Permalänk
Medlem

Windows 7 eller 8.1?

Hej Sweclockers,
Jag sitter på ett 32-bitars operativsystem nu (windows 7) och tänkte uppgradera datorn lite granna, bland annat mer ram. Så då tänkte jag ju såklart skaffa en 64-bitars version samtidigt. Vilket av Windows 7 och Windows 8.1 bör jag skaffa?

Förutsättningar:
Datorn jag har nu har följande spec.

Moderkort: Gigabyte GA-P55M-UD2
RAM-minne: 2 x - A-Data 2048 MB Game Heatsink DDR3 1333 MHz (OBS! Kommer ökas till minst 8 GB)
CPU: Core i5 750 2.66 GHz
PSU: Corsair VX 450W 80+
GPU: XFX Radeon HD5750 1 GB
HDD: HD 320 GB Hitachi 7K 1000.C 16 MB
Extern HDD 1 TB Seasonic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Hej Sweclockers,
Jag sitter på ett 32-bitars operativsystem nu (windows 7) och tänkte uppgradera datorn lite granna, bland annat mer ram. Så då tänkte jag ju såklart skaffa en 64-bitars version samtidigt. Vilket av Windows 7 och Windows 8.1 bör jag skaffa?

Förutsättningar:
Datorn jag har nu har följande spec.

Moderkort: Gigabyte GA-P55M-UD2
RAM-minne: 2 x - A-Data 2048 MB Game Heatsink DDR3 1333 MHz (OBS! Kommer ökas till minst 8 GB)
CPU: Core i5 750 2.66 GHz
PSU: Corsair VX 450W 80+
GPU: XFX Radeon HD5750 1 GB
HDD: HD 320 GB Hitachi 7K 1000.C 16 MB
Extern HDD 1 TB Seasonic

Vill du vara på den säkra sidan så håller du dig till Windows 7. Home Premium räcker nog om du inte har en domän hemma. Vill du ändå köra Windows 8 så är det bra att verifiera att det finns drivrutiner.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är väl vad du tycker om Windows 8.x utseende då de mesta har problem med det. (ModernUI, inget Aero Glass, ingen startmeny). Om du är okej med ändringarna så finns det inget problem med 8.x för dig.

Om du har problem med det, kör på 7:an.

Permalänk
Medlem

8.1

Permalänk
Medlem

Om du huvudsakligen spelar spel, ta Windows 8.1, ditt grafikkort klarar directx11 och kommer troligtvis få något högre prestanda i spel. Dessutom startar windows 8.1 upp något snabbare.

Gör du mer saker som involverar vanligt programanvändande tycker jag Windows 7 är mycket trevligare interface.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vill du vara på den säkra sidan så håller du dig till Windows 7. Home Premium räcker nog om du inte har en domän hemma. Vill du ändå köra Windows 8 så är det bra att verifiera att det finns drivrutiner.

Det kan nog vara smart att kika :-).

I övrigt verkar det vara ganska dött lopp, jag gillar Windows 7, men å andra sidan så känns det ju roligt att testa nåt nytt också!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nesvop:

Hej Sweclockers,
Jag sitter på ett 32-bitars operativsystem nu (windows 7) och tänkte uppgradera datorn lite granna, bland annat mer ram. Så då tänkte jag ju såklart skaffa en 64-bitars version samtidigt. Vilket av Windows 7 och Windows 8.1 bör jag skaffa?

Förutsättningar:
Datorn jag har nu har följande spec.

Moderkort: Gigabyte GA-P55M-UD2
RAM-minne: 2 x - A-Data 2048 MB Game Heatsink DDR3 1333 MHz (OBS! Kommer ökas till minst 8 GB)
CPU: Core i5 750 2.66 GHz
PSU: Corsair VX 450W 80+
GPU: XFX Radeon HD5750 1 GB
HDD: HD 320 GB Hitachi 7K 1000.C 16 MB
Extern HDD 1 TB Seasonic

Det finns många argument för och emot, du hittar många (främst tekniska) fördelar med 8.1 i min signatur. Jag tycker att du ska ställa dig själv frågan om du vill ha ett operativsystem från 2009 eller ett operativsystem från 2013 på din nya dator?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Om du vill byta till 64bitar så behöver du ingen ny licens. Du kan köra Win 7 32/64 och valfritt språk med samma licens

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-wi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Det kan nog vara smart att kika :-).

