Ny GPU, PSU och chassi - skärmen får ingen signal

Permalänk
Medlem

Ny GPU, PSU och chassi - skärmen får ingen signal

God kväll!

Vill bara kort börja med att säga att jag kanske gett mig in på lite djupt vatten, då jag endast byggt ihop två datorer tidigare vilket var många år sedan, så var redo på att det kan ha begåtts x antal nybörjarmisstag i projektet som beskrivs nedan. Inget fel är för dumt för att kunna ha skett här.

Jag har precis genomfört en flytt av komponenter från min gamla Acer Aspire X3995 till ett nytt chassi, tillsammans med ett "nytt" GTX 480 och ett 1000w corsair-nätagg. Det jag flyttat med från Acern är alltså moderkortet (Acer DIB75L, flexATX), hårddisken (med OS installerat), processorn (i7 3770) ramminnena, DVD-läsaren och nätverkskortet, som jag ännu inte satt i. Tidigare satt ett GeForce GT630 (low profile) i PCI-Express-slotten, så att jag har alltså aldrig använt den inbyggda grafikkretsen via moderkortet.

Nu är problemet att jag inte får någon signal från grafikkortet till skärmen vid uppstart.

- Inga pip/blink eller annat som antyder att något är fel
- Grafikkortet är inkopplat med 6+2 samt 6-pinskablarna markerade med PCI-E
- Grafikkortets fläkt kör igång, så det får i alla fall ström
- Moderkortet har en inbyggd VGA-port, men den ger inte heller någon signal (ej testat helt utan 480:t isatt)
- Chassifläktarna, CPU-fläkten och allt verkar lira som de ska.

Mina teorier/funderingar:

- Kan det vara så att 480:t inte sitter hela vägen ner i slotten? Hur vet man om det gör det? Anledningen att jag tror att det kan vara felet är att led/powerknappspinsen till chassit sitter i linje med grafikkortet på moderkortet, så att när man trycker ner det så tar dessa emot. Men utan att ha dem i kan jag väl inte ens starta upp datorn, eller?
- Kan det vara så att moderkortet inte accepterar det nya grafikkortet och därför inte använder det för att sända ut en signal?

Vad kan jag göra eller testa för att få igång allt? Tacksam för all hjälp jag kan få!

(Säg till om jag ska fotografera något och lägga upp, om det hjälper er att hjälpa mig)

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

Här är en högupplöst bild på hur moderkortet ser ut

http://images.esellerpro.com/2131/I/102/664/1.JPG

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

Om nu moderkortet har någon grafikutgång, prova med den istället för grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Om nu moderkortet har någon grafikutgång, prova med den istället för grafikkortet.

Skrev "- Moderkortet har en inbyggd VGA-port, men den ger inte heller någon signal (ej testat helt utan 480:t isatt)".

Måste man ta ut 480:t för att datorn ska välja att använda den porten? BIOS lär vara inställt på att köra från PCI-E-slotten, men den kanske bortser från det om inget sitter där i?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

Update: När jag tar ur 480:t ur datorn och testar att boota från VGA-porten så går det bra. Kommer in i både windows och i BIOS men där finns ju inget vettigt (vad jag kan se) som påverkar PCI-expressportens funktion. Vad ska jag isf söka efter?

Testade dessutom att ta ur batteriet på moderkortet och lät det vara ur några minuter. Satte i allt igen och startade upp, men ingen som helst skillnad.

BIOS-versionen är 2.15.227 - tror ni att det kan hjälpa att uppdatera BIOS?

Tror ni att allt löser sig om jag köper ett helt nytt moderkort? Vilka andra problem kan uppstå då? Jag tänker på t.ex. kompatibilitet med den nuvarande operativsystemsinstallationen..

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

Tror absolut att det kan hjälpa att uppdatera bios till senaste. Byggde en kompis dator förra veckan och vi hade samma problem som dig. Vi uppdaterade bios och allt fungerade galant! Prova det. lycka till mvh flaha

Visa signatur

MSI P67A-GD55 REV B3 | Intel Core i5 2500K 4.2 GHz | Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Gigabyte GeForce GTX 580 | XFX 750W | Fractal Design R3 | Corsair h50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaha:

Tror absolut att det kan hjälpa att uppdatera bios till senaste. Byggde en kompis dator förra veckan och vi hade samma problem som dig. Vi uppdaterade bios och allt fungerade galant! Prova det. lycka till mvh flaha

This.

