Permalänk
Medlem

Akut hjälp, blir inte irktigt klok!

Sitter här och funderar på om man ska slänga skiten ut ur huset eller inte, men iallafal här kommer mitt problem!

köpte en ny dator för ca 2 månader sen. men nu har de börjat kommit problem, har haft 2 st corsair cx 750w som gjorde eleketriska ljud i idle. bytte ut de senaste för 3 dagar sen och köpte då ett xfx pro 750w. har varit ett ganska tyst tjutande ljud från cpu men orka inte bry mg om de, så idag köpte jag en samsung 840 evo 120gb ssd . installerade om windows och allt rann på, sen nu för ett tag sen har börjat komma coinwhine/elektriska ljud från Grafikkortet. är riktigt ljudkänslig när de gäller sånna där ljud. vad kan ha blivit fel? är de nättagget som har börjat krångla igen? ( skulle igentligen inte förvånna mig då de också kom från netonet) snälla hjälp mig innan jag går ut och lägger datorn i snön!

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Medlem

När kommer ljuden? När du spelar?

Permalänk

Att du uppgraderat till en SSD borde inte ha något med saken att göra.
Skulle precis lika gärna kunna vara grafikkortet i sig och inte PSUn som det är "fel" på.
Hör du ljudet oavsett last?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweLingonBerry:

Att du uppgraderat till en SSD borde inte ha något med saken att göra.
Skulle precis lika gärna kunna vara grafikkortet i sig och inte PSUn som det är "fel" på.
Hör du ljudet oavsett last?

grafikkortet levde inte om nånting med 2x corsair cx750w nättaggen, de va bara dom som levde om, samt när man röde med musen. och ja jag hör ljudet så fort jag rör på musen som dom andra gångerna. så fort jag kör ungine valley eller spelar något så blir de ännu högre..

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk

Coilwhine(spoltjut) är väldigt vanligt på nätagg och grafikkort. Brukar oftast höras under belastning när man spelar eller pressar datorn med x program. Mitt graffikort har lite tjut när jag spelar men inget jag hör då spelljudet överröstar det lätt.

Låter det även under idle? Isåfall hade jag RMA det direkt.

Om det är nätagget eller grafikkortet kan jag inte svara på, det får du själv luska ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehskha:

När kommer ljuden? När du spelar?

i idle men blir betydligt högre när jag kör något som får grafiikortet att loada!

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk

Nästan omöjligt att komma undan missljud i datorn.
Gäller att välja riktigt påkostade och bra komponenter då.. Och inte ens då kommer du att komma helt undan.
Så ta och isolera burken istället!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Coilwhine(spoltjut) är väldigt vanligt på nätagg och grafikkort. Brukar oftast höras under belastning när man spelar eller pressar datorn med x program. Mitt graffikort har lite tjut när jag spelar men inget jag hör då spelljudet överröstar det lätt.

Låter det även under idle? Isåfall hade jag RMA det direkt.

Om det är nätagget eller grafikkortet kan jag inte svara på, det får du själv luska ut

ja får fara till netonet med nättagget imorgon och be om ett annat och se om problem kvarstår. annars får jag skicka tillbaka grafikkortet och be dom byta ut de. dock lär ju de ta ett tag då ångerätten är borta sen längesen ^^

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Nästan omöjligt att komma undan missljud i datorn.
Gäller att välja riktigt påkostade och bra komponenter då.. Och inte ens då kommer du att komma helt undan.
Så ta och isolera burken istället!

har ett isolerat burk redan och de hjälper inte. fan att man ska störa sig så jävla mkt på ljud!

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rapp3:

har ett isolerat burk redan och de hjälper inte. fan att man ska störa sig så jävla mkt på ljud!

Menar du EMI ljud ur hörlurarna/högtalarna ?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Skrivet av Rapp3:

grafikkortet levde inte om nånting med 2x corsair cx750w nättaggen, de va bara dom som levde om, samt när man röde med musen. och ja jag hör ljudet så fort jag rör på musen som dom andra gångerna. så fort jag kör ungine valley eller spelar något så blir de ännu högre..

coilwhine kan framträda på samma komponent med olika nätagg, så att du enbart får ljudet med XFX agget är inte speciellt konstigt. Dock önskar man ju att komponenterna ska vara tysta oavsett vilken PSU man har.

I och med att du får ljudet även i idle skulle jag höra med tillverkaren av ditt grafikkort vad de tycker du ska göra. Att göra en reklamera ditt nätagg är inte lönt eftersom det inte ger några ljud ifrån sig.

edit: Du kan ju också utnyttja ångerrätten på ditt agg och köpa en nytt.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Menar du EMI ljud ur hörlurarna/högtalarna ?

nepp inget ut av dom..

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweLingonBerry:

coilwhine kan framträda på samma komponent med olika nätagg, så att du enbart får ljudet med XFX agget är inte speciellt konstigt. Dock önskar man ju att komponenterna ska vara tysta oavsett vilken PSU man har.

I och med att du får ljudet även i idle skulle jag höra med tillverkaren av ditt grafikkort vad de tycker du ska göra. Att göra en reklamera ditt nätagg är inte lönt eftersom det inte ger några ljud ifrån sig.

ska åka till netonet och byta till ett annat. om inte de fungerar så får jag höra av mig till dom jag köpte grafikkortet av...

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Medlem

En säljare på Netonnet sa att han slutat köpa xfx produkter eftersom de ofta led av just coilwhine. Vet inte sanningshalten i påståendet, men han hade väl inte precis nån anledning att hitta på eller ljuga.

Permalänk
Skrivet av runeman:

En säljare på Netonnet sa att han slutat köpa xfx produkter eftersom de ofta led av just coilwhine. Vet inte sanningshalten i påståendet, men han hade väl inte precis nån anledning att hitta på eller ljuga.

Kan mycket väl stämma för honom. Fast en person som köpt 3 produkter och har haft coil whine är ingenting jämfört med alla tusentals som köper xfx produkter och kanske inte alls haft coil whine. Det vet man inte förrns man frågat alla..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

En säljare på Netonnet sa att han slutat köpa xfx produkter eftersom de ofta led av just coilwhine. Vet inte sanningshalten i påståendet, men han hade väl inte precis nån anledning att hitta på eller ljuga.

har faktiskt fått tag i lite info angående xfx pro modellerna, dom är riktigt känsliga när de gäller el. så kan vara nättagget. ska utnyttja ångerrätten imorgon och kika vad dom har inne på lagret. ev ta ett likadant och hålla tummarna att de inte är samma fel. roliga är att tidigare idag innan jag satt ditt ssd och ominstallerade OS och då va de inte coilwhine.

edit: netonet här i umeå har tydligen fått reklamera mycket dator prylar efter jul. och om jag hade sett mig själv kommit ditt 4 gånger och ska byta nättagg hade jag skrattat!

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rapp3:

nepp inget ut av dom..

Testa med ett annat grafikkort.

Jag har haft AMD grafikkort som orsakat coilwhine ifrån nätagget, trodde det va nätagget först men efter jag bytte märke och coilwhinet va fortfarande kvar så testade jag byta grafikkort, då försvann det.

Kan va värt o testa

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED