Permalänk
Medlem

Bytte grafikkort, typ fastnar

Hejsan alla på Sweclockers!

Jag har en Acer Predator g3120 som jag va väldigt nöjd med tills mitt FD grafikkort gick sönder. Bytte till ett GT 210 för stunden, men nu för några veckor sedan så köpte jag ett GIGABYTE GEFORCE GTX 650 OC 1GB.

När jag skulle sätta in det i datorn så fastnade den i någon meny som jag inte vet vad det heter.. Skit samma slänger in en bild så ni får se. I denna menyn så stog det "DEL : enter bios setup F12: display boot menu" funkade inte att klicka på varken DEL elller F12 så jag startade om datorn och spam klickade på F12 och då står det Please wait... så jag väntade ut det i någon timme innan jag fick nog och bytte tillbaka till mitt gamla grafikkort och tog bort mina gamla drivrutiner till grafikkortet samt uppgradera mina moderkorts drivrutener. Funkade inte heller. Kan ju tillägga att det tog ungefär 2 sekunder från att det jag startade datorn till att menyn kom upp så jag hinner inte starta i felsäkertläge eller liknande! Extremt tacksam för svar!!

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att en kompis testade grafikkortet i sin dator idag och det funkade för honom!

Permalänk

Clear CMOS ?
Kolla så strömkontakterna sitter i grafikkortet ?
Testa en annan PCI slot.
Nättagget ? för klent ? testa annat ?

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

Clear CMOS ?
Kolla så strömkontakterna sitter i grafikkortet ?
Testa en annan PCI slot.
Nättagget ? för klent ? testa annat ?

a

Har inget annat PCI slot, Nätagget är på 500 och grafikkortet ligger på 450w. Strömkontakterna sitter i grafikkortet!
inga fler idéer om vad det kan vara?

Permalänk
Medlem

Googla moderkortet och grafikkortet. Kanske är något problem där emellan, inte hört om just 6-serien men vet att det var en hel del som hade problem med 7-serien när den kom med vissa moderkort/revisioner.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av xR1ze:

a

Har inget annat PCI slot, Nätagget är på 500 och grafikkortet ligger på 450w. Strömkontakterna sitter i grafikkortet!
inga fler idéer om vad det kan vara?

och den fungerar om du slänger i din gamla GT210 ?
Vet inte varför den vill att du ska välja boot options för när du har bytt grafikkort, låter mer som du kanske råkat dra ur strömsladden till hårddisken.

Vet inte heller vilken av Predator g3120 du har då det kom ut en med bulldozer och 560ti och en med athlon och 550.
Tycker dock att upgradera till ett 650 inte bör göra så den slutar fungera.

650 är också klenare och strömsnålare än 560ti / 560 / 550ti.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Googla moderkortet och grafikkortet. Kanske är något problem där emellan, inte hört om just 6-serien men vet att det var en hel del som hade problem med 7-serien när den kom med vissa moderkort/revisioner.

Så du menar att det kan vara moderkortet som är inne och spökar alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

och den fungerar om du slänger i din gamla GT210 ?
Vet inte varför den vill att du ska välja boot options för när du har bytt grafikkort, låter mer som du kanske råkat dra ur strömsladden till hårddisken.

Vet inte heller vilken av Predator g3120 du har då det kom ut en med bulldozer och 560ti och en med athlon och 550.
Tycker dock att upgradera till ett 650 inte bör göra så den slutar fungera.

650 är också klenare och strömsnålare än 560ti / 560 / 550ti.

Precis! Just därför köpte jag den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xR1ze:

Så du menar att det kan vara moderkortet som är inne och spökar alltså?

Det är bara en ren gissning, men visst kan det vara det om det är ett gammalt moderkort eller en gammal revision.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Det är bara en ren gissning, men visst kan det vara det om det är ett gammalt moderkort eller en gammal revision.

hmm, så man kan ha för gammalt moderkort?.. Känns inte som det eftersom det datorn bara är 2 år gammal.

Permalänk
Medlem

KAn vara så jag sitter med ett Z77-UD3 kort bytte från ett gtx 560 till et gtx 760. Då fick jag lov att uppdatera bios för att kunna använda grafikkortet. Fastnade på POST annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xR1ze:

hmm, så man kan ha för gammalt moderkort?.. Känns inte som det eftersom det datorn bara är 2 år gammal.

Det har inte direkt med ålder att göra. Det verkar helt enkelt vara så att vissa moderkort ibland behöver en biosuppdatering för att fungera med vissa grafikkort. Exakt vad detta beror på har jag aldrig sett något bra svar på.

Men det verkar som sagt inte ha något med ålder att göra. Jag har t.ex. kört ett GTX 770 på ett 7 år gammalt Asus P5W DH Deluxe och det fungerade galant. Jag har även sett folk med förhållandevis nya moderkort, 1-2år, få problem med 700 serien.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xR1ze:

hmm, så man kan ha för gammalt moderkort?.. Känns inte som det eftersom det datorn bara är 2 år gammal.

Jo, fast som jag sa: bara hört om det när det gäller 7-serien, men det kan vara värt att kolla upp.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2