Permalänk
Medlem

Trojaner... -.-'

Hejsan, nu är det så att jag måste ha gjort något riktigt dumt, då antivirus programmen jag använder har hittat 4 olika trojaner (installerade malware direkt då norton hittade). Min fråga är hur allvarliga dessa trojaner är? Måste jag byta lösenord på allt? Måste jag beställa nytt bankkort/lösen? Måste jag formatera om, även fast antivirus programmen säger att trojanerna är borta?

Norton hittade: "Trojan.killproc!gen" och "Trojan.Gen"
Malwarebytes hittade: "Trojan.FAKE MS" och "Trojan.FAKE Alert"
Malwarebytes varnar även för massa ip adresser, även fast jag inte klickat på något nytt.

Kört antivirus programmen 3 gånger efter upptäckten och borttagningen, men paranoid som är jag vågar jag inte direkt köpa något spel och knappt logga in på Steam/Origin efter upptäckten.

Har aldrig varit med om virus förut, så är väldigt oerfaren, men enligt det jag hittat på google så ska faran inte vara så stor över just dessa trojaner?

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Medlem

Troligtvis inte så farligt..
Men better safe then sorry.
Du använder väl bankdosa vid ärenden? Säkrare blir det ju inte..
Dock bör man ju va allmänt rädd för att knappa in visa-kortet på sidor..
du kan ju lika gärna ha virus på datorn som dina antivirusprogram inte hittar..
räcker nog med sunt förnuft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plastbit:

Troligtvis inte så farligt..
Men better safe then sorry.
Du använder väl bankdosa vid ärenden? Säkrare blir det ju inte..
Dock bör man ju va allmänt rädd för att knappa in visa-kortet på sidor..
du kan ju lika gärna ha virus på datorn som dina antivirusprogram inte hittar..
räcker nog med sunt förnuft

alltid använt bankdosa.
det enda stället jag knappat in visa kortet på den senaste tiden är på greenmangaming och humble bundle.
mjo, därav frågan om att formatera är ett måste? har ett väldigt segt internet och har 7TB hårddiskutrymme på datorn... vilket skulle göra det vääääääldigt segt att få tillbaka alla filer, om äns möjligt på vissa :/

EDIT: tänkte just om någon av dessa trojaner kan ha fungerat som en keylogger eller liknande och fått tag på mina koder när jag handlat på GMG eller fått tag på lösen när jag loggat in på steam?

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icepeak:

alltid använt bankdosa.
det enda stället jag knappat in visa kortet på den senaste tiden är på greenmangaming och humble bundle.
mjo, därav frågan om att formatera är ett måste? har ett väldigt segt internet och har 7TB hårddiskutrymme på datorn... vilket skulle göra det vääääääldigt segt att få tillbaka alla filer, om äns möjligt på vissa :/

EDIT: tänkte just om någon av dessa trojaner kan ha fungerat som en keylogger eller liknande och fått tag på mina koder när jag handlat på GMG eller fått tag på lösen när jag loggat in på steam?

Allt är ju möjligt men om du inte märkt att saker och ting börjat bete sig konstigt så är chansen ganska stor att de inte fifflat med dina konton. Formatera är absolut inget måste.. Kör en runda med Norton och Malwarebytes Anti-malware så ska du se att de försvinner. Kom ihåg att det är inte trojanerna som Antiviruset hittar som du ska oroa dig för utan de är de som Antiviruset inte hittar. Hittar antiviruset det så kan programmet även motverka dessa genom att antingen ta bort den infekterade filen eller lägga dessa i karantän.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icepeak:

alltid använt bankdosa.
det enda stället jag knappat in visa kortet på den senaste tiden är på greenmangaming och humble bundle.
mjo, därav frågan om att formatera är ett måste? har ett väldigt segt internet och har 7TB hårddiskutrymme på datorn... vilket skulle göra det vääääääldigt segt att få tillbaka alla filer, om äns möjligt på vissa :/

EDIT: tänkte just om någon av dessa trojaner kan ha fungerat som en keylogger eller liknande och fått tag på mina koder när jag handlat på GMG eller fått tag på lösen när jag loggat in på steam?

