen som görs och anser det vara värt det. Den dagen min server blir av med sin systemdisk på 80GB går jag och köper en ny (för ett par hundralappar) istället för att konstant oroa mig om det är en fråga om ökat slitage.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Inaktiv

Herregud jag kanske skulle nämna att defragmenteraren i Windows "INTE" jag säger igen "INTE" defragmenterar ssdn. Den optimiserar alltså kör ett TRIM kommando.

Ja jag kör Windows 8, jag kanske borde ha nämnt det. I Windows 7 ska man dock absolut inte köra defragmenteraren med en SSD men där är den å ena sidan avstängd för just SSD.

Jag trodde ni hade mer koll än så här. Får fråga på ett annat ställe istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eXale:

Från och med Windows 8 kan du inte defragmentera en SSD, punkt. Defragmentera byts i stället mot en annan funktion "Optimera" - det vill säga TRIM.

Det är det OP frågar om.

Tack du förstod! Mindre kan man säga om andra som inte har koll alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Jag trodde ni hade mer koll än så här. Får fråga på ett annat ställe istället.

Skrivet av Klappa:

Tack du förstod! Mindre kan man säga om andra som inte har koll alls.

Med en dåligt ställd fråga får du självklart dåliga svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Tack du förstod! Mindre kan man säga om andra som inte har koll alls.

Ja men då så, allt är som det ska så sluta klaga.

Och sök gärna på något annat ställe så ska du se att du inte får bättre svar än du redan fått...Hej på dig!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Med en dåligt ställd fråga får du självklart dåliga svar.

Den var ju bra ställd, jag fattade ju och jag är rätt dum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Den var ju bra ställd, jag fattade ju och jag är rätt dum

Då antar jag att du använt Windows 8 och kanske även diskdefragmenteraren? Vilket en stor andel av Swecs medlemmar inte gjort. Man måste tänka på att alla inte har samma erfarenheter som en själv när man formulerar en fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Lägg in kommandot i Task Scheduler i stället; då man får bättre kontroll över när det ska köra - samt har möjlighet att specificera om det ska ha eskalerade privilegier.

Ja man kanske borde ta en titt på Task Scheduler, samma .bat fil gör dock några andra saker också för mig som jag skulle behöva ha gjort varje uppstart, går detta med Task Scheduler också?
Edit: Kollade precis och det går.
Edit 2: Herregud vad onödigt komplicerat allt blev med Task Scheduler, det jag hade i en .bat fil som jag kör vid start blev till 2 .bat filer och 3 tasks som jag sedan ändå inte kunde få att fungera korrekt... Jävlar vad svårt allt blir när man blir instängd till att bara kunna start ett program med Task Scheduler, sedan kan jag inte säga att en task ska triggas av en annan task (skulle behöva sätta upp ett intervall där första tasken startar ett program (och annat) och sedan triggar en andra task som väntar kanske 5 sekunder och sedan dödar programmet som startade.. men det är vad jag ser typ omöjligt.. vafan det är ju enklare att skriva ett helt program i C++ för det jag vill än att använda Task Scheduler! XD

Förlåt för off-topic btw.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klappa:

Det är inställt att optimisera ssd:n varje vecka men det står att det var 19 dagar sedan. Den verkar inte fungera som den ska.

Någon annan med liknande problem?

Du ska aldrig någonsin defragmentera en SSD, dom kan gå sönder/livslängden förkortas

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blazin87:

Du ska aldrig någonsin defragmentera en SSD, dom kan gå sönder/livslängden förkortas

#14315428