Datorn startar inte när det 3e ramminnet monteras.

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte när det 3e ramminnet monteras.

Har ett par Corsair Vengance 8GB (2x4096MB) 1866Mhz som jag tidigare hade monterade i minnesslot 1 och 3 för att få till dual chanel.

Köpte ett par till likadan som jag monterade i slot 2 och 4.
Allt rullar på som det ska men plötsligt börjar uppstarten att krångla för att till slut starta i någon sekund för att starta om. Får samtidigt felkod 55 (No memory installed) även fast jag har minnen monterade.

Felsökning:
1. Uppdaterar och nollställer bios, ingen skillnad.
2. Kör med ett minne i taget i slot 1, alla minnen fungerar.
3. Samma med slot 2, 3 och 4.
När jag monterar ett minne i slot 3 får jag felkoden 55 (No memory installed).
4. Alla minnen ger samma resultat i slot 3 men fungerar i slot 1, 2 och 4.
5. Nu har jag monterat minne i slot 1, 2 och 4 och allt rullar på som det ska.

Varför får jag felkod 55 (No memory installed) när jag monterar ett minne i slot 3?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500k @4,2GHz CPU-kylning: Corsair Hydro H100 RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) 1866Mhz Vengance MB: AsRock P67 Extreme6 Gen3 Chassi: Cooler Master ATCs 840 Silver Nätaggregat: Corsair AX 1200W Gold Grafikkort: 2 x Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Rev 2.0 SLI HDD: 1TB Western Digital Caviar Black SSD: Corsair Force GT 120GB Skärm: Dell ultrasharp 27" u2711 Mus: Roccat Kova Tangentbord: SteelSeries 6G v2

Permalänk

Då borde du väl själv kunna dra slutsatsen av att slot 3 är defekt? Nytt kort?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Då borde du väl själv kunna dra slutsatsen av att slot 3 är defekt? Nytt kort?

Att slot 3 är defekt vet jag

Kanske är det någon annan där ute som har haft samma problem och löst det på något sätt. Lagar hellre än köper nytt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500k @4,2GHz CPU-kylning: Corsair Hydro H100 RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) 1866Mhz Vengance MB: AsRock P67 Extreme6 Gen3 Chassi: Cooler Master ATCs 840 Silver Nätaggregat: Corsair AX 1200W Gold Grafikkort: 2 x Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Rev 2.0 SLI HDD: 1TB Western Digital Caviar Black SSD: Corsair Force GT 120GB Skärm: Dell ultrasharp 27" u2711 Mus: Roccat Kova Tangentbord: SteelSeries 6G v2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Taskete:

Att slot 3 är defekt vet jag

Kanske är det någon annan där ute som har haft samma problem och löst det på något sätt. Lagar hellre än köper nytt.

Hehe att laga detta kräver att du kan löda på en ny port och inte ens då är du säker på att det funkar efter det, så nej det är inte lönt om det ens går att få tag i ersättningsdel.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Om det inte funkar med minnen i 1 & 3 som tidigare behöver du nog nytt MB. Du kan ju prova att klocka ner minnena till 1600 eller 1333 om du klockat upp dom. Du tappar dual channel om du kör med tre minnen så det kanske är bättre att ta ur det i 1:an också för prestandans skull.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Om du absolut behöver 16GB så köp ett nytt MB annrs så kör på tre pinnar , prestandaförlusten p.g.a. att du har "fel" antal minnen är för det mesta endast mätbar och inget du kommer att märka av.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskete:

Att slot 3 är defekt vet jag

Kanske är det någon annan där ute som har haft samma problem och löst det på något sätt. Lagar hellre än köper nytt.

Det finns egentligen inget underlag i dina tester som faktiskt säger att själva port 3 är trasig. Det kan lika gärna vara att minneskontrollern är trasig och får problem att köra parallellt på samma minneskanal. Har Du provat med en annan CPU eller helt enkelt provat att montera om CPU'n ifall något anslutningsben ligger till fel(kolla då om alla ben i sockeln verkligen är raka och att anslutningspunkterna på CPU'n är rena)?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Det finns egentligen inget underlag i dina tester som faktiskt säger att själva port 3 är trasig. Det kan lika gärna vara att minneskontrollern är trasig och får problem att köra parallellt på samma minneskanal. Har Du provat med en annan CPU eller helt enkelt provat att montera om CPU'n ifall något anslutningsben ligger till fel(kolla då om alla ben i sockeln verkligen är raka och att anslutningspunkterna på CPU'n är rena)?

Är väl rätt osannolikt att CPU'n skulle tagit skada av att han satt in nya minnen i en slot som funkat innan.
Ganska vanligt fel med äldre MB att två minnen funkar som dom ska men att det blir problem om man sätter in fyra, men här tycks det vara knutet till en speciell slot.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Är väl rätt osannolikt att CPU'n skulle tagit skada av att han satt in nya minnen i en slot som funkat innan.
Ganska vanligt fel med äldre MB att två minnen funkar som dom ska men att det blir problem om man sätter in fyra, men här tycks det vara knutet till en speciell slot.

Håller med dig. Han får kanske jucka på minnet när det är anslutet i port 3. Kan vara dålig kontakt med blecken. I första hand göra en ockulär besktning.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.