I övrigt verkar det vara ganska dött lopp, jag gillar Windows 7, men å andra sidan så känns det ju roligt att testa nåt nytt också!

Ja, jag tvingade mig själv att använda Windows 8.1 på jobbet och efter en kortare tids inkörningsproblem så är det inte så pjåkigt ändå när man väl vant sig. Men så har jag modern hårdvara som Windows 8 anpassats för.
Jag gick lite snabbt igenom Strejfs lista men vet inte hur många av de tekniska fördelar du faktisk kan räkna med på din hårdvara. Resten är med några undantag även tillgängligt till Windows 7 på ett eller annat vis, eller saknar praktisk betydelse, så du missar inte så mycket om du vill hålla kvar vid ditt gamla OS.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kör Windows 8.1 bättre optimerat för ny hårdvara och gammal. Samt om du inte gillar startskärmen kör ett 3dje part startmeny app.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

8.1 utan tvekan. Saknar du startmenyn så är det enkelt att fixa. Förutom den detaljen så är Windows 8 i mina ögon överlägset Windows 7.

Permalänk
Medlem

Håller med alla andra här, Windows 8.1 skulle jag köra på! Jag har en HP Probook 6450b och den är nu inne på sitt 4:e år och allt fungerade utan problem när jag installerade Windows 8.0 och nu även med 8.1

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Rekommenderar också Windows 8.1. jag fick märkbart bättre prestanda i spel och det finns fler fördelar som bättre övervakning av resurser, minneshantering, hantering av flera skärmar m.m.

Det nya utseendet kan man ändra på själv med gratisprogram så att det ser i princip likadant ut som 7an.

ClassicShell (sätter desktop default vid uppstart och lägger till en startmeny i lite olika modeller från Windows 2000 classic till 7ans lite modernare)

UxStyle (gör så man kan köra med andra teman för fönsterknappar och sånt).

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Hur vet jag vilken version jag ska köpa från t ex. Inet? Det finns ju en uppsjö av olika och jag lyckas då inte luska ut vilken det är som gäller

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns väl bara två "vanliga" 8.1. Den med eller utan PRO. Eller du var inne på W7?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nesvop:

Hur vet jag vilken version jag ska köpa från t ex. Inet? Det finns ju en uppsjö av olika och jag lyckas då inte luska ut vilken det är som gäller

Den här tycker jag. http://www.inet.se/produkt/9122366/windows-8-1-svensk-64-bit-...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Entusiast

Värt att nämna är att om du är student och har Mecenat-kort så kostar en uppgradering till Windows 8.1 549kr, dessutom är det Windows 8.1 Pro.
http://www.mecenat.se/studentrabatter/datorer-och-telefoni/mj...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

Engelsk version, tycker jag. Finns ingen fördel med att ha det på svenska, tvärt om.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Värt att nämna är att om du är student och har Mecenat-kort så kostar en uppgradering till Windows 8.1 549kr, dessutom är det Windows 8.1 Pro.
http://www.mecenat.se/studentrabatter/datorer-och-telefoni/mj...

Det är inte en uppgradering heller. Du kan installera den utan att ha Windows sedan tidigare. Det fungerade i varje fall för mig på en ny maskin.

Edit: http://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/pdp/Windows-8...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kiane:

Det är inte en uppgradering heller. Du kan installera den utan att ha Windows sedan tidigare. Det fungerade i varje fall för mig på en ny maskin.

Edit: http://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/pdp/Windows-8...

Jaså där ser man, hade för mig att jag läste uppgradering någon gång... konstigt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Testa 8.1 och om du inte gillar det så tweaka det till att se ut och uppföra sig som Windows 7.