Begagnade spelkoder har dom nog inte så mycket nytta utav?
Lösenordet till steam är ju inte så svårt att få så det kan dom säkert ha
Men steam konton är inte så stor idé att sno direkt

jätte enkelt att få tillbaka konton som är stulna
Står väll om någon annan är inne eller loggar in medans du är inne(?)
Ingen som köper stulna steam konton (googlar du så hittar du, skulle nog säga 5$ max, och det är för inaktiva konton så du behöver nog inte oroa dig där heller

Förövrigt, använd paypal
hade du handlat allt med paypal så hade du ju kunnat byta lösenord, och då hade du ju inte behövt oroa dig för att skaffa nytt kort osv (är medveten om att inte allt går att handla med paypal)

edit : du är till 99,9% fortfarande infekterad, lite det som är "grejen" med trojaner

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Det säkraste är att instrallera om ditt OS, och som Boozfob sa, eftersom det är troligt att det fortfarande är infekterat. När man väl har kört någon osäker .exe eller .dll är det mycket svårt att veta om man har fått virus eller liknade. Antivirus program kan ibland upptäcka en del men långt ifrån allt.

Att ha en backup är för övrigt att rekomendera om du inte redan har det för dina 7TB. En bra regel är att man måste vara beredd att förlora allt som man inte har backup på.

Nu vet jag inte vad du gör på din dator men ett relativt säkert sätt att hantera detta i framtiden är att ha en "virus" installation och en annan installation för mer seriös använding så som räkningar mm. Men det beror klart på använding och du vet bäst själv om en sådan lösning hade fungerat för dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icepeak:

Hejsan, nu är det så att jag måste ha gjort något riktigt dumt, då antivirus programmen jag använder har hittat 4 olika trojaner (installerade malware direkt då norton hittade). Min fråga är hur allvarliga dessa trojaner är? Måste jag byta lösenord på allt? Måste jag beställa nytt bankkort/lösen? Måste jag formatera om, även fast antivirus programmen säger att trojanerna är borta?

Norton hittade: "Trojan.killproc!gen" och "Trojan.Gen"
Malwarebytes hittade: "Trojan.FAKE MS" och "Trojan.FAKE Alert"
Malwarebytes varnar även för massa ip adresser, även fast jag inte klickat på något nytt.

Kört antivirus programmen 3 gånger efter upptäckten och borttagningen, men paranoid som är jag vågar jag inte direkt köpa något spel och knappt logga in på Steam/Origin efter upptäckten.

Har aldrig varit med om virus förut, så är väldigt oerfaren, men enligt det jag hittat på google så ska faran inte vara så stor över just dessa trojaner?

Bästa sättet att få bort Trojaner är med Spartaner

..... eller ominstallation ....

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Begagnade spelkoder har dom nog inte så mycket nytta utav?
Lösenordet till steam är ju inte så svårt att få så det kan dom säkert ha
Men steam konton är inte så stor idé att sno direkt

jätte enkelt att få tillbaka konton som är stulna
Står väll om någon annan är inne eller loggar in medans du är inne(?)
Ingen som köper stulna steam konton (googlar du så hittar du, skulle nog säga 5$ max, och det är för inaktiva konton så du behöver nog inte oroa dig där heller

Förövrigt, använd paypal
hade du handlat allt med paypal så hade du ju kunnat byta lösenord, och då hade du ju inte behövt oroa dig för att skaffa nytt kort osv (är medveten om att inte allt går att handla med paypal)

edit : du är till 99,9% fortfarande infekterad, lite det som är "grejen" med trojaner

tänkte just "siffrorna på bankkortet" inte mina spelkoder
så ditt tips är då att formatera och byta lösen på allt, eller?

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blazin87:

Bästa sättet att få bort Trojaner är med Spartaner

..... eller ominstallation ....

Tror nog du borde fräscha upp dina Illiaden kunskaper lite.

Skrivet av Icepeak:

tänkte just "siffrorna på bankkortet" inte mina spelkoder
så ditt tips är då att formatera och byta lösen på allt, eller?

Använder du internetbanken så krävs det något mer avancerat än trojaner för att någon ska få tillgång till ditt konto. Internetdosan agerar som en authenticator och koden du får upp är bara giltig under en liten tid. Det krävs ganska avancerad real tids överföring via en keylogger för att det ska lyckas, däremot steamkonton och annat är det betydligt sämre med eftersom lösenord oftast är giltiga över en längre tid. Trojaner i sig är inte ditt egentliga problem utan det är skiten som den sprider som är problemet. Med referenser till Illiaden och Odysseus trojanska häst så agerar Trojaner som ett sätt att komma in i datorn din.. Sedan infekterar den filer och sprider skit. Det är denna skit som ditt Antivirus ska motverka mot (eller snarare försöka hålla ute). Finns de redan på hårddisken så finns det alltid en chans att allt inte hittas och därför kan en ominstallation vara den enda säkra sättet för dig att bli av helt med de infekterade filerna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Tror nog du borde fräscha upp dina Illiaden kunskaper lite.

Använder du internetbanken så krävs det något mer avancerat än trojaner för att någon ska få tillgång till ditt konto. Internetdosan agerar som en authenticator och koden du får upp är bara giltig under en liten tid. Det krävs ganska avancerad real tids överföring via en keylogger för att det ska lyckas, däremot steamkonton och annat är det betydligt sämre med eftersom lösenord oftast är giltiga över en längre tid. Trojaner i sig är inte ditt egentliga problem utan det är skiten som den sprider som är problemet. Med referenser till Illiaden och Odysseus trojanska häst så agerar Trojaner som ett sätt att komma in i datorn din.. Sedan infekterar den filer och sprider skit. Det är denna skit som ditt Antivirus ska motverka mot (eller snarare försöka hålla ute). Finns de redan på hårddisken så finns det alltid en chans att allt inte hittas och därför kan en ominstallation vara den enda säkra sättet för dig att bli av helt med de infekterade filerna.

Är ju inte 100% att det försvinner av en ominstallation.. (rootkits osv)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Tror nog du borde fräscha upp dina Illiaden kunskaper lite.

Använder du internetbanken så krävs det något mer avancerat än trojaner för att någon ska få tillgång till ditt konto. Internetdosan agerar som en authenticator och koden du får upp är bara giltig under en liten tid. Det krävs ganska avancerad real tids överföring via en keylogger för att det ska lyckas, däremot steamkonton och annat är det betydligt sämre med eftersom lösenord oftast är giltiga över en längre tid. Trojaner i sig är inte ditt egentliga problem utan det är skiten som den sprider som är problemet. Med referenser till Illiaden och Odysseus trojanska häst så agerar Trojaner som ett sätt att komma in i datorn din.. Sedan infekterar den filer och sprider skit. Det är denna skit som ditt Antivirus ska motverka mot (eller snarare försöka hålla ute). Finns de redan på hårddisken så finns det alltid en chans att allt inte hittas och därför kan en ominstallation vara den enda säkra sättet för dig att bli av helt med de infekterade filerna.

använder dock inte internetdosa när jag handlar, bara när jag ska logga in på banken... :/
ominstallation är absoult sista utvägen då det kommer ta månader att få igen allt igen med den internetuppkopplingen jag har...

tänkte just att dessa trojaner inte verkar vara så "farliga", dom är rankad som "level 1: very low" på symantecs hemsida? även fast dom är gjorda för andra saker, finns det en risk att dom fått tag på inloggningar endå?

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Medlem

Spelar det någon större roll egenteligen? Har någon fått dina lösenord till Origin/Steam etc så kommer du ju endå märka det inom kort. Blir ditt bankkort rånat och du anmäler det så retureras allting och du får pengarna tillbaks oavsett vad, sålänge du kan bevisa att det inte var du som handla. Angående Steam/Origin osv så behöver man ju email och security answers och skit för att ändra PW / mail och skulle det vara så att mailen bli't hackad också så finns det sätt att få tillbaks det med (TelefonNR eller annan email)

Oroa dig mindre, tror inte en p12 med keylogger kommer kunna göra särskilt mycket. Framförallt om Norton hittade det. Tyder ju på att han inte använt en FUD Crypter eller ingen alls.

Visa signatur

Speldator: Cooler Master Centurion 5 | Core i5-2500K@4.2Ghz | 12GB DDR3@1600MHz | Kingston SSDNow 120gb SSD + 2x 250 HDD | GTX 770@1085/1753/7010MHz
LAN/Miner: HP Pavillion a6140.sc | Core i5-3330@3.6GHz | 4GB DDR3@1600MHz | 250gb HDD | RHD 5870@1098/1098/6008
Konsol: Xbox 360 | N64 |

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Allt är ju möjligt men om du inte märkt att saker och ting börjat bete sig konstigt så är chansen ganska stor att de inte fifflat med dina konton. Formatera är absolut inget måste.. Kör en runda med Norton och Malwarebytes Anti-malware så ska du se att de försvinner. Kom ihåg att det är inte trojanerna som Antiviruset hittar som du ska oroa dig för utan de är de som Antiviruset inte hittar. Hittar antiviruset det så kan programmet även motverka dessa genom att antingen ta bort den infekterade filen eller lägga dessa i karantän.

Brukar bli lite orolig när jag inte hittar något virus på min datorn, och samtidigt känns det som att det ligger föera stycken på datorn som inte hittas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Starta om i felsäkert läge och skanna datorn där om möjligt.
Rätt länge sedan jag direkt eller indirekt (som support) var drabbad av virus/trojaner, men när det begav sig brukade komplettera malwarebytes med en malware skanner som hetter superantispyware (jepps namnet inger inte direkt förtroende men den var en av de bättre tillsammans med malewarebytes). Kan dock inte svara för programmets kvalitét i nuläget så risken det blivit sämre eller rent utsagt slutats att utvecklas.

Kan också var en idé att köra nått annat antivirusprogram, kaspersky brukar räknas som ett av de mest kraftfulla och det finns för nerladdning i en 30 dagars test version.
Känner du dig sen inte säker så kan du alltid prova Avira, AVG och Avast som alla finns i gratisversioner, tänk dock på att köra dom separat så du inte har ett flertal antivirusprogram installerade samtidigt då det kan försämra resultatet.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobunge:

Spelar det någon större roll egenteligen? Har någon fått dina lösenord till Origin/Steam etc så kommer du ju endå märka det inom kort. Blir ditt bankkort rånat och du anmäler det så retureras allting och du får pengarna tillbaks oavsett vad, sålänge du kan bevisa att det inte var du som handla. Angående Steam/Origin osv så behöver man ju email och security answers och skit för att ändra PW / mail och skulle det vara så att mailen bli't hackad också så finns det sätt att få tillbaks det med (TelefonNR eller annan email)

Oroa dig mindre, tror inte en p12 med keylogger kommer kunna göra särskilt mycket. Framförallt om Norton hittade det. Tyder ju på att han inte använt en FUD Crypter eller ingen alls.

bara för att norton hittade något och fixade det så betyder det ju inte att det inte finns något kvar

kan ju fortfarande ligga en FUD RAT eller något kvar

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

bara för att norton hittade något och fixade det så betyder det ju inte att det inte finns något kvar

kan ju fortfarande ligga en FUD RAT eller något kvar

Sant men om det är fallet så kommer man ju märka att det spökar.