Är du säker att du har ett tillräckligt kraftigt psu till grafikkortet förresten?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Vilken av de tre utgångarna på 480 använder du? Dvi närmast moderkortet tror jag är standard porten och om du använder hdmi porten så är det inte säkert du får bild innan windows har laddat drivrutiner. Har för mig att det var något sådant på mitt 480. 680 jag har nu ger visserligen bild på hdmi om de andra inte används.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Vilken av de tre utgångarna på 480 använder du? Dvi närmast moderkortet tror jag är standard porten och om du använder hdmi porten så är det inte säkert du får bild innan windows har laddat drivrutiner. Har för mig att det var något sådant på mitt 480. 680 jag har nu ger visserligen bild på hdmi om de andra inte används.

Har inte testat miniHDMI-porten, utan endast de två DVI. Provade båda vid varje försök då jag var osäker på vilken som var den huvudsakliga.

Ska uppdatera BIOS ikväll. Återkommer med resultatet!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

Något som jag varit med om är att man glömt ändra input på skärmen, har du kollat det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

Något som jag varit med om är att man glömt ändra input på skärmen, har du kollat det?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det hade jag koll på hela tiden. Blev förstås nojig ändå och testade "auto source" för att se den söka igenom alla och ändå inte hitta någon signal.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

Men självklart fungerar inte BIOS-flashuppdateringen som Acer har på sin sida, får bara upp

"AFUWIN.EXE" is not recognized as an internal or external command, operatable program or batch file

...och i ett senare försök får jag detta felmeddelande:

Error: Problem getting flash information

Någon som vet vad som kan vara fel och vad jag kan göra åt det?

Jag har aldrig bootat från USB-sticka och är orolig att jag kommer fucka upp allt om jag gör det. Vad är det värsta som kan hända om jag försöker och misslyckas, att jag måste köpa nytt moderkort? För det är ändå det jag kommer göra om jag inte lyckas med detta, orkar inte vara utan en funktionell dator många dygn till alltså...

För att titta på filerna i Acers BIOS-uppdateringsmapp så går man in här http://www.acercomputer.se/ac/sv/SE/content/drivers och sedan anger Aspire X3995 och sedan på fliken BIOS.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

Update: Har nu köpt nytt moderkort (Asus P8Z77-V LX) för att jag inte orkade med BIOS-problematiken, och eftersom att jag behöver fler PCI-platser än det gamla kortet har så var bytet oundvikligt förr eller senare, även om jag gärna hade kunnat planera valet av kort och så lite mer.

Nu är nästa problem att jag sitter med en disk med OS och allt på, som (väl??) inte kommer lira med det nya chipsettet automatiskt? Så då måste jag lösa nytt OS och så. Så just nu sker en backup av allt som inte backats upp redan (är frilansfotograf så det är några GB) innan bygget kan gå vidare med installation av det nya moderkortet...

Håller tråden uppdaterade med händelser löpande. Om någon har några dos and don'ts så kom gärna med dem innan jag hinner begå alla rookie mistakes i boken

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entracte:

Update: Har nu köpt nytt moderkort (Asus P8Z77-V LX) för att jag inte orkade med BIOS-problematiken, och eftersom att jag behöver fler PCI-platser än det gamla kortet har så var bytet oundvikligt förr eller senare, även om jag gärna hade kunnat planera valet av kort och så lite mer.

Nu är nästa problem att jag sitter med en disk med OS och allt på, som (väl??) inte kommer lira med det nya chipsettet automatiskt? Så då måste jag lösa nytt OS och så. Så just nu sker en backup av allt som inte backats upp redan (är frilansfotograf så det är några GB) innan bygget kan gå vidare med installation av det nya moderkortet...

Håller tråden uppdaterade med händelser löpande. Om någon har några dos and don'ts så kom gärna med dem innan jag hinner begå alla rookie mistakes i boken

Okej, det är inte .exe filen du ville ha. .exe filen extraherar du i den fungerande dator för att få en annan fil.
OS bör installeras om, tror du kan ringa microsoft och säga att du ska byta moderkort så kan de skriva löst din kod, vet ej om det går än men fick förut.

Visa signatur

MSI P67A-GD55 REV B3 | Intel Core i5 2500K 4.2 GHz | Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Gigabyte GeForce GTX 580 | XFX 750W | Fractal Design R3 | Corsair h50

Permalänk
Medlem

Tänkte leverera en liten update och säga att allt har löst sig och för att kanske guida någon i framtiden som kommer göra ungefär samma åtgärder som jag fått göra här.

Med det nya moderkortet så blev jag tvungen att installera om operativsystemet. Efter att jag gjort det installerade jag moderkortets medföljande DVD med drivrutiner för i stort sett allt, inklusive Intel chipset. Efter att ha gjort detta kunde jag sätta i mitt GTX 480 och få signal till skärmen. Efter det installerade jag GeForce-drivrutiner och allt annat och sedan dess har det gått som en klocka!

Case closed!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q