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Jaså där ser man, hade för mig att jag läste uppgradering någon gång... konstigt.

både oem och uppgrade win 7/8 går installera från scratch.

vad skulle annars hända om din hd går sönder efter 1 månad eller nått? köpa nytt 8.1 igen?

däremot är både uppgrade och oem låsta till moderkortet de först aktiveras på så moderkortsbyte betyder även nyköp av win 7/8 på dessa

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om du är osäker så bör du testa själv. Tex i nån butik eller nån kompis. Det är mycket mer än bara start meny/knapp som är annorlunda och som får folk att tveka så testa själv.

Tills du bestämt dig så har folk redan nämnt att du redan har en Win 7 licens som funkar med 32/64 bit och valfri språk. Kolla sista stycket i Sweckockers installera från USB guide och välj den 64 bit version som stämmer med din licens.

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

stavfel
Permalänk
Medlem

8.1

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoski:

Engelsk version, tycker jag. Finns ingen fördel med att ha det på svenska, tvärt om.

Det finns ingen nackdel med att ha det på svenska heller, det är fritt fram att i efterhand byta språk till vad som helst i Windows 8. Är man svensk och har svenska som sitt modersmål känns det mer logiskt att ha klientoperativsystemet på svenska, men är förstås upp till var och en.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

däremot är både uppgrade och oem låsta till moderkortet de först aktiveras på så moderkortsbyte betyder även nyköp av win 7/8 på dessa

Jag har Windows 8 OEM och har bytt moderkort flera gånger, om man inte vill ominstallera Windows så kan man köra någon grej i Windows som ger en ett nummer man ringer så ger du denna person ett långt nummer som finns i samma fönster som telefonnummeret och denna person ger dig sedan en kod som du skriver in, denna koden återaktiverar Windows, kommer dock inte ihåg vad man ska köra för att få fram detta fönster.
Annars om man inte vill ringa så är det bara att ominstallera Windows.

Skrivet av strejf:

Det finns ingen nackdel med att ha det på svenska heller, det är fritt fram att i efterhand byta språk till vad som helst i Windows 8. Är man svensk och har svenska som sitt modersmål känns det mer logiskt att ha klientoperativsystemet på svenska, men är förstås upp till var och en.

Dock så är det ganska jobbigt att få hela operativsystemet till Engelska, det är inte bara att ändra till Engelska för det kommer fortfarande finnas vissa delar som är på Svenska, till exempel start skärmen innan du loggar in och vissa applikationer. Så du måste byta flera olika saker som jag inte kommer ihåg vart de är nu, blev tröt på hela den skiten så jag skaffade mig en ISO av Windows 8 på Engelska och den fungerar med min licens som jag fick med Svenska Windows.. Så man kan ta det billigare alternativet sedan bara bränna en ISO av det språket man vill ha.

Permalänk
Medlem

Testa gratis här och se vad du tycker. http://technet.microsoft.com/en-us/evalcenter/hh699156.aspx

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag förmodar att du har Windows 7 Home Premium 32Bit Svenska och då kan du göra som niclasc och panpo98 skriver, uppgradera helt gratis till Windows 7 Home Premium 64Bit Svenska som klarar 16 GB ram och använd licensnyckeln som du redan har genom att ladda hem Windows 7 Professional 64Bit Svenska och sedan ta bort ei.cfg filen, då kan du välja alla versioner av Windows 7 64Bit Svenska vid installationen.

Kolla länken som panpo98 länkade, om du har frågar om hur man laddar hem och tar bort ei.cfg filen i Windows 7 Professional 64Bit Svenska ISOn så kan jag eller någon annan ge lite mer detaljerade svar på dina frågor.

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Det finns ingen nackdel med att ha det på svenska heller, det är fritt fram att i efterhand byta språk till vad som helst i Windows 8. Är man svensk och har svenska som sitt modersmål känns det mer logiskt att ha klientoperativsystemet på svenska, men är förstås upp till var och en.

Nackdelen är att det är på svenska.

Visa signatur

///M4

Permalänk

Är du student kan du till och med få en gratis version av Win 8.1. Det är en embedded version, jag använder den just nu och det fungerar prima. Vet dock inte vad skillnaden är riktigt

Visa signatur

Wooaaaaaaah!!!