Visa signatur

Speldator: Cooler Master Centurion 5 | Core i5-2500K@4.2Ghz | 12GB DDR3@1600MHz | Kingston SSDNow 120gb SSD + 2x 250 HDD | GTX 770@1085/1753/7010MHz
LAN/Miner: HP Pavillion a6140.sc | Core i5-3330@3.6GHz | 4GB DDR3@1600MHz | 250gb HDD | RHD 5870@1098/1098/6008
Konsol: Xbox 360 | N64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobunge:

Sant men om det är fallet så kommer man ju märka att det spökar.

är väll inte så säkert?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boozfob:

Är ju inte 100% att det försvinner av en ominstallation.. (rootkits osv)

I 99,9% av fallen försvinner de.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

tror det är ganska lungt nu endå, har sökt igenom datorn ett antal gånger nu och varje gång har den varit ren, om jag får meddelande att någon har försökt logga in på ngt av mina konton så blire dessvärre ominstallation.
tack för svar från er alla, men det känns som att jag överreagerade lite

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Medlem

Ett tips är att skaffa ett PayPal-konto. Dit kan du koppla ditt kreditkort så att det dras direkt ifrån det när du handlar på nätet utan att du behöver ha överfört pengar till kontot innan. På så sätt behöver du inte knappa in dina kortuppgifter på sidor du inte litar på eller om du är lite orolig.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icepeak:

tror det är ganska lungt nu endå, har sökt igenom datorn ett antal gånger nu och varje gång har den varit ren, om jag får meddelande att någon har försökt logga in på ngt av mina konton så blire dessvärre ominstallation.
tack för svar från er alla, men det känns som att jag överreagerade lite

Vill inte göra dig orolig men det är inte många virus som antivirus programmen hittar

Ingen som gör ett virus som inte är FUD
(förstår det helt,betala 10$, få tillgång till en crypter som du kan använda i någon månad och kryptera ditt virus med, man lär väll lyckas infektera rätt så många fler då)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

Ett tips är att skaffa ett PayPal-konto. Dit kan du koppla ditt kreditkort så att det dras direkt ifrån det när du handlar på nätet utan att du behöver ha överfört pengar till kontot innan. På så sätt behöver du inte knappa in dina kortuppgifter på sidor du inte litar på eller om du är lite orolig.

Yei.. Mindre säkerhet än Paypal får man ju leta efter.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Yei.. Mindre säkerhet än Paypal får man ju leta efter.

Är paypal osäkert? :/

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

Är paypal osäkert? :/

Allt som har direkt tillgång till ditt kreditkort som Paypal är osäkert. Varför tror du Paypal konton hackas? Jo, för att de saknar den säkerhet som e-kort har. Skulle aldrig knyta mitt kreditkort till Paypal. Då för jag istället in en mindre summa varje gång jag ska handla där mitt e-kort inte fungerar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Det bästa för att handla på nätet och vara säker är faktiskt att gå till sin bank, be dem öppna ett nytt sparkonto, anslut ett VISA/Mastercard till kontot, ha detta kontot enbart till näthandel.

Då för du över summan du skall betala varje gång du skall använda kortet och kan ansluta det till paypal, du är 100% säker då du inte har några pengar på kortet mer än när du använder det.

Lätt och säkrare blir det inte, sen om du har bankdosa eller bank-ID för att logga in på din bank så är du säker nog där

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Det bästa för att handla på nätet och vara säker är faktiskt att gå till sin bank, be dem öppna ett nytt sparkonto, anslut ett VISA/Mastercard till kontot, ha detta kontot enbart till näthandel.

Då för du över summan du skall betala varje gång du skall använda kortet och kan ansluta det till paypal, du är 100% säker då du inte har några pengar på kortet mer än när du använder det.

Lätt och säkrare blir det inte, sen om du har bankdosa eller bank-ID för att logga in på din bank så är du säker nog där

Jag hänger inte riktigt med på vad du menar, men det låter som jag måste ha ett extra kort för detta? Annars såg jag inte riktigt poängen med det hela eftersom jag fortfarande skulle ha mitt kort kopplat till kontot? Men det lät annars som en ganska bra idé och jag inser ju risken nu helt klart som Tumnus påpekade